Paard net uit de wei, meteen rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GummyBear

Paard net uit de wei, meteen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 21:49

Hoi!

Wat mij opvalt is dat ik zo ongeveer de enige bij mij op stal ben die mijn pony even op stal wil hebben voordat ik ga rijden. Ze heeft als ik kom namelijk al zeker 4 uur staan eten en ik vind het zelf ook niet fijn om met een volle buik te sporten. Daarbij drinkt en plast ze ook liever niet in de wei, dus de kans is groot dat ze erge dorst heeft of nodig moet plassen wanneer ze uit de wei komt.
Ik haal haar rond 3/4 uur binnen, ligt aan m'n schooltijden, en kom dan 's avonds terug om te rijden. Nu snap ik wel dat niet iedereen daar de tijd voor heeft, maar eventjes 10 minuutjes op stal om iig even te laten drinken en plassen is toch wel mogelijk? Er zijn namelijk wel meer paarden die dit niet in de wei doen.

Hoe denken jullie erover? Gaan jullie ook gelijk rijden als je paard het land uit komt?

Groetjes Michelle

belle_boefJarig

Re: Paard net uit de wei, meteen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:50

Ik ga meteen rijden, drinken kan ze in de wei net als plassen en ze wordt er alleen maar onrustig van als ze als enige op stal staat en de rest nog in de wei.

En daarnaast ga ik echt niet twee keer per dag naar stal toe

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:50

uhm ja ik wel hoor. Als ze net brok heeft gehad dan wacht ik wel even, maar als ze uit het land komt dan zadel ik meteen op. drinken en plassen doet ze ook wel buiten, dus dat hoeft niet op stal.

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:51

mijn pony staat 24/7 op de wei. Die wordt doodongelukkig in een stal. Nee mij niet gezien hoor :=

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:52

Ja, ik zie daar zo het probleem niet van in? Mijn paard zou gek worden als ik hem alleen op stal zou zetten en de pony niet :')
Dat kan écht niet in zijn ogen.

Mijn staan nu wel continu op de weide, maar ze kunnen ook hun stal in om eventueel te plassen. En ik probeer wel eerst te rijden en dan eten te geven.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:53

de mijne zou zich dan aleen maar nog voller vreten aan het stro......
Na een half uur poetsen ga ik er gewoon op.
Plassen doet hij in de wei en na het rijden......no problem

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:53

bij dravers doen ze dit vaak wel.. ivm plassen maar bij rijpaarden heb ik het niet vaak gezien.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:57

Ik zal wel moeten, mijn pony staat 24/7 op de wei (met schuilgelegenheid) en kan hem niet eventjes op stal zetten.

Plassen doet mijn pony gewoon op buitenrit op de eerste de beste graskant die ik tegenkom, dus daar hoef ik ook geen rekening mee te houden.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:58

Mijn paard plast (als ze enigszins moet) op fluitcommando. EN het liefst in de stal, want ze houdt niet van gespetter. Maar ik laat haar het liefst voor het rijden een kwartier in de stal staan, soms ook om even af te koelen, en ga daarna poetsen ed. Ik zou niet snel op de wei het zadel erop gooien en meteen prestaties van haar verwachten. Zeker niet als ze het al superwarm heeft van het buiten staan.
Als het echt snikheet is, rij ik niet overdag, En als dat wel moet, spoel ik haar eerst af.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 23:45

die van mij staat de hele dag op de wei. en tijdens wedstrijden (endurance) laten we haar ook zoveel mogelijk eten zodat de darmen aan de gang blijven. Alles is wel lichtverteerbaar dus ruwvoer. Bij een berg krachtvoer wacht ik wel even maar bij een klein beetje weer niet. Aangezien ze maar een beetje krijgt...

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 00:04

Sporten doe je niet met een volle buik. Maar ik neem aan dat je eerst goed instapt, net als je eerst de warming up doet voordat je gaat sporten.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 00:08

ik haal ze zo uit de wei , ben dan nog een mooie tijd aan het poetsen , en dan gewoon rijden.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 00:10

Een mens eet 3 maaltijden per dag en een paard de hele dag door hele kleine beetjes, dus dat is een nogal kromme verglijking.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 00:13

_Cindy schreef:
Een mens eet 3 maaltijden per dag en een paard de hele dag door hele kleine beetjes, dus dat is een nogal kromme verglijking.

