Het zoveelste probleem met buitenrijden, maar wie helpt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tivara

Het zoveelste probleem met buitenrijden, maar wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 14:25

Tivara is een merrie van 11 jaar, en in juli 6 jaar bij mij. Buitenrijden is iets wat ik heerlijk vind, en dus ook graag doe. Het probleem is alleen dat Tivara soms kan bedenken dat we niet meer verder gaan. Alleen kom ik het erf sowieso niet af, dus dat doe ik ook gewoon niet meer. Maar ook met andere paarden kan ze ineens tijdens het buitenrijden bedenken dat ze niet meer verder gaat. Ook al gaan de andere paarden verder, Tivara draait rustig om een gaat naar huis toe. Of, juist verder het bos in als ze daar zin in heeft.

Ik heb al heel veel geprobeerd, maar heb nog nooit een échte oplossing kunnen vinden, en weet zelf gewoon niet hoe ik verder moet. Ik wil dus graag hulp hierbij hebben, en zoek een beetje ervaringen naar mensen die hier hulp bij hebben gehad. Want les in dressuur/springen kan je wel vinden, maar les in buitenrijden? ;)

Johanna59

Re: Het zoveelste probleem met buitenrijden, maar wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 14:28

Alle basis bestaat uit dressuur. Dus ook voor buiten rijden. Je hebt haar dus nog niet voor elkaar. Vandaar dat ze een loopje met je neemt.
Ga ergens lessen, zodat jij beter leert rijden en je paard daardoor beter onder controle krijgt.
Andere trucjes zijn daar niet voor!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 14:29

Helemaal eens met Johanna.
Succes!

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 14:30

De basis zit er toch echt wel in denk ik, dressuurles heb ik wekelijks. Ik heb haar dressuurmatig ook echt wel voor elkaar, we hopen binnenkort M2 te starten (wegens een blessure er een poosje uit geweest). Het probleem is dat Tivara gewoon helemaal in zichzelf zit, en er geen contact meer met haar te krijgen is.
Vandaar dat ik vraag voor iets anders.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 15:10

Je hebt een trailer, toch?
Nou, kom eens langs, dan "verplichten" we haar door te lopen :D

(knap paard wat stopt als drie anderen doorlopen)

Oh, en anders heb ik wel een degelijk alternatief, maar dan moet je even tijd hebben (een week of drie....)

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:58

probeer uit te vinden waar het aan ligt:
stopt ze altijd op de heen of op de terugweg
stopt ze altijd in een bepaalde gang
op een bepaald punt
doet ze het ook met een andere ruiter
doet ze het al snel of pas na een uur?
doet ze het misschien niet als de kuddeleider mee is of een ander paard waar ze aan hangt?

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:04

ikke schreef:
(knap paard wat stopt als drie anderen doorlopen)

Ik neem aan dat het hier over drie andere paarden hebt want dan kan ik je vertellen dat die vlieger niet op gaat.
Mijn merrie had het zelfde (bij mij kwam het inderdaad omdat ik haar destijds niet goed in de basis had) en ook al liepen er 100 paarden bij als zij naar huis wou draaide ze om en ging ze alle andere paarden achter latend.
Ik ben er teon mee opgehouden dus adviezen kan ik je niet geven maar wou dit dus wel even kwijt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:41

Volgens mij kun je ook wel les in buitenrijden krijgen hoor, zou alleen zo snel niet weten waar. Misschien gewoon eens een manege bellen of een instructeur benaderen? Er is vast wel iemand die met je mee wil om je te helpen. Ik ben idd ook wel benieuwd naar meer achter grond info, hoe reageert ze bijvoorbeeld met een andere ruiter erop, doet ze het als ze voorop loopt, of juist als ze achteraan loopt, in stap/draf/galop, draait ze alleen om bij bekende stukken of ook als je op onbekend terrein bent?

