mijn paard draait om tijdens buitenritten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ingetjuh14

mijn paard draait om tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 10:58

hallo,
Ik zit in een zwaar dilemma. ik zal even uitleggen want ik zie het echt neit meer zitten.

Mijn Fries Vieke heeft 10 jaar voor de koets gelopen en is daardoor helemaal verkeersmak. Ik heb haar sinds 2 jaar nu en heb haar voornamelijk gekocht om buitenritten te maken. Eerst ging het prima. ik ging hele buiten ritten maken in men eentje maar ook met anderen. Vieke heeft standaard buiten de oren naar voor en vind het heerlijk. ( in de bak heeft ze altijd oren naar achter) sinds vorig jaar is ze een paar keer omgedraaid. toen heb ik haar terug om gedraaid en ging het paard met wie ik ging ook omdraaien dus konden we al neit meer samen. --> toen kreeg ze door dat ik haar dan terug ging omdraaien. dus dachts ze laat ik maar gaan midden draf of galloperen. en gaat gewoon terug.. pakt het bit tussen de tanden en maakt zich heeeel sterk. ik kan haar niet terug omdraaien want zogauw ik haar weer tot stap heb en aan de teugel trek of been geef gaat ze me weer als een gek rennen. Zo ben ik vorig jaar over de rotonde en gewoon ove de harde drukke weg helemaal ge galoppeert trug gereejen. en helemala verdrietig

Nu dit jaar heb ik een sterker bit en gaat t al beter. maar ze draait me nog altijd om. ik kan haar nu wel straffen met de zweep( was ze eerst bang voor) maar ze gaat nog altijd rennen en ik kan haar soms ook niet straffen omdat er mensen zijn of auto's. Ze doet nu op zowiezo vasten plekken nog omdraaien en soms zoals gister en eergister opeens uit eht niets.
MEnsen willen niet meer met me buiten rijden want ik neme andere paarden mee als ze gata rennen. en ze draait altijd naar links om maar het is neit de bedoeling dat ik de hele weg haar hoofd naar rechts moet houden..

WAt moet ik doen.. ik heb eecht een dillemaa :( :( :( :(

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:01

Doet ze het ook als er iemand met je meeloopt?
Dus gewoon ernaast zeg maar, eventueel met een halstertouw eraan?

Denk je dat het angst is?

Wat vreemd dat het eerst gewoon goed ging, zelfs zonder een ander paard erbij, en dat ze inééns dit gedrag is gaan vertonen.
Is ze ergens van geschrokken?
Laatst bijgewerkt door Valina op 02-05-11 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:01

Is er iets veranderd? Ben je zelf misschien gespannen of dat je denkt: hier gaat ze omdraaien. Ik zou zelf gewoon eens een tijd gaan wandelen met haar. Of haar wel opzadelen, stukje erop, stukje ernaast en zo wat afwisselen.

Sterkere bitten enz zou ik niet te snel mee beginnen hoor... Voor je 't weet krijg je haar met 't zwaarste bit niet meer de kant op die jij wilt.

ingetjuh14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 11:02

heey valina
dan doet ze het ook als iemand ernaast loopt. mijn staldeelster liep ernaast en die kon haar dan wel vast pakken enzo maar ze loopt gewoon door de gene heen als iemand ernaast loopt.

Valina

Re: mijn paard draait om tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:04

En als er iemand anders op je paard gaat zitten en ermee naar buiten gaat?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:05

Als ze door mensen heen loopt die ernaast lopen, lijkt mij het eerste en belangrijkste om te gaan doen, grondwerk. Zorgen dat ze respect krijgt voor mensen die naast haar lopen. Als ze namelijk al geen respect (en vertrouwen natuurlijk) heeft in iemand die naast haar loopt, dan heeft ze dat al helemaal niet in iemand die op haar zit.

ingetjuh14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 11:06

heey, _Tara_

ik ben wel iedere keer steeds gespannender want ik ben niet echt levensmoe hahaha en probeer zoweinig mogelijk de confrontatatie aan te gaan want het is gewoon heel gevaarlijk. als ik aan de hand met haar loop dan gaat ze zowiezo altijd rennen en dan draaits ze niet om maar doe ik het om haar rustig te houden. dat meot ik zowiezo nog oefenen

ingetjuh14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 11:06

Valina schreef:
En als er iemand anders op je paard gaat zitten en ermee naar buiten gaat?

