Wie kan mij helpen met de aanschaf van deze pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_DP_

Wie kan mij helpen met de aanschaf van deze pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 19:30

Hallo Bokkers!

Wie kan mij helpen aan de gouden tip om op een "legale" manier mijn droompony te kopen?

De situatie is als volgt:

Ik rijd al 3 jaar bij een ruitercentrum op een vaste pony in de springles. Deze pony wil ik graag kopen; het financiële plaatje is echter geen probleem.
Deze pony is een aantal jaren van persoon A geweest. Zij is degene die geregistreerd staat bij het stamboek als eigenaar, maar is het paspoort kwijtgeraakt. Door financiële problemen is deze pony overgenomen door de manege-eigenaar, persoon B.
Helaas is persoon A niet te traceren. Ik zou echter wel een manier willen weten hoe ik deze geweldige pony mét paspoort kan kopen van persoon B.

Dus brand maar los! :D

Groetjes

P.S. Ik hoop dat dit hier goed staat. Kunnen jullie het verplaatsen, mocht dit niet zo zijn?

KimD

Re: Wie kan mij helpen met de aanschaf van deze pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 19:33

Nu zeg ik iets heel doms misschien maar opnieuw laten chippen?

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 19:34

kan de nieuwe eigenaar niet gewoon een nieuw paspoort aanvragen? als ze geldige eigendomspapieren hebben denk ik niet dat dat een groot probleem zal zijn toch?

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 19:37

Er is nooit officieel voor deze pony getekend door persoon B. Echt door stallingsachterstand mondeling overeengekomen de schuld te laten vervallen als persoon B de pony mocht houden.

DeandyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 19:37

als je weet waar t paard geregistreerd staat kan eigenaar a opgeven het papier kwijt te zijn , en gelijk op de naam van eigenaar c zetten,

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 19:39

Opnieuw laten chippen is natuurlijk niet de bedoeling!
Als jij deze pony van de huidige eigenaar koopt, zou die eigenlijk moeten zorgen dat er een paspoort bij zit. Dit kan door een een duplicaat paspoort aan te vragen. Hier zitten wel extra kosten aan, maar ja... als de vorige eigenaar niet vindbaar is moet je toch wat.
Laatst bijgewerkt door santie op 25-04-11 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 19:40

Dit staat trouwens fout, even een TeM

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 19:41

Als persoon B aan kan tonen dat hij voor langere tijd financieel verantwoordelijk is geweest voor het dier, is hij ook de eigenaar. Van het paspoort is een duplicaat aan te vragen bij de uitgevende instantie. Jij zou zonder problemen dan de pony van persoon B kunnen kopen, persoon A heeft daar feitelijk niets meer mee te maken.

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 19:43

santie schreef:
Opnieuw laten chippen is natuurlijk niet de bedoeling!
Als jij deze pony van de huidige eigenaar koopt, zou die eigenlijk moeten zorgen dat er een paspoort bij zit. Dit kan door een een duplicaat paspoort aan te vragen. Hier zitten wel extra kosten aan, maar ja... als de vorige eigenaar niet vindbaar is moet je toch wat.

Kosten kan me niks uitmaken, hihi. Kan persoon B dan wel voor mij een duplicaat aanvragen ook al staat hij niet geregistreerd als eigenaar? Ik begrijp dat dit allemaal ingewikkeld overkomt. Het is mijn eerste eigen pony en dan is het meteen zo'n rommeltje met de papieren. Aan een andere pony moet ik toch niet denken:P Ik dacht; zet het op bokt, zullen vast mensen zijn die dit al eens hebben meegemaakt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 19:46

Het paspoort op jouw naam hebben staan wil niet meteen zeggen dat je dan ook de eigenaar bent. Dat is juist het probleem met paspoorten. Persoon B moet idd een nieuwe aanvragen, kan zonder dat hij als eigenaar geregistreerd staat.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 19:46

gewoon even stamboek bellen en situatie uitleggen.. adhv het chipnummer moeten zij het kunnen traceren en een kopie papier verstrekken..

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 19:49

Stamboek is gebeld: welsh cob stamboek. Ze vertelden mij(niet heel vriendelijk) dat ik dit maar allemaal aan persoon B moest overlaten. Nou beste meneer vindt andere dingen belangrijker en zegt dat ik pony ook zonder paspoort kan kopen van hem. Nou....dat doen we dus even niet...Nu ik dit weet ga ik dus toch eisen dat hij belt en dat hij een nieuw paspoort kan aanvragen omdat hij kan aantonen financieel voor hem te zorgen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 19:50

Verkoper is verantwoordelijk voor de juiste papieren bij het dier, hij moet het dus regelen. Wil hij het niet, inderdaad niet kopen Jammer dan, maar het is zijn probleem, niet het jouwe.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 19:55

Een paspoort is toch geen eigendomsbewijs?
Voor zover ik weet hoort een paspoort bij een paard of pony, niet bij een eigenaar.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 19:55

YRT -> TAO

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 19:56

Ja ik ga hem ook niet kopen als ik dit niet geregeld krijg. Het is op de goede manier of niet. Maar ik wil wel alles geprobeerd hebben om het te laten slagen. Morgen maar een gesprekje met persoon B en zeggen dat hij stamboek MOET!!!! bellen.

Tips blijven welkom!! :o

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:01

ten eerste even da vragen of deze de chipnr in wilt lezen.
dan hier bij ir website nr in voeren en dan komt deze te voorschijn bij welk stamboek deze pony hoord.
dan stamboek op bellen, en uit leggen, en meestal doen ze niet moeilijk voor paspoort copy. (mits deze als gestolen staat)
en de manege is ook strafbaar als ze controle krijgen moeten de paspoorten van de ponys en paarden aanwezig zijn.

