Over een paar weken gaat dat paard voor een maand naar die trainingsstal om keuringsklaar gemaakt te worden en later om beleerd te maken.
Ik heb mijn ogen uitgekeken over wat ik daar zag.
Misschien was het wel heel normaal en heb ik nooit beter geweten hoe dat in z'n werk gaat.
De trainster van die stal wil dat elk paard koste wat kost gehoorzaamt en dat gaat met harde hand.
Op de poets/was plaats bijvoorbeeld hing een soort rubberen slang. Zodra een paard niet gehoorzaamt of z'n achterbeen optilt krijgt het paard een harde klap daarmee, totdat het voorbeeldig stilstaat.
Met longeren van het 3 jarige paard liep het paard los op de circel (wel hoofdstel en bijgezet met touwtjes). Zodra het paard het niet goed deed of ging stilstaan/omkeren sloeg de trainster met al haar kracht met de zweep op z'n achterbenen. Dit ging echt heel echt hard, ik had nog nooit zoiets gezien.
Na ongeveer 10 minuten snapte het paard het wel en gehoorzaamde. Dit was de bedoeling ook van de trainster. Het paard begon ook mooi te lopen.
Dit legde ze ook uit en het klonk ook wel logisch. Het paard weet waar het aan toe is: gehoorzamen of een geweldige klap met de zweep. Heel duidelijk voor het paard. Het paard moet niet dominant zijn en zijn plaats weten. De mens is de leider en het paard is altijd onderdanig aan de mens.
Alleen die geweldig harde slagen met de longeerzweep en de 'rubberen slangen' die op een paar plaatsen hingen om een ongehoorzaam paard tot de orde te slaan, vond ik wel apart.
De eigenaresse van het 3 jarig paard vond het eerst ook wel schrikken. Maar later was ze wel blij omdat ze waarschijnlijk over een paar maanden een keurig opgevoed, gehoorzaam paard terug krijgt.
Ik schrok eigenlijk wel vandaag van wat ik zag. Maar nu vraag ik mij af of dit gewoon een normale manier is om een jong paard op te voeden/beleren bij een trainingsstal? Maar dat ik dat nooit geweten heb en vind ik gewoon iets te snel 'zielig'.