Aangifte doen bij de dierenpolitie of dierenbescherming?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rhanasasja

Aangifte doen bij de dierenpolitie of dierenbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 16:17

Hallo,
Ik kom regelmatig met mijn 2 verzorgfjordjes langs 2 haflinger: mama en dochtertje.
Onzettend knappe diertje... En altijd even enthousiast, maar die hoefjes van mamsie, en bij het kleintje begint het ook al te komen! Ze mogen allebei ook wel eens geborstelt worden!
Foto's:

xxxxx Voorhoeven van moeder.. Beetje wazig, ze bewoog veel.

xxxxx Ook moeder
xxxxx Hoefjes van kleintje, niet zo goed te zien, maar die krijgt ook al kleine scheurtjes...

xxxxx Foto kleintje, schatje he?

Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik hiermee aan moet? Ik vind het vervelend om gewoon de dierenpolitie of dierenbescherming te bellen zonder dat de eigenaar er iets vanaf weet, en ik weet niet of zij hier iets aan doen... En de eigenaar aanspreken vind ik wel heel eng...

P.s. Ik weet niet of het topic hier goed staat...
Laatst bijgewerkt door Tanja op 03-05-11 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's verwijderd. Het is niet de bedoeling om zomaar foto's van andermans paarden op internet te plaatsen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:23

De DB doet hier niks aan. Pas als de paarden in levensgevaar zijn EN geen water tot hun beschikking hebben, komen ze met moeite in actie.
Ik zou gewoon eens met de eigenaren gaan praten.

Mijn paard heeft er trouwens ook zo bijgestaan. De scheur is er in 1 dag ingekomen en kon er weinig aan doen. De hoefsmid heeft het een beetje kunnen herstellen, maar we moeten ons erbij neerleggen dat hij hele slechte hoeven heeft.

BosscheBol

Re: Aangifte doen bij de dierenpolitie of dierenbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:25

Jeetje ziet er niet goed uit.,

Dierenbescherming?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:27

Je kan de politie of de n.VWA bellen en verzoeken de tip anoniem te behandelen.....die gaan dan eerst langs en maken een vriendelijk praatje met de eigenaar.
Die wordt in de regel niet gelijk op de bon geslingert maar aangesproken op zn verantwoordelijkheid.
Na 2 weken volgt dan meestal een na controle om te zien of de eigenaar zich aan de afspraken houd.De melder wordt in de regel keurig geinformeerd.

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 16:30

Wat is de n.VWA? En gewone politie of dierenpolitie?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:33

Hier doen ze echt niets aan! Verspilde moeite, dan kan je beter naar de eigenaar toe stappen en vragen of hij weet dat ze zo'n grote scheur in de hoef heeft.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:34

"geborsteld worden" is onzin!
De hoeven moeten idd even gedaan worden. Misschien handig om even contact op te nemen met de eigenaar om te vragen of hij de scheur heeft gezien.
Ik zie geen schokkende dingen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:35

Houd er wel rekening mee dat het al lange tijd extreem droog weer is en dat is niet bevorderlijk voor hoeven, zeker niet als een paard al wat slechtere voeten heeft.
Waarom zou je de eigenaar niet aanspreken? Misschien weet die het wel helemaal niet en is hij heel blij dat je 't komt vertellen. Vraag anders of je ze eens mag poetsen en dan kun je terloops ook eens opmerken dat de hoeven weleens toe zijn aan een hoefsmid.

NewForestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:38

Volgens mij staan die paardje achter PRIKKELDRAAD daar moet ook zo snel mogelijk wat aan gedaan worden. Dit is echt uit den boze!!!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:40

Weet je wie de eigenaar is? of staan ze gewoon ergens in een weiland langs de weg? Hoe lang is het al zo? Is het net pas of al 3 maanden, dan wordt het een ander verhaal natuurlijk... Misschien kan een briefje achter laten ofzo? Je kan natuurlijk altijd dierenbescherming bellen ( pas doen als het al langer zo is) , maar volgens mij doen die ook weinig, maar ja, dan heb je het in ieder geval geprobeerd.
Ennuh met dit weer ruien ze nou eenmaal erg, dus dat er wat haren loshangen lijkt me geen reden tot paniek!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:55

NewForestje schreef:
Volgens mij staan die paardje achter PRIKKELDRAAD daar moet ook zo snel mogelijk wat aan gedaan worden. Dit is echt uit den boze!!!

Zolang er geen stroom op staat is het toegestaan, hoor. Dat je het liever niet ziet is een ander verhaal.
Voor die hoeven gewoon een babbeltje maken met de eigenaar, het is wel verstandig om daar even aandacht aan te geven.

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 17:18

Ik zie de eigenaar nooit, en ik ken hem ook niet...

revenge112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:21

ik ken de paarden ze zijn super mooi, maar die hoeven.
iemand moet iets tegen de eigenaren zeggen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:24

Een borsteltje zou ze geen kwaad doen als ik dat haar zo zie hangen op die laatste foto maar tis geen noodzaak. Die hoeven echter..
DB doet hier idd niks aan. misschien een babbeltje maken en zeggen dat er genoeg emiden zijn die de ponys vast weleens zouden willen verzorgen of borstelen. En geef hem een numemr van een hoefsmid. Vijlen is net 20 euro, hier teminste.

