Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Equimotion schreef:Ik heb intussen van een aantal paarden afscheid moeten nemen en ben er meerdere keren bij geweest, zowel bij schieten als bij slachten. Het paard van mijn moeder is geschoten en daar ben ik mee naar binnen gegaan. Het gaat snel en is weinig stressvol voor het paard, maar het is voor jezelf echt een rotgezicht. Volgens mij heeft er op bokt wel eens een filmpje gestaan. De slachter zet een soort stalen koker op het hoofd waar de pin uitschiet. Het paard is op slag weg maar z'n benen slaan onder hem uit en hij valt zo neer. Daar krijgt het paard niks meer van mee, dus in dat opzicht is het niet erg. Er komt niet veel bloed vrij maar er zit wel een flink gat in z'n hoofd en hij blijft liggen zoals hij gevallen is.
Een maand geleden moest ik mijn eigen paard acuut wegbrengen nadat hij van de ene op de andere dag heel slecht werd na wat waarschijnlijk een hersenbloeding is geweest. Ik heb er met bovenstaande ervaring in mijn achterhoofd heel bewust voor gekozen om hem niet te laten schieten. Vervoer was voor dat paard geen optie meer, dus het gedoe met een kadaver hadden we toch wel. Het inslapen is heel goed gegaan, en ik heb op die manier alle tijd gehad om rustig afscheid te nemen. Daardoor vind ik het achteraf veel makkelijker om eea een plekje te geven. Maar dat is dus heel persoonlijk.
Ik heb geen slechte ervaringen met inslapen, al zou ik als je de keuze nog hebt het in een kliniek laten doen. Je kunt dan de omstandigheden beter controleren en bovendien zit je niet met het gedoe van een kadaver achteraf. Ik heb overigens ook geen slechte ervaringen met schieten, maar het is niet fijn om te zien. Schieten gaat wel veel sneller, ik ben er 100% van overtuigd dat je paard er minder van meekrijgt.
Overigens respect voor je dat je tot het laatst meegaat met je paard. Dat hoort er imo bij als je de zorg voor een dier op je neemt.

AndreaB schreef:De reden dat ik niet kies voor inslapen is het karakter van dit paard. Tijdens de onderzoeken op de kliniek ging ze zo ontzettend uit dr dak dat ik het haar niet gun om op zo'n manier te sterven. Voor haar zou het fijner zijn als het gewoon in ene over is.