Gedragsprobleem in het weiland! Wie kan helpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Salsa

Gedragsprobleem in het weiland! Wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 11:19

Meisjes ik wordt een beetje wanhopig en misschien kunnen jullie me toch nog helpen.

Lees even goed door want dit is niet een standaard ik-krijg-hem-niet-uit-de-wei-probleem zoals hier al meerdere topic over lopen.

Mijn paard laat laat zich gewoon nog steeds niet vangen in de weide.....
Ik heb hem nu bijna vier jaar en tot drie weken geleden is het noooooit een probleem geweest. Hij heeft het spelletje (want dat is het inmiddels) ontdekt bij mijn bijrijder. Hij is bij haar een aantal keer weggelopen in de weide omdat hij toen wat angstig was voor het halstertouw (waarschijnlijk een klap gehad van iemand met het paard uit de weide halen en heb een beetje overgevoelige volbloed ruin :=) Ze heeft toen twee keer opgegeven na een uur vangen en daar is de ellende mee begonnen want hij heeft het nu tot een dagelijks ding gemaakt! Zodra ik een halve meter in de buurt ben, als dat al lukt, rent/loopt hij weg. Heb hem twee keer bij het halster kunnen pakken en hij rukt zich gewoon los en rent weer weg. Hij dreigt niet en doet verder niet lelijk maar went zich gewoon af

Dit heb ik al meerdere malen geprobeerd de afgelopen weken zonder enig effect:
- Zonder na te denken direct op hem aflopen
- Verschillende vreemde en andere bekende hem laten pakken.
- Lokken met allerlei soorten voer en lekkers
- Klein maken (geen bedreiging)
- Streng "halt" roepen
- Heel lang op één plek blijven staan en wachten tot hij komt
- Opjagen (ja sorry maar je word wanhopig)
- Hem alleen een koekje brengen in de weide. (effect is dat hij dat niet aanneemt of in vluchtstand heel snel het koekje pakt en weg is)
- Een ander paard pakken en hopen dat hij meeloopt. (met toestemming van andere eigenaar natuurlijk)
- Vloeken en smeken ;)
- Vier dagen helemaal met rust gelaten (normaal komt er 6 a 7 dagen in de week iemand voor hem)

Tot nu toe in drie weken tijd toevallig twee keer mazzel gehad na een uur proberen met één keer het opjagen en één keer het lokken maar de volgende dag al geen succes meer.
Ik hem wel beide keren uiteraard uitvoerig beloond voor het vangen en hem eten en alles gegeven.

Verder staat hij wel wel heel rustig na me te kijken van een afstandje met de oren naar voren -:(-

Als ik hem apart in een andere weide of longeerton laat zetten is er geen enkel probleem met pakken!(loopt die flikker zelfs na me toe) Zodra ik hem ook heb is er niks aan de hand en is hij super braaf in de omgang en met rijden. Ook krijg hij echt voldoende afwisseling en, wordt hij zeker nu, niet te vaak gereden. Verder is hij kerngezond en heeft hij geen pijn met rijden.

In mijn ogen zijn er nog drie opties: Twee weken helemaal apart laten staan in de hoop dat het gedrag doorbroken wordt, in een andere weide zetten en het laatste zou verhuizen moeten zijn na mijn oude stal waar ze om 16:00 uur al naar binnen gaan. Wat ik echt NIET wil maar ja ik heb hem niet voor de sier. Hij staat nu lekker van 07:00 t/m 22:00 uur buiten in een groep in een grote weide en 's avonds op stal maar dan komt hij tegelijk met de hele groep binnen.

De hele dag op stal zetten vind ik GEEN optie!

WAT ZIE IK OVER HET HOOFD?

gracita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 11:35

tja,... hij heeft nu uitgevonden dat mensen soms opgeven en hij dus dan lekker in de wei blijft... en dus niet naar stal hoeft, niet hoeft te werken e.d.