Ons paard kan ook ineens omdraaien als hij niet verder wil, hij gaat gelukkig niet aan de loop maar wil echt niet verder dan, als je been geeft komt hij omhoog of gaat achteruit lopen. Ik ken hem inmiddels zo goed dat ik het meestal wel aan voel komen en ook durf ik hem genoeg aan te pakken zodat hij uiteindelijk wel doorloopt de kant die ik op wil. Ik was in eerste instantie veel te lief voor hem waardoor hij een loopje met me nam. Misschien is dat bij jou ook zo? Beste is om het moment van omdraaien voor te zijn als je aan kan voelen dat ze wil gaan draaien, en als dat niet lukt ervoor te zorgen dat je haar koste wat kost weer terug krijgt de kant die jij op wil gaan. Ik kan me haast niet voorstellen dat er niet 1 moment is waarop je haar terug kan pakken en om kan laten draaien. Er zijn vast wel signalen vooraf, probeer ervoor te zorgen dat je die signalen leert kennen zodat je haar altijd een stapje voor kan zijn. Daar kan een ander goed bij helpen, die kan dingen zien die jij misschien net over het hoofd ziet.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 17:20

Achtergrond info:
* Ze doet het ook met een andere ruiter erop
* Ze doet het vooral op terrein als ik rijdend vanaf huis weg ga. Ze doet het niet alleen op de heenweg, maar ook op de terug weg. Op vreemd terrein (lees: als ik ergens met de trailer heen ga) doet ze het (bijna) niet.
* Het wisselt waar en wanneer ze het doet, ze doet het zowel in stap, draf als galop.
* Ze is zelf de kuddeleider, en het maakt niet uit welke paarden er mee gaan.
* Het maakt niet uit of ze voorop, in het midden of achteraan loopt. Alleen doet ze het voorop sneller.

Ik zie echt geen signalen vooraf, en de andere mensen die erbij zijn of erop hebben gezeten ook niet. Ze wordt echt heel gevaarlijk en onbestuurbaar. Ze gaat achteruit, komt omhoog (echt omhoog, in het verleden liet ze zich vallen), ik heb al eens met haar op een erg drukke 80km weg gestaan, ik ben regelmatig met haar de sloot in gegaan. Ik heb er weleens iemand achter laten lopen met een zweep, maar ook dat werkte niet.

Dingen die ik al geprobeerd heb:
* Negeren, haar halt laten houden en gewoon wachten. Gaat niet meer, want ze blijft de hele tijd 'huppelen', en ik heb regelmatig 1,5 uur stil gestaan.
* Vriendelijk praten/geruststellen
* Zweep/sporen erg gebruiken (dan krijg je situaties van steigeren/80km weg/sloot)
* Afstappen en verder lopen, zelfs daar staakt ze nu al mee. Maar zodra ik weer opstap begint het gewoon weer opnieuw.
* Eerst alleen maar aan de hand naar buiten en vertrouwen op doen
* Iemand anders erachter laten lopen met een zweep
* Iemand haar aan de hand mee laten nemen

Het is nu zelfs zo, dat ze zo blijft springen dat het voor mij bijna onmogelijk is om fatsoenlijk af te stappen. Ik ben echt niet snel bang, maar ze wordt gewoon echt heel gevaarlijk, en ik wil graag nog wat langer mee. Omhoog komen en achterover vallen heeft ze echt gedaan, op die drukke weg voelde ik me ook echt niet veilig, en sloten heb ik het nou ook niet echt op.

Op zo'n moment zit ze echt helemaal in haar eigen wereld en reageert ze nergens meer op. Ze wil alleen maar met een soort scheef galopje/huppeltje de kant op waar ze naartoe wil, en zodra er iemand in haar weg staat is ze niet meer te vertrouwen. Voor zover ik een paard kan vertrouwen, vertrouw ik haar echt wel. Maar zodra ze in zo'n bui is, dan sta ik echt niet voor haar in :n

Ze heeft het ook echt al vanaf het begin dat ik haar heb.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:33

_Kiki_ schreef:
Achtergrond info:
* Ze doet het ook met een andere ruiter erop
* Ze doet het vooral op terrein als ik rijdend vanaf huis weg ga. Ze doet het niet alleen op de heenweg, maar ook op de terug weg. Op vreemd terrein (lees: als ik ergens met de trailer heen ga) doet ze het (bijna) niet.
* Het wisselt waar en wanneer ze het doet, ze doet het zowel in stap, draf als galop.
* Ze is zelf de kuddeleider, en het maakt niet uit welke paarden er mee gaan.
* Het maakt niet uit of ze voorop, in het midden of achteraan loopt. Alleen doet ze het voorop sneller.

