Ze heeft bij dressuurnatuurlijk mee gedaan met een trailer laad sessie ( 4 dagen ) en t laden gaat nu weer prima. Heb de trailer nu 6 dagen gehuurd en het laden an sich gaat nu weer prima. Ze loopt er nu weer zo met me op en staat redelijk ontspannen. Stang erachter gaat ook nog best redelijk, maar de klep dicht vindt ze nog doodeng. Afgelopen dagen heb ik rustig opgebouwd, eerst gewoon weer er normaal op, daarna de stang er eens achter. Toen de klep weer eens dicht en vandaag de trailer op een ándere plek gezet ( vorige keer deed ze t super totdat we de trailer verplaatsten, toen kon ik weer opnieuw beginnen
). Vandaag stond inde planning om een klein stukje vooruit te rijden, maar uiteindelijk besloten om dat niet te doen omdat ze totaal NIET ontspande met de klep dicht ( trillen, afsluiten etc ) Maar.. hoe nu verder? Ik heb nu bedacht dat ik morgen nog trailer laad en hopelijk ( als ik iemand kan vinden die even kan helpen ) de klep ook dicht. dan even 2 weken niks en dan weer een sessie van 5 dagen opbouwen en hopelijk dan wel een stukje rijden. Maar vooralsnog zie ik geen ontspanning bij haar en weet ik dus al dat zodra we gaan rijden ik weer opnieuw moet beginnen.
Dus.. iemand nog tips hoe we dit het beste kunnen aanpakken?
hihi dat is idd ook een optie ja
) en veel oefenen komen jullie er echt wel!
Wist wel dat ze t niet leuk vond, maar zodra ze erop stond heb ik haar altijd direct bezig gehouden met voer terwijl de stang erachter ging en de klep dicht en ben toen direct de trailer uit gegaan en gaan rijden
Het blijkt in haar geval te werken om haar aan het halster te pakken en zonder aan te kijken de klep op te lopen (en vooral niets zeggen en zeker niet belonen, want dat werkt bij haar ook averechts). Zodra ze in de trailer staat, doet iemand anders gauw de stang erachter. Vervolgens is het klep dicht en wegrijden, niet afwachten. Het is ook niet zo makkelijk om per paard/pony te zeggen wat wel of niet werkt. Daar moet je inderdaad per situatie achter komen. In mijn geval bleek dat mijn pony gewoon een "toneelstukje" opvoerde. Ze reageerde op mijn houding, omdat ik haar bij voorbaat al in de gaten hield. Op deze manier is de paniek steeds meer gaan opbouwen, terwijl er werkelijk nog niets gebeurde. En natuurlijk staan de beste stuurlui aan wal, want op de vorige stal wist iedereen het zogenaamd beter, maar wel vanaf een afstandje. Uiteindelijk bleek zij voldoende te hebben aan een eenmalige ietwat hardere aanpak, maar nu volstaat het om haar op eerder genoemde wijze te laden. Ik hoop van harte dat het met jouw beestje uiteindelijk ook lukt!