Dit is denk ik alleen met heel veel geduld en tijd op te lossen...
1. nooit opgeven... (ja, makkelijk gezegd natuurlijk, maar tis wel waar... uiteindelijk zal hij moeier worden dan jij)
2. als je hem hebt, denk ik dat het misschien beter werkt om hem 'even' vast te houden, een paar pasjes te laten zetten en weer los te laten?
3. weer stap 1 en 2 herhalen... en dit steeds iets opvoeren; dus eerst paar keer 'even' vasthouden en weer loslaten (en dit 'even' steeds iets langer laten duren / stukjes mee lopen), dit gedurende een aantal dagen een paar keer herhalen, dan vervolgens 'even' uit de wei halen en weer terug zetten etc.. etc..
4. als het weer wat beter gaat, ook dit af en toe nog 'oefenen', zodat hij niet terugvalt...

Dit zorgt er misschien voor dat hij weet dat je niet opgeeft (en het hem dus teveel energie kost) en daarnaast dat hij niet altijd hoeft te werken...
Dat is denk ik wat ik zou proberen...

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 11:50

gracita schreef:
tja,... hij heeft nu uitgevonden dat mensen soms opgeven en hij dus dan lekker in de wei blijft... en dus niet naar stal hoeft, niet hoeft te werken e.d.

Dit is denk ik alleen met heel veel geduld en tijd op te lossen...
1. nooit opgeven... (ja, makkelijk gezegd natuurlijk, maar tis wel waar... uiteindelijk zal hij moeier worden dan jij) Ik heb meerdere malen meer dan 1,5 uur achter hem aan gezeten zonder ook maar enig teken van vermoeidheid bij hem en ja dan geef je uiteindelijk toch op. Zeker omdat ik 14 weken zwanger ben en me dat dan echt te veel energie gaat kosten
2. als je hem hebt, denk ik dat het misschien beter werkt om hem 'even' vast te houden, een paar pasjes te laten zetten en weer los te laten? Heb dit inderdaad gedaan nadat we hem hadden. Wee even loslaten, naast blijven staan, weer vast maken, lopen aan het touw, weer los enz. Maar dat heeft geen effect voor de volgende dag
3. weer stap 1 en 2 herhalen... en dit steeds iets opvoeren; dus eerst paar keer 'even' vasthouden en weer loslaten (en dit 'even' steeds iets langer laten duren / stukjes mee lopen), dit gedurende een aantal dagen een paar keer herhalen, dan vervolgens 'even' uit de wei halen en weer terug zetten etc.. etc..
4. als het weer wat beter gaat, ook dit af en toe nog 'oefenen', zodat hij niet terugvalt...

Dit zorgt er misschien voor dat hij weet dat je niet opgeeft (en het hem dus teveel energie kost) en daarnaast dat hij niet altijd hoeft te werken...
Dat is denk ik wat ik zou proberen...

Anoniem

Re: Gedragsprobleem in het weiland! Wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 11:53

Opgeven is winnen voor het paard, ik ben wel eens 3 uur achter een pony aan gegaan of heb 6 uur voor een trailer gestaan omdat mn paard er niet in wilde. Toch zul je vol moeten houden al begrijp ik dat dit niet heel handig is als je zwanger bent.

Waar woon je, wellicht zijn er bokkers die je kunnen helpen?? (of ikzelf misschien als het in de buurt is)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:00

Mijn vlegel laat zich nu ook niet pakken in de wei (nieuwe wei met groen& vers gras :9 ) , maar ik heb de oplossing gevonden :D

Neem een emmer brok
loop de wei in
Vang 1 of 2 andere paarden aan een touw
neem ze mee richting jouw paard
Ga richting jouw paard en op 5 m afstand daar die 2 andere paarden brok voeren
Jouw paard kom dan zeker kijken voor ook wat brok ;)
Voer je paard ook brok (onder de andere paardenhoofden door, jij staat tussen die andere 2 paardenhoofden in)
Knip voorzichtig onder het voeren en onder de andere paardenhoofden door je halstertouw aan zijn halster.

Zo dat is mijn tacktiek en de enige die momenteel werkt :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:07

listiglistje schreef:
Mijn vlegel laat zich nu ook niet pakken in de wei (nieuwe wei met groen& vers gras :9 ) , maar ik heb de oplossing gevonden :D

Neem een emmer brok
loop de wei in
Voer je paard ook brok (onder de andere paardenhoofden door, jij staat tussen die andere 2 paardenhoofden in)
Knip voorzichtig onder het voeren en onder de andere paardenhoofden door je halstertouw aan zijn halster.

