Kan ik aansprakelijk gesteld worden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

seline1981

Kan ik aansprakelijk gesteld worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 22:49

Uiteraard zijn we niet allemaal juristen hier, maar wie weet heeft één van jullie een idee hoe dit zit.

Over een paar maanden wil ik mijn paard gaan beleren. Sinds januari dit jaar heb ik een geweldige verzorgster die het erg leuk zou vinden om als eerste op de rug van mijn paard te kruipen. Ze heeft voldoende rijervaring, dus dit is wat mij betreft (onder mijn begeleiding) geen probleem. Uiteraard zal dit alles onder supervisie van mij gaan, mocht ik mijn paard niet vertrouwen, dan gaat het feest niet door.
Maar stel nou, mijn verzorgster valt eraf op enig moment of raakt op watvoor manier dan ook gewond, kan ik dan aansprakelijk gesteld worden? Zo ja, is er een verzekering die dit voor mij dekt? En zijn er wellicht mogelijkheden om dit juridisch af te timmeren? (Denk aan een schriftelijke verklaring van haar en haar ouders in verband met minderjarigheid?)

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen/opmerkingen.

Nikitah86

Re: Kan ik aansprakelijk gesteld worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 07:25

Ik weet niet het antwoord op je vraag.
Wel weet ik dat je een verzekering kunt afsluiten voor 20 of 30 euro per jaar per paard (afh. Van dekking die je kiest) waardoor je verzekerd bent voor letsel bij alle mensen die jouw paard in handen hebben. Van even in een andere wei zetten/vasthouden tot bijv. Buitenrijden of springen.
Nu valt je paard ntrlk onder je WA maar gezien de hoeveelheid discussies met verzekeraars die opkomen bij bijv. Letsel kan deze extra verzekering misschien net dat stukje rust verzorgen dat je zoekt.

Succes met inrijden!

kazan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 07:31

Ja,jij blijft aansprakelijk,het is jou paard dus jou eigendom.
Qua verzekering kan ik je niet op weg helpen.

succes.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 07:40

jij blijft ten alle tijde aansprakelijk tenzij je kunt aantonen dat zij extreem onvoorzichtig is geweest. (en ik geloof dat zelfs die 'tenzij' discutabel is)

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 07:43

je hebt bij hippo zorg een opzittende verzekering v.a 20 euro per jaar ..
echt de moeite om in dit geval even te kijken op hun site..

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 07:59

Dat is geldklopperij. Met je WA ben je al prima gedekt. Je kunt nog een extra clausule erbij nemen voor je dieren. Maar ik zou gewoon even je verzekering bellen en de situatie uitleggen. Dan heb je meteen alle duidelijkheid die je nodig hebt.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 08:01

Heb je een AVP (voorheen WA) en heeft jouw verzorgster er ook een? Zo ja, dan hoef je je geen zorgen te maken, eventuele schade is afgedekt. Hoe de verhouding aansprakelijkheid/schuld zich verhoudt vechten de verzekeringen dan wel uit. Daar heb je echt geen aanvullende verzekeringen voor nodig. Tenzij je bedrijfsmatig paarden houdt of berijd, maar ik neem aan dat je dat een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering hebt.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 08:06

Oh ja, het is AVP tegenwoordig :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 08:06

Roosje1987 schreef:
Dat is geldklopperij. Met je WA ben je al prima gedekt. Je kunt nog een extra clausule erbij nemen voor je dieren. Maar ik zou gewoon even je verzekering bellen en de situatie uitleggen. Dan heb je meteen alle duidelijkheid die je nodig hebt.

Dat klopt.
Je bent voor bijna alle gedragingen van je paard risico-aansprakelijk. Alleen voor enkele uitzonderingen geldt dat niet.
Als jouw paard een bijrijder verwond, dan ben jij dus aansprakelijk.

Het heeft geen enkele zin om een verklaring te laten tekenen dat ze het op eigen risico doet, dat gaat namelijk toch niet op.

loulou schreef:
jij blijft ten alle tijde aansprakelijk tenzij je kunt aantonen dat zij extreem onvoorzichtig is geweest.

Nee, dat is niet zo. Hoogstens voor de berekening van de schade met de eigen schuld.

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 08:07

Ja, je bent in dat geval verantwoordelijk. En nee, dat is niet d.m.v. een contract af te timmeren. De enige oplossing is een goede verzekering.

