Scolioze melden aan de jury voor begin proef?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KevinJ1

Scolioze melden aan de jury voor begin proef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 11:47

Beste bokkers,

Er is zojuist scolioze in mijn rug ontdekt.
(kromming van de wervelkolom)
Nu zit ik behoorlijk scheef op het paard.
Trek mijn linker bil op en mijn linkerschouder hangt lager
En mijn rechterschouder is meer naar voren.
Dit krijg ik vaak te horen op wedstrijd, met gevolg een onv. voor mijn houding en zit.
(rijd met de 1 in het Z1 en de ander in het M1)
Ik snap een jury wel.. maar ben het onderhand zat dat ik er steeds op afgestraft wordt
Nu heb ik oefeningen gekregen van de fysio om het te verbeteren maar recht zal mijn wervel kolom nooit meer worden.
Is het verstandig om het te melden voor ik me proef begin? Of zeggen jullie.. niet doen..

groetjes

FriesWytske

Re: Scolioze melden aan de jury voor begin proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:49

Zou hier even in overleg gaan met de KNHS. Volgens mij hebben zij hier bepaalde regels voor.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:53

Is dit iets wat voorbijgaat? In dat geval zou ik gewoon tijdelijk je lagere punten incasseren en eraan werken.

Als het blijvend is kan je beter contact opnemen met de KNHS. Ik weet niet of het mogelijk is dispensatie te krijgen, of dat je dan ook direct op aangepaste wedstrijden zou moeten rijden, maar het is het vragen wel waard.
Ik weet wel dat het melden bij de jury als je geen dispensatie oid hebt geen enkele zin heeft, zij mogen daar gewoon geen rekening mee houden. Zou ook niet eerlijk zijn, dan kan iedereen wel zeggen dat hij/zij ergens last van heeft in de hoop dat je minder sterke punten dan gecompenseerd worden, gelukkig kan dat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:53

Nee, ik vind niet dat je zoiets moet melden bij de jury. Heeft een jury niets mee te maken, die moet beoordelen wat 'ie ziet en als jij scheef zit dan moet 'ie daar eerlijk op punten.
Als je een beperking hebt die van invloed is op prestaties dan vraag je daar OF dispensatie voor (in dit geval niet mogelijk, want waarvoor moet je het aanvragen?), OF je gaat naar de aangepaste wedstrijdsport, OF je pakt je "straf".

Misschien een harde mening, maar ik vind dat echt.
Ik heb zelf maar 1 arm en daar nooit over gepiept. Ook niet als ik opmerkingen kreeg over bv geen handschoentjes dragen of mijn manier van teugels op maat maken na halsstrekken etc.
Als ik dat niet kan hebben, dan moet ik maar in de aangepaste sport gaan rijden. Je KIEST er tenslotte voor om wedstrijden te rijden, en als je zit dan niet 100% is, dan zul je de consequenties daarvan ook gewoon moeten nemen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:56

Sonja schreef:
Nee, ik vind niet dat je zoiets moet melden bij de jury. Heeft een jury niets mee te maken, die moet beoordelen wat 'ie ziet en als jij scheef zit dan moet 'ie daar eerlijk op punten.
Als je een beperking hebt die van invloed is op prestaties dan vraag je daar OF dispensatie voor (in dit geval niet mogelijk, want waarvoor moet je het aanvragen?), OF je gaat naar de aangepaste wedstrijdsport, OF je pakt je "straf".

Misschien een harde mening, maar ik vind dat echt.
Ik heb zelf maar 1 arm en daar nooit over gepiept. Ook niet als ik opmerkingen kreeg over bv geen handschoentjes dragen of mijn manier van teugels op maat maken na halsstrekken etc.Als ik dat niet kan hebben, dan moet ik maar in de aangepaste sport gaan rijden. Je KIEST er tenslotte voor om wedstrijden te rijden, en als je zit dan niet 100% is, dan zul je de consequenties daarvan ook gewoon moeten nemen.

