Wel of geen bodyprotector

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tcboo

Wel of geen bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 10:45

Na 30 jaar ben ik weer gaan paardrijden en mijn dochter van 6 wil nu ook graag. Zij gaat kabouterlessen volgen (½ uurtje les met een volwassene (ikzelf dus) die meeloopt naast de pony). Ik vraag me af of ik nu een bodyprotector zou moeten aanschaffen (voor haar en voor mezelf). /3

Wat is jullie menig hierover.

ssvanvliet

Re: Wel of geen bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:14

ik gebruik zelf geen bodyprotector omdat ik me er zo moeilijk in kan bewegen.
maar als u echt voor haar veiligheid gaat zal ik er denk ik wel één kopen .:D

RosaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:20

ik zou het wel doen zelfs een manege paard kan een keer de lucht in gaan. ik heb een eigen paard die ik door en door ken en vertrouw. en nog heb ik een body protector hij hoeft maar te stuikelen en je maakt een koprol met paard en al. ben een keer getuige geweest van zon verschrikkelijk ongeluk en zij droeg gelukkig voor haar een body protector anders was het heel anders afgelopen.

RosaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:21

een body protector moet wel goed zitten je moet hem altijd passen en deze kun je wel 2de hands kopen of bij decathlon zijn ze redelijk goedkoop en zijn ook goed.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 15:21

Een bodyprotector kan een prima stukje extra veiligheid zijn :j Vooral een met blokjes zit vaak erg comfortabel!
Zorg wel dat hij goed past en laat je daar goed over informeren, anders heb je er nog niks aan ;)

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 15:26

Als je al twijfelt zou ik het zeker doen! De betere protectors zitten super en het kan een hoop narigheid voorkomen/verminderen. En je bent soms niet alleen afhankelijk van je eigen paard, maar ook van het gedrag van andermans paarden.
Ik heb er zelf een die zich helemaal naar mijn lichaam vormt als ik hem aan heb, waardoor ik na een tijdje niet eens meer door heb dat ik hem aan heb. En dit heeft me afgelopen week nog beschermd na een harde val waar ik een flinke hersenschudding en spierpijn opliep, maar nergens een pijntje waar de bodyprotector zat. Best kans dat ik anders een paar gekneusde ribben of erger had gehad.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 15:29

Tien jaar geleden bestonden die dingen nog geeneens, of in elk geval kende ik niemand die met zo'n ding op een paard ging zitten. Ik vind het ondingen die je bewegingsvrijheid beperken.

Anke_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:11

Ik kreeg altijd last van mijn bodyprotector,
Nu heb ik een nieuwe van Sir Lancelot, met allemaal losse stukjes foam die goed aansluiten en erg fijn zit.
Maar wil je helemaal comfortabel, dan heb je nu ook vestjes met CO2 pompje die een soort airbag effect geeft. wel erg duur!

Ik draag trouwens mijn bodyprotector alleen met het springen ;)

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 00:49

Ikzelf gebruik hem alleen met rijden van jonge paarden, buitenrijden, springen, SGW etc. Gewoon dressuur in de bak met een goed bevestigd en rustig paard daar gaat hij niet voor om.
Mijn dochter die ook van die kabouterlessen rijd heeft wel ten alle tijden een BP om.
Ik heb er een van dechatlon gekocht(komt ook omdat dat de enige was die goed pasten) van €35,- Ding wordt super soepel als hij warm wordt en mijn dochter heeft er alle vrijheid in.
Mijn eigen BP is qua pasvorm niet helemaal optimaal en er komt dan ook hopelijk binnenkort een andere.

Persoonlijk vind ik het dus wel een item vooral voor je kind om er een aan te schaffen, voor jezelf kan je makkelijker de afweging maken of je het "nodig" vind ja of nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 00:54

Ik ga dit even volgen,na een flinke val met mijn paard overweeg ik er ook een te kopen. :j

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 01:00

No way dat ik mijn kinderen in een BP stop. Dan leren ze niet fatsoenlijk vallen. Naast paardrijden gewoon op een vechtsport sturen heeft imo meer effect. Turnen oid kan ook prima.