Het nadeel van deze tactiek is, is dat het gevaarlijk is en gewenning geeft. Als je dit lang volhoudt heb je kans dat paarden niet meer komen als je ze geen brok geeft. Dus misschien voor nu een goede oplossing maar ik zou toch eens kijken of het anders kan.

En waarom zeg ik dat het gevaarlijk is; als er 1 of 2 met voernijd tussen zitten en jij daar ook tussen staat, kun je wel eens naar in de problemen komen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:10

Joolien schreef:
Het nadeel van deze tactiek is, is dat het gevaarlijk is en gewenning geeft. Als je dit lang volhoudt heb je kans dat paarden niet meer komen als je ze geen brok geeft. Dus misschien voor nu een goede oplossing maar ik zou toch eens kijken of het anders kan.

En waarom zeg ik dat het gevaarlijk is; als er 1 of 2 met voernijd tussen zitten en jij daar ook tussen staat, kun je wel eens naar in de problemen komen.

nou als ik kom wil ik ook rijden hoor :Y) ik heb hem niet aangeschaft voor in de wei te grazen....

Bij voernijd is dat idd gevaarlijk, alleen is daar in mijn geval absoluut geen sprake van...die 2 oudjes doen helemaal niets :D

Daarbij is het in mijn geval tijdelijk: hij mag nu dagdelen op de nieuwe weide met nieuw gras....geef hem eens ongelijk!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:20

Ik denk dat je het beste hem apart kunt zetten voor een paar weken en zo het gedrag doorbreken. Hem met rust laten in de kudde zal het alleen erger maken denk ik.
Of als je veel tijd en geduld hebt de komende 2 weken niet rijden maar dagelijks 2-3 keer de weide in, vangen, meenemen naar het hek, emmer brok voeren en weer loslaten. (meenemen naar het hek is een belangrijk detail, dan leert hij ook dat richting het hek/uit het weiland ook leuk is)
Als je dat stug volhoud 2 weken zal hij je hinnikend tegemoet komen, zoniet; DA erbij want dan is hij ziek ;)

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:26

misschien een deel van de weide afzetten? dat hebben wij ook wel eens gedaan toen een paard het gras leuker vond dan ons haha.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:38

En gewoon eens een paar dagen alleen de wei ingaan om hem snoepjes/appel te geven? Niet vast klikken aan een touw. Alleen koekjes geven stukje van hem weg wandelen Eventueel even wachten tot hij bedenkt dat je nog wat hebt, nog eens koekje geven. Dit even 2 weekjes vol houden. Vervolgens 1x vast clicken rondje door de wei lopen. Loslaten, weggaan en dit uitbouwen.

Eventueel zou het ook nog kunnen om hem dit te leren met een clicker.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:41

Het gedrag van jouw paard is erin getraind door iemand anders. Onbedoeld uiteraard.
En het wordt beloond! Door de rust van de kudde en het niet hoeven werken. Beloning zorgt ervoor dat het gedrag versterkt wordt.
Resumé: paard komt helemaal niet meer.

Oplossing: je paard belonen als hij wél komt. Wat je kunt gaan doen is de cirkel doorbreken door hem elders te plaatsen als dit kan.
Een kleiner weiland, andere groep?
Dan ga je je paard niet eruit halen alleen om te 'werken'.

Stap 1: Maak je paard clickerwise. Neem 1 klein brokje in je hand, paard krijgt het brokje pas als hij je hand (targetten) aangeraakt heeft.
Maak die oefening steeds moeilijker en beloon je paard iedere keer als hij je hand aanraakt, die hand kan achter je zijn, maar b.v. ook omhoog of recht vooruit. Het gaat erom dat je paard doorkrijgt dat hij iets krijgt als hij doet wat jij wil, nl. je hand aanraken.
Zodra hij dat door heeft en steeds weer je hand aanraakt zeg jij b.v.: X!! Dat noem je de cue. Je verbind dus een woord aan die beloning, dat brokje. Werkt het niet meteen, heb je de stap te groot gemaakt. Ga terug naar het begin en probeer het gemakkelijker te maken totdat hij het helemaal dóór heeft.

