Trailerladen gaat goed, maar hoe nu verder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SuperSmurf

Trailerladen gaat goed, maar hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 21:31

Ik heb een 6 jarige merrie die het trailer rijden niet zo erg leuk vindt om het zo maar te zeggen :+ Ze heeft bij dressuurnatuurlijk mee gedaan met een trailer laad sessie ( 4 dagen ) en t laden gaat nu weer prima. Heb de trailer nu 6 dagen gehuurd en het laden an sich gaat nu weer prima. Ze loopt er nu weer zo met me op en staat redelijk ontspannen. Stang erachter gaat ook nog best redelijk, maar de klep dicht vindt ze nog doodeng.
Afgelopen dagen heb ik rustig opgebouwd, eerst gewoon weer er normaal op, daarna de stang er eens achter. Toen de klep weer eens dicht en vandaag de trailer op een ándere plek gezet ( vorige keer deed ze t super totdat we de trailer verplaatsten, toen kon ik weer opnieuw beginnen :+ ). Vandaag stond inde planning om een klein stukje vooruit te rijden, maar uiteindelijk besloten om dat niet te doen omdat ze totaal NIET ontspande met de klep dicht ( trillen, afsluiten etc )

Maar.. hoe nu verder? Ik heb nu bedacht dat ik morgen nog trailer laad en hopelijk ( als ik iemand kan vinden die even kan helpen ) de klep ook dicht. dan even 2 weken niks en dan weer een sessie van 5 dagen opbouwen en hopelijk dan wel een stukje rijden. Maar vooralsnog zie ik geen ontspanning bij haar en weet ik dus al dat zodra we gaan rijden ik weer opnieuw moet beginnen.

Dus.. iemand nog tips hoe we dit het beste kunnen aanpakken?

Ojajoh

Re: Trailerladen gaat goed, maar hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:35

Astrid even bellen over hoe je nu verder moet,voordat je iets schaad

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 07:11

:') hihi dat is idd ook een optie ja :+ :D

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 07:24

Ik zou ook zeggen dat de trailerlaadtraining nog (lang) niet is afgelopen, en jullie in 4 dagen dus nog niet op het eindpunt zijn. Bel dus inderdaad degene die je tot zover heeft geholpen, en doe ook samen het laatste traject. Aan een paard op de trailer met een open klep heb je natuurlijk niet zoveel :+

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 07:36

nja 4 dagen, eigenlijk al 10 :') Maar voor mijn gevoel zijn we er idd gewoon nog niet. Ik zou t toch wel erg fijn vinden om haar ontspannen op de trailer te hebben met klep dicht. Dan hoeven we nog niet eens perse te rijden, maar het is nu nog net niks :+

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:11

SuperSmurf schreef:
nja 4 dagen, eigenlijk al 10 :') Maar voor mijn gevoel zijn we er idd gewoon nog niet. Ik zou t toch wel erg fijn vinden om haar ontspannen op de trailer te hebben met klep dicht. Dan hoeven we nog niet eens perse te rijden, maar het is nu nog net niks :+

Tja... soms duurt het even voor het kwartje valt... het is natuulijk ook niet niks... ik moet er zelf echt niet aan denken om in zo'n rijdende trailer te moeten staan :D

Maar met geduld (en dat heb je blijkbaar ;) ) en veel oefenen komen jullie er echt wel!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 09:22

ooh maar ik snap het ook absoluut hoor! Voel me er zelfs beetje schuldig om dat ik eigenlijk niet eerder heb gezien hóe erg ze t vindt :o Wist wel dat ze t niet leuk vond, maar zodra ze erop stond heb ik haar altijd direct bezig gehouden met voer terwijl de stang erachter ging en de klep dicht en ben toen direct de trailer uit gegaan en gaan rijden :o Terwijl als ik nu zie hoe gespannen ze is terwijl we nog niet eens rijden? Best sneu..!
( geduld is er wel, geld om iedere keer een trailer te huren iets minder :') :+ )

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 13:01

hoe is hun manier van trailerladen? Loop je met haar mee en dan ga je er via de voorkant uit of stuur je haar voor je uit de trailer in en dan zelf stang en klep dichtdoen?