Ik zie echt geen signalen vooraf, en de andere mensen die erbij zijn of erop hebben gezeten ook niet. Ze wordt echt heel gevaarlijk en onbestuurbaar. Ze gaat achteruit, komt omhoog (echt omhoog, in het verleden liet ze zich vallen), ik heb al eens met haar op een erg drukke 80km weg gestaan, ik ben regelmatig met haar de sloot in gegaan. Ik heb er weleens iemand achter laten lopen met een zweep, maar ook dat werkte niet.

Dingen die ik al geprobeerd heb:
* Negeren, haar halt laten houden en gewoon wachten. Gaat niet meer, want ze blijft de hele tijd 'huppelen', en ik heb regelmatig 1,5 uur stil gestaan.
* Vriendelijk praten/geruststellen
* Zweep/sporen erg gebruiken (dan krijg je situaties van steigeren/80km weg/sloot)
* Afstappen en verder lopen, zelfs daar staakt ze nu al mee. Maar zodra ik weer opstap begint het gewoon weer opnieuw.
* Eerst alleen maar aan de hand naar buiten en vertrouwen op doen
* Iemand anders erachter laten lopen met een zweep
* Iemand haar aan de hand mee laten nemen

Het is nu zelfs zo, dat ze zo blijft springen dat het voor mij bijna onmogelijk is om fatsoenlijk af te stappen. Ik ben echt niet snel bang, maar ze wordt gewoon echt heel gevaarlijk, en ik wil graag nog wat langer mee. Omhoog komen en achterover vallen heeft ze echt gedaan, op die drukke weg voelde ik me ook echt niet veilig, en sloten heb ik het nou ook niet echt op.

Op zo'n moment zit ze echt helemaal in haar eigen wereld en reageert ze nergens meer op. Ze wil alleen maar met een soort scheef galopje/huppeltje de kant op waar ze naartoe wil, en zodra er iemand in haar weg staat is ze niet meer te vertrouwen. Voor zover ik een paard kan vertrouwen, vertrouw ik haar echt wel. Maar zodra ze in zo'n bui is, dan sta ik echt niet voor haar in :n

Ze heeft het ook echt al vanaf het begin dat ik haar heb.

Hoe vaak doet ze dit? Ik bedoel dus: elke keer als je naar buiten gaat of soms wel/niet of maar een enkele keer.
Maakt het uit of je "los" rijdt of dressuurmatig, dus in de zin dat je het bos als je bak beschouwd.
Je weet 100% zeker dat er geen fysiek probleem is?

dieuwke10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 19:45

misschien heeft ze pijn in haar mond? haken aan de kiezen? tong boven het bit?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 19:59

Ik heb haar 2 jaar geleden helemaal binnenstebuiten laten keren, toen is echt alles op de foto/scan gezet. Ze bleek een lichte botwoekering op haar atlas te hebben, maar daar is ze voor behandeld. Verder zag alles er goed uit.

Ze heeft het niet elke keer als ik naar buiten ga, maar met periodes, ze kan het zo een paar maanden niet doen. Om vervolgens een paar maanden absoluut niet meer naar buiten te willen. Seizoen e.d. maakt helemaal niks uit, ik kan er geen touw aan vastknopen.

Gewoon ontspannen of dressuurmatig buitenrijden maakt ook helemaal niks uit, ze doet het echt wanneer het haar uitkomt.

Pijn in haar mond lijkt me sterk, een paar maanden geleden is de tandarts geweest, toen zag alles er goed uit. Daarbij komt ook dat ik voornamelijk bitloos rijd.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:25

Je hebt al een hoop geprobeerd Kiki en heel vervelend zeg dat je er de vinger niet op kan leggenwaar het aan ligt.

Kan het niet iets met hengstigheid te maken hebben?
Heb je al een iets geprobeerd met hulpteugels of een scherper bit? (ik opper maar even iets he, probeer even met je mee te denken)
En als je het eens in een andere hoek gaat zoeken, een soort van reading? Om misschien contact met haar te kunnen leggen en te vragen waarom ze het doet. (ik geloof er zelf niet direct in, maar wie weet kun je er wel iets mee).

Vanaf je foto's krijg ik altijd het idee dat ze het buitenrijden ontzettend leuk vind, zo jammer dan dat ze soms plotseling lijkt te staken.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 20:31

Ik kan het niet koppelen aan haar hengstigheid, ze doet het namelijk niet alleen in het voorjaar, of de zomer, en echt een paar maanden achter elkaar.

