Ik zit in een zwaar dilemma. ik zal even uitleggen want ik zie het echt neit meer zitten.
Mijn Fries Vieke heeft 10 jaar voor de koets gelopen en is daardoor helemaal verkeersmak. Ik heb haar sinds 2 jaar nu en heb haar voornamelijk gekocht om buitenritten te maken. Eerst ging het prima. ik ging hele buiten ritten maken in men eentje maar ook met anderen. Vieke heeft standaard buiten de oren naar voor en vind het heerlijk. ( in de bak heeft ze altijd oren naar achter) sinds vorig jaar is ze een paar keer omgedraaid. toen heb ik haar terug om gedraaid en ging het paard met wie ik ging ook omdraaien dus konden we al neit meer samen. --> toen kreeg ze door dat ik haar dan terug ging omdraaien. dus dachts ze laat ik maar gaan midden draf of galloperen. en gaat gewoon terug.. pakt het bit tussen de tanden en maakt zich heeeel sterk. ik kan haar niet terug omdraaien want zogauw ik haar weer tot stap heb en aan de teugel trek of been geef gaat ze me weer als een gek rennen. Zo ben ik vorig jaar over de rotonde en gewoon ove de harde drukke weg helemaal ge galoppeert trug gereejen. en helemala verdrietig
Nu dit jaar heb ik een sterker bit en gaat t al beter. maar ze draait me nog altijd om. ik kan haar nu wel straffen met de zweep( was ze eerst bang voor) maar ze gaat nog altijd rennen en ik kan haar soms ook niet straffen omdat er mensen zijn of auto's. Ze doet nu op zowiezo vasten plekken nog omdraaien en soms zoals gister en eergister opeens uit eht niets.
MEnsen willen niet meer met me buiten rijden want ik neme andere paarden mee als ze gata rennen. en ze draait altijd naar links om maar het is neit de bedoeling dat ik de hele weg haar hoofd naar rechts moet houden..
WAt moet ik doen.. ik heb eecht een dillemaa
Paarden spelen overigens geen spelletjes met je ofzo. Jij bent gewoon geen duidelijke leider en dan neemt je paard 't wel van je over.
Schuinachter je laten lopen, niet naast je en zeker niet voor je! Leren dat ze stopt als jij stopt, zich aanpast aan jouw tempo (dus laat je niet opdrijven door haar, dat gebeurd vaak onbewust dat je zelf harder gaat lopen dan je zelf wilt omdat je paard harder gaat lopen). Beste zou natuurlijk zijn om een paar grondwerklessen te nemen.

.