Leek mij een prima idee, tot afgelopen zondag. De staleigenaresse smste me of ik het goed vond dat mijn pony buiten zou blijven staan, ik smste dat ik dat goed vond. Toch had ik er s'avonds ineens helemaal geen goed gevoel meer bij, waarom weet ik niet precies. Ergens vond ik het 'zielig' dat mijn pony, na 18 jaar s'avonds op stal te hebben gestaan ineens buiten moest blijven. Daarnaast was is erg bang dat de pony's met elkaar zouden gaan auwehoeren aangezien ze niet 24/7 op het land staan, maar s'avonds gewoon in de paddock. Goed, ik had me voorgenomen om me niet aan te stellen en het gewoon een nachtje af te wachten. Ik was namelijk al in staat om om 23.30 uur nog naar stal te rijden om mijn pony binnen te zetten of een deken op te doen (ik weet het, soms denk ik dat mijn pony wél van suiker is).
De volgende ochtend, maandag, in alle vroegte naar stal want ik wou natuurlijk met eigen ogen zien of mijn pony het nachtje buiten had overleefd. Toen ik aankwam stonden ze al lekker met zijn zessen op de wei. Toen ik dichterbij kwam zag ik echter dat mijn pony een aantal schrammen rijker was, en ze een wond had net boven het spronggewricht. Gelukkig had ze er geen last van, dus heb de wond even afgespoeld en ingesmeerd met Betadine zalf.
Maar goed, naar mijn idee werd mijn gevoel dat het geen goed idee is om mijn pony s'nachts buiten te laten staan toch wel bevestigd. Gelukkig vind de staleigenaresse het prima om mijn pony s'avonds binnen te halen, ze komt dan in één van de twee stallen zonder deur naar buiten te staan. Wat opzich prima is want de muren rond de stallen lopen niet door tot aan het plafond, ze kunnen over de muren met elkaar neuzen. En de stallen met deur naar buiten grenzen aan de stallen zonder deur naar buiten.
Nu komt mijn twijfel:
Aan de ene kant kan ik er voor kiezen om mijn pony s'avonds als enige naar binnen te halen, ze heeft dan wel contact met de andere paarden wanneer deze binnen komen lopen en ze kan ze zien door het grote raam in haar stal. En ik kan s'avonds rustig slapen (
). Maar toch, ze staat dan wel als enigste 'vast' binnen.Aan de andere kant kan ik er voor kiezen om het even te proberen om haar buiten te laten staan. Misschien had ze in de nacht van zondag op maandag wel net pech dat ze geraakt werd? Maar ik ben zó bang dat ze een keer verkeerd geraakt wordt. Ik weet dat dit ook overdag kan gebeuren, maar dan staan ze op de wei, waar ik de kans toch kleiner acht dat ze met elkaar gaan trappen.
Wat zouden jullie doen?