D pony starten tussen de paarden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_KiMbErLeY_

D pony starten tussen de paarden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 15:52

Hallo allemaal,,

Ik zit met een "probleem" && wil heel graag meerdere meningen horen...

Ik help bij een New Forest fokker, en deze man wil graag het sportpredikaat (ofzo) bij zijn merries hebben, dit betekent dat ze op de wedstrijden gestart moeten worden!! Hij heeft 1 ruiter die op de wedstrijden is, maar deze kan maar 1 pony starten en voor de rest kan hij geen "goede" ambitieuse ruiters vinden, dus wil hij heel graag dat ik er 1 of 2 ga starten maar....
ik heb de leeftijd van 18 bereikt wat zou betekenen dat ik tussen de paarden moet starten!!

Nou weet ik ook wel dat als je tussen de paarden start met een pony dat je dan niet moet verwachten dat je een 1e prijs haalt ofzo (maakt mij ook helemaal niet uit!!), maar wat denken jullie over de beoordeling van de jury??

Vragen:
- Zal een jury een pony hetzelfde als een paard beoordelen qua bewegingen enzo?
- Zal er veel afgunst zijn van mede wedstrijdruiters?

Ik dacht zelf:
Er rijden natuurlijk ook tinkers, fjorden en haflingers (inprincipe ook pony's) tussen de paarden & dan vind ik zelf een New Forester beter bewegen, maar ik denk toch dat er anders naar gekeken word....

Over mijzelf:
Mijn lengte past nog PRIMA bij een pony
Over mijn houding hoeven we het niet te hebben, want ik weet ook wel dat als ik ga starten dat deze beter moet :Y)
Ook krijg ik les ;)

PLEASE HELP ME :')
Geef je mening, maar houd het natuurlijk wel lief!! *D

Hier een paar foto's van de ponys die ik dan zou kunnen starten....
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Deze pony rijd ik nog geen 3 weken, ze is 8 jaar & 1.43 hoog. Ze heeft nooit echt hoeven werken bij andere ruiters, maar toch pakt ze dit uitstekend op!! Wel zit er natuurlijk nog werk in omdat mevrouw aardig eigenwijs is ;)

Afbeelding
Afbeelding
Deze pony rijd ik vanaf februari, we komen van ver, want toen ik er opstapte was het echt een PLANK!! Mevrouw is behoorlijk overbouwd gebouwd waardoor ze snel op de voorhand kruipt, alles gaat al stukken beter, maar gaat allemaal wat langzamer dan de pony hierboven. Ze is 4 jaar en 1.46 groot

Tesssie14

Re: D pony starten tussen de paarden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 15:54

ik vind dat je tussen de paarden kan starten. de eigenaar van me verzorgpony diet start ook tussen de paarden. heeft tot nu toe altijd winst gereden. die pony is 147,5 dus nog een d-pony

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 15:56

-> WD-V

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 15:58

Je gaat toch niet op wedstrijd voor anderen, maar voor jezelf, toch?! Niks aantrekken dus van eventuele vreemde blikken (als je die al krijgt). Gewoon lekker rijden en goed je best doen. En soms zal het je nog positief verbazen hoor, hoe je beoordeeld wordt als je gewoon een nette actieve proef neerzet :)

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 15:59

Ik start met mijn New Forest ook gewoon tussen de paarden :j Kan prima!

Tymbalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:00

Ik zou zeggen gewoon doen, de meeste juryleden kijken er hetzelfde naar als dat je op een paard rijd. Er zijn natuurlijk altijd juryleden die alleen sport paarden hoge punten geven en koudbloed paarden minder punten maar meestal kijken ze naar het rijden zelf.
Ik ben zelf 2 jaar geleden met mijn C-pony van 1,30m gestart tussen de paarden en de punten waren altijd terecht gegeven en heb in totaal 2 winstpunten gehaald in 4 wedstrijden ofzo maar door tijdgebrek gestopt met wedstrijden rijden.
Maar goed ik zou dus zeggen gewoon doen!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:01

ik zou gewoon lekker starten en kijken waar je komt alleen als je in de B gaat starten wel even proberen het neusje er meer uit te rijden anders kun je daar behoorlijk minpunten op krijgen

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:05

ik heb een welsh cob D pony die ik start tussen de paarden.
ik ga nu M1 starten met haar.
in de L1 en L2 liep ze altijd bovenaan. ik heb vaak met haar het oranje lint in ontvangst mogen nemen.
ik zeg gewoon doen.
ik word trouwens wel vaak uitgelachen door andere ruiters maar daar moet je je nix van aantrekken.
ik heb nog niet meegemaakt dat een jury je straft omdat je met een pony komt

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:07

Je kan het gaan proberen! :)