Doet ze het ook proberen.. en ik denk neit dat eht angst is want ze schrikt echt van werkelijk niks..

ingetjuh14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 11:08

_Tara_ schreef:
Als ze door mensen heen loopt die ernaast lopen, lijkt mij het eerste en belangrijkste om te gaan doen, grondwerk. Zorgen dat ze respect krijgt voor mensen die naast haar lopen. Als ze namelijk al geen respect (en vertrouwen natuurlijk) heeft in iemand die naast haar loopt, dan heeft ze dat al helemaal niet in iemand die op haar zit.

maar ik vraag mij af waarom ze vroeger wel met mij naar buiten kon gaan. ze heeft gewoon een spelletje begonnen en dat steeds gewonnen.
Ze zal niet echt bepaald hoe ik dat net zei door diegene heen lopen maar ze draait wel om.. dat wilde ik ermee zeggen. ze gaat er van uit dat die gene wel aan de kant gaat

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:11

Zo te horen moet je haar echt eerst vanaf de grond gaan laten leren luisteren.

Waarom ze 't vroeger wel gewoon deed en nu niet. Tja, kennelijk heb je haar een vinger gegeven en heeft ze je hele hand genomen :P Paarden spelen overigens geen spelletjes met je ofzo. Jij bent gewoon geen duidelijke leider en dan neemt je paard 't wel van je over.
Als jouw paard er vanuit gaat dat degene aan de kant gaat, is ze toch echt zwaar onrespectvol richting diegene ;)

ingetjuh14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 11:13

_Tara_ schreef:
Zo te horen moet je haar echt eerst vanaf de grond gaan laten leren luisteren.

Waarom ze 't vroeger wel gewoon deed en nu niet. Tja, kennelijk heb je haar een vinger gegeven en heeft ze je hele hand genomen :P Paarden spelen overigens geen spelletjes met je ofzo. Jij bent gewoon geen duidelijke leider en dan neemt je paard 't wel van je over.
Als jouw paard er vanuit gaat dat degene aan de kant gaat, is ze toch echt zwaar onrespectvol richting diegene ;)

dus ik moet eerst aan de hand gaan lopen met haar. maar dan draait ze wel niet om alleen doet ze dan draven. hahaha jah ik weet ik heb een heel energiek paard.maar ze is trouwens niet gemeen. ze bokt en stijgert niet onder het zadel en ook niet aan de hand.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:20

Ze klinkt ook niet als een gemeen paard, alleen als een onrespectvol paard :P Komt ze wel genoeg buiten trouwens en krijgt ze niet te veel brokken? Dan kunnen ze hun energie niet kwijt en worden ze ook ontzettend druk natuurlijk.
Aan de hand gaan lopen met haar inderdaad :j Schuinachter je laten lopen, niet naast je en zeker niet voor je! Leren dat ze stopt als jij stopt, zich aanpast aan jouw tempo (dus laat je niet opdrijven door haar, dat gebeurd vaak onbewust dat je zelf harder gaat lopen dan je zelf wilt omdat je paard harder gaat lopen). Beste zou natuurlijk zijn om een paar grondwerklessen te nemen.

ingetjuh14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 11:23

_Tara_ schreef:
Ze klinkt ook niet als een gemeen paard, alleen als een onrespectvol paard :P Komt ze wel genoeg buiten trouwens en krijgt ze niet te veel brokken? Dan kunnen ze hun energie niet kwijt en worden ze ook ontzettend druk natuurlijk.
Aan de hand gaan lopen met haar inderdaad :j Schuinachter je laten lopen, niet naast je en zeker niet voor je! Leren dat ze stopt als jij stopt, zich aanpast aan jouw tempo (dus laat je niet opdrijven door haar, dat gebeurd vaak onbewust dat je zelf harder gaat lopen dan je zelf wilt omdat je paard harder gaat lopen). Beste zou natuurlijk zijn om een paar grondwerklessen te nemen.