Veroontje_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 13:25

Ik vind dat je al super goed bezig bent, menigeen heeft niet zulk engelengeduld en gebrand op ontspannenheid zoals jij beschrijft! Jammer dat je geen beschikking hebt over een trailer, dat zal heus schelen zoals je zelf al zegt maar op deze manier komen jullie er wel hoor! Top bezig... :-)

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 14:02

Mee lopen de Trailer in. ze kan t wel alleen maar voelt zich dan duidelijk minder op haar gemak. dank je wel veroontje :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:44

Mijn pony had ook een serieus trailer laadprobleem, echt dramatisch! Weken zijn we bezig geweest, maar mevrouw ging niet eens lángs een trailer (aan de hand). In grote paniek sloeg ze op de vlucht en was door geen 5 man sterk meer te houden. Toch heeft degene waar ze nu op stal staat haar 1 keer op een wat minder vriendelijke manier op de trailer gekregen en sinds ze op de nieuwe stal staat, loopt ze er zó in. De enige keer dat ze even een kleine weigering maakte, was toen de staleigenaar een nieuwe trailer had gekocht. Deze zag er qua indeling anders uit en rook natuurlijk splinternieuw, dus ze was wat afwachtend. Maar verder is het probleem - gelukkig! - eindelijk opgelost...

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 19:50

Fijn dat t voor jou opgelost is shenavallie :) Voor mij zal t op deze manier alleen niet werken. Het is nl niet zo dat ze niet de trailer op gaat, met beetje druk doet ze het steeds toch wel uiteindelijk, maar dat is nou juist wat ik niet wil :) ( en ze loopt er gewoon in nu, alleen ligt t probleem nu nog even bij het sluiten van de klep ) Mijn merrie voelt zich gewoon niet fijn in de trailer en schiet van te veel druk juist enorm in de stress. DUs voor mij is dat helaas de oplossing niet :) Wat ik wil is dat ze zich ook in een trailer gewoon op haar gemak voelt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:27

Teveel druk werkt bij mijn pony ook nog steeds niet hoor! ;) Als ik dat doe, dan staat ze in no-time ernaast en krijg ik haar er echt niet meer in. ;( Het blijkt in haar geval te werken om haar aan het halster te pakken en zonder aan te kijken de klep op te lopen (en vooral niets zeggen en zeker niet belonen, want dat werkt bij haar ook averechts). Zodra ze in de trailer staat, doet iemand anders gauw de stang erachter. Vervolgens is het klep dicht en wegrijden, niet afwachten. Het is ook niet zo makkelijk om per paard/pony te zeggen wat wel of niet werkt. Daar moet je inderdaad per situatie achter komen. In mijn geval bleek dat mijn pony gewoon een "toneelstukje" opvoerde. Ze reageerde op mijn houding, omdat ik haar bij voorbaat al in de gaten hield. Op deze manier is de paniek steeds meer gaan opbouwen, terwijl er werkelijk nog niets gebeurde. En natuurlijk staan de beste stuurlui aan wal, want op de vorige stal wist iedereen het zogenaamd beter, maar wel vanaf een afstandje. Uiteindelijk bleek zij voldoende te hebben aan een eenmalige ietwat hardere aanpak, maar nu volstaat het om haar op eerder genoemde wijze te laden. Ik hoop van harte dat het met jouw beestje uiteindelijk ook lukt! ;)

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 20:40

ach man.. die opmerking; 'de beste stuurlui staan aan wal' Die doet t m altijd goed :') hahaha!
En ja hoor bij mij hetzelfde, ik heb spanning, dus denk dat t verstandig is dat ik een volgende keer niet zelf laad, want aan mij heeft ze dus geen steun :+

Denk nog steeds dat een hardere aanpak voor haar niet nodig is, maar wel dat ik zelf onderdeel van t probleem ben :') ( fijn he :+ )

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:55

Je hebt vele variaties om de trailer als een veilige plek te maken. Kun je in en uitladen, vlotjes achter elkaar door, laden zonder touw, achterwaarts in de trailer, of draaien in de trailer als de trailer groot genoeg is etc. Als je dat doet zien ze meer plekken van de trailer, stang erachter en als je paard rustig is de stang weer los en weer uit de trailer zetten. Ook met de klep, zorg dat je met zn 2en bent. Paard in de trailer, stang erachter en als er nog geen spanning is dan vraag je persoon 2 de klep dicht te doen. Doe het deurtje aan de voorkant open zodat je paard altijd nog naar buiten kan kijken.
Doe de klep heel rustig dicht, tot de helft -> nog geen spanning klep even daar houden en weer naar benenden. Blijf altijd onder het punt van de spanning zo voorkom je het en 'beloon' je ook niet voor verkeerd gedrag. Paard weer uit de trailer, doe wat spelletjes buiten de trailer wat de trailer is gewoon een obstakel, niet een speciaal iets. I'ts not about the trailer, meer om de rest, laat je paard over de klep lopen, of met 4 benen zijwaarts op de klep staan, laat je paard tussen jou en de trailer in lopen (kleine ruimte etc etc). Daarna weer in de trailer en de klep weer omhoog, iets hoger dan de vorige keer als je paard dat toelaat en dan stoppen. Dag 2, weer een dag.
Neem kleine stapjes, dan behaal je het beste resultaat. Doe alles in vertrouwen en rust en wil niet te snel. Als de klep dicht is, geniet daarvan. Oefen dat een aantal dagen en ga ook meer afstand nemen zodat je paard ook nog zeker is in de trailer zonder jou erbij. Loop rondjes om de trailer, zorg dat je paard naar achter kan kijken en ga bij de dichte klep staan met je hoofd erboven etc. Allemaal dingen om aan te geven, je bent er wel maar toch ook niet.

