Stallen aanbieden en de belastingdienst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ppdroom

Stallen aanbieden en de belastingdienst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 11:09

Over 2 maanden verhuizen wij naar Breda. Ik ben daarom ook op zoek naar een weiland in de omgeving. Omdat ik zelf maar 1 paard wil, wil ik de rest gaan verhuren. Heeft iemand enig idee hoe dat gaat met de belastingdienst? Moet je dit als bedrijf doen of opgeven als extra inkomen? Het gaat dan om ongeveer 4 paarden. Ik hoop dat iemand me hier meer over kan vertellen!

One_Love

Re: Stallen aanbieden en de belastingdienst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:16

Als je een weiland koopt neem ik aan dat je af moet dragen bij de belastingsdienst en je misschien ook wel registeren als "pension". Weet je zeker dat je gaat kopen want als je huurt heb je dit probleem natuurlijk niet.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:37

Bovenstaande is niet geheel correct! Kopen of huren maakt niets uit in het kader van wel of niet op moeten geven van extra inkomsten.

het hangt er een beetje vanaf hoe je het gaat inkleden qua verhuur van de stallen. Ga je je echt profileren als bedrijf zijnde en voorzie je in faciliteiten (bak, uitmesten, voeren .e.d) en ben je er meer mee bezig dan "normaal" (belastingdienst stelt: meer dan normaal vermogensbeheer) dan zul je je moeten melden bij de kvk en de belastingdienst. Overigens ben je dan nog niet per definitie een bedrijf, maar zal het eerder als resultaat uit overige werkzaamheden gezien worden. Ook dan mag je natuurlijk de kosten die gemaakt worden aftrekken.

Maar kan het ook zomaar zijn dat het box 3 inkomen is. Dit hangt van de situatie af.

Onderstaande link gaat over caravanstalling, maar dat maakt voor het principe niet zoveel uit.
http://www.elsevierfiscaal.nl/fiscaal-actueel/blogs/blogs/63/opbrengsten-uit-caravanstalling-box-3-vs-box-1

Mocht je gaan verhuren, de verhuur van onroerend goed is 0% btw. Laat jij de mensen alles zelf verder doen (voeren, mesten .e.d) dan hoef je dus geen btw af te dragen, verricht je ook nog diensten zoals voeren en mesten dan is dat 19% btw of faciliteer je sportbeoefening (een bak) dan kun je daar 6% btw voor reken voor dat deel van het stalgeld wat op het gebruik van de faciliteit slaat. Recente uitspraken spreken van verdelingen van 1/3,1/3,1/3. Of zoals gesteld: alles wat onderbouwd te weerleggen is.

Kortom, vraag is niet meteen te beantwoorden!

edit: ik zie dat het niet meteen om stallen gaat? In dat geval is het land belast in box 3 en gaat de belastingdienst er vanuit dat je 4% rendement haalt per jaar. Je mag je land dan verder gewoon onbelast verhuren (oftewel verpachten).

ppdroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 16:57

@ Lampenkap Ik wil inderdaad graag kopen, enerzijds als investering en anderzijds om het zo in te richtten als ik zelf wil. De bedoeling is om een paddock, rijbak, zogeheten paddockparadijs en schuilstal aan te leggen. (ben me bewust van het gedoe met vergunningen, maar heb nou eenmaal een droom ;))

ppdroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 17:02

@ Moska Ik zal er inderdaad meer mee bezig zijn dan gewoon vermogensbeheer omdat ik er zelf ook een paard wil stallen. Mij lijkt het handig om hooi, etc. inclusief te maken omdat het nou eenmaal goedkoper is om grotere hoeveelheden in te kopen en het moeilijk is om alleen je eigen paard te voeren in een paddock.

Ik zie dat ik nog veel uit te zoeken heb! :list: Bedankt voor de link, ga er eens uitgebreid naar kijken!

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 19:12

ppdroom schreef:
@ Moska Ik zal er inderdaad meer mee bezig zijn dan gewoon vermogensbeheer omdat ik er zelf ook een paard wil stallen. Mij lijkt het handig om hooi, etc. inclusief te maken omdat het nou eenmaal goedkoper is om grotere hoeveelheden in te kopen en het moeilijk is om alleen je eigen paard te voeren in een paddock.

Ik zie dat ik nog veel uit te zoeken heb! :list: Bedankt voor de link, ga er eens uitgebreid naar kijken!

Hooi maken van je eigen land en je eigen paard er stallen, maakt nog niet dat je bedrijfsmatig bezig bent hoor. Hooien hoort er nu eenmaal bij. Dat is nog "normaal vermogensbeheer". Het hangt er gewoon vanaf wat je precies gaat neerzetten en aanbieden en vragen aan huur.

Maar het kan geen kwaad je van te voren te informeren om vervelende verrassingen te voorkomen!

ppdroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 22:51

Dat is natuurlijk ook nog een optie, zelf hooien! Afhankelijk van de hoeveelheid land natuurlijk.

Ik ga als het concreter is denk ik maar even langs bij een belastingadviseur, voor de zekerheid.