Eigenlijk wel maf als je daar commentaar op krijgt. Scoliose is lastig te beoordelen of iemand dat heeft of gewoon scheef zit (geen aanval naar TS). Maar maar 1 arm hebben euhm.... is vrij duidelijk zichtbaar. Dus hoe zou je anders je teugels bijv moeten inkorten. Of rij je met protese?

TS: Ik zou idd kijken wat je wil: de gewone wedstrijden (maar dan vind ik ook zonder je beperking te melden) of aangepast dat ze er rekening mee kunnen houden. Mijn zoon heeft ook een lich beperking maar als hij aan iets van sport mee wil doen of als hij ooit wedstrijd zou willen gaan rijden heb ik ook de mening dat ie dat dan gewoon moet doen. Iedereen heeft wel iets...

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:57

:oo Sonja dat vind ik bewonderenswaardig van je hoor! Maar ik ben het eigenlijk niet met je eens. Ik zou het toch melden, en dan zegt het wel wat over een jury of die er wel of niet wat mee doen... Je kàn in jouw geval dan geen handschoen dragen, écht niet, waarom zou je daar dan opmerkingen op moeten krijgen? :wow:

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:58

Of je het moet melden aan de jury laat ik even in het midden... maar wat je misschien wel kan doen is een extra schoudervulling in je jasje (laten) naaien aan de linkerkant. Dan is het voor het oog recht(er).

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:59

Ik ben het helemaal eens met Sonja. Als je de keuze maakt voor de normale sport moet je aan de bijbehorende regels voldoen, kan je dat niet dan heb je de keuze om of naar de aangepaste sport over te stappen, of er rekening mee te houden dat je op bepaalde onderdelen minder hoog kan scoren.

@Shanelle; maar een jury mag daar niks mee doen...dus waarom zou zij 'voorgetrokken' moeten worden?

Sonja, ik ben wel heel benieuwd hoe jij dat doet dan, heb je wel dispensatie om bv met één hand te rijden? Omdat dat normaal ook niet mag?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:00

Ook met een handicap mag je op de normale wedstrijden rijden. Dus om direct te zeggen dat je dan alleen wedstrijden van de aangepaste sport moet rijden, vind ik een beetje a-sociaal. Ken er genoeg die met een handicap gewone wedstrijden rijden. Deze hebben een dispensatie voor bepaalde dingen. Dit wordt dan volgens mij via een speciaal formulier aangegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:00

Zilfstar: Prothese idd. Werd nooit gezien overigens.

Jury kan scoliose niet beoordelen/vaststellen etc.
Met alle respect, maar dan kan iedereen met een minder goede zit wel met een verklaring aankomen. Net als hier op Bokt bijna iedereen dyslectisch is of meent te zijn. Waarmee ik overigens niet zeg dat jouw klachten niet serieus zijn hoor TS, scoliose is een erg vervelende aandoening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:01

Shanelle schreef:
:oo Sonja dat vind ik bewonderenswaardig van je hoor! Maar ik ben het eigenlijk niet met je eens. Ik zou het toch melden, en dan zegt het wel wat over een jury of die er wel of niet wat mee doen... Je kàn in jouw geval dan geen handschoen dragen, écht niet, waarom zou je daar dan opmerkingen op moeten krijgen? :wow:

Omdat ik geen dispensatie WILDE.
IK koos ervoor om in de normale wedstrijdsport te rijden, en ik wens geen stempel "gehandicapt" te dragen. Als ik dat wel had gewild had ik beter voor aangepaste sport kunnen kiezen, was het misschien ooit nog wat geworden met me.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:02

Ik ben het eens met Sonja. Misschien hard, maar een jury moet beoordelen wat ze zien, hoe iets wordt uitgevoerd. Bovendien denk ik niet dat je dan spontaan meer punten krijgt. Ze kunnen jou moeilijk een 7 geven voor je houding en zit, omdat je voor jouw doen netjes zit. Wat is dan de volgende stap? Een 7 geven voor een belabberde middendraf omdat het voor dat paard nog best goed is?