okee:D thanks

op het plein heb ik haar al zover dat ik haar met gewoon los touw schuin achter me kan laten lopen en als ik stop dat zij stopt en als ik zeg terug terug.. dat ze dan naar achter stapt.. maar ik krijg het buiten maar niet aangeleerd. op het plein is ze super braaf maar buiten ziet ze meer enzo.. en gaat ze me renne:p hahaha het volgende probleem hahah

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:24

ingetjuh14 schreef:
dus ik moet eerst aan de hand gaan lopen met haar. maar dan draait ze wel niet om alleen doet ze dan draven. hahaha jah ik weet ik heb een heel energiek paard.maar ze is trouwens niet gemeen. ze bokt en stijgert niet onder het zadel en ook niet aan de hand.

En dat hoeft dus niet persé op straat te gebeuren hè, dat oefenen.
Probeer het gerust eens in de bak of gewoon op het eigen terrein. ;)

Beloon bij goed gedrag en ga bij ongewenst gedrag weer een stap terug.
Wees vooral consequent. ;)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:25

@ ingetje14: Dat is ook vaak lastig, merk ik zelf ook :j In de bak/op bekend terrein luisteren ze prima, tot je naar buiten gaat :P

@ Valina: Inderdaad op eigen terrein oefenen en dan pas buiten.

ingetjuh14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 11:28

@ valina en tara

ik denk dat ik gewoon heel veel ana de hand naar buiten moet gaan en zorgen dat ze daar ook rustig word. miss dat ik men vader eens vraag voor te helpen want die hebben toch vaker meer gezag dat een meisje. ahhaa

Echt alvast heel erg bedankt voor de goeie tips en eht meeleven
ik zal binnekort wel eens bloggen hoe t nu gaat :D

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:33

ingetjuh14 schreef:
en ze draait altijd naar links om maar het is neit de bedoeling dat ik de hele weg haar hoofd naar rechts moet houden..

Maar als je haar hoofd naar rechts houdt draait ze dus niet om? Als dat werkt zou ik dus wel steeds haar hoofd naar rechts houden, net zo lang tot ze het zat is en gewoon doorloopt.

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:35

Wij hadden een pony van 33 waarmee we buitenritje deden, als we richting de manege liepen (waar ze had gestaan en in lessen mee had gelopen) draaide ze zich om en draafde hard weg, bit vast houden, etc. kregen we elke keer te horen : "kan je die oude pony niet eens recht door laten lopen ? hahaha "
we hebben er een x iemand die dat zei erop gezet en die kreeg d'r helemaal niet om :')
uiteindelijk hadden we het door en moesten we steeds om een boompje heen weer terug draaien als zij richting huis ging..

aan de hand naar buiten is ook een goede, maar niet alles door andere laten doen, jij moet het ook met d'r kunnen doen, zodat ze niet allen bij bijv. je vader neit omdraaid ;) .
en als je naar huis gaat, draai niet zomaar om, maar om een boompje of iets, zodat je paard denkt dat je alleen weer naar huis gaat als je om een boompje ofzo draait, misschien helpt het.. ik weet het niet, ik kreeg zo'n tip, maar nog nooit kunnen doen.. succes!

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:35

Renza schreef:
ingetjuh14 schreef:
en ze draait altijd naar links om maar het is neit de bedoeling dat ik de hele weg haar hoofd naar rechts moet houden..

Maar als je haar hoofd naar rechts houdt draait ze dus niet om? Als dat werkt zou ik dus wel steeds haar hoofd naar rechts houden, net zo lang tot ze het zat is en gewoon doorloopt.

idd, hier had ik over heen gelezen :o

ingetjuh14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 11:37

Renza schreef:
ingetjuh14 schreef:

JAh want ze is best wel stijf in de nek en ze kan volgensmij niet zo goed scherpe bochten maken naar rechts. maar het is niet bepaald ontspannnend voor haar als ik steeds haar hoofd naar rechts houd

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:39

Da's haar probleem dan toch, als ze zich gedraagt kan ze weer lekker naar voren kijken maar tot die tijd zou ik het haar lekker uit laten zoeken met dr hoofd naar rechts.
En proberen te zorgen dat je sneller bent dan zij is, zodat je niet perse de hele weg naar haar rechts hoeft te laten kijken, maar gewoon als je merkt dat ze misschien om wil draaien :) .

