Steigerent paard (stal)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liekevb

Steigerent paard (stal)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 09:04

Hallo,

Ik heb nu 1 jaar een paard, ze heeft altijd samen gestaan met een schetlander in een wei met inloop stal.
Sinds 3 weken staat ze op een nieuwe stal met, 8 andere paarden...

Nu is het zo:
Savana is altijd al een paard dat als ze iets doet ze (uit angst of iets dergelijks) steigert... dit is voor de rest geen probleem want elk paard bokt, steigert of rent wel eens weg. Ik weet in ieder geval dat het bij savana altijd steigeren is.

Maar sinds ze op haar nieuwe stal staat en ze staat als eerste binnen of als laatste buiten gaat, steigert ze aan een stuk door in de stal en ook echt hoog!. (best gevaarlijk aangezien ze met haar benen kan blijven hangen)
Of ik er nu bij sta of niet het maakt haar niets uit als de andere paarden weg zijn van haar lijkt het wel of er een knop omgaat, zodra je een touw pakt er haar uit de stal wil halen is het goed en doet ze niets meer....

Iemand tips of hetzelfde probleem/ meegemaakt?
Ik zou graag willen weten hoe ik dit probleem kan oplossen.......

(zelf heb ik het idee dat ze haar angs/emotie uit in steigeren)
groetjes
Laatst bijgewerkt door liekevb op 02-05-11 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Surprise_

Re: Steigerent paard (stal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:09

Het lijkt alsof ze bang is om alleen te zijn?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:11

dus niet al laatst binen of buiten zetten, maar ergens er tussen in...

Dus eerst 4 paarden naar buiten, dan die van jou en dan de andere 3.

Voorkomt een hoop heibel.

Je paard staat er net, die moet ook wennen aan het nieuwe ritme. Geef haar een beetje tijd :)

liekevb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 09:16

Ja zo doen we het nu ook, maar het probleem is ook dat als ik haar wil opzadelen op stal dit ook niet kan, want dan wordt ze dus ook gek. dus doe dit nu hele tijd in de bak..... best onhandig haha

Peelie schreef:
dus niet al laatst binen of buiten zetten, maar ergens er tussen in...

Dus eerst 4 paarden naar buiten, dan die van jou en dan de andere 3.

Voorkomt een hoop heibel.

Je paard staat er net, die moet ook wennen aan het nieuwe ritme. Geef haar een beetje tijd :)

liekevb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 09:17

Ja dit denk ik ook, want elke keer als zij steigert denk ik ook echt dat ze dit doet omdat ze bang is....

Surprise_ schreef:
Het lijkt alsof ze bang is om alleen te zijn?

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:20

is er verder geen poetsplaats waar je haar kunt opzadelen? of een andere centrale plek van waaruit jou merrie de andere paarden kan zien, zonder dat jij jezelf ingevaar brengt door haar in de stal op te zadelen?

verder ben ik het met naar buiten brengen eens, neem haar in het midden of met een ander paard mee?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:21

Ik denk dat omdat ze nooit gewend is om op stal te staan ze het best wel eng vindt..Paarden zijn claustrofobisch van nature,ze is natuurlijk gewend om zo de stal uit te kunnen rennen als er onraad is..Nu kan ze niet weg en voelt ze zich nogal opgesloten..Ik zou haar vooral niet als eerste en laatste binnen en buiten doen,dat is wel erg stressvol voor haar nu,waardoor ze waarschijnelijk gaat steigeren..

liekevb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 09:23

Ben het hier helemaal mee eens met dat buitenzetten, zo doen we het nu ook.
Maar zou graag willen weten hoe je het op kunt lossen in plaats van uit de weg gaan....

Nee is er geen plek waar we de paarden kunnen zien tijdens het opzadelen, dat is het ook het vreemde waarom ze het in de bak wel goed doet, want dan ziet ze de paarden ook niet en is ze ook alleen... (misschien omdat ze weet dat ze dan mag werken, dit vind ze namelijk wel erg leuk)

crazyshar schreef:
is er verder geen poetsplaats waar je haar kunt opzadelen? of een andere centrale plek van waaruit jou merrie de andere paarden kan zien, zonder dat jij jezelf ingevaar brengt door haar in de stal op te zadelen?

verder ben ik het met naar buiten brengen eens, neem haar in het midden of met een ander paard mee?