KevinJ1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 12:02

Nee ik wil geen aangepaste wedstrijden rijden :P Dat is ook echt niet nodig.
Ik zit alleen naar links, heb er zelf verder geen last van.. kan gewoon mijn oefeningen rijden.

Vaak wordt na mijn proef het hokje open gedaan en wordt het gezegt. Misschien dat ik het dan kan melden.
En als ze niks zeggen, zeg ik ook niks :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:03

FriesWytske schreef:
Ken er genoeg die met een handicap gewone wedstrijden rijden. Deze hebben een dispensatie voor bepaalde dingen. Dit wordt dan volgens mij via een speciaal formulier aangegeven.

Maar WAAR zou je in geval van scoliose (= kromming(en) in de ruggewervel) dispensatie op aan willen vragen dan? Op rechtzitten? Dan kán toch niet? Een goede zit is de BASIS van dressuurrijden.

KevinJ1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 12:03

mylittlejoy schreef:
Ik ben het eens met Sonja. Misschien hard, maar een jury moet beoordelen wat ze zien, hoe iets wordt uitgevoerd. Bovendien denk ik niet dat je dan spontaan meer punten krijgt. Ze kunnen jou moeilijk een 7 geven voor je houding en zit, omdat je voor jouw doen netjes zit. Wat is dan de volgende stap? Een 7 geven voor een belabberde middendraf omdat het voor dat paard nog best goed is?

daar heb je een punt :D

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:03

Hallo allemaal !

Ik ben Regioportefuillehouder aangepast sporten bij de KNHS.
Dat wil zeggen dat ik voorlichting geef over sporten met een handicap en de mogelijkheden binnen de KNHS.

Als er behoefte aan is wil ik wel wat uitleg geven over hoe het een en ander in zijn werk gaat.

Vragen mailen mag ook !
j-dejong@home.nl

Met vriendelijke groet,
Jacqueline de Jong
Regioportefuillehouder aangepaste sport KNHS.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:04

FriesWytske schreef:
Ook met een handicap mag je op de normale wedstrijden rijden. Dus om direct te zeggen dat je dan alleen wedstrijden van de aangepaste sport moet rijden, vind ik een beetje a-sociaal. Ken er genoeg die met een handicap gewone wedstrijden rijden. Deze hebben een dispensatie voor bepaalde dingen. Dit wordt dan volgens mij via een speciaal formulier aangegeven.

Volgens mij bedoelt niemand dat hier...we zeggen alleen dat als je ervoor kiest in de normale sport te rijden, dat je dan of dispensatie moet aanvragen (indien mogelijk, maar dispensatie om scheef te mogen zitten zie ik niet helemaal gebeuren eigenlijk) en dan moet accepteren dat een jury geen rekening kan en mag houden met je handicap.
Als je daar niet toe bereid bent, zul je inderdaad beter aangepast kunnen gaan starten. Zie het asociale daaraan niet?

kleinvosje

Ik ben jurylid. Om eerlijk te zijn zou ik er niet anders tegenaan gaan kijken OMDAT iemand een handicap heeft. Je hebt die beperking, je hebt zelf de keuze gemaakt deze sport te uitoefenen, en in de reguliere wedstrijdsport te starten. Dan moet je ook volgens de reguliere standaard beoordeeld worden.
Dispensatie krijg je hier denk ik niet voor, als het iets blijvends is zal de KNHS ook zeggen dat je naar de aangepaste sport kunt denk ik.

S_en_Z

Denk ook niet dat je zonder dispensatie een jury er gevoelig voor krijgt.

Ik heb een holle rug. Lijk net een negerin, ik kan ook echt MET GEEN MOGELIJKHEID mijn rug recht
krijgen.. in geen enkele houding. (alleen als ik met mijn handen naar mijn tenen buig terwijl ik zit is
mijn rug recht.. dus nieteens bol!)