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 08:14

Top dat je hier vast over nadenkt en info zoekt! Geeft aan dat je slim en bewust bezig bent. Je bent inderdaad aansprakelijk als eigenaar van het dier. Ongeacht de situatie. Ik zou je wa verzekering even bellen en de situatie voorleggen. Dan weet je de risico's en of het wel of niet vergoed zou worden.

seline1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 09:05

Super dat iedereen zo met mij meedenkt! Naar aanleiding van jullie tips zal ik vandaag eens beginnen met mijn AVP verzekering te bellen. Ik denk dat dit een wijs startpunt is. Als ik ze gesproken heb, zal ik wel even posten wat het antwoord is. Nogmaals bedankt voor het meedenken iedereen!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:10

Veel WA verzekeringen dekken automatisch schade die (huis)dieren veroorzaken (dus ook paarden)
Mijn verzekering doet dit wel, maar vraag het even na.

Maar je bent dus wel aansprakelijk, maar daar heb je dus een WA verzekering voor

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:45

seline1981 schreef:
Naar aanleiding van jullie tips zal ik vandaag eens beginnen met mijn AVP verzekering te bellen. Ik denk dat dit een wijs startpunt is. Als ik ze gesproken heb, zal ik wel even posten wat het antwoord is.

Niet bellen en mijn antwoord (later op de dag) even afwachten is mijn advies. Als je gaat bellen krijg je toch maar de grootst mogelijke onzin te horen.

seline1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 09:52

LDRD schreef:
seline1981 schreef:
Naar aanleiding van jullie tips zal ik vandaag eens beginnen met mijn AVP verzekering te bellen. Ik denk dat dit een wijs startpunt is. Als ik ze gesproken heb, zal ik wel even posten wat het antwoord is.

Niet bellen en mijn antwoord (later op de dag) even afwachten is mijn advies. Als je gaat bellen krijg je toch maar de grootst mogelijke onzin te horen.

Thanx! Dan wacht ik je berichtje even af.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:01

Oké, komt ie :D .

Lees dit eert maar even: Tanja @ [TAO] FAQ TAO

In het kort:

Jij bent aansprakelijk als je verzorgster eraf valt door een eigen gedraging (bokken bv) van jouw paard.
De volgende vraag die beantwoord moet worden is of je ook een (volledige) schadevergoedingsverplichting hebt. Daarvoor zal beoordeeld moeten worden of er sprake is van 'eigen schuld' aan de zijde van de verzorgster. Daar zit het punt. Zij zal absoluut 'eigen schuld' toegerekend krijgen in dit geval, de vraag is alleen hoeveel. Dat kan varieren van 0 tot 100% en alles wat daar tussen zit. Jouw schadevergoedingsverplichting vermindert dan met het percentage toegekende eigen schuld.
In geval van zadelmak maken kan er zomaar eens een heel groot deel 'eigen schuld' zijn. Je weet tenslotte als slachtoffer ongetwijfeld waar je aan begint. Sterker, er gaan geluiden op (en daar zal ongetwijfeld jurisprudentie over komen) om in dit soort gevallen naar 100% eigen schuld te gaan. Je stapt tenslotte niet zomaar op een paard, maar weet dat je van alles te wachten kan staan als je voor het eerst op een paard kruipt.

Het goede nieuws: jouw AVP verzekeraar betaalt gewoon dat deel dat voor jouw rekening moet komen. Let wel even op je verzekerde bedrag, neem het hoogst mogelijke, want een letselschade kan in theorie behoorlijk in de papieren lopen.

Ik ben er bij het bovenstaande wel vanuit gegaan dat de verzorgster ouder is dan 14 jaar, niet betaald krijgt om zadelmak te maken en jij niet bedrijfsmatig paarden houdt. Dat zou het namelijk iets anders kunnen maken.

seline1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 16:57

LDRD schreef:
Oké, komt ie :D .

Lees dit eert maar even: Tanja @ [TAO] FAQ TAO

In het kort:

Jij bent aansprakelijk als je verzorgster eraf valt door een eigen gedraging (bokken bv) van jouw paard.
De volgende vraag die beantwoord moet worden is of je ook een (volledige) schadevergoedingsverplichting hebt. Daarvoor zal beoordeeld moeten worden of er sprake is van 'eigen schuld' aan de zijde van de verzorgster. Daar zit het punt. Zij zal absoluut 'eigen schuld' toegerekend krijgen in dit geval, de vraag is alleen hoeveel. Dat kan varieren van 0 tot 100% en alles wat daar tussen zit. Jouw schadevergoedingsverplichting vermindert dan met het percentage toegekende eigen schuld.
In geval van zadelmak maken kan er zomaar eens een heel groot deel 'eigen schuld' zijn. Je weet tenslotte als slachtoffer ongetwijfeld waar je aan begint. Sterker, er gaan geluiden op (en daar zal ongetwijfeld jurisprudentie over komen) om in dit soort gevallen naar 100% eigen schuld te gaan. Je stapt tenslotte niet zomaar op een paard, maar weet dat je van alles te wachten kan staan als je voor het eerst op een paard kruipt.