Of hang een briefje op met telefoonnummers van hoefsmeden

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:28

Heb ik ook wel eens gehad uiteindelijk zat het paard 3 dagen vast door slechte omheining en hebben wij hem losgemaakt en foto's gemaakt voor DB maar helaas was de pony al weg :(

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:38

rhanasasja schreef:
Wat is de n.VWA? En gewone politie of dierenpolitie?

nVWA is wat vroeger de LID was.....de gewone politie verbind je door met de goede afdeling..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:40

revenge112 schreef:
ik ken de paarden ze zijn super mooi, maar die hoeven.
iemand moet iets tegen de eigenaren zeggen.

Je maakt er imo een drama van, terwijl er niks schokkends aan de hand is.
Nu zou ik mijn paarden ook niet zo laten staan, maar het is geen misdaad.

Misschien eens de gemeente bellen, misschien wordt het land gehuurd of weten ze van wie het is. Anders wat anders verzinnen om in contact te kunnen komen met de eigenaar (bij de dichtsbijzijnde buren aanbellen ofzo?)

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:47

De hoeven zien er idd erg slecht uit. Weet je wie de eigenaar is? want anders zou ik idd eerst even aan de eigenaar melden. Anders kun je gerust de dierenbescherming/politie bellen. Laatst kwamen ze in de straat naar een shetlander kijken. Hij zou niets kunnen zien en het koud hebben. Het beestje had een superdikke wintervacht en een volle bos manen ook heeft hij gewoon een schuilstal en zijn eigenaar is per slot van rekening dierenarst. Vond het best lachwekkend dat ze kwamen kijken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 18:26

AaronYve schreef:
Vijlen is net 20 euro, hier teminste.

Over het borstelen vind ik echt onzin, denk dat alleen even 'vijlen' niet genoeg gaat zijn denk je wel?
Misschien eens een volwassen gesprekje aanknopen met de eigenaar ipv meteen allerlei instanties er op af te sturen, weet jij veel wat er aan de hand is?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 18:34

superwoman schreef:
Je maakt er imo een drama van, terwijl er niks schokkends aan de hand is.
Nu zou ik mijn paarden ook niet zo laten staan, maar het is geen misdaad.

'No feet, no horse' luidt het gezegde.
En een drama? Tja, misschien nog net niet, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik deze hoef toch wel heel erg doorgekliefd vind. Dit is al tot in de helft.
Ik zou het aankijken en als het lukt de eigenaar contacteren. Maar als je merkt dat er binnen twee weken nog niets aan gedaan is, zou ik me niet schromen om de bevoegde instanties te raadplegen.

RomyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 18:46

misschien zou je een briefje voor de eigenaar kunnen ophangen ?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 19:12

Gini schreef:
'No feet, no horse' luidt het gezegde.
En een drama? Tja, misschien nog net niet, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik deze hoef toch wel heel erg doorgekliefd vind.

Ben ik met je eens hoor, maar zoals je zelf ook zegt: "nu nog niet".
Dat tesamen met dat borstelen, zegt me wel een hoop over de TS. Misschien staat er al een afspraak.... TS heeft nog geen moeite gedaan om de eigenaar te achterhalen, dus om gelijk te denken aan instanties bellen vind ik niet netjes (ook nog gezien er slechts 1 hoef slecht uit ziet).

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:52

Polly schreef:
AaronYve schreef:
Vijlen is net 20 euro, hier teminste.

Over het borstelen vind ik echt onzin, denk dat alleen even 'vijlen' niet genoeg gaat zijn denk je wel?
Misschien eens een volwassen gesprekje aanknopen met de eigenaar ipv meteen allerlei instanties er op af te sturen, weet jij veel wat er aan de hand is?

Die paarden nmogen best eens geborsteld worden. Dat jij borstelen onzin vind, vind ik dus onzin. Ze zullen het vast en zeker lekker vinden om eens geborsteld te worden.
En ik bedoel als je de hoeven gewoon bijhoudt dan is vijlen voor 20 euro toch geen geld. Iig geenreden om het te zover te laten komen!!
lees je mijn post wel goed? ik heb er ook bijgezet dat ze er eens mee moet praten of een briefje moet ophangen met telefoonnummers van hoefsmeden!

Edit typo
Laatst bijgewerkt door AaronYve op 29-04-11 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:55

Wat ik akelig vind is dat lage enge prikkeldraadje. Daar mag onderhand wel eens regelgeving over komen.

Het is heel erg droog geweest, weken lang, hoeven kunnen heel erg snel scheuren met dit weer. Misschien weet de eigenaar het niet eens.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:55

ik ben bang dat er meer nodig is dan vijlen...de scheur is niet oppervlakkig.
Er zal een plaatje opgeschroeft moeten worden,anders is het over een tijdje een koeien hoef.