Stap 2:
Je begint met het weiland in te lopen en je paard te belonen voor iedere INTENTIE om naar je toe te komen.
Gebruik voor de beloning het beloonwoord. Bijvoorbeeld: X!! Want in de eerstkomende dagen zul je hem misschien (nog) niet aan kunnen raken. Als je paard de eerste lessen goed geleerd heeft zal hij op een gegeven moment komen op het woord: X!
Want hij wil nu eenmaal dat brokje, de beloning graag hebben.

Gaat dat helemaal feilloos, komt hij idd. gelijk naar je toe.... kun je weer de normale draad oppakken van je paard uit het weiland halen.
Maar: zet die stap niet té snel. Blijf altijd belonen en haal 'm niet alleen maar uit het land om te 'werken'.
Blijf die training zo af en toe herhalen, ga dan alleen het land in voor 'n minitraining en om je paard een brokje te geven.

Wil niet zeggen dat je die dag niet kunt rijden, want na een half uur is je paard wel vergeten dat je eerder gekomen bent met dat brokje hoor. En komt hij weer......

Succes ermee!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:54

Misschien kun je ergens een klein stukje afzetten waar je hem in kunt drijven en dan pakken.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 13:09

Joolien schreef:
Opgeven is winnen voor het paard, ik ben wel eens 3 uur achter een pony aan gegaan of heb 6 uur voor een trailer gestaan omdat mn paard er niet in wilde. Toch zul je vol moeten houden al begrijp ik dat dit niet heel handig is als je zwanger bent.

Waar woon je, wellicht zijn er bokkers die je kunnen helpen?? (of ikzelf misschien als het in de buurt is)

Ben het absoluut met je eens dat opgeven echt niet handig was in het begin maar tja ik kan gewoon niet elke dag meer dan 1,5 uur achter hem aan vangen (wil ik ook niet) het maximum is dat we 3 uur met zijn tweeën bezig zijn geweest en het totaal geen stijgende lijn. En daarbij is het kwaad al geschiet.

Heel lief maar heb veel hulp van stalgenoten en zelfs mijn vriend is al drie keer de weide in geweest. Super hulp dus van iedereen alleen totaal niet succesvol!

Paard staat in Renkum (bij Arnhem) dus wie een uitdaging zoekt :P

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 13:11

listiglistje schreef:

Neem een emmer brok
loop de wei in

Helaas geprobeerd en geen succes! Had inmiddels wel 20 andere paarden die ik zo kon pakken. :D Ik heb het zelfs geprobeerd met zijn favo snack Roggebrood die ik naast hem aan zijn beste vriend aan het opvoeren was........nee wat dat betreft heeft hij wel wilskracht en kan verleidingen goed weerstaan :o

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 13:16

anneliesdj schreef:
Ik denk dat je het beste hem apart kunt zetten voor een paar weken en zo het gedrag doorbreken. Hem met rust laten in de kudde zal het alleen erger maken denk ik.
Of als je veel tijd en geduld hebt de komende 2 weken niet rijden maar dagelijks 2-3 keer de weide in, vangen, meenemen naar het hek, emmer brok voeren en weer loslaten. (meenemen naar het hek is een belangrijk detail, dan leert hij ook dat richting het hek/uit het weiland ook leuk is)
Als je dat stug volhoud 2 weken zal hij je hinnikend tegemoet komen, zoniet; DA erbij want dan is hij ziek ;)

Probleem is alleen dat ik hem in de kudde niet eens kan aanraken laat staan een halstertouw omdoen en meenemen naar het hek voor eten. Meneer heeft zoiets ik heb een weide vol gras en krijg 's avonds op stal biks dus die brokken van jou (zelfs slobber) kunnen me gestolen worden. }>

Ik heb na een paar PB's de volgende stap uitgedacht: Apart zetten voor een aantal weken en normaal gaan rijden maar ook grondwerken om weer mijn alpha positie in te nemen. En maar flink duimen.

Pffff je word er zo moedeloos van en je word niet echt gemotiveerd om nog even lekker met je paard aan de gang te gaan. (maar goed pokerface op en gaan met die banaan)

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 13:22

countrygirl schreef:
Het gedrag van jouw paard is erin getraind door iemand anders. Onbedoeld uiteraard.
En het wordt beloond! Door de rust van de kudde en het niet hoeven werken. Beloning zorgt ervoor dat het gedrag versterkt wordt.
Resumé: paard komt helemaal niet meer.