Daarna de auto starten, een meter rijden en naar je paard. Kijken hoe het is, als ze niet zeker is en trillerig overkomt, gerust stellen en in de trailer laten staan totdat ze weer rustig is. Daarna de klep open, met de stang erachter even laten staan en gerust stellen en daarna pas de stang los en er weer rustig uit.
Take the time it takes so it takes less time.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 21:03

Ey marlies :) Thx voor de tips :) Dit is idd precies hoe we het nu ook gedaan hebben en het is idd ook wel hoe het ooit gaat werken :') ALleen zal ik zelf dus niet de persoon moeten zijn die haar laad. OF nou ja het kan wel, maar alleen voor t in en uitladen zonder stang of klep. Dan heb ik nl geen spanning. Maar die heb ik wel zodra de stang erachter komt of de klep dicht gaat. Voor nu is ze nog niet klaar om te kunnen rijden omdat ze dus al trillend op de trailer staat zodra de klep dicht is. Maar ik weet dus op dit moment even niet of het MIJN spanning is of de hare. dus daar kan ik niks over zeggen :')

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:12

Dan ga je te snel als jij ook gespannen bent, neem nog kleinere stapjes. Film anders een stukje en kijk wat je fout doet dat helpt. Ik film iedere trailerlaad sessie met mijn paarden.
Je moet haar juist wel zelf laden, stel je op als leider zodat ze je kan vertrouwen. Anders wordt dit nooit wat. Paarden zijn claustrofobisch en dat gaat niet zomaar even weg maar als ze een persoon hebben die ze kunnen vertrouwen dan weten ze in iedergeval dat het niet eng meer is. Stel je iets zekerder op, je kunt het en Kyra ook.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:16

En wat als er een ander naast staat? Een paard die ze volledig vertrouwd?

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 21:18

Nou.. als ik zou weten hoe ik van die spanning af zou kunnen zou dat idd kunnen ja, maar mijn hart bonkt zowat mijn lijf uit :+ En dat heb k al zodra de stang erachter gaat :') Dus wat ik fout doe? Geen idee.. het slaat nl nergens op dat ik zo'n spanning heb, maar ik vind trailers waardeloos.. Ze zat van de week onder de voorstang... En ze is 1 keer gevallen op de klep. Dus dat zijn dingen waar ik bang voor ben en die spanning hou ik dus vast!

Carmen; dat is idd wat astrid gister ook voorstelde, maar dat is iets minder makkelijk te regelen, omdat ik zelf geen trailer heb en we ook alleen maar een renault clio hebben die max 1100 mag trekken. Dus er kan geen 2 paards achter..

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:22

Maar als je nu een 1,5 erachter heb kan je toch eventueel wel een kleine shet oid ernaast zetten? Oh ships dat mag ie wsl niet trekken.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:29

Kun je die trailer niet gewoon op een fijne plek neerzetten zonder auto? Die van mij staat in de wei en als ik zin heb om trailer te laden doe ik dat. Altijd zonder spanning want niets moet, alles mag. Dan krijg je een beetje dit effect :+ http://www.youtube.com/watch?v=mPF4b-8_Pp4 dit was met een leen trailer die ik voor 3 weken te leen had. Ondertussen een eigen trailertje waar mijn nieuwe pony eergister voor het eerst in heeft gestaan. Ik denk dat je trailerladen niet als trailerladen moet zien maar gewoon als een soort oefening. Rustig aan, die stang is niet eng, moet jij helemaal niet vinden. Je breid het spelletje steeds meer uit naar stang erachter, klep omhoog en uiteindelijk weg rijden. Neem de tijd die je nodig hebt, wees blij met kleine verandering en denk iedere keer 'It's not about the trailer'.

