e pony ?????????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nwankwo

e pony ?????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 22:59

ik ben van plan een e pony te kopen met een schofthoogte van 1.58.
mag ze dan nog bij de pony's starten op wedstrijden??
ik heb gehoord dat als ze ouder zijn dan 8 dat ze dan iets groter mogen zijn.
mijn vraag is dit waar en weet iemand dit??
alvast bedankt
mvgr. joyce

Ziertje_

Re: e pony ?????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:01

Is de pony officieel gemeten? En is de pony al 8 jaar?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:05

Je kunt ze kleiner laten inmeten, maar als ze nameten bij twijfel moet je denk ik alsnog over?
Ik heb er nooit problemen mee gehad. :o

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:05

Tot 8jaar moeten pony's jaarlijks officieel gemeten worden geloof ik voor wedstrijden?

Ziertje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:06

Om die ene milimeter zullen ze vast niet twijfelen. Maar als de pony al gemeten is, op 1.58 dan moet je maar net een meter vinden die hem wilt inmeten. :)
Klopt Chaos!

Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:07

Pony's moeten gemeten worden tot hun 8e. De maat waarop ze op dat 8e jaar gemeten zijn blijven volgens hun paspoort. Dus als deze pony ouder is dan 8 en als E pony is gemeten de laatste keer, mag je zolang jij jonger bent dan 18 bij de pony's starten.

Vaak zie je dat kleine paarden ingemeten zijn bij de E pony's, dat zijn meestal de '157.5-gevalletjes'.
Ik heb een E pony (1.53m) start regelmatig tegen 'pony's' wat echt geen pony's meer zijn als je de meetlat ernaast zou zetten.

Maar dat 'probleem' van inmeten heb je ook bij de D'tjes. Je ziet immers vrijwel nooit E pony's van 1.49/1.50

Ziertje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:11

Er word veel gesjoemeld in het meten inderdaad. Niet alleen in de sport, ook voor de handel. Een hele goede pony van 1.49,5 is veel minder waard dan diezelfde pony maar dan 1.47,5 groot.

Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:12

Klopt, want 'met een D'tje kan je internationaal starten ... ' maar er zijn er maar zo weinig die dat halen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:15

Ziertje_ schreef:
Om die ene milimeter zullen ze vast niet twijfelen. Maar als de pony al gemeten is, op 1.58 dan moet je maar net een meter vinden die hem wilt inmeten. :)
Klopt Chaos!

Nee, als ie al groter gemeten is zul je wel door de mand vallen ja, hahaha! :D :P

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:18

Klopt, maar het gaat altijd vooral om het idee hè en veel ouders zien natuurlijk hun dochter of zoon internationaal gaan starten ze zijn zo goed en dochter / zoon lief heeft zelf misschien nog maar 1 keer op een pony gezeten bij wijze van. ;)

Ik vraag me eigenlijk af hoeveel er gecontroleerd word op de wedstrijden? Er wordt veel ingemeten, ook bij iedereen die een beetje in de wereld zit bekend maar controles zijn er nagenoeg niet? Of wel?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:20

Niet dat ik weet iig. Maar start al aantal jaren geen pony's meer, dus dat kan drastisch verandert zijn. Maar hoor er nooit iemand over.

Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:21

Nee, voor zover ik weet wordt het op wedstrijd nooit nagemeten. Als ze eenmaal na hun 8e in de 'goede' categorie gemeten zijn en het op het paspoort staat, zit je goed :7

Ziertje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:29

Ik heb beste wel erge gevallen gekent van ingemeten, en die zijn niet door de mand gevallen nee.
Ik rijd nu een jaar geen wedstrijden meer, maar in de tijd dat ik nog fanatiek wedstrijden reed met de pony's heb ik nog nooit geen controle gehad. We gingen altijd met meerdere mensen, waar ook een aantal flink ingemeten pony's tussen waren.

nwankwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 09:04

ooh oke
iedereen bedankt

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:12

Bij twijfel aan de maat door iemand anders dan de eigenaar/ruiter kan een hermeting aangevraagd worden bij de knhs. De pony moet dan naar het knhs-centrum en wordt daar door 2 pony-meters opnieuw gemeten. Als het gaat om een E-pony/paard moet je met het dier naar de faculteit in Utrecht. De kosten zijn voor de aanvrager, tot het "moment van de waarheid". Als de maat idd afwijkt en gecorrigeerd wordt zijn de kosten voor de eigenaar van de pony.

