paard altijd braaf, behalve naar de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ravado

paard altijd braaf, behalve naar de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 14:51

Hoi bokkers :wave:

Ik zit met het volgende probleem:
Mijn paard (15) staat nu 2 maanden stil ivm blessure. Hij moet dagelijks gestapt worden, wat tot nu toe best redelijk ging.
Hij loopt netjes mee, stopt als ik stop, loopt door als ik loop, gaat simpel achteruit. Allemaal best simpel, niet veel aan de hand.
Ik ben altijd streng, maar rechtvaardig voor hem geweest en hij weet waar hij aan toe is.

Alleen is inmiddels het weideseizoen begonnen, waar hij nu, na overleg met de DA, ook van mag genieten.
Wanneer we het pad opgaan naar de wei, slaat hij helemaal om, hij wil het liefst zo snel mogelijk naar de wei en als je streng bent, pikt hij het niet.
Hij maakt zich helemaal groot, draaft heel hoog en zet z'n hals erop. (hij denkt dat ie nog hengst is :') )
Ik neem altijd een zweepje mee (vooral voor mijn eigen veiligheid, ook bij 'gewoon' stappen :j ). Als hij trekt, krijgt hij een ophouding, reageert hij niet, steek ik mijn zweepje ervoor. Dit laatste pikt hij absoluut niet, hij slaat met zijn voorbenen, komt zelfs omhoog. :\ Als we weer teruglopen naar het erf is er weer niks aan de hand, gaan we weer naar het pad van de wei, begint het weer. :( Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Mijn eigen ideeen:
-Consequent blijven en zo door blijven gaan, incl. zweepje, tik geven als hij slaat (misschien niet echt een optie aangezien hij een zweepje niet pikt, of zou ik hem dan alsnog een tik moeten verkopen, wanneer hij omhoog komt? :Y) )
-Wanneer ik met hem moet stappen, heen en weer op het pad naar de wei, zodat hij dat pad niet alleen maar met de wei gaat associeren.
-Met beloningen (voer), wordt hij wel schooierig van.
-Achter een ander paard. (Is al eens geprobeerd, wil er dan langs)

Iemand nog andere ideeen? Ik hoor het graag! :D
groetjes :wave:

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 15:01

ik zou idd consequent doorgaan en in ieder geval niet verder gaan als hij zo doet gewoon omdraaien terug naar stal is hij weer braaf terug naar daar doet hij stom terug naar stal etc... ok dit gaat je in het begin HEEL veel tijd kosten maar op den duur gaat hij normaal gezien leren dat het geen zin eheft gek te doen want dan kom je niet verder.

996981

Re: paard altijd braaf, behalve naar de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 15:05

mijn pony staat ook stil ivm met blessure en was in het begin ook erg vervelend met buiten stappen. maakte zich ook groot en sterk en draafdse ook op de plaats. toen heb ik er een tijdje een hengstenkettingkje aangehad. ging super! komt veel duidelijker door. wel voorzichtig mee zijn uiteraard.

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 15:07

oke bedankt :D Heb ik vanochtend ook gedaan, toen hij weer ging steigeren en trekken, gewoon terug in zn stal gedonderd :P Daarna achter een ander paard, was nog steeds een heel geworstel om hem bij me te houden }:0 wilde er steeds voorbij enzo, ben uiteindelijk zonder kleerscheuren bij de wei aangekomen, maar dit wil je ook niet zo iedere keer :n Paard voor me werd er ook niet bepaald vrolijk van om 600 kg stuitererbal achter d'r kont te hebben :o

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 15:08

themuisje schreef:
mijn pony staat ook stil ivm met blessure en was in het begin ook erg vervelend met buiten stappen. maakte zich ook groot en sterk en draafdse ook op de plaats. toen heb ik er een tijdje een hengstenkettingkje aangehad. ging super! komt veel duidelijker door. wel voorzichtig mee zijn uiteraard.

Zelf heb ik geen hengstenketting, heb er weleens aan gedacht, maar het is een heel gedoe om die los te krijgen bij de wei. Dan wil hij heel snel weg, ben ik nog bezig met dat kettingkje loskrijgen :P

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 15:10

ravado schreef:
themuisje schreef:

Zelf heb ik geen hengstenketting, heb er weleens aan gedacht, maar het is een heel gedoe om die los te krijgen bij de wei. Dan wil hij heel snel weg, ben ik nog bezig met dat kettingkje loskrijgen :P

dan moet hij maar op je wachten :j

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 15:15

Das waar :P Normaal wacht hij bij de wei wel tot ik hem losgeklikt heb en em toestemming geef, maar zoveel geduld met een hengstenketting en al heeft ie denk ik niet :')
En als hij dan toch weg wil? 'gewoon' vasthouden? :P