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:30

dan is het misschien toch de ruimte die ze nodig heeft. zoals pleiada al zei een paard is gewend aan vluchtroutes die van jou ook met de inloopstal. oplossingen zouden kunnen zijn, grondwerk, dat je eerst met een basis begint, en daarna een paar problemen oplost, door haar te laten wennen aan gesloten ruimtes, halfgesloten ruimtes,...

doet ze het op de trailer wel goed dan?

liekevb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 09:31

Dat ze moet wennen, ik weet niet of dat het is ze moet wel wennen,
Maar ze uit bij het rijden als ze angst heeft ook haar emotie in steigeren....

Ik zit zelf te denken aan Nova cura Homeopathie en acupressuur voor een dier...
Iemand ervaring hiermee?

Misschien is het iets van vroeger waardoor ze haar angst uit in steigeren?

liekevb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 09:32

Ja op de trailer wel goed, ze is wel bezweet als ze eraf komt, dus ze maakt zich wel druk maar niet meer dan dat....

crazyshar schreef:
dan is het misschien toch de ruimte die ze nodig heeft. zoals pleiada al zei een paard is gewend aan vluchtroutes die van jou ook met de inloopstal. oplossingen zouden kunnen zijn, grondwerk, dat je eerst met een basis begint, en daarna een paar problemen oplost, door haar te laten wennen aan gesloten ruimtes, halfgesloten ruimtes,...

doet ze het op de trailer wel goed dan?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:32

je moet je paard gewoon laten aclimatisteren. Je kan niet van haar verwachten dat ze in eer keer braaf is als je haar ven de ene op de andere dag op stal zet...

Ik zou je niet al te gek laten maken met poetsen en opzadelen. Ik heb zelf ook het idee dat je bang bent. Dat werkt al helemaal niet. Vertouw jezelf dat het gewoon goed komt. Als jij gaat lopen stressen gaat zij dat alleen maar meer.

Blijf rustig, kalm en assertief (om millan er maar even bij te halen) en blijf gewoon doorzetten. Naar mijn idee is stijgeren trouwens gewoon een teken van dominantie. Want als ze stijgerd steld ze zich uiterst kwetsbaar op. Haar achterbenen en buik is helemaal bloot voor roofdieren. Dus stijgeren is niet uit angst.

liekevb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 09:36

Nee ik ben echt alles behalve bang, dus dan komt het verkeerd over....

Maar ik wil wel graag een oplossing... Het is zo voor ons allebei niet leuk.

Peelie schreef:
je moet je paard gewoon laten aclimatisteren. Je kan niet van haar verwachten dat ze in eer keer braaf is als je haar ven de ene op de andere dag op stal zet...

Ik zou je niet al te gek laten maken met poetsen en opzadelen. Ik heb zelf ook het idee dat je bang bent. Dat werkt al helemaal niet. Vertouw jezelf dat het gewoon goed komt. Als jij gaat lopen stressen gaat zij dat alleen maar meer.

Blijf rustig, kalm en assertief (om millan er maar even bij te halen) en blijf gewoon doorzetten. Naar mijn idee is stijgeren trouwens gewoon een teken van dominantie. Want als ze stijgerd steld ze zich uiterst kwetsbaar op. Haar achterbenen en buik is helemaal bloot voor roofdieren. Dus stijgeren is niet uit angst.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:38

steigeren kan in mijn ogen zeer zeker uit angst gebeuren, hangt van de omstandigheden af hé, maar dat is weer een andere discussie.

ik heb geen ervaring met homeopathie of accupresuur, maar ik zou je paard eerder wat meer tijd geven, met homeopathie kun je ook symptomen of gedrag onderdrukken, en dat haalt de oorzaak niet weg.

waar is die schetland pony in het verhaal, waar ze vroeger mee stond? misschien dat daar nog iets mee te veranderen valt?

liekevb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 09:42

Dat was een hengst, en is nu denkhengst, dus die gaat zo naar zijn adresjes...