Oplossing: je paard belonen als hij wél komt. Wat je kunt gaan doen is de cirkel doorbreken door hem elders te plaatsen als dit kan.
Een kleiner weiland, andere groep?
Dan ga je je paard niet eruit halen alleen om te 'werken'.

Stap 1: Maak je paard clickerwise. Neem 1 klein brokje in je hand, paard krijgt het brokje pas als hij je hand (targetten) aangeraakt heeft.
Maak die oefening steeds moeilijker en beloon je paard iedere keer als hij je hand aanraakt, die hand kan achter je zijn, maar b.v. ook omhoog of recht vooruit. Het gaat erom dat je paard doorkrijgt dat hij iets krijgt als hij doet wat jij wil, nl. je hand aanraken.
Zodra hij dat door heeft en steeds weer je hand aanraakt zeg jij b.v.: X!! Dat noem je de cue. Je verbind dus een woord aan die beloning, dat brokje. Werkt het niet meteen, heb je de stap te groot gemaakt. Ga terug naar het begin en probeer het gemakkelijker te maken totdat hij het helemaal dóór heeft.

Stap 2:
Je begint met het weiland in te lopen en je paard te belonen voor iedere INTENTIE om naar je toe te komen.
Gebruik voor de beloning het beloonwoord. Bijvoorbeeld: X!! Want in de eerstkomende dagen zul je hem misschien (nog) niet aan kunnen raken. Als je paard de eerste lessen goed geleerd heeft zal hij op een gegeven moment komen op het woord: X!
Want hij wil nu eenmaal dat brokje, de beloning graag hebben.

Gaat dat helemaal feilloos, komt hij idd. gelijk naar je toe.... kun je weer de normale draad oppakken van je paard uit het weiland halen.
Maar: zet die stap niet té snel. Blijf altijd belonen en haal 'm niet alleen maar uit het land om te 'werken'.
Blijf die training zo af en toe herhalen, ga dan alleen het land in voor 'n minitraining en om je paard een brokje te geven.

Wil niet zeggen dat je die dag niet kunt rijden, want na een half uur is je paard wel vergeten dat je eerder gekomen bent met dat brokje hoor. En komt hij weer......

Succes ermee!

Goede tip! Ga het zo aanpakken als hij apart staat. Ik heb nog een klikker van de hond volgens mij.

Hij heeft de afgelopen dagen die 4 dagen "rust" pas gehad omdat ik na drie weken jagen ook even mezelf meer moest herpakken en ik niet het idee had dat we in de afgelopen weken ook maar IETS verbetering hebben gehad. Ik had ook zoiets nu maar beter even helemaal niet meer proberen dan weer telkens na uren opgeven. En hij is inderdaad in het begin beloond omdat er is opgegeven (wat ik begrijpelijk vind van de bijrijder op dat moment) vandaar deze ellende. Maar wat leren die beesten dat snel! Na twee keer is het een gewoonte geworden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 13:41

Pas wel op met dat klickeren want veel paarden worden daar enorme zeurderig en drammerig van en straks zit je met een paard wat je continu omver duwt omdat hij brokjes verwacht.
Maar als je je paard een beetje kent weet je of dit een geschikte manier is voor hem.

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:06

Mijn paard heeft dit trukje ook ontdekt en dan heb ik hem nog nooit laten staan als die niet komt!
Soms een uur bezig maar ga niet zonder mijn paard de wei uit.
Nu loop ik voortaan rustig naar hem toe ziet die mij loopt ie weg dan jaag ik hem weg geef hem geen kans meer om gras te eten.
Wil die weer gaan eten jaag ik hem weer weg tot dat ik zijn aandacht heb en hem laat stoppen blijft ie naar me staan kijken loop ik er weer rustig naartoe wil die weer weglopen jaag ik hem weer weg en laat hem niet grazen.
Soms moet ik dit 20 keer herhalen maar opden duur vind ie dat geren ook niet meer leuk en kan ik hem pakken soms komt ie zelfs naar mij toe.
Wij hebben wel een grote wei dus kan niks gebeuren en ik maak hem niet gek jaag hem niet in volle galop de wei rond maar in draf en een rustig galopje.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:13