Ik heb haar met martingaal gereden, maar dat werkte daarvoor niet echt. Een scherper bit zie ik ook niet zo zitten, want het probleem is juist dat ze helemaal los van mijn hand is. Ze kropt zich op en gaat in de achteruit. Juist als ik aan haar mond/neus probeer te komen, gaat ze alleen maar harder in de staak.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:42

Hm ok, dan zal het idd niet aan de hengstigheid liggen.

Heb je ook al anders hulpteugels geprobeerd, martingaal helpt natuurlijk alleen als ze het hoofd omhoog doen. Slof? (let op ik ben er geen directe voorstander van,(voordat ik Bokt over mee heen krijg ;-)) maar bij juist gebruik kan het natuurlijk wel net dat extra zetje zijn wat je nodig hebt).

Wat als je haar in de achteruit door laat lopen, zeg maar dat jij de controle over probeert te nemen? (of gaat ze dan omhoog?)

Evt. iets met homeopatisch spul proberen?

Ik herken een klein beetje van je probleem van een paard wat ik ook ooit gereden heb. Hij wilde dan ook ineens niet verder, maar dat was vaak als er iets engs was of er iets veranderd was, naarmate hij mij meer ging vertrouwen ging dat stukken beter. In het begin heb ik dat opgelost door diegene die erbij was even met een touwtje hem vast te laten pakken. En evt. dan met de zweep bij te tikken.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 20:47

Maar ook met een slof 'trek ik haar alleen maar verder in de krul' om het op die manier te zeggen. Als ze zo'n bui heeft, loopt ze uit zichzelf eigenlijk al met haar kin op haar borst. Dus ik ben bang dat hulpteugels niet echt helpen?

Als ik haar achteruit door laat lopen, gaat ze achterlijk hard achteruit lopen, zodat ze bijna valt, of komt ze omhoog.

Ook met een touwtje eraan loopt ze op zo'n moment niet verder :n

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:54

Hm daar heb je ook een punt met de slof. Andere hulpteugels gebruik ik eigenlijk al helemaal nooit, dus daar kun je weinig mee. Ik zou dan toch weer denken aan been is voorwaarts en dat ze op dat moment je hulp dus niet aan wil pakken. Achteruit zetten en daarmee bijna omvallen is dus ook geen optie, daar ben ik zelf dan ook wat rillerig voor.

Het touwtje vind ze zeker niet leuk vanwege de druk op haar mond? Ik had dat nl. ook met dat paard, je mocht hem wel vastpakken, maar niet dwingen om mee verder te lopen, want dan ging hij helemaal paniekerig reageren. Enige optie was dan de rust bewaren en voorwaarts 'vragen' zonder te dwingen, geruststellen en dan lukte het wel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:21

Lijkt mij ook dat hulpteugels niets gaan uithalen. Misschien iemand erop zetten die niet bang is aangelegd en haar aan durft te pakken? Of is dat niet verantwoord? De enige oplossing die ik ken voor paarden die zich opkrullen is naar voren proberen te rijden.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 21:37

Ik heb niet het idee dat dat verantwoord is, ik ben zelf namelijk ook niet echt bang aangelegd, en durf haar best door te pakken. Tot het moment dat ze omhoog komt & zich laat vallen, dat vind ik echt te gevaarlijk worden.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:44

Ik vind je al heel stoer.
Moet zeggen dat ik het wel eng vindt wat je paard allemaal uithaalt.
En zeker niet ongevaarlijk.
Je hebt natuurlijk niets aan mijn antwoord maar ik hoop van harte dat iemand vindt die je kan helpen.
Veel succes!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 16:34

Dit klinkt een beetje als het paard van mijn stalgenoot. Die liep ook zo met mijn stalgenoot de sloot in, of liet zich met een andere ruiter achterover vallen (= echt niet grappig).
De oplossing bleek inderdaad te liggen in 'buitenrij les'. En dan helemaal bij de basis beginnen: grondwerk.
Eerst heeft ze in de bak geleerd om grondwerk te doen met haar paard.
Daarna ging mijn instructrice met het paard wandelen met het baasje erbij. Op de enge punten grondwerk.
Daarna het baasje zelf wandelen met instructrice erbij.
Stap erna was instructrice met paard wandelen met baasje erop.
Gisteren is ze voor het eerst in een groep weer naar buiten geweest.

