wat is én flessenveulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chrizz

wat is én flessenveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 09:36

Hallo allemaal,

Zijn er toevallig mensen die mijn kunnen vertellen wat én flessenveulen is?
Hoe het ontstaat tot uiteindelijk gedrag, lichamelijk etc etc ?

Thanks alvast ;)

Groetjes

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 10:03

Een flessenveulen is een veulen dat zo'n beetje van