als het mijn paard was kreeg hij savonds op stal dus geen brokken meer :n
die kan hij bij mij komen halen en anders niet
eens zien hoe lang hij koppig blijft en hoe graag hij zijn brokjes wil
ik vermoed dat het dan wel eens heel snel over kan zijn met zijn koppigheid

het punt blijft natuurlijk dat jij intressanter moet zijn als de plek waar hij dan is dus je moet met iets beters aankomen als vers gras en gezellige vriendjes
blijkbaar is hij ook niet jaloers dus dat werkt niet

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:31

hier een dergelijk probleem als ze net zijn verweid. Nu meld ik het tegen paps (worden altijd zaterdag verweid) dat hij ze nog even op de oude moeten laten staan dan mogen ze na de arbeid de nieuwe wei op, dan kan ik ze zondag zo pakken. Maar moet het niet een uurtje nadat ze verzet zijn proberen dan moet ik ook wel even lopen (maar dan moeten ze zich wel alten aanhalen)

Wat hier betreft ook geen eten meer geven in de avond en ochtend. Desnoods laten staan in de weide als de rest naar binnengaat.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:43

heel simpele oplossing die in 1 woord is samen te vatten: volhouden! Komt hij niet/laat hij zich niet pakken, ga je hem rustig (!) drijven. hij hoeft niet te rennen, maar hij mag niet (!) stilstaan om te grazen. Net zolang volhouden tot hij het opgeeft, en dat doen ze allemaal ;) . Dit kost je de eerste paar dagen, misschien week (of 2..) wellicht een paar uur, maar zal steeds korter worden als je consequent bent.

Citaat:
Ik had ook zoiets nu maar beter even helemaal niet meer proberen dan weer telkens na uren opgeven.

Niet alleen die eerste keer, maar iedere keer dat je hebt opgegeven heeft hij gewonnen en heeft het gedrag moeilijker te doorbreken gemaakt. Niet meer proberen te vangen dus als je niet echt alle tijd van de wereld hebt.

Het zal een aantal dagen veel tijd kosten, maar ik heb al tientallen paarden gekend die zich ECHT niet lieten vangen, en ze hebben het allemaal opgegeven.. Heb wel eens 6 uur in een weiland gestaan ;) is echt simpelweg kwestie van langste adem hebben. Niet boos worden, maar zorg dat hij gewoon meer loopt dan jij. Ook niet met meer mensen gaan drijven/vangen, hij moet het echt zelf opgeven en inzien dat steeds lopen en niet kunnen grazen echt vervelender is dan naar jou komen. Eerste paar keer alleen vastklikken, belonen, rondje lopen en weer terugzetten.

Het is dat je zover weg woont... :D Maar gewoon echt niet meer opgeven. Denk niet dat grondwerken aan een lijn of in de bak dit oplost, dit is gewoon een spelletje op de wei voor hem. Moet gewoon niet meer leuk zijn voor hem.

Het is natuurlijk nooit verkeerd om eens te bedenken of je jezelf en het werk afwisselender/leuker kunt maken voor hem, hij moet het ook gewoon leuk vinden om bij jou te zijn. Aan de andere kant, het gras is natuurlijk ook wel ergggg lekker nu zo in het voorjaar :D Geregeld gewoon zomaar even kroelen in de wei zal ook veel goeddoen, dat hij niet meteen 'baasje=werk' denkt als hij jou ziet. Vervelend voor jou dat iets wat jij al had opgelost/in de kiem had gesmoord door een ander weer aangeleerd is. Maar wanhoop dus niet, het komt goed, kost alleen ff een flinke tijdsinvestering (en heeel vaak diep in en uitademen en een liedje fluiten :)ddd :D
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 26-04-11 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 15:01

anneliesdj schreef:
Pas wel op met dat klickeren want veel paarden worden daar enorme zeurderig en drammerig van en straks zit je met een paard wat je continu omver duwt omdat hij brokjes verwacht.
Maar als je je paard een beetje kent weet je of dit een geschikte manier is voor hem.