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 16:10

angelpam schreef:
ik heb een welsh cob D pony die ik start tussen de paarden.
ik ga nu M1 starten met haar.
in de L1 en L2 liep ze altijd bovenaan. ik heb vaak met haar het oranje lint in ontvangst mogen nemen.
ik zeg gewoon doen.
ik word trouwens wel vaak uitgelachen door andere ruiters maar daar moet je je nix van aantrekken.
ik heb nog niet meegemaakt dat een jury je straft omdat je met een pony komt

wat een super gaaf voorbeeld zeg!!! wat leuk voor je!!
&& bedankt iedereen voor zijn/haar positieve reacties :D

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:32

dank je
echt ik zou het gewoon doen
ik was in het begin ook bang dat ze het niet zouden waarderen, maar dat doen ze wel.
regelmatig dat onderaan me coupon stond "leuke combinatie of belofte voor de toekomst"

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 20:04

_KiMbErLeY_ schreef:
Nou weet ik ook wel dat als je tussen de paarden start met een pony dat je dan niet moet verwachten dat je een 1e prijs haalt ofzo (maakt mij ook helemaal niet uit!!), maar wat denken jullie over de beoordeling van de jury??

Vragen:

Ik dacht zelf:
Er rijden natuurlijk ook tinkers, fjorden en haflingers (inprincipe ook pony's) tussen de paarden & dan vind ik zelf een New Forester beter bewegen, maar ik denk toch dat er anders naar gekeken word....

Waarom zou je niet de eerste prijs kunnen halen? Een pony is niet minder dan een paard alleen omdat deze kleiner is hoor. Het gaat erom dat de beste proef wint.
Een pony tussen de paarden wordt op dezelfde manier beoordeelt. Het is niet zo dat je extra punten krijgt omdat het zo knap is om met een pony tussen de paarden te starten. Het is ook niet zo dat je minder punten krijgt omdat die van jou een stuk kleiner is.
Mede wedstrijdruiters daar moet je niet aan denken. Er is altijd wel afgunst van mede wedstrijdruiters. Ook al kom je met een paard van 1.90.

Wat de koudbloeden betreft is het vaak zo dat die wat lager scoren omdat de midden en uitgestrekte gangen er niet zo goed in zitten. En als die ruiters constant lager scoren wordt het gerucht in het leven geroepen dat jury's deze rassen benadelen.
Een KWPN (of welk ander ras dan ook) die geen nette proef vertoont die wordt ook lager beoordeelt.

Daarnaast gaat het niet alleen om het paard met de beste beweging. Het gaat om de beste proef. En dat is vaak iemand die niet het beste/spectaculairste paard had maar gewoon de netste/best afgewerkte proef. En dat kan een Haflinger/vos/Fries/pony/bonte/alleswaaropgediscrimineerdzoukunnenwordendooreenjury zijn.
Laatst bijgewerkt door Scum op 03-05-11 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 20:05

Je kunt met een D-pony prima starten tussen de paarden. Tja, hij/zij heeft misschien niet de beweging die een getalenteerd groot paard wel heeft en ja, dat zul je terugzien in je punten MITS de oefening verder gelijkwaardig uitgevoerd is. Zolang je correct en netjes rijd kun je net zo goed winstpunten en prijzen rijden als ieder ander paard/pony hoor... :j Je hebt alleen minder "over" om een foutje te compenseren.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 20:29

Scum schreef:
_KiMbErLeY_ schreef:

Vragen:

Ik dacht zelf:

Waarom zou je niet de eerste prijs kunnen halen? Een pony is niet minder dan een paard alleen omdat deze kleiner is hoor. Het gaat erom dat de beste proef wint.
.

daar heb je opzich gelijk in maar een pony beweegt natuurlijk heel anders dan een paard ;)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 20:32

Kun je dat eens uitleggen? Wat is er dan anders aan de beweging?
De stap is nog steeds viertakt, draf tweetakt en de galop een drietakt. Verruimen gebeurt ook op dezelfde manier.

Ik heb het afgelopen weekend 2 pony's gehad in de ring die ik jureerde (totaal 30 combi's). Die bewogen op dezelfde manier als de paarden....

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 20:35

Maar Scum, over het algemeen zal een paard vaak wat meer afdruk, schwung en ruimte in de basisbeweging laten zien dan een pony. Daar zit het verschil. Ik ben het wel met je eens dat dat verschil bij een goedbewegende pony minimaal is. Daarnaast kun je m.i. met netjes rijden een hoop goed maken. Mijn merrie heeft echt geen spectaculaire beweging, maar loopt toch Z tussen de paarden.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 20:40

Die ervaring heb ik toch niet. Bij de paarden zijn er veel (het merendeel) die maar heel gewoon bewegen. De enkeling die met heel veel schwung beweegt (en waarvan je dan hoopt dat die ook nog eens de perfecte proef gaat neerzetten) die maakt vaak slordigheidsfouten.
Als ik bij de pony's jureer dan zitten daar ook de enkelingen tussen die aparter bewegen. En ook daar is het merendeel meer gewoon.

Een groot paard maakt meestal grotere bewegingen. Logisch, want iemand van 2 meter lang zal ook grotere passen maken dan een persoon van 1.40 groot. Maar dat heeft niks met de kwaliteit van de beweging te maken.