Ben nu nog in de informatie/onderzoeksfase. Is ook erg leuk, de voorpret! :)

ppdroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 22:52

Het is overigens niet de bedoeling er veel geld mee te verdienen of rijk te worden. Wil de kosten dekken en de lening zo snel mogelijk aflossen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:57

Was het niet zo dat je vanaf 7 paarden een KVK moest hebben, belasting weet ik niks van..

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 08:56

ppdroom schreef:
Ik ga als het concreter is denk ik maar even langs bij een belastingadviseur, voor de zekerheid.

Ben nu nog in de informatie/onderzoeksfase. Is ook erg leuk, de voorpret! :)

Kan ik nu leuk op je oefenen als belastingadviseur in opleiding :P

ppdroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 09:45

@Balou Ja ik heb ook eens gehoord dat je vanaf 7 paarden een bedrijf bent en ook te maken krijgt met wetgevingen omtrent mest etc. Maar het zal gaan om 1 van mezelf en hooguit 3 of 4 erbij.

ppdroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 09:47

@Moska, wanneer ben je klaar met je opleiding? Dan kom ik me bij jou informeren ;)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:56

Er worden weer heel veel zaken door elkaar gehaald. Aantal paarden heeft betrekking op wel of niet hobbymatig houden en vergunningen e.d. die daarbij horen. Of je belastingplichtige bent als je een paar stallen verhuurt of een kleine pensionstal bent, hangt van veel factoren af. Het beste kun je dus ff contact opnemen met je accountant, gemeente e.d.

Overigens weet ik niet wat weide in jouw regio kost, maar hier een behoorlijke duit (50.000 euro per ha k.k.). Wrs kun je niet zo oud worden, dat je de koopsom + rente van de wei hebt terugverdiend hebt met hooien en stalling.

ppdroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 09:10

Marion71 schreef:
Er worden weer heel veel zaken door elkaar gehaald. Aantal paarden heeft betrekking op wel of niet hobbymatig houden en vergunningen e.d. die daarbij horen. Of je belastingplichtige bent als je een paar stallen verhuurt of een kleine pensionstal bent, hangt van veel factoren af. Het beste kun je dus ff contact opnemen met je accountant, gemeente e.d.

Overigens weet ik niet wat weide in jouw regio kost, maar hier een behoorlijke duit (50.000 euro per ha k.k.). Wrs kun je niet zo oud worden, dat je de koopsom + rente van de wei hebt terugverdiend hebt met hooien en stalling.

Ik denk dat de prijzen hier gelijk zijn. Met de stallingskosten wil ik de maandlasten betalen en onderhoudskosten, daarnaast wil ik 10.000 per jaar met eigen geld aflossen. We hebben nu ook al een gedeelte gespaard, dus hoef het niet compleet te lenen. Zo zou ik het in 7 a 8 jaar hebben afgelost. Ik ga er eigenlijk wel vanuit ouder te worden dan 34 :D . (ben 26)

Ik ga tegen die tijd maar even naar een belastingsadviseur, denk zo de meeste zekerheid te krijgen.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:23

ppdroom schreef:
@Moska, wanneer ben je klaar met je opleiding? Dan kom ik me bij jou informeren ;)

Heb vorig jaar mn FA papieren gehaald en ben nu bezig met CB belastingadviseur :D

Heb gister nog college gehad en heb jouw gevalletje even in de groep gegooid. Maar het hangt er inderdaad vanaf hoe je het gaat inkleden. In principe komt je perceel grond voor de IB in box 3 terecht, omdat weilanden in principe niet tot de aangehorigheid van de woning behoren. De docent haalde nog een zaak aan van mensen die een bak en weiland hadden, maar daarvan werd alleen de bak tot het huis gerekend en het weiland niet meer, omdat dit ook was afgescheiden met een stroomdraar (geldt ook voor sloten e.d). Als je dan vervolgens meer dan normaal vermogensbeheer gaat doen, dan verhuist de boel weer terug naar box 1. 't Was best een leuk discussiepuntje!

Tegenover de waarde van de grond in box 3, staat natuurlijk ook je lening (waarvan de rente dus niet aftrekbaar is!), dat scheelt weer in de hoeveelheid belasting die betaald moet worden boven de vrijstelling.

Tzt moet je me maar eens het hele verhaal schematisch vertellen, kan ik er een leuke case van maken!

ppdroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 09:36

Wat grappig! Blij dat ik je nog en interessante case heb opgeleverd! *D

Als het wat concreter is stuur ik je zeker een berichtje. Ik heb van het weekend 2 bezichtiginen, spannend! :=

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:59

ppdroom schreef:
@Balou Ja ik heb ook eens gehoord dat je vanaf 7 paarden een bedrijf bent en ook te maken krijgt met wetgevingen omtrent mest etc. Maar het zal gaan om 1 van mezelf en hooguit 3 of 4 erbij.

bij 7 paarden moet je wel wat dingen anders doen,
maar ik weet het niet precies.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:34

VSW-->TAO

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:17

als je de opbrengst (niet meer dan 7 paarden) gebruikt om je spullen contant te betalen zal de belastingdienst weinig door hebben.

menig particuliere stal zal het zo doen..