ingetjuh14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 11:42

renza

dat is misschien wel een goede oplossing maar als ik een bergje af wil lopen dan gaat ze helemaal schuin lopen en dan zit ik ehlemaal in de heg en dan gata het niej meer ahaha maar op de rest van de plaatsen gaat het wel

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:49

Dat wegdraaien heb ik ook met mijn paard gehad.
Dat heb ik opgelost door regelmatig grondwerk met 'm te doen (1 tot 2 keer per week) en consequent volhouden in de bossen!
Ik draai hem altijd dezelfde kant terug zoals hij is omgedraaid en sluit 'm tussen beide benen en handen op.
Mijn voordeel was dat hij nooit wegrende. Kun je haar niet op een hele kleine volte zetten om haar daarna de kant op te rijden die jij wil?
Rustig blijven is heel belangrijk!! En rijd haar voorwaarts alsof er niks aan de hand is.
Het zal even duren maar uiteindelijk zal ze opgeven.
Succes!

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:14

Zo herkenbaar ,ik zie me nog gaan zo'n jaar of drie geleden......tot dat ik niet meer durfde en er bij regelmaat meer naast liep dan er op zat.Wat was ik bang......
Toch durf ik weer alleen de straat op met mijn tinker,ik heb ook toendertijd een stangbit gekocht maar was er zelf niet blij mee en dat dus gauw weer verruild voor zijn trensje.....
Ik zat op een gegeven moment al stijf bij de gedachten dat hij zou omdraaien,en op de plekken waar het gebeurde stapte ik met regelmaat af.Vooral omdat er veel verkeer was en ik ook nog niet levensmoe was.
Een vriendin met haar paard is me gaan ophalen van huis en ik reed dan altijd aan de binnenkant,zo gauw mijn tinker wilde omdraaien {ik voelde het gelukkig na enkele keren precies aan} zetten ze haar paard er zo dicht tegen aan dat hij de kans niet kreeg.
Dat heeft geholpen,verder ben ik hem heel erg gaan belonen als hij braaf was en heb ik hem geleerd goed stil te staan op comando en hem dan ook te belonen met een snoepje.Het heeft me heel wat snoepjes gekost {inmiddels weer afgebouwd en ook niet meer nodig} maar het heeft wel geholpen.
Hij staat nu net twee weken weer op de wei,en de eerste keer dat ik alleen ging rijden heeft hij het weer gebropeerd.Ik heb hem meteen aangepakt {kan bij de wei er is geen verkeer}ik ben er niet af gegaan en de keer daarop liep meneer als een zonnetje.
Hij weet weer wat ik van hem verwacht en zijn gedrag niet langer tolereer,maar het voornaamste is dat ik mijn angst onder controlle heb en ondanks zijn soms rare streken ik super veel van hem hou,tegenwoordig merk ik duidelijk dat dat wederzijds is en dat sterkt onze band.
Succes Ingetjuh14,het komt vast goed.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:26

ingetjuh14 schreef:
JAh want ze is best wel stijf in de nek en ze kan volgensmij niet zo goed scherpe bochten maken naar rechts. maar het is niet bepaald ontspannnend voor haar als ik steeds haar hoofd naar rechts houd

Tja, maar nu is het voor jou niet bepaald ontspannend buitenrijden zo toch? (en voor haar ook niet, met dat rare gedrag)
Dus ik zou even geen boodschap hebben daaraan.
Zodra ze weer normaal doet, kan ze weer gewoon met haar hoofd recht lopen.

Je hoeft haar toch ook niet helemaal naar rechts te laten kijken?
Gewoon een beetje stelling naar rechts en gewoon goed je been erbij houden.
Zodra je voelt dat ze iets van plan is, meteen begrenzen en dan maar wel het hoofd overdreven naar rechts.

Mooi verhaal van Binky!
Ik hoop dat het voor jou ook zo gaat verlopen.
Mijn paard doet overigens ook alles voor snoepjes, dus dat is ook nog een goed idee denk ik!! ;)