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:05

Een paar jaar geleden kocht ik ook een paard waarvan het paspoort zoek was. Misschien is het per stamboek afhankelijk, maar bij mij konden we het zo oplossen;
Ik moest aangifte van vermissing doen en met die aangifte kon het stamboek een nieuw paspoort aanmaken. Dat kostte wel een paar honderd euro, maar toen was de papierwinkel weer helemaal op orde.

Mocht je een nieuw paspoort aan (willen) vragen, kijk dan even waar je dat doet. Het verschilt nogal per stamboek.

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 20:07

loes-freke schreef:
ten eerste even da vragen of deze de chipnr in wilt lezen.
dan hier bij ir website nr in voeren en dan komt deze te voorschijn bij welk stamboek deze pony hoord.
dan stamboek op bellen, en uit leggen, en meestal doen ze niet moeilijk voor paspoort copy. (mits deze als gestolen staat)
en de manege is ook strafbaar als ze controle krijgen moeten de paspoorten van de ponys en paarden aanwezig zijn.

Het chip nummer heb ik via de DA gekregen, heb de pony laten keuren. Pony staat niet als gestolen maar toch deden ze moeilijk. Vertelden dat ik alles aan de huidige eigenaar moest overlaten. We zijn nu een maand verder en ik heb nog niks...

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:08

Ik zou gewoon het chipnummer laten traceren via het stamboek, en naderhand kun je een duplicaat paspoort aanvragen.

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 20:09

Beeezel schreef:
Een paar jaar geleden kocht ik ook een paard waarvan het paspoort zoek was. Misschien is het per stamboek afhankelijk, maar bij mij konden we het zo oplossen;
Ik moest aangifte van vermissing doen en met die aangifte kon het stamboek een nieuw paspoort aanmaken. Dat kostte wel een paar honderd euro, maar toen was de papierwinkel weer helemaal op orde.

Mocht je een nieuw paspoort aan (willen) vragen, kijk dan even waar je dat doet. Het verschilt nogal per stamboek.

Had jij dus al het paard gekocht zonder paspoort? Want het stamboek vertelde mij dat ik dit echt niet moest doen...En moet je die vermissing van paspoort dan gewoon bij stamboek melden?
Want ik wil ook echt de papierwinkel op orde hebben en geen enkel risico nemen.

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:10

Mag ik vragen waarom de papieren zo belangrijk zijn?
Is het een merrie en wil je nog een veulen.

Als het mijn droompony zou zijn zou het mij niks uitmaken of de papieren er wel dan niet bij zouden zitten, het zijn idd geen eigendomspapieren .
Bij mijn ruin zitten ook papieren, maar die bekijk ik maar eenmal per jaar , bij het inenten ;)

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 20:11

Belady schreef:
Ik zou gewoon het chipnummer laten traceren via het stamboek, en naderhand kun je een duplicaat paspoort aanvragen.

Dit wilden ze mij niet zomaar geven. Ik moest dit zien te regelen met degene die geregistreerd staat, maar die mensen zijn onvindbaar...

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 20:13

piendepien schreef:
Mag ik vragen waarom de papieren zo belangrijk zijn?
Is het een merrie en wil je nog een veulen.

Als het mijn droompony zou zijn zou het mij niks uitmaken of de papieren er wel dan niet bij zouden zitten, het zijn idd geen eigendomspapieren .
Bij mijn ruin zitten ook papieren, maar die bekijk ik maar eenmal per jaar , bij het inenten ;)

Stamboekpapieren zodat ik een "raspaardje" heb is voor mij helemaal onbelangrijk. Al kwam hij uit een vuilnisbak, ik vind hem super. Maar het paspoort zou ik moeten krijgen...dat stuk is kwijt...

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:36

_DP_ schreef:
Beeezel schreef:

Had jij dus al het paard gekocht zonder paspoort? Want het stamboek vertelde mij dat ik dit echt niet moest doen...En moet je die vermissing van paspoort dan gewoon bij stamboek melden?
Want ik wil ook echt de papierwinkel op orde hebben en geen enkel risico nemen.

Ja, dat klopt.
Bij het IJslandse paarden stamboek kon ik toen gewoon een nieuwe laten maken, als ik maar een aangifte van vermissing van de politie had. Toen ik eenmaal op het politiebureau zat, want telefonisch wilden ze me niet te woord staan, bleken ze liever zo'n aangifte niet te willen maken. Het is namelijk nogal fraudegevoelig. Iedere JanDoedel kan dan zo een paard op zijn naam laten schrijven.
Gelukkig had ik de mail van het stamboek bij me en een verklaring van de laatste eigenaar dat het paard aan mij verkocht was. Daarin stond ook dat zij het paspoort kwijt was geraakt.
De politie wilde toen nog dat zij aangifte ging doen, maar dat was dan weer voor het stamboek niet rechtsgeldig.

Uiteindelijk heeft de politie de aangifte opgenomen en kreeg ik een nieuw paspoort. Volgens mij kostte mij dat drie- of vierhonderd euro.

Vervolgens kwam het verhaal van de dierenarts. Die rook waarschijnlijk ook geld. :$
Zij begon een verhaal over het niet kunnen controleren of mijn paard haar veulenentingen wel had gehad en wilde het liefst nog even een volledig nieuwe enting erin jassen. Dat wilde ik natuurlijk niet.

Trouwens; het gaat hier toch om het paspoort? Ieder paard is verplicht er eentje te hebben. Als het om het afstammingsbewijs gaat, zou ik het ook minder belangrijk hebben gevonden.