Vallen hoort nu eenmaal bij groot worden. Dan kan je maar beter dat vallen onder de knie krijgen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 16:53

Dan leren ze niet fatsoenlijk vallen?? Dat vind ik echt een domme uitspraak zeg. In een zaal waar je vechtsport beoefent liggen matten op de grond, geen houten palen of hindernissen die in de weg staan, geen paarden die kunnen natrappen als je valt of muren waar je tegenaan kunt komen. Laatst schrok mijn paard van een kat die op de bakrand sprong en mooi dat ik er binnen 2 tellen af lag omdat ze opzij sprong. Hoe kun je dan fatsoenlijk vallen?? Je hebt geeneens tijd om na te denken.
Ik rijd nu een jaar met een BP en ik kan het iedereen aanraden. Het is net als vroeger toen een veiligheidscap nog niet verplicht was, iedereen moet er nog aan wennen. Ik hoop dat ze verplicht worden gesteld voor manegelessen. Sluit je ogen niet voor de risico's van paardrijden.

Lees maar eens het stuk over ongevallen bij het paardrijden op http://www.veiligheid.nl
Bij 34% van de ongevallen is er sprake van letsel aan de romp.
Ook hoofdletsel komt nog teveel voor omdat er geen cap gedragen wordt.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 17:54

Het ligt eraan wat u zelf fijn vind. Ik rijd zonder , en toen ik begon met rijden waren die dingen absoluut niet in trek , ik heb zelf geen zin om er een aan te doen want ik vind het om dingen. Ik kan me er niet in bewegen en ik rijd nu al sinds me 6de zonder BP. Ik vind het wel prima zo.
Mijn buurmeisje daarentegen die rijd niet zonder. En zij is 16 , rijd elke dag in de bak en dat paard doet nooit geen stap verkeerd ( in tegenstelling tot mijne , en ik rijd 1á2 x per week in de bak en derest van de week buiten ). Zij vind het fijner met BP dan zonder.
Met springles , dressuurles op wedstrijd en die enkele x buiten heeft ze hem om.

Het is dus wat uzelf het fijnste vind. En wat u een goed gevoel geeft.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:49

Supervixen schreef:
Dan leren ze niet fatsoenlijk vallen?? Dat vind ik echt een domme uitspraak zeg. In een zaal waar je vechtsport beoefent liggen matten op de grond, geen houten palen of hindernissen die in de weg staan, geen paarden die kunnen natrappen als je valt of muren waar je tegenaan kunt komen. Laatst schrok mijn paard van een kat die op de bakrand sprong en mooi dat ik er binnen 2 tellen af lag omdat ze opzij sprong. Hoe kun je dan fatsoenlijk vallen?? Je hebt geeneens tijd om na te denken.
Ik rijd nu een jaar met een BP en ik kan het iedereen aanraden. Het is net als vroeger toen een veiligheidscap nog niet verplicht was, iedereen moet er nog aan wennen. Ik hoop dat ze verplicht worden gesteld voor manegelessen. Sluit je ogen niet voor de risico's van paardrijden.

Lees maar eens het stuk over ongevallen bij het paardrijden op http://www.veiligheid.nl
Bij 34% van de ongevallen is er sprake van letsel aan de romp.
Ook hoofdletsel komt nog teveel voor omdat er geen cap gedragen wordt.

Heb je de rest van mijn post uberhaupt wel gelezen? Mijns inziens kan je beter zorgen dat je fatsoenlijk kan vallen en dit in je systeem ingebakken zit dan het risico op letsel verminderen door een harnas te dragen waardoor je juist grotere kans op nekletsel hebt. Ik heb iig liever een kind met gebroken ribben dan met een gebroken nek.

Mede daarom zitten ze naast op paardrijden beide op een vechtsport. Naast valtechniek leren heeft dat nog andere voordelen voor het kind zelf die met paardrijden weer handig zijn. Je wordt nl. gedwongen om na te denken voor je handelt want instabiliteit betekend kans voor de tegenstander. Daarnaast richt je jezelf recht, heel handig om ook een rechtgerichte pony te krijgen.