Toevallig heb ik dit laatst samen met een collega-jurylid opgezocht omdat zij op een wedstrijd twijfelde aan de maat van een D-pony. Maar de stappen die je moet nemen, ook als official, zijn gewoon zo groot, dan eigenlijk niemand een hermeting aanvraagt. Maar het kan wel degelijk gebeuren natuurlijk, dus daar moet je wel rekening mee houden.

nwankwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 10:45

de pony is 15 maar, is dit oud om nog wedstrijden te rijden?

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:57

Wat heeft leeftijd met wedstrijd rijden te maken?

nwankwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 11:09

ja dit vind ik ook. maar ik wist niet of er voor een startkaart een bepaalde leeftijd zit. en de pony is al gestart bij de paarden en vroeg me af of je dan nog kan starten bij de pony's

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:38

Ik ken 2 'pony's' van rond de 1.60.
Die rijden ook in de ponywedstrijden.
Ik vind het echt te schandalig voor woorden :n

nwankwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 12:56

ja dit is inderdaad niet eerlijk meer

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:59

Dit is geen E- pony meer, normaal gezien zijn e-pony's maar tot 1m 56,9 cm

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:02

E-pony is dit al niet meer en enkel Nederland doet er alleen aan dus :)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:08

texelse schreef:
Bij twijfel aan de maat door iemand anders dan de eigenaar/ruiter kan een hermeting aangevraagd worden bij de knhs. De pony moet dan naar het knhs-centrum en wordt daar door 2 pony-meters opnieuw gemeten. Als het gaat om een E-pony/paard moet je met het dier naar de faculteit in Utrecht. De kosten zijn voor de aanvrager, tot het "moment van de waarheid". Als de maat idd afwijkt en gecorrigeerd wordt zijn de kosten voor de eigenaar van de pony.

Toevallig heb ik dit laatst samen met een collega-jurylid opgezocht omdat zij op een wedstrijd twijfelde aan de maat van een D-pony. Maar de stappen die je moet nemen, ook als official, zijn gewoon zo groot, dan eigenlijk niemand een hermeting aanvraagt. Maar het kan wel degelijk gebeuren natuurlijk, dus daar moet je wel rekening mee houden.

Vorig jaar zat ik ook de DB te jureren. Een toen kreeg ik een paard in de ring die ik toch minstens op 1.63 schatte. Dus nog niet eens als E pony ingeschaald maar zelfs als D.
Ik heb het gemeld bij de organisatie, een TA was nergens te bekennen. Maar ik weet zeker dat er niks mee gedaan is. Dat is ze teveel gedoe.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:10

@Scum. Klopt dat is het ook. Bovendien loop je als official ook nog kans voor de kosten van het hermeten op te draaien als de ponymeter toch meent dat het beestje wel goed ingemeten is. Als dat eerst eens veranderd zou worden, dan zou er door officials meer actie ondernomen worden, en zouden de ponymeters even beter op de lat kijken voor ze de maat in het paspoort schrijven.

annelotten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:27

Veel 'paarden' worden idd nog ingemeten als E-pony's, heb zelf een E-pony die écht 156,5 is, maar iedereen denkt dat hij groter is, laatst zelf nog een keer weer opgemeten, maar kwam toch echt niet boven de 156,5 uit.. Beeld kan dus ook heel erg vertekenen ;)