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 15:16

Na 2 maanden bijna niet bewegen kan ik me er wel iets bij voorstellen. Hij denkt ook VRIJ!!!
Maar natuurlijk mag hij jou niet omver lopen! Heb je er een hengsten ketting aan? Dat wil nog wel eens helpen, anders met hoofdstel weg brengen, al is het dan lastig om die af te doen in het land.
Erop gaan zitten...is dat een optie? Verder doe je eigenlijk alles goed, die knop bij hem moet weer even om en dat is best lastig.
Zie dat iemand ook de hengsten ketting aanraad! Denk toch dat je dat moet proberen, wil hij in het land direct weg, vasthouden, afstraffen en pas als hij stil staat los maken. Ik zou dan wel gaan voor wat lekkers mee, is hij los een snoepje zodat hij leert niet van je weg te spurten.
Maar nogmaals, moeilijk probleem, zeker als je het alleen moet doen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 15:18

ravado schreef:
Das waar :P Normaal wacht hij bij de wei wel tot ik hem losgeklikt heb en em toestemming geef, maar zoveel geduld met een hengstenketting en al heeft ie denk ik niet :')
En als hij dan toch weg wil? 'gewoon' vasthouden? :P

ik heb zelf een ketting maar ook een normaal halster touw eraan. zodat de ketting alleen gebruikt word wanneer nodig. dus dan de je eerst het kettingkje af, en dan het halstertouw :)

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 15:19

Dus als ik het goed begrijp, loop jij met 2 touwtjes?
of zie ik dat verkeerd? :P

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 15:20

ja, dat klopt :) en het kettingkje altijd iets losser en alleen een ''ruk'' wanneer nodig :)

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 15:21

Oke, das misschien wel een optie :) Dankjewel ;)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 15:25

veel succes!

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 15:36

kost voor hem wat meer geduld om die 2 touwtjes los te maken, maar ik kan hem vast wel verleiden met iets lekkers :D
Trouwens, met binnenhalen is hij weer het makkelijkste paard dat je kan hebben, dus het gaat puur om de heenweg ;)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 18:50

Nog meer trainen op gehoorzaamheid. Dus de dingen die je al noemde: stap, halthouden, achteruit, alles met touw losjes. Maar dan kort achtereen, snelle reactie eisen. Dit ook op het pad doen, maar alleen naar voren als hij braaf is. Niet braaf? Achteruit en weer opnieuw.
Trek er een uur voor uit om hem naar de wei te brengen. Laat hem rustig stappen en gehoorzaamheids- en wachtoefeningen doen op de plek waar hij net nog niet gaat trekken. Dat uitbouwen door steeds verder richting/op het pad te gaan, maar zodra hij trekt weer terug tot een plek waar hij weer alles met loshangend touwtje doet. Duurt in het begin heel lang, maar hij zal dan wel doorkrijgen dat je dit gedrag niet accepteert en dat blijft dan echt wel hangen.

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 18:51

Ik bekijk dit topic even mee (we hebben ook zon lieverd op de stal staan) misschien leer ik nog wat

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 18:57

Oke, dat wordt vroeg opstaan :P Ik probeer zo streng en duidelijk mogelijk te zijn, zodat al mijn paarden weten waar ze aan toe zijn ;) Maar het probleem is een beetje, als ik op het pad achterwaarts vraag en er komt geen snelle reactie, krijgt hij een tikje. Dat tikje pikt hij niet, dan gaat hij slaan (wat hij normaal nooit zou doen) Ik pik dat niet geef hem een mep, komt hij omhoog, ECHT hoog, steigeren, maaien, etc. :( Ook dan weer een tik, tot ie stopt. Meestal zet ik hem dan binnen om hem in zn sop gaar te laten koken :P

even later weer proberen, meestal gaat het iets beter, maar nog bij lange na niet goed :n

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:09

Hihi, paarden houden je altijd wel lekker van de straat hè :P
Maar is het niet zo dat als jij op het pad achterwaarts vraagt, je dat eigenlijk te laat doet? Dus dat hij al te vervelend was voor die tijd en hem al eerder mee terug had moeten nemen naar een plek waar hij weer 'normaal' reageert op je?
Haha, binnen zetten om in z'n sop gaar te koken :D... heeft dat al z'n vruchten afgeworpen? Maar serieus, denk niet dat ie daar zoveel van leert, maar wel dat dat jou een time-out geeft (dat je weer even rustig wordt enzo) ;). Ik zou hem niet meer binnen zetten op zo'n moment, maar goed trainen op die plek waar hij op jou geconcentreerd is. Door hem steeds bij het eerste teken van ongehoorzaamheid direct weer terug te nemen naar een 'goede' plek (door omdraaien of achteruit zetten) zorg je ervoor dat het niet escaleert. Dat kunnen een paar stappen zijn, maar ook tientallen meters. Hij kan dan namelijk niet op die wei focussen, want jij blijft zijn aandacht opeisen. Door dat consequent te doen zul jij ook minder gefrustreerd raken omdat ie eigenlijk vrijwel continu braaf zal zijn. Alleen moet je dan dus wel accepteren dat je misschien niet in de wei belandt in 1 dag :D .