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:40

@Jolanda20, vanwaar het aantal 7?

aslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:38

Als er een discussie gaat ontstaan over het leveren van een dienst aan derden of uitsluitend verhuur van een stuk grond/weiland omdat je zelf wel werkzaamheden verricht die als bedrijfsmatig aangemerkt kunnen worden, kan je er over denken om het gedeelte dat je gaat verhuren aan anderen, kadastraal te splitsen. Dan heb je een perceel dat je prive in gebruik hebt, en het andere perceel wordt uitsluitend verhuurd en zal als belegging en dus als box 3 worden gezien. Dat je het hele perceel afbetaalt uit de opbrengst van de huur maakt niet uit...want het stuk dat je zelf in gebruik hebt valt ook in box 3.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:55

omdat je 7 paarden mag hebben alzijnde "prive-gebruik."
dit heeft ook te maken met je mest.

mocht de inspectiediens langskomen om te kijken of je alles goed geregeld heb en ze zien 8 paarden maken ze hier een aantekening van. voor hunzelf ivm mest en kunnen het dus ook doorbrieven naar de belasting.

hier in de omgeving zijn veel kleine stallen. klant betaald contant aan pensioneigenaar/houder. eigenaar betaald het voer, stro enz contant. mest strooien ze uit over hun eigen land.
of laten het gratis weghalen door mensen die een tuintje hebben bij de gemeente.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:59

ppdroom schreef:
Het is overigens niet de bedoeling er veel geld mee te verdienen of rijk te worden. Wil de kosten dekken en de lening zo snel mogelijk aflossen.

hier moet je overigens wel mee uitkijken... als je per jaar bijv. €20.000,- aflost...
enkele jaren achter elkaar... dan KAN er wel een belletje gaan rinkelen bij de belastingdienst.
want hoe kom je elk jaar aan zoveel geld...

daarbij moet je je wel goed laten informeren over je hypotheek aflossing.
het geld wat je aflost is niet meer fiscaal aftrekbaar. ga je verhuizen... dan ben je je ingelegde geld kwijt.

je moet de voor en nadelen goed overzien en laat je wel goed voorlichten door een erkend hypotheekadviseur!!
(mocht je hulp nodig hebben... ik weet een hele goede!!! en nee.. ik ben het niet zelf)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 23:14

jolanda20 schreef:
ppdroom schreef:

hier moet je overigens wel mee uitkijken... als je per jaar bijv. €20.000,- aflost...
enkele jaren achter elkaar... dan KAN er wel een belletje gaan rinkelen bij de belastingdienst.
want hoe kom je elk jaar aan zoveel geld...

daarbij moet je je wel goed laten informeren over je hypotheek aflossing.
het geld wat je aflost is niet meer fiscaal aftrekbaar. ga je verhuizen... dan ben je je ingelegde geld kwijt.

je moet de voor en nadelen goed overzien en laat je wel goed voorlichten door een erkend hypotheekadviseur!!
(mocht je hulp nodig hebben... ik weet een hele goede!!! en nee.. ik ben het niet zelf)

€ 20.000,-- aflossen dankzij een paar pensionpaarden? Je zou de eerste zijn die er zoveel aan overhoudt. Je hebt niet alleen inkomsten, maar ook heel veel uitgaven. Ga eerst maar 'ns uitrekenen wat je daadwerkelijk verdient, dus nettowinst geen bruto-omzet.

De 7 paarden (bij de meeste gemeenten geldt dit aantal) heeft te maken met milieuwetgeving. Zodra het niet meer hobbymatig is geldt dit aantal feitelijk niet meer. Als je bijv. fokt met 1 paard voor verkoop of 1 paard aanrijdt en verkoopt ben je al bedrijfsmatig. Je hebt namelijk een commercieel doel, namelijk verkoop. Dat geldt ook igv bijvoorbeeld verhuur. Overigens wil dat nog niet zeggen dat je dan ook belastingplichtig bent. Ook voor de Belastingdienst geldt dat je wel winst moet maken. Wat hebben zij aan een verlieslijdend bedrijf? Het is in geval van bedrijfsmatig in elk geval verstandig om een verzoek in te dienen om niet belastingplichtig te hoeven zijn.

Hypotheek op alleen wei is niet aftrekbaar. Het is zelfs mogelijk dat igv aankoop van een woning met veel weide het weidegedeelte buiten de hypotheekaftrek wordt gehouden. Alleen de woning en aanhorigheden zijn aftrekbaar. Een tuin van 3 ha is weinig aannemelijk.
Kadastraal splitsen klinkt leuk, maar waarom zou je dat doen? Ook moet de bestemming die het dan zou moeten krijgen passen in het bestemmingsplan. Als bestemming grasland klopt dan niet, dan zou het iets van agrarisch moeten zijn. Er gemakshalve vanuit gaande dat daar paardenhouderij ook onder valt. Als bedrijvigheid volgens het bestemmingsplan niet is toegestaan, heb je een probleem en moet je eerst wijziging aanvragen. 1 geluk, dat gaat sinds de Wabo wel sneller.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 23:29

ik zeg ook BIJV....