Doordat ze heel bewust hun lichaam kunnen controleren merken ze veranderingen in het gedrag van de pony snel op en kunnen hier bliksemsnel op anticiperen. Daardoor vallen ze er al niet snel af. En als ze dan vallen weten ze ook hoe ze moeten landen en in de vluchtfase al anticiperen op de landing. Dat lukt dus echt niet in een harnas omdat je in je lichaamsgebruik belemmerd wordt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:28

Jazeker had ik dat gelezen. Ik geloof er niet in, mede door mijn argumenten over obstakels en dergelijke in de bak. Hoe kom je erbij dat je een grotere kans hebt op een gebroken nek met Bp?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:37

Anne_GTI schreef:
No way dat ik mijn kinderen in een BP stop. Dan leren ze niet fatsoenlijk vallen. Naast paardrijden gewoon op een vechtsport sturen heeft imo meer effect. Turnen oid kan ook prima.

Vallen hoort nu eenmaal bij groot worden. Dan kan je maar beter dat vallen onder de knie krijgen.

Ga met je mee dat het belangrijk is om te leren vallen, maar dat kan prima met een goedpassende bp.
Ben vroeger zo vaak van m'n ponietje gestuiterd dat ik ook heb leren vallen. Nu tig jaar later draag ik een bp en het hindert totaal niet bij het vallen. Ik heb me opgeofferd om het uit te proberen :D....

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:44

TS, jij wilde elk 1 a 1 1/2 jaar een nieuwe BP kopen? Ik bedoel je dochter groeit vast nog wel, die BP groeit niet mee hoor :n

Ik zou het zonde van mn geld vinden en voor dit soort lesjes mi niet nodig :n

Ja elk paard kan gevaarlijk zijn, maar als je al zo gaat denken moet je jezelf afvragen of het nog verstandig is om te blijven rijden.

Verder ben ik het eens met Anne_GTI

MrTut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:58

:) bp zijn niet zo duur als je goed rondkijkt je hebt al hele goede voor 60 euri,s, ja die met blokjes :D en als ie te klein wordt verkoop je hem aan een ander.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:59

kellyThanos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:31

ik vind het persoonlijk niet fijn. en wat beschermt het? eventuele trap van paard tegen je eigen borst of buik? maar armen en benen kun je blijven breken

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:39

Vind het een persoonlijke beslissing wij kunnen wel van alles roepen maar het gaat erom waar jij je prettig bij voelt

Ocrab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 18:33

popcornlover schreef:
Als je al twijfelt zou ik het zeker doen! De betere protectors zitten super en het kan een hoop narigheid voorkomen/verminderen. En je bent soms niet alleen afhankelijk van je eigen paard, maar ook van het gedrag van andermans paarden.
Ik heb er zelf een die zich helemaal naar mijn lichaam vormt als ik hem aan heb, waardoor ik na een tijdje niet eens meer door heb dat ik hem aan heb. En dit heeft me afgelopen week nog beschermd na een harde val waar ik een flinke hersenschudding en spierpijn opliep, maar nergens een pijntje waar de bodyprotector zat. Best kans dat ik anders een paar gekneusde ribben of erger had gehad.

Welke gebruik jij dan? Eentje die naar je lichaam vormt? Dat klinkt wel comfortabel!
Dan ga ik er ook over denken om er een aan te schaffen!

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 18:33

tcboo schreef:
Na 30 jaar ben ik weer gaan paardrijden en mijn dochter van 6 wil nu ook graag. Zij gaat kabouterlessen volgen (½ uurtje les met een volwassene (ikzelf dus) die meeloopt naast de pony). Ik vraag me af of ik nu een bodyprotector zou moeten aanschaffen (voor haar en voor mezelf). /3

Wat is jullie menig hierover.

Ja absoluut!
Hoort erbij, net als de cap.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 18:35

Ik gebruik geen protector, ik vind die dingen verschrikkelijk. Je kind groeit nog en het is belangrijk dat hij goed zit, dus dan moet je vaak een nieuwe protector kopen. Kost erg veel geld dus...

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 18:36

Isegrim schreef:
Tien jaar geleden bestonden die dingen nog geeneens, of in elk geval kende ik niemand die met zo'n ding op een paard ging zitten. Ik vind het ondingen die je bewegingsvrijheid beperken.

Oh op de manege wel hoor! :j

Ik werd door een paar vallen van manege pony's nogal bang, toen hebben we er eentje aangeschaft. Voelde me meteen een stuk veiliger! Nu op m'n eigen pony rij ik zonder, behalve met springen.