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 19:15

dankjewel voor alle reacties :D ik ga het morgen proberen ;) Gelijk op het punt dat hij ook maar denkt aan klieren, terugzetten, laten wachten, is hij braaf, evt. een snoepje ofzo (ik ben eigenlijk niet zo van de snoepjes, worden ze zo schooierig van :P) Weer rustig vooruit, heeft hij weer haast, terug, etc. Maar wat als hij met achteruit vragen weer zo overdreven reageert? Misschien ook wel handig om te weten ;)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:19

Hij moet gewoon wachten, totdat je het kettinkje los hebt. Anders echt een flinke ophouding/ruk er aan geven. En hij mag nog niet weg rennen, als je hem los hebt gemaakt. Pas als jij dat wilt. Zeer streng zijn dus. Of iemand vragen die dit beter kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:31

ravado schreef:
Ook dan weer een tik, tot ie stopt. Meestal zet ik hem dan binnen om hem in zn sop gaar te laten koken :P

Dat werkt niet voor een paard. Daar leert hij echt helemaal niets van, en jij ook niet.
Sterker nog, hij kan de koppeling leggen 'benen op de grond = naar stal'.

Ik zou zeggen: terug naar de basis, zodat je straks op een normale en paardvriendelijke manier met je paard kunt lopen, zonder zweep, hengstenketting, gebrul en wat allemaal wel niet meer.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:34

m
JoviBan schreef:
ravado schreef:
Ook dan weer een tik, tot ie stopt. Meestal zet ik hem dan binnen om hem in zn sop gaar te laten koken :P

Dat werkt niet voor een paard. Daar leert hij echt helemaal niets van, en jij ook niet.
Sterker nog, hij kan de koppeling leggen 'benen op de grond = naar stal'.

Ik zou zeggen: terug naar de basis, zodat je straks op een normale en paardvriendelijke manier met je paard kunt lopen, zonder zweep, hengstenketting, gebrul en wat allemaal wel niet meer.

mischien dan verdere uitleg geven aan ts hoe ze dit kan oplossen?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:44

Ik zou niet alleen maar een paar passen achteruit gaan en laten wachten, mijn ervaring is dat ze dan niet bepaald rustiger/geconcentreerder worden. Ik zou zover terug lopen dat je weer zijn concentratie kunt eisen met stap, halt, achteruit, draf (als ie mag draven) te vragen en dat veel achterelkaar (gewoon op een fijne manier, alsof je een dressuurtraining doet). Op die manier steeds verder het pad op maar enkel met volledige concentratie. Als je dit goed en heel consequent uitvoert weet ik zeker dat je op die manier kunt voorkomen dat hij zo overdreven reageert met achteruit vragen.
Maar een foutje is natuurlijk zo gemaakt (daar heet het ook oefenen voor ;) ) dus wellicht zal hij toch nog eens maaien/steigeren. Aan jou om dan te reageren zoals het voor jou het beste voelt: negeren en verder gaan met de training, of op z'n nummer zetten.

Zit even te denken wat ik zelf zou doen... bij het steigeren zou ik zelf geen tik geven, maar een ruk aan het halster geven en verder niet reageren als ie weer laag is (verder gaan met de training dus). Als ie niet (snel) achteruit gaat geef ik eigenlijk nooit een tik, maar moet ook zeggen dat de mijne altijd wel goed naar achter gaat. Hoe ik het doe: eerst drijven (lichaamshouding), evt. ondersteunen met stem, dan als nodig nog met vinger op de borst; als dat echt niet genoeg is dan dmv rukje aan halstertouw en zelf meelopen om hem in de achteruit mee te nemen. Zeker als je al weet dat je paard er steeds bozer op reageert zou ik het niet met de zweep oplossen (ook omdat je aangeeft dat ie verder echt hartstikke braaf is).
Door de training op een 'goede' plek te starten maak je hem eerst mooi snel en licht op je hulpen, zijn de verhoudingen voor beide goed duidelijk en heb je daarna ook veel eerder door als ie niet meer zo snel/licht reageert en je terug moet naar waar die dat wel doet. Voor mij werkt het iig super.