Dat kan idd. een valkuil zijn ja, en ook prima dat je daarop wijst.
Echter, als je goed traint, dus geen ongevraagd gedrag belonen, en heel erg konsekwent zijn met belonen..... (hand naar voren steken b.v. richting de borst, zodat paardmans 'n stapje achteruit moet doen voor de beloning!!) zet zoden aan de dijk hoor.
Als je paard in jouw ruimte komt en jou omver duwt, heb je het dus niet goed getraind.
Het paard moet voor jou opzij gaan, en niet de eigenaar!

Paarden die zelfstandig jaszakken nazoeken omdat ze NU die beloning willen, negeren!! Vooral geen aandacht aan schenken, éérst het gewenste gedrag, dán pas belonen.

Later ga je met uitgestelde beloning werken, dus méér gewenst gedrag, wat je wél beloond met het 'beloonwoord' en pas later het brokje.
Laatst bijgewerkt door countrygirl op 26-04-11 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 15:09

jana79 schreef:
Mijn paard heeft dit trukje ook ontdekt en dan heb ik hem nog nooit laten staan als die niet komt!
Soms een uur bezig maar ga niet zonder mijn paard de wei uit.
Nu loop ik voortaan rustig naar hem toe ziet die mij loopt ie weg dan jaag ik hem weg geef hem geen kans meer om gras te eten.
Wil die weer gaan eten jaag ik hem weer weg tot dat ik zijn aandacht heb en hem laat stoppen blijft ie naar me staan kijken loop ik er weer rustig naartoe wil die weer weglopen jaag ik hem weer weg en laat hem niet grazen.
Soms moet ik dit 20 keer herhalen maar opden duur vind ie dat geren ook niet meer leuk en kan ik hem pakken soms komt ie zelfs naar mij toe.
Wij hebben wel een grote wei dus kan niks gebeuren en ik maak hem niet gek jaag hem niet in volle galop de wei rond maar in draf en een rustig galopje.

zo zie ik het ook :j de aanhouder wint echt.....ofwel jij, of t peerd, en ik geloof dat t paard van ts al veel streepjes op zijn boxdeur heeft kunnen zetten..

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 15:16

Maar..... wát leert het paard van opjagen, wegjagen? Alleen dat de eigenaar een heel vervelend persoon is die hem/haar niet laat fretuh ;-)) + dat je uiteindelijk alleen maar tegen precies hetzelfde gedrag blijft aanhikken, want het lost niet op.

En Kjoetie, als het dier dan uiteindelijk naar je toe komt, beloon je dat gedrag dan ook?
Als je het paard zou leren dat jij de leukste, interessantste en beste leider bent, en dat ook blijft belonen, zal het paard uiteindelijk gewoon naar je toe komen. Hij heeft dan nl. wat geleerd.

En, wat zouden wij kiezen? Als we mochten kiezen tussen heerlijk achter een bord vol lekker eten, of een rotklus die gedaan moet worden? Ik weet het wel....

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 15:27

Uiteraard beloon je dat gedrag, zeg ik ook in mijn eerste post :) Overigens komen mijn paarden altijd en overal naar mij toe, onafhankelijk van voer of vriendjes, ik doe dan ook hard mijn best om een leuk baasje te zijn en geen 'rotklus' ;) Als je paard jou als rotklus ziet is er ergens iets niet goed. Daarom ben ik dus ook voor gewoon samenzijn zonder altijd maar iets te vragen van je paard.

Wat het paard leert is dat ik uiteindelijk altijd het laatste woord heb :) en dat naar mij toekomen leuker en een stuk minder vermoeiend is dan steeds moeten rondlopen omdat je geen zin hebt om je te laten pakken. Clickeren is leuk en kan voor vanalles handig zijn maar kan wanneer je slechte timing hebt (en het is nog verrekte moeilijk om echt consequent altijd op precies t goede moment te clickeren!) ook veel schade aanrichten, zou dat niet zonder begeleiding zomaar aanraden, voor je het weet train je per ongeluk een probleem erbij. Bovendien vind ik 'bij de baas komen in de wei' gewoon onder normale omgang vallen. Als hij bang is oid prima om hem te helpen door te clickeren, maar bij gewoon stom koppig een spelletje spelen, nee. Dan is het een kwestie van de langste adem :)