Als je puur naar de paarden alleen kijkt is het ook niet zo dat een paard van 1.80 altijd wint boven die van 1.65 (of zelfs dat die grote altijd een beter kwaliteit van bewegen heeft).

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 21:47

@ WenK: Ik denk inderdaad een beetje hetzelfde als jou ;) wat voor pony heb je als ik vragen mag die Z loopt??

@ Scum: WenK legt goed uit wat ik eigenlijk bedoel :j maar je hebt inderdaad wel gelijk misschien is het van mezelf ook meer een vooroordeel dat ik denk dat juryleden zo jureren!! maar ik begrijp dat jij jureert bij de paarden?? dan vind ik het wel erg leuk dat jij daar zo positief over denkt,

Ik vind het wel heel erg leuk dat er ook een discussie ontstaat hier ipv van gewoon doen, maar ik neig nu toch wel om het gewoon te gaan proberen, na al deze positieve reacties!!

Toch ben ik ook wel benieuwd of er mensen zijn die er anders over denken en wat dan hun onderbouwing is;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:54

Gewoon gaan starten tussen de paarden, is geen enkel probleem.
(Heb ook met mijn Dtje tussen de paarden gereden en heb vervolgens een E gekocht en doe het weer.
Ben blijkbaar niet ontmoedigd, dus zal het wel geen probleem zijn geweest ;) Anders had ik wel een 1.80 gekocht.)

(wel even zadel erop dat past, dit is marginaal :+ ;) )

Skingraphx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:01

Hier ook iemand die met haar e-pony tussen de paarden start.
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit echt negatieve reacties gehad, van andere ruiters of juryleden, over het feit dat ik daar met mijn pony rondrijd. Ik heb ook niet het gevoel dat ik extra mijn best moet doen, ik word eigenlijk altijd beoordeeld op wat ik laat zien.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 08:16

Ik start ook tussen de paarden met mijn pony. Wordt eigenlijk altijd gewoon goed gejureerd met proefwaardige punten :j

Op 1 uitzondering na.
Meneer de jury had de autoramen open staan en mam loopt van achter naar de jury auto.
Hoort ze hem tegen de schrijfster zeggen: O nee, daar heb je weer zo'n pony.
Gevolg, jury die amper op zat te letten en louter 4-en op de coupon.
Heb hem helaas niet aan kunnen spreken, want hij was al weg.

Maar dat is mijn enige negatieve ervaring, al hoor ik er hier in de buurt wel mee over.
A.s Zondag gaan we voor het eerst sinds 1.5 jaar weer beginnen met concoursen dus we zullen zien hoe het nu gaat.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 08:21

Ik start ook met mijn E-pony tussen de paarden.
Ben zelf ook niet groot, dus de combinatie is gewoon goed :)

Jij past ook nog prima op de paarden die je laat zien, dus ik zie geen reden waarom je niet tussen de paarden zou kunnen starten met die pony's

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 09:20

Ik heb een tinker van 1.52 in het Z en een merens van 1.55 (ongeveer) in de L2.

Scum, een 'gewone' pony zal het wat dat betreft altijd afleggen tegen een goed paard. Als ik zo eens kijk naar de foto's TS zie ik geen fantastisch, met schwung bewegende pony. Een correct gereden 'gewone' pony zal het altijd nog winnen tov een spectaculair paard met fouten, ja. Maar daarom zeg ik ook MITS verder gelijkwaardig gereden.

_KiMbErLeY_ schreef:
@ WenK: Ik denk inderdaad een beetje hetzelfde als jou ;) wat voor pony heb je als ik vragen mag die Z loopt??

@ Scum: WenK legt goed uit wat ik eigenlijk bedoel :j maar je hebt inderdaad wel gelijk misschien is het van mezelf ook meer een vooroordeel dat ik denk dat juryleden zo jureren!! maar ik begrijp dat jij jureert bij de paarden?? dan vind ik het wel erg leuk dat jij daar zo positief over denkt,

Ik vind het wel heel erg leuk dat er ook een discussie ontstaat hier ipv van gewoon doen, maar ik neig nu toch wel om het gewoon te gaan proberen, na al deze positieve reacties!!

Toch ben ik ook wel benieuwd of er mensen zijn die er anders over denken en wat dan hun onderbouwing is;)

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:07

ik rijd ook met mijn E-pony tussen de paarden. Heb er ook nooit problemen mee gehad of dat je benadeeld wordt. als je gewoon correct rijd, dan krijg je je punten echt wel. Gewoon lekker gaan rijden tussen de paarden en de oefeningen netjes afmaken, zo kom je al een heel eind.
Ik rijd L1 tussen de paarden en heb ook regelmatig prijs.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:12

IK heb een Fjordje staan die M was tussen de paarden en een Haflinger M2, en ook div. malen een oranje lint hoor!!
Lekker gaan starten! Mooie dieren trouwens!