Ik heb een Welsh pony, Sylvester. Hij is 22 en heeft een aantal gezondheidsproblemen: Syndroom van Cushing, zomerexceem en dit jaar helaas ook luis

Hij kwam altijd al slecht uit zijn vacht maar dit jaar is het waardeloos, zelfs met de furminator kom je er niet doorheen. Nu omdat hij ook de luis heeft en zichzelf zelfs door zijn deken heen kapot schuurt ben ik toch geneigd hem te laten scheren.
Eerder was ik altijd fel tegen het scheren, je maakt de zomervacht kapot en je brengt zijn natuurlijke systeem in de war.
Hier dan ook mijn vraag:
Zijn er mensen die bijv. op 3 cm kunnen scheren zodat je de zomervacht niet raakt en er nog wat haar blijft zitten?
En moet ik Sylvester scheren ja of nee?
Hij heeft écht een hele dikke vacht, het is niet normaal meer en hij staat af en toe echt te bakken in de zon
We doen hem nu overdag naar binnen zodat zijn kale plekken van het schuren niet verbranden en dat hij lekker koel kan staan..Hij heeft al een vitaminespuit gehad, en is 2 keer gewassen tegen de luis, maar dit lijkt niet heel veel uit te halen...
Wie o wie kan mij helpen?? Ik ben een beetje radeloos op dit moment

Ik voeg even een paar fotootjes toe:

Even voor de duidelijkheid: Ik hoef géén commentaar over dat hij er zo slecht uit ziet! Hij is chronisch ziek en heeft nu ook de luis er bovenop, ik probeer echt álles voor hem te doen, maar soms wil het gewoon niet baten. Zijn leven beëindigen wil ik ook niet, daar is hij nog te blij en te fit voor

Alvast bedankt!