Bijna aangereden door een tractor met de koets, aanklacht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Bijna aangereden door een tractor met de koets, aanklacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 19:12

Situatie is als volgt:

We rijden met onze aanspanning ( 1 tuiger met koets ) over een kleine tweebaansweg. Ernaast zijn bermpjes, daarnaast is een sloot in een diepe greppel. We komen een grote tractor met platte aanhanger tegen, en we weten dat ons paard daar nogal eens op kan reageren. Dus we gaan ruim op tijd over in stap, en gaan midden op de weg rijden. Ik vraag door middel van zwaaien of de man wat langzamer zou willen rijden. Ik denk dat de tractor 50 reed oid, in ieder geval behoorlijk hard.
De man remt echter niet of heel nauwelijks af, en komt ons vol tegemoet gereden. Omdat we niet overreden willen worden toch vroegtijdig opzij gegaan, waardoor de man op volle snelheid langs kon komen. Paard raakt in paniek van de enorme stellage, en springt bijna de greppel in. Ik als groom kon nog net de teugel aan de kant van de tractor op tijd bij trekken, anders hadden we in de greppel gestaan. De menner was op dit moment bezig met de zweep om vooruit te houden, en had de leidsels al zo goed als hij op dat moment komt.
Tractor komt langsgereden, stopt, gooit zijn deur open en roept: 'Met zo'n beest moet je helemaal niet de weg op rijden!', geeft vervolgens vol gas, en rijdt weg. De menner heeft nog net iets van zakkenwasser kunnen roepen, maar dat was het dan ook weer. Paard over de rooie, en de lol was er voor ons ver af.

Overdonderd als ik was heb ik niet kunnen kijken naar een nummerbord oid, dus ik heb net de politie gebeld, of ik niet ergens melding van kon maken. Het antwoord was nee, want voor zowel het mennen als het tractor rijden had je geen rijbewijs nodig. Toen ik vroeg of ik dan ook zo op een tractor kon stappen, omdat ik dat me serieus af vroeg, ging ze het navragen. Toen meldde ze me dat je voor een tractor wél een rijbewijs nodig hebt, maar dat dat niet benoemenswaardig was. Je kon dat vanaf je 16e halen, en dan kon je de tractor op. Kort gezegd, ik kon niets, behalve als ik hun identiteit wist. En een tractor is nu nog niet goed te herkennen, geen kenteken, geen nummer, niets.

Wat weet bokt hiervan? Kun je hier iets mee?

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:20

Dat is dus typisch iets van; geen rekening houden met je mede-weggebruiker.
Maarja, daar kun je niets mee nee.

Ik begrijp goed dat je naar het midden van de rijbaan ging en uiteraard je gevoel en woede... anderzijds begrijp ik de trekkerbestuurder ook, jij moet je eigen rijstrook behouden. Ook begrijp ik zijn uitdrukking wel. Maarja, ik was er niet bij, ken de situatie niet en de snelheden en afstanden niet.
Maar dat is dan ook het enige wat ik van die bestuurder begrijp. Zijn gedrag is eht asociaal te noemen.

Mocht er nu door zijn toedoen een ongeval ontstaan, dan is hij wel aansprakelijk voor ontstaan van gevaar op de weg. Maar dat blijft moeilijk, omdat het jullie woord tegen het zijne is.

Wat betreft de trekker, die is niet te traceren. Die hebben nl geen kentekenplaten.
Ik weet niet hoeoud de bestuurder was, maar het is natuurlijk wel van de zotte dat een ventje op een mega zware combinatie (bijv trekker met volle mesttank) een beetje rond kan rijden. Die zal eens, ook nog eens zonder autorij-ervaring, een noodstop moeten maken, of uitwijken. Maak dat je wegkomt! Maar zoiets is typisch NL.