Des te meer reden om gewoon te kunnen gaan rijden nadat je paard uit de wei komt...

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 00:16

Akhal_Teke schreef:
_Cindy schreef:

Des te meer reden om gewoon te kunnen gaan rijden nadat je paard uit de wei komt...

Inderdaad. Ik zet mijn paard nooit op stal voor het rijden, maar ze heeft ook alleen een inloopstal.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 00:17

Ja hoor, nou ben ik wel heel lang lekker aan het tutten maar waarom zou je niet meteen kunnen rijden als ze net uit het land komen?
Met brok wacht ik wel altijd even, maar met uit de wei halen niet.
Plassen en poepen doet m'n merrie overal := wel zo handig.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 00:28

Mijn paard staat 24/7 buiten (in het voorjaar, zomer en deel van de herfst). Gelukkig plast en drinkt ze volop in het land. Ik stap nooit direct op. Ben altijd nog even lekker aan het poetsen ed. Maar zoals al eerder werd geschreven, ze eet de hele dag door, dus geen echte maaltijd. Vlak na een portie bix ga ik ook niet gelijk rijden. Maar na gras ga ik geen uren wachten. Ze wordt trouwens super onrustig als ze in haar eentje op stal moet staan. Dan heb ik daarna een bom onder mn kont als ik opstap :))

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 00:35

ik ga gewoon poetsen nadat ik het paard uit de wei heb gehaald en ongeveer 20 a 30 minuutjes later na het poetsen en opzadelen, klim ik er gewoon op :)

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 00:37

ik zet der wel eventjes op stal (voor 't plassen en drinken, drinken is bij ons niet mogelijk op weide)
maar voor zoveel uur als TS, nee hoor :+ daar heb ik het veel te druk voor :=
Ze staat er dan 5 a 10 min even in. Ondertussen leg ik me spullen klaar

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:55

Ik doe altijd eventjes de beentjes schoonspuiten, even naast de stal de springschoentjes afdoen, vervolgens poetsen en dan rijden. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:57

Ik rijd ook als m'n pony net uit de wei komt :j Hij plast gelukkig wel op de wei en heeft er uiteraard ook drinken.
Daarnaast ben ik met poetsen en opzadelen wel een half uurtje bezig, en stap ik ook nog 10 minuten in voor we echt gaan losrijden.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:00

Mijn paard staat ook de hele dag in de wei. Als ik haar ga rijden zet ik haar direct op de poetsplaats en ga poetsen en zadelen enzo. Drinken en plassen doet ze gewoon buiten in de wei. Wanneer ze brok heeft gehad wacht ik liever wel eventjes. Maar ik voer bijna altijd zelf dus dat krijgt ze na het werken.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:10

Ik kan je daarin wel volgen, wij hebben ook 2 merries die alleen maar in hun stal willen plassen. Ze doen het vrijwel onmiddellijk als ze binnen staan...misschien zijn 5 minuutjes wel voldoende en kan je direct verder doen met de rest en hoef je niet terug te keren, later op de dag.
Blijft je paardje hier rustig bij? Moest ik dat hier doen zou ze van opwinding nog niet plassen in haar stal denk ik...wij doen dit dus ook niet, we halen ze van de wei...rustig klaarmaken en vertrekken..nog nooit last gehad eigenlijk

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:13

Ook ik zet het paard dat ik rijd altijd eerst even in de stal met een handje brokken.. (al is het maar 10 min) Idd dat ze even kan plassen en even 'tot rust komen'.. Maarja, die ziet me aankomen als ik haar iedere keer meteen aan het werk zet als ze uit de wei komt, denk dat ze zich dan niet meer zo eenvoudig laat vangen... ;)

Nu ze met een veulen staat zeker, beide vinden het niet leuk om uit elkaar gehaald te worden, als ik dit 3x doe rechtstreeks uit de wei, denk ik niet dat ze de 4e keer nog zo braaf komen aanlopen..

Wil het uit de wei halen gewoon niet iets onaangenaams maken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:15

@TS
Dus als ik het goed begrijp gaat je paardje om 3 uur naar binnen en staat dan zonder eten tot 's avonds totdat jij gaat rijden?
Nu is even zonder eten geen probleem hoor, maar rijden zorgt voor extra maagzuur en als er dan niks in de maag zit is dat juist vervelender dan dat de maag "vol" is.