Dit ben ik met mijn nieuwe paardje http://www.youtube.com/watch?v=zX8D_nb1KrE, vond de trailer echt niet tof en nu wilde ik alleen 4 benen op de klep maar door mijn rust en vetrouwen besloot hij zelf toen ik op mijn knieen ging zitten er in te lopen. Er uit gaat nog niet vlekkenloos maar dat komt wel :)

Ik wil je niet lekker maken, je zult wel denken jij praat makkelijk, het IS makkelijk als je zelf maar geloofd dat het makkelijk is. Take the time it takes, geniet van kleine veranderingen en denk vooral niet aan angsten. JIJ moet uitstralen dat het goed is en dan komt de rest vanzelf. Een paard vertrouwd leiders die leiders zijn, leiders hebben vertrouwen in zichzelf en dat moet jij dus ook krijgen. Je kunt het hardstikke goed nu moet je het nog uitvoeren!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 21:36

Marlies; zou ik dolgraag willen, maar ik moet een trailer huren.. En helaas is mijn portemonnee gewoon echt niet oneindig. Elk beetje geld dat ik over heb gáát al naar kyra.. Maar meer dan dit kan ik gewoon echt niet doen. Ik wil best nog een keer 5 dagen een trailer huren, maar meer kan ik gewoon echt niet betalen ;(

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:42

Mijne heb ik gekocht voor niet al te duur (is ook niet de bedoeling er mee te rijden, alleen hooi halen en trailerladen oefenen :D ). Wellicht een optie zoiets te proberen? Ik zag dat je al een leuke op het oog had, dat is goedkoper dan constant huren. Een trailerlaad probleem kan best een tijd duren al denken sommige mensen het in een dag te kunnen. De basis wel maar het hele gebeuren er omheen (de weg op etc) heeft gewoon tijd nodig.
In iedergeval heel veel succes, je komt er wel als je die 5 dagen dat je nog een trailer kan huren zelfverzekerd bent en betrouwbaar. Niets forceren, dan komt het vanzelf. Wees rustig en zorg voor een 2e persoon die voor jou een stabiel persoon is. Iemand die kan zeggen 'rustig aan, er is niets aan de hand' en het eventueel wil overnemen (hoeft geen paardenmens te zijn) als ze erin staat en dan ga jij met de klep aan de gang.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 22:19

Nou hij blijkt toch ietsjes duurder te zijn dan verwacht en eigenlij kheb ik helemaal geen geld voor een trailer :') Kan nu wel een andere huren van een vriendin. Das een hele fijne trailer, dus hopelijk gaat dat al beter!

jij bent echt getrouwd met je joggingbroeken he? :') Denk dat t idd wel helpt als ik probeer om de trailer niet als een trailer te zien, maar gewoon als iets.. waar op dat moment gewoon toevallig even zijn :+

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:40

SuperSmurf schreef:
Mee lopen de Trailer in. ze kan t wel alleen maar voelt zich dan duidelijk minder op haar gemak.

SuperSmurf schreef:
Nou.. als ik zou weten hoe ik van die spanning af zou kunnen zou dat idd kunnen ja, maar mijn hart bonkt zowat mijn lijf uit :+ En dat heb k al zodra de stang erachter gaat :') Dus wat ik fout doe? Geen idee.. het slaat nl nergens op dat ik zo'n spanning heb, maar ik vind trailers waardeloos.. Ze zat van de week onder de voorstang... En ze is 1 keer gevallen op de klep. Dus dat zijn dingen waar ik bang voor ben en die spanning hou ik dus vast!

Je geet hier zelf al aan wat het probleem is, ze is niet relaxed op de trailer en zolang je meeloopt gaat het goed maar haar alleen laten geeft spanning. Dát moet je dus gaan oefenen. Je paard zal nl onderweg ook geen begeleiding van jou kunnen krijgen en moet het dan dus ook alleen kunnen.
Ook geef je aan dat je zelf spanning hebt, dat werkt in dit geval averechts. maar dat had je zelf ook al door... :)

Je zult dus eigenlijk je paard wel voor je uit moeten gaan sturen de trailer in, laat haar maar zelf ontdekken dat ze niet doodgaat daarbinnen, en laat haar ook vooral er weer uitlopen als ze wil. Langzamerhand gaat ze ontdekken dat het best meevalt in de trailer en dan kun je met de stang gaan oefenen. Ondertussen zul je zelf ook merken dat je eigen spanning minder wordt omdat je ziet dat je paard het alleen ook kan en daar krijg je zelf ook meer vertrouwen van.

Heb je het Ebook van Eddy Modde al gelezen en de filmpjes op zijn site bekeken? Die laadt ook op de manier van Parelli net als ik en dat werkt heel goed, paarden moeten er zelf oplopen zonder begeleiding. Ze krijgen daar zo'n zelfvertrouwen van en gaan er dan gewoon relaxed op.