In dit geval moest het paard gewoon echt leren wie de touwtjes ten allen tijde in handen heeft, en dat dat niet het paard zelf is. Ze zijn er nog niet en het heeft echt tijd nodig. Maar het kan zeker wel :j

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 08:22

Kiki,ik vind het heel knap dat je hulp zoekt.
Ik heb zelf een paar keer op het punt gestaan om mijn tinker te verkopen omdat ik niet alleen buiten kon rijden, met andere paarden ging het prima,maar die zijn niet voorhanden. Hij bokte en stijgerde en was ook onbestuurbaar,dit na een 500 meter van ons huis. Ik heb verschillende bitjes geprobeerd, maar niks werkte. en aan een stang wilde ik toen niet.
Ik heb Gringo toen ruim een week naar een africhtingsstal gedaan en heb daar de 2e helft van de week les gehad in het buitenrijden. Sindsdien rij ik hem dus wel met een stangetje maar ik ga inmiddels overal heen met hem en het vertrouwen is nu helemaal terug. Ik heb hem zelfs nu voor de sulky en kar, iets wat ik nooit durfde omdat ik dan geen goede controle over hem had.
Uiteraard was ik als de dood toen hij net terugwas om weer alleen op pad te gaan, maar ik vertelde mijn man welk "rondje"ik ging doen zodat als het fout zou gaan hij wist waar ik ongeveer zou liggen... gelukkig allemaal overbodig en ik geniet elke dag weer! Ik hoop dat jij ook zover weer komt met je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 08:45

Wow, wat een situatie heb je daar zeg. Kan me voorstellen dat je het einde een beetje zoek bent. Maar respect voor alles dat je al hebt geprobeert hoor.

Waar ik me erg aan 'stoor' als ik jouw berichtjes lees, is dat jouw paard het steigeren/omhoog komen als redmiddel ziet. Vanzelfsprekend hou jij als ruiter het dan voor gezien omdat het zo link word. Ik zou ff helemaal niet meer buiten gaan rijden, tot haar duidelijk is gemaakt dat steigeren not done is! Ook niet meer proberen naar buiten te gaan, voordat je straks echt het schip in gaat omdat ze denkt met steigeren overal onder vandaan te komen.

Ik zou er iemamd bij halen die durft door te pakken, ook met steigeren. Hier kan je in de bak al aan werken, ga desnoods met de trailer naar een rustig gebied zonder verkeer als ze het in de bak nooit doet. Ga pas van daaruit weer verder, eerst het steigeren afleren want dit is levensgevaarlijk. Hierna is toch wel 1 van de beste oplossingen achteruit verder gaan, laat haar maar lekker achteruit lopen, ze is het vanzelf wel zat.

Daarnaast denk ik toch dat het een kwestie is van respect. Het kan heel goed zijn dat ze in andere situaties wel respect voor je heeft, maar op die momenten gewoon niet. Geloof me, ik heb eenzelfde merrie zoals jij beschrijft en heb ook ellende gehad met buitenrijden (omdraaien), maar dat is mede opgelost vanaf de grond door te gaan grondwerken.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 11:44

Ik heb inmiddels een mailtje gestuurd naar Balingehof om te vragen of zij me kunnen helpen. Op hun site staat vermeld dat ze iets later kunnen reageren door omstandigheden, dus ik wacht geduldig af :)

@Miss_Montana; zoals ook beschreven staat, op ander terrein doet ze het niet, steigeren in de bak doet ze ook niet, dus met de trailer naar een rustig gebied gaan is heel erg leuk, maar zal niet helpen om mijn problemen op te lossen. Ik ga voorlopig ook echt niet meer naar buiten :n

Maar wat verstaan jullie precies onder grondwerk? Wat ik namelijk aan grondwerk doe, zorgt echt voor geen problemen. Dan reageert ze echt op de kleinste hulpen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:35

persoonlijk ben ik een mega voorstander van het montey roberts principe. je kan bv longeren tot je een ons weegt maar je kan ook grondwerk doen waarbij je het respect wint van je paard en gezien wordt als leider, dat soort grondwerk is goed voor alle partijen,helemaal voor paarden die hun eigen ding doen.