Het goede nieuws: jouw AVP verzekeraar betaalt gewoon dat deel dat voor jouw rekening moet komen. Let wel even op je verzekerde bedrag, neem het hoogst mogelijke, want een letselschade kan in theorie behoorlijk in de papieren lopen.

Ik ben er bij het bovenstaande wel vanuit gegaan dat de verzorgster ouder is dan 14 jaar, niet betaald krijgt om zadelmak te maken en jij niet bedrijfsmatig paarden houdt. Dat zou het namelijk iets anders kunnen maken.

Super bedankt dat je dit voor me hebt willen uitzoeken! Als ik je goed begrijp moet ik bij mijn verzekering nagaan wat de hoogte van mijn dekking is?
Mijn verzorgster is momenteel 15 jaar, en erg volwassen en nadenkend, dus dat zit goed. En ik werk niet bedrijfsmatig met paarden.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 17:01

Ik weet weinig van recht en aansprakelijkheid, maar kan je de verzorgster en ouders niet een papiertje laten tekenen dat zij uit eigen wil op je paard wil stappen. Dan kan er later geen discussie over zijn, niet ? :) Veel succes met inrijden iig en fijn dat je hier over nadenkt!

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 17:35

Liene: Je kunt ze laten schrijven wat je wil. Als er iets gebeurt heb je er niks aan...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 18:09

Ja, ik zou even nagaan wat je verzekerde bedrag op je AVP is.

En inderdaad Tody, zo'n verklaring heb je helemaal niets aan.

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 18:37

Volgens mij heeft Seline1981 gelijk.
Toen ik mijn paardje kocht heb ik ook de verzekering gebelt (mijn WA) om te kijken hoe alles nu in elkaar stak. Op het moment dat iemand 'wie dan ook, is dus ook niet afhankelijk van leeftijd' in contact met jouw paard door de eigen gedragingen van het paard gewond raakt/eigendom van beschadigd ben jij als eigenaar van het paard verantwoordelijk. Als je een WA hebt dan vergoeden zij dit.
Op het moment dat iemand gewond raakt door gedragen van het paard die door deze persoon zelf veroorzaakt zijn krijg je het 'eigen schuld verhaal'. Hetzelfde geld bij beschadiging van eigendom.
In dit geval vergoed de verzekering de kosten van de persoon niet omdat hij/zij van tevoren had kunnen bedenken dat als hij het paard zo behandeld/in zo een situatie plaatst er problemen van komen (gezond verstand wat ook een leek heeft).

Een jong paard gaan inrijden, tja... dan weet je als mens (en zelfs ook als paardenleek) dat dit grote risico's met zich mee kan brengen. Ik denk niet dat de verzekering in dit geval, als er iets gebeurt, alles zal vergoeden.
Wat jouw bijrijder zelf kan doen is een ongevallenverzekering afsluiten. Deze verzekering zal volgens mij wel onkosten vergoeden als ze bij het inrijden van jouw paard gewond raakt. --> Wel even goed de voorwaarden bekijken!! :)

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:27

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:59

Vroeger, toen ik zelf nog een pony en een paard heb, stonden ze gewoon mee ingeschreven bij de familiale verzekering. Wat hield dat in: de schade die de verzekerede paarden aan derde verzoorzaakte, werd vergoed; (Auto spiegel er af lopen, matriaal vernielen etc...)

Maar ik veronderstel dat het voor NL wat anders zal zijn

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:09

Lang leve de verzekering in dit soort gevallen. Ik zou zoiezo wel de ouders om schriftelijke toestemming vragen, gewoonweg om te zorgen dat duidelijk is dat de ouders instemmen. Better safe than sorry denk ik dan. Het heeft waarschijnlijk geen enkele waarde, maar je voorkomt in ieder geval gezeur over dat punt.

OMGponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 20:23

Eigenaar van het dier blijft altijd aansprakelijk.
Mocht er echt iets gebeuren ook al heb je schriftelijke toestemming van de ouders, zullen ze toch altijd jou aankijken.

Wel erg goed van je dat je dit controleert voordat je je verzorgster op je paard zet.