Denk niet dat ik er dispensatie voor krijg en denk ook niet dat jury's me daarom niet op mijn zit af
zouden "kraken" (bedoel het niet zoals het er staat kan ff geen ander woord vinden)

Voor jou is het misschien een "handicap" maar je kiest er zelf voor algemeen beoordeeld te worden.. net als ik :)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 11-05-11 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:05

Ik zou contact opnemen met de KNHS. Er zijn speciale pasjes voor mensen met een medische beperking. Je kan altijd info inwinnen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:06

Nou SWonja ik vind jouw best hard :=

Ik weet niet of jullie weten wat scoliose betekent, maar dat wordt nooit beter, alleen slechter. Je wervelkolom draait zich steeds meer in een krakeling, dus TS kan er echt niks aandoen, ook niet door training.
TS, ik zou het gewoon proberen bij de KNHS. Succes :(:)

KevinJ1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 12:06

Ik wil ook dispensatie aanvragen. En dat ik een onv. op mijn houding krijg oke..
Maar ik heb ook vaak dat ik er commentaar op krijg bij de normale onderdelen.
Maja misschien wordt het ooit nog beter :D
Soms heb ik een 7 voor me houding en dan denk ik.. is de jury blind ofzo??

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:07

Mijn broertje is trouwens net in Nijmegen geopereerd aan zijn scoliose. Hij had een hele sterke kromming van zijn rug, waardoor zijn rechterschouder helemaal uitstak. Na deze operatie (met een stel pinnen en een heel mooi litteken op zijn rug) is zijn rug weer vrijwel recht. Met fysio moet het dan helemaal rechttrekken.

Niet dat ik nu wil zeggen dat je je moet laten opereren, hoor. Maar het is te verhelpen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:10

Bayazo schreef:
Hallo allemaal !

Ik ben Regioportefuillehouder aangepast sporten bij de KNHS.
Dat wil zeggen dat ik voorlichting geef over sporten met een handicap en de mogelijkheden binnen de KNHS.

Als er behoefte aan is wil ik wel wat uitleg geven over hoe het een en ander in zijn werk gaat.

Vragen mailen mag ook !
j-dejong@home.nl

Met vriendelijke groet,
Jacqueline de Jong
Regioportefuillehouder aangepaste sport KNHS.

Uhm.. volgens mij is het portefeuillehouder.. en voor welke regio zit je dan? Want KNHS is geen regio..

Sorry.. flauw... :') Misschien dat ik een hekel heb aan KNHS omdat ze ALTIJD de naam van mijn paard
verkeerd op de startkaart hebben gezet terwijl ik een brief stuurde met de naam 30x juist gespeld.

En dan nog zeggen dat het mijn probleem is en als ik het wil wijzigen is maar ff 70 euro moet betalen. <3

Sorry TS voor offtopic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:12

IL, ik ben niet hard, ik ben realistisch en niet emotioneel betrokken, en vooral dat laatste scheelt denk ik een hoop om er wat objectiever naar te kunnen kijken. En ja ik weet wat scoliose inhoudt, een van mijn leukste stalgenootjes heeft het in dusdanig ernstige mate dat ze er twee jaar geleden aan geopereerd is omdat haar rug compleet in een S stond. Inmiddels is haar rug gecorrigeerd en voor een heel groot gedeelte vastgezet. Knappe jury die 'r nu nog betrapt op scheef zitten want dat KAN ze niet eens meer :D

Nee serieus, scoliose is een ontzettend vervelende aandoening die idd weinig kans op verbetering heeft zonder medisch ingrijpen (op jonge leeftijd wordt nog wel eens resultaat verkregen met veelvuldig gebruik van een soort corsetten die de zo goed als de hele dag gedragen worden, heel naar).
Maar zoals iemand met 1 been zal moeten accepteren dat 'ie in de gewone sport minder ver komt bij het verspringen dan iemand met 2 benen, zal iemand met scoliose ook moeten accepteren dat 'ie minder op houding en zit scoort dan iemand die wél recht zit.