Inderdaad het paard heeft wel een slecht verleden, en ik heb idee dat steigeren bij haar wel in combinatie gaat met angst...
Ze krijgt alle tijd van de wereld en ben het inderdaad mee eens dat wennen tijd kost, zo'n nieuwe stal is toch wel heel veel stress.

crazyshar schreef:
steigeren kan in mijn ogen zeer zeker uit angst gebeuren, hangt van de omstandigheden af hé, maar dat is weer een andere discussie.

ik heb geen ervaring met homeopathie of accupresuur, maar ik zou je paard eerder wat meer tijd geven, met homeopathie kun je ook symptomen of gedrag onderdrukken, en dat haalt de oorzaak niet weg.

waar is die schetland pony in het verhaal, waar ze vroeger mee stond? misschien dat daar nog iets mee te veranderen valt?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:46

Zweten op de trailer is stress,dus heeft ze daar toch wel moeite mee!Ik zou het de tijd geven..

Over het steigeren,kan zijn dat als het haar teveel wordt ze reageert door te steigeren(haar uiting van stress dus)

liekevb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 10:09

Stress, als je het zo bekijkt denk ik dat je daar gelijk in hebt!
Misschien zit ik teveel in angst te denken terwijl het ook pure stress kan zijn...

Verklaard een hoop, op stal heeft ze stress omdat ze alleen staat,
buiten ritten vindt ze nog beetje eng dus heeft ze ook stress....
de momenten waar ze het doet zijn inderdaad stressvolle situaties voor haar.
En het is echt een binnenvetter.

en inderdaad op de trailer maakt ze zich wel druk zoals ik al typte.

pleiada schreef:
Zweten op de trailer is stress,dus heeft ze daar toch wel moeite mee!Ik zou het de tijd geven..

Over het steigeren,kan zijn dat als het haar teveel wordt ze reageert door te steigeren(haar uiting van stress dus)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:24

-> OPG

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 14:20

Ja als het een binnenvetter is zal ze pas wat laten zien als het haar echt teveel is qua stress,ja ze moeten het toch op een of andere manier kwijt..Ha,ik had er een die als het hem teveel werd ongecontroleerd ging rennen..Ook leuk!

Laat haar gewoon eventjes tot rust komen :) Succes!!

linneketeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 10:36

Heel veel oefenen dat ze toch ook echt ooit alleen moet zijn. Hoe erg ze het dan ook vind.

liekevb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 20:52

Even nieuwe informatie in dit forum:
Sinds 3 dagen zijn we achter een ontdekking gekomen...
Savana staat in het midden van een 3 stallen blok.

Het paard dat rechts van haar op stal, staat buiten in de wei langs haar. (heeft ze buiten dus contact mee over het stroomdraad heen)
Het paard links van haar op stal, staat in een wei ver van haar vandaan...

Zodra het paard links van haar als enigste op stal staat en ik zet savana erbij (natuurlijk in haar eigen stal) steigert ze alles af. Maar zodra het paard rechts van het als enigste op stal staat en ik zet savana erbij (natuurlijk in haar eigen stal) steigert ze helemaal niet.

Kan het zijn dat ze het paard rechts van haar, wat dus ook in de buiten in de wei langs haar staat een soort vervanging ziet voor de schetlander die eerst altijd bij haar stond?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:42

Het paard rechts van haar kent ze ondertussen dus en het paard links niet. Logisch dus dat ze rustiger is met een "bekende" naast zich.
Verhuizingen zijn voor veel paarden moeilijk, mijn jonge ding is ook net verhuisd naar het adres waar we de rest hebben staan en probeerde hogeschoolsprongen te oefenen in de stal. Die heb ik gewoon voor de duur dat ik haar op stal wilde hebben (ze staat 24/7 buiten, maar ik wil haar af en toe even in een stal kunnen parkeren) haar aan een lang halstertouw vastgehouden om haar te kalmeren. Op die manier leert ze toch om zich wat rustiger te houden in de stal en kan ze ook gaan registreren dat het eigenlijk best meevalt daar.
Verder kun je bijvoorbeeld ook ondersteunen met Bach remedies, Rescue kan natuurlijk altijd, maar je kunt ook iemand vragen om uit te testen wat een geschikte remedie voor je paard is.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:51

Ik heb ook zo'n paard die het leuk vind 1 a 2 maal per jaar dit te doen.
Alleen denk ik dat dit te maken heeft met het inkuilen van het hooi.
Misschien bepaalde stoffen die vrijkomen.
Elke keer dat meneer dit doet zijn ze aan het kuilen
Daarbij kan hij best 4 keer mesten in een half uur tijd.

liekevb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 11:43

Is opgelost!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:06

okee en hoe heb je het opgelost is wel fijn om te weten ook voor anderen denk ik.