Helemaal niet de bedoeling, maar toch een heel verhaal weer ;). Veel succes met oefenen in ieder geval, welke methode je ook kiest!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:03

Tsja, ik heb niet het probleem dat die omhoog komt gelukkig. Maar wel dat ie kan drammen (dikke nek, briezen dat je nekharen spontaan in de krul gaan en dribbelen, duwen, drammen, voorbijlopen). En dan puur alleen als we van buiten het hek komen (dus het erf af zijn geweest) en de afrit terug lopen naar zijn stal. Vanaf dat ik het hek achter ons dicht heb wil hij maar 1 ding en dat is heel snel terug naar zijn veilige box! (Buiten het hek vind ie eng, want daar lopen 100 kabouters en 20 tijgers... alleen IK zie ze nooit :') )

Ik ben de eerste paar keer wat angstig geweest vooral voor mijn eigen voeten (een Fries kijkt niet altijd waar hij zijn lompe onderdanen neer zet) en toch ook wel of ik hem kon houden, maar toen was ik het de derde keer ofzo ineens zat -:(- . Eng of neit, fris of niet, hij hoort respect voor mij te hebben (wat bij grondwerk bijv en in de stal prima gaat). Maar dat respect krijg je alleen als je het verdient en je dus als leider opstelt. En DAT deed ik dus niet in deze situatie! En wat ik toen gedaan heb doe ik nu nog als het weer moet (en gelukkig hoeft dat nu dus na 2 keer niet meer O:) hij heeft nu respect voor mij, of beter gezegd: IK neem de leiding!)

Wat ik doe: Ik pak het halstertouw goed kort zodat ik zijn hoofd naar mij toe kan halen en mijn elleboog in zijn dikke nek kan prikken. Als hij dan wilt drammen, zet ik hem stop en zet hem achteruit. Doet ie dat niet dan krijgt ie een ruk aan halstertouw met een tik van het touw tegen zijn borst. Het is een kusntje wat ik niet uit kan leggen, maar het uiteinde heb ik dus in dezelfde hand. Ik geef hem eigenlijk meer een tik tegen de borst met het touw en door die beweging voelt hij dat OOK op het halster. Gaat ie dan nog niet dan kan hij echt een aantal tikken krijgen met dat touw: Achteruit is de boodschap! En dan gaan we weer verder lopen, ik voorop, hij ACHTER me. Zodra hij gaat drammen is het weer Stoppen, achteruit. Nou die eerste keer na 2 keer had ie hem door hoor. En bij de derde keer dat ie langs me wilde gaan was mijn aanstalten om hem stop te zetten al genoeg om achter me te gaan lopen. Daarna geen probleem meer.

2 dagen later herhaalt en dan merk je toch dat ze snel leren, die diknekken... :j

Inmiddels kan ik zonder problemen buiten grazen, zelfs als er auto's passeren en kan ik rustig teruglopen met hem aan een ontspannen touwtje achter me. En dat komt vooral doordat ik mij opstel als leider en dat ie maar te volgen heeft.

We hebben nu weideseizoen en meneer loopt nu graag wat sneller naar de wei. En dus niet achter me maar naast me. Hij trekt niet hoor, mar heeft een energieke stap. Toch zou ik hem liever achter me hebben. Ik heb alleen 1 probleem: er zijn meerdere mensen op stal die hem om 9 uur buiten zetten en om 17 uur binnen halen.... en die vinden het allemaal vervelend en irritant als Jippe achter hen loopt (zoals ik hem dus geleerd heb) en willen zijn hoofd naast zich hebben (anders zien ze niet wat ie doet???) Dus vind het lastig hem hiervoor te corrigeren, immers bij alle anderen moet hij naast lopen en alleen bij mij achter.

Helga_Jonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:30

Neem n lang halstertouw en als hij jou voorbij wil, zeg je niks, maar tik je met het uiteinde van het touw tegen z'n neus, werkt super!!

Heeft iemand nog goede tips voor mijn bedorven 20jarige ruin, die super is in het grondwerk, braaf mee loopt naar de wei, maar er vandoor gaat in de wei voordat het touw los is???
En super grondwerk doet in de wei en met de wei ingaan , maar ineens er weer vandoor gaat uit het niets, dan weer heel braaf meeloopt en vroemmm weer weg.
Snoepjes/brokjes is geen optie, die hoeft ie niet!!
Met n control halster kan ik m bij me houden, hoofdstel is geen optie, slaan ook niet,grondwerk ook niet, er is ooit iets gebeurd(niet bij mij), maar wat????
Hij is niet dominant, imponeert wel graag, kan m super los longeren in de wei, en kan m er ook altijd weer uithalen zonder problemen, en loopt super mee aan het halster overal naar toe, maar OhOh het in de wei zetten kan alleen ik, met de rest gaat hij er vandoor, alles al geprobeerd.......
Helupppppp!!!!!!!!!!!!!