Verder kun je hier weinig mee... accepteren en lering uittrekken, jammer genoeg.. :(:)

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:24

Je kunt inderdaad niets. Precies zoals je reeds zegt is een tractor op geen enkele manier te herkennen, hooguit de naam van een bedrijf erop. Maar een nummerbord hebben ze niet (behalve grensverkeer tractors, maar dat terzijde)

Als je de identiteit niet weet kan de politie uiteraard niets voor jou betekenen, want er zullen tig tractors van dat type rondrijden.
Enige kans die je hebt is als je weet van welk bedrijf de tractor is.

Je mag overigens idd zo op een tractor stappen. Als je 18 bent hoef je nog niet eens een auto rijbewijs te hebben en vanaf je 16e moet je een trekker rijbewijs halen wat weinig voorstelt.

Knollboll

Re: Bijna aangereden door een tractor met de koets, aanklacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:27

Net als wat de vorige berichten melden kan je hier niks aan doen, helaas.
Gelukkig is het nog goed afgelopen!

en wat betreft die tractor rijbewijs; dit is alleen verplicht vanaf je 16e als je er voor je werk mee gaat rijden. Rare hiervan is, dat als je het voor je eigen gebruikt, niet voor je werk, maar bijvoorbeeld boodschappen ermee gaat doen je er geen rijbewijs voor moet hebben ookal ben je 16...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:39

Er wordt geacht dat, als je met een paard de weg op gaat, dat die niet reageert op verkeer.
Of dat nu voor de koets, aan de hand of bereden is.
Wat dat betreft zijn we zwakke verkeersdeelnemers.
Het tractor rijbewijs is meer een vaardigheids bewijs en heeft niet zo zeer met verkeersdeelneming te maken.
Zolang hij op zijn eigen baan was, heb je geen poot om op te staan, sterker nog, als jullie idd midden op de weg reden, waren jullie in overtreding en als er wat gebeurd was met de tractorbestuurder kon die dat op jullie verhalen...
Zijn reactie is logisch, je rijdt hem opzettelijk in de weg.

Dit gezegd, hoort iemand op een landbouwwerktuig eigenlijk wel een beetje rekening te houden met levende have omdat ze feitelijk abnormaal verkeer zijn waar een dier van kan schrikken. Gelukkig doen veel boeren (vrachtwagenchauffeur, motorrijders) dat wel, maar het is een hoffelijkheid/gunst, geen verplichting, dus je kunt het ook niet aan hen verplichten of iets verhalen.

Het is overigens wel behoorlijk lomp om niet op een signaal van een medeweggebruiker, in dit geval jullie signaal naar hem om af te remmen, te reageren. Maar nogmaals dit heeft alles te maken met hoffelijkheid en niet met zuiver regels en wetten.

Je zult altijd mensen treffen die gewoon niet hoffelijk zijn in het verkeer en dat is heel jammer en gevaarlijk als je met een paard in het verkeer bent.

Ik ben blij dat het goed is afgelopen en kan me voorstellen dat je boos en gefrustreerd bent.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:44

Als je weet dat je paard kan reageren op tractoren zou het voor een volgende keer ook een optie kunnen zijn om voortijdig van de koets te gaan en het paard bij de teugel te begeleiden. Meestal vinden ze dat toch weer iets prettiger dan alleen via de leidsels contact te hebben.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:14

Hier iemand die van de boerderij komt en dus zelf regelmatig op de trekker rijdt, maar ook op de koets. Zelf vind ik dat je niet de weg op moet gaan als je paard niet 100% betrouwbaar is met het verkeer. Met een koets ben je nog kwetsbaarder, omdat je niet altijd even snel de berm in kunt gaan en je paard op afstand loopt. We zijn allemaal weggebruikers, maar met je paard ben je extra kwetsbaar. De meeste trekkers kunnen niet harder dan 40 km per uur en op zulke smalle wegen halen ze dat vaak niet eens.
Wij hebben in het voorjaar zware wagens achter de trekkers en kunnen dan niet makkelijk afremmen, hebben daar echt tijd voor nodig. Daarnaast is het soms onverantwoord om met de zware wagens uit te wijken richting berm, ivm kantelgevaar.
Wij proberen echt wel rekening te houden met andere weggebruikers (denk ook aan kleine kinderen slingerend op de fiets!), maar als jij op zulke smalle wegen gaat rijden met je paard vind ik dat een bestuurder van een trekker ervan uit mag gaan dat je paard betrouwbaar is met groot verkeer.
En begrijp me niet verkeerd, maar het zwaaien om verkeer af te remmen wordt gewoon door veel mensen nog gezien als het aardige zwaaien, ook omdat hier in de rijopleiding weinig tot geen aandacht aan wordt gegeven.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:18

ik zou gewoon achterhalen wie de bestuurder was van de tractor
geleiders van vee hebben bijna overal voorrang (jullie geleidden het paard voor de wagen)

dit kan prima een artikeltje 5 worden MITS!! je de bestuurder weet te achterhalen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:21

Hoezo je bent toch gewoon een bestuurder dan???

Het is niet netjes van die man (zeg maar gerust asociaal) maar hij is niet in overtreding.. denk dat je er weinig tegen kunt doen behalve dan je paard verkeersmak maken..

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:21

suffie schreef:
De meeste trekkers kunnen niet harder dan 40 km per uur en op zulke smalle wegen halen ze dat vaak niet eens

:D De meeste trekkers van vroeger ja... Die van tegenwoordig moeten groter, sneller, zwaarder en breder. ;)

Qua armbeweging; ik neem aan dat je met getrekte arm naar boven en beneden hebt bewogen?Dat moet nl wel duidelijk zijn dan.

Romulus schreef:
ik zou gewoon achterhalen wie de bestuurder was van de tractor
geleiders van vee hebben bijna overal voorrang (jullie geleidden het paard voor de wagen)

dit kan prima een artikeltje 5 worden MITS!! je de bestuurder weet te achterhalen

Je bent geen geleider, maar bestuurder.
Art 5 is niet voor iedereen duidelijk, maar dat is hetzelfde idee wat ik eerder aanhaalde met nog steeds hetzelfde probleem; bewijs.
Laatst bijgewerkt door Branca op 14-05-11 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:24

Die man heeft niets verkeerd gedaan, en eerlijk gezegd vind ik dat een dier wat niet verkeersmak is niet voor de koets hoort in het verkeer. Eerst maar eens verkeersmak krijgen aan de hand, dan voor de koets. :j

Neemt niet weg dat het niet netjes is dat hij niet even afremde, maar ja.. Dat is een fatsoenskwestie, geen overtreding.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:33

Pluttersput schreef:
We komen een grote tractor met platte aanhanger tegen, en we weten dat ons paard daar nogal eens op kan reageren.

Sorry, misschien ga je dit niet willen horen, maar ik bleef maar teruglezen naar deze zin. En kennelijk heeft de tractorbestuurder hetzelfde gezegd, las ik later.
Ik begrijp niet, echt, eerlijk oprecht niet, waarom je bovenstaande zin schrijft en dan toch inderdaad met dit paard voor de kar de weg op gaat. En draai het eens om. Als je paard wel verkeersmak was geweest, had 'ie met 100 km/u langs kunnen razen, had je hooguit gedacht 'wat een mafkees', of 'sjeez, kunnen ze die dingen zo hoog opvoeren tegenwoordig' en had je daarna je rit gewoon kunnen voortzetten. Om kort te gaan: jouw onprettige gevoel hierover begint dus in mijn beleving bij je gevoel over hoe dit paard op het verkeer reageert, niet andersom.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:34

verkeerstechnisch ben je geleider
het zelfde geld namelijk ook als je er op zit

Jobet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:36

Wat heet verkeersmak !!?? Het is en blijft een vluchtdier hoor. Mijn pony's zijn allemaal verkeersmak echter vindt ik dat mensen meer rekening met elkaar moeten gaan houden in het verkeer. Ze scheuren links en rechts langs je heen. Scooters of auto's het maakt niets uit. Als je ziet dat iemand met een koets of onder zadel in de problemen komt door zwaar werkverkeer dan is je gas loslaten het minste wat je kunt doen. Een beetje begrip tonen voor elkaar is toch niet zo moeilijk !!?? Ben ik nu zo dom dat ik dit niet snap of kom ik van een andere planeet ??!!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:40

Jobet schreef:
Wat heet verkeersmak !!?? Het is en blijft een vluchtdier hoor. Mijn pony's zijn allemaal verkeersmak echter vindt ik dat mensen meer rekening met elkaar moeten gaan houden in het verkeer. Ze scheuren links en rechts langs je heen. Scooters of auto's het maakt niets uit. Als je ziet dat iemand met een koets of onder zadel in de problemen komt door zwaar werkverkeer dan is je gas loslaten het minste wat je kunt doen. Een beetje begrip tonen voor elkaar is toch niet zo moeilijk !!?? Ben ik nu zo dom dat ik dit niet snap of kom ik van een andere planeet ??!!

Vind niet dat je van een andere planeet komt. Maar vind wel dat je nooit alleen maar mag vertrouwen op de hoffelijkheid (zoals door Lusitana zo treffend geschreven) van de ander. Dan kun je maar beter zorgen dat je zelf je zaakjes voor elkaar hebt. ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:47

Mijn dochter stapte van de week haar paard uit op de dijk, ik liep er naast.
Er kwam een hele grote jeep met een rotgang aan, het is daar erg smal, dus in 1e instantie bleef ik op de dijk lopen naast ons paard, toen hij geen vaart minderde, gebaarde ik met mijn arm, ipv gas te minderen, gaf hij gas en stuurde op ons af. Ik kon nog net opzij springen tegens ons paard aan. Nu is ons paard super-verkeersmak, maar ik vond het een levensgevaarlijke situatie, omdat hij inderdaad altijd ergens van kan schrikken.
Ik had zijn kenteken gezien (en snel in mn telefoon gezet) en de politie gebeld.
Die vroegen of ik op het bureau wilde komen om aangifte te doen.
Het werd dus aangifte van poging tot doodslag. Ik vond het een beetje overdreven, maar het scheelde bijna niets.
Die man wordt nu ontboden op het bureau en dan zou ik er nog iets van horen.

Ik hoop gewoon dat mensen eens wat meer rekening houden met paarden/ruiters.

Jobet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:51

Ik vertrouw nooit op hoffelijkheid, maar vindt wel dat er meer duidelijkheid moet komen over het passeren van een paard. Wij zijn onderling verplicht stapvoets te passeren, waarom zou dat eigenlijk zo zijn !!??
We komen dan weer terug op het vluchtgedrag van een paard. Elk paard hoe braaf of mak hij/zij ook is kan schrikken. In dit geval is hij/zij matig betrouwbaar met groot verkeer maar dan nog vindt ik het persoonlijk niet netjes om er met een gewone snelheid langs heen te rijden met een klapperende wagen. Zelf rij ik al 20 jaar met hetzelfde paard door het bos, over de openbare weg etc en vorig weekend zou het bij mij ook mis gaan. In dit geval was het een stoere auto met een enorme geluidsinstallatie, terwijl mn paardje aan allerlei shows mee gedaan heeft schrok hij er verschrikkelijk van. Ik had geluk dat ik een open-staand weiland in kon.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:54

Electra63 schreef:
Mijn dochter stapte van de week haar paard uit op de dijk, ik liep er naast.
Er kwam een hele grote jeep met een rotgang aan, het is daar erg smal, dus in 1e instantie bleef ik op de dijk lopen naast ons paard, toen hij geen vaart minderde, gebaarde ik met mijn arm, ipv gas te minderen, gaf hij gas en stuurde op ons af. Ik kon nog net opzij springen tegens ons paard aan. Nu is ons paard super-verkeersmak, maar ik vond het een levensgevaarlijke situatie, omdat hij inderdaad altijd ergens van kan schrikken.
Ik had zijn kenteken gezien (en snel in mn telefoon gezet) en de politie gebeld.
Die vroegen of ik op het bureau wilde komen om aangifte te doen.
Het werd dus aangifte van poging tot doodslag. Ik vond het een beetje overdreven, maar het scheelde bijna niets.
Die man wordt nu ontboden op het bureau en dan zou ik er nog iets van horen.

Ik hoop gewoon dat mensen eens wat meer rekening houden met paarden/ruiters.

Het verkeer is tegenwoordig niet te begrijpen en vinden dat ze als ze op de weg zijn de enigste zijn en alle recht hebben... helaas...

Wij willen onze pony ook beleren maar alleen al door dit en het verhaal van ts wil je de weg al niet op, begrip is er niet meer...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:57

Er zijn rondom onze stal vorig jaar allemaal ruiterpaden aangelegd, behalve 300 m. bij onze stal, omdat er op dat stuk geen ruimte is onder aan de dijk.
Toevallig wilde een vriendin mee op haar pony, die dus niet echt verkeersmak is. Ik ben blij dat die niet meegegaan is, ik zou gek worden als iemand aangereden werd waar ik bij ben.

lissie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 23:05

Ik heb dus ook zo'n soort situatie meegemaakt en heb naar aanleiding daarvan, deze gebeurtenis in het plaatselijke dorpskrantje laten zetten. Hopend dat de chauffeur dit zou lezen.......

Ruiters met pony’s zwaar gewond…, door roekeloze vrachtwagenchauffeur.

Afgelopen donderdagavond om 19.00 liepen 4 ruiters te paard met begeleiding over de .......straat. Zij waren op weg naar de les bij ponyclub. Goed verlicht en netjes aan de kant, toen er in tegengestelde richting een vrachtwagen ( dubbele combinatie )aan kwam denderen. We maanden de chauffeur vaart te minderen. De vrachtwagen reed harder dan de toegestane 30 km. En heeft de ruiters zeker weten gezien. Een van ons is zelfs midden op de weg gaan staan om de chauffeur snelheid te laten minderen……
Toch was dit voor de chauffeur geen aanleiding om het gas wat terug te nemen. Snel pakten de begeleiders de pony ’s vast. Maar de voorste pony was zo overrompeld, door het met grote snelheid aankomende vrachtverkeer, dat zij rechtomkeer maakte en daarbij de andere ruiters met hun pony’s omver liep. De pony was zwaar overstuur… maar zelfs toen , nam de chauffeur geen moeite om zijn vrachtauto stil te zetten. De Chauffeur bleef gewoon doorrijden en stopte pas omdat, wij schreeuwde dat ie moest stoppen. Met pony’s en ruiters helemaal over de rooie en een hele boze moeder ( ik dus ), zijn we langs de vrachtwagen gekomen. De chauffeur heeft nog iets tegen ons gezegd, maar daar heb ik helaas niets van mee gekregen, omdat ik te druk met dochter en pony in de weer was..

Was het een excuus of……….kregen wij de wind van voren?

We komen vaker van deze vrachtwagencombinaties tegen in ons dorp. Maar een beetje chauffeur houdt zich aan de snelheid en neemt bij naderende ruiters altijd gas terug. Gelukkig doet 99 % van de chauffeurs dat wel.
De pony’s zijn allen goed verkeersmak, ook voor groot vrachtverkeer. Maar een aanstormende, denderende vrachtwagen was op dat moment net even iets teveel van het goede.
Ik dacht altijd, dat wij in een paardendorp woonde, waar verkeer rekening met elkaar en de paarden hield. Maar helaas bleek niets minder waar.
De geparkeerde auto hebben we gelukkig niet geraakt en we hadden geluk dat er geen achteropkomend verkeer aankwam. ( auto’s, fietsers e.d. ) . Maar dit had zoveel slechter uit kunnen pakken…. Ik heb er een nachtje van wakker gelegen…..

Gelukkig kunnen jullie de titel boven deze tekst vergeten. En hoefden we niet richting ziekenhuis. Of nog erger…, maar geschokken zijn we wel.
En ik hoop natuurlijk dat deze chauffeur in het vervolg, wat meer rekening met zijn medeweggebruikers houdt.

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 23:08

een koets mennen een paard rijden of aan de hand betekent dat je op dat moment een bestuuder bent van. zie onderstaand van wikipedia.

Een bestuurder is in het verkeer iemand die een vervoersmiddel bestuurt.

In het Nederlandse Reglement verkeersregels en verkeerstekens uit 1990 (RVV 1990) wordt in artikel 1 van het eerste hoofdstuk het begrip bestuurders voor het wegverkeer gedefinieerd als "alle weggebruikers behalve voetgangers" en een weggebruiker als "voetgangers, fietsers, bromfietsers, bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, van een motorvoertuig of van een tram, ruiters, geleiders van rij- of trekdieren of vee en bestuurders van een bespannen of onbespannen wagen". In het Belgisch verkeersreglement is de definitie van bestuurder: "Bestuurder" : al wie een voertuig bestuurt of trek-, last- en rijdieren of vee geleidt of bewaakt.

Voor de bestuurder van verschillende vervoersmiddelen bestaan verschillende namen:
bestuurder van een auto: chauffeur
bestuurder van een fiets: fietser
bestuurder van een motorfiets: motorrijder
bestuurder van een paard: ruiter (man) of amazone (vrouw)
bestuurder van een raceauto of racemoter: coureur
bestuurder van een schip: stuurman
bestuurder van een tram: trambestuurder (in België ook wel wattman)
bestuurder van een trein of: treinmachinist of treinbestuurder
bestuurder van een vliegtuig: piloot

ik was zelf ook niet met deze aanspanning de weg op gegaan helemaal wetend dat er momenteel veel landbouw verkeer is door het inkuilen en opnieuw bemesten van het land.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 23:20

Je kunt best met een paard dat alleen op tractoren reageert de weg op, maar je moet dan wel bewust zijn dat je het risico loopt er een tegen te komen en dat je daar dus op voorbereid moet zijn. Het paard aan de hand nemen is dan idd zo'n gek idee nog niet, als je een tractor ziet naderen.
Een paard maak je alleen verkeersmak door in het verkeer deel te nemen... Maar dit doe je het veiligst in een "volg (koets met)een mak paard" situatie of een paard in te spannen naast een verkeersmak paard.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 23:25

Daarom ga ik normaal altijd op de fiets mee, dan let ik op het verkeer.
Als er dan een grote trekker met oplegger ofzo aankomt, dan draven wij altijd naar een talud of erf.
Dat gaat altijd goed.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 23:39

ik ken een stalhouder ook een jonge vent die als hij een arm gebaar van langzaam rijden ziet juist gas geeft 8)7
hij vind dat zeer irritant als mensen te paard dat doen,en hij heeft mijn stalhoudster verteld dat hij juist extra gas geeft bij zulke mensen te paard.......waar zit je verstand %)
notabene heeft zijn vrouw eigen paarden en ze runnen een pensionstal!

ik vind dat mensen rekening moeten houden met de levende dieren op de weg
ik rij hier op de busbaan en in de polder, en gelukkig zijn de meeste bus chauffeurs en boeren erg voorzichtig als ze paarden tegenkomen
de trekkers van tegenwoordig zou je zelf al bang van worden laat staan je paard en dat heeft niks met verkeersmak zijn te maken
het zijn gewoon grote enge dingen die ook nog veel lawaai maken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 23:44

Daarom heb ik dus (op advies van de politie) een aanklacht ingediend.
Ik weet wel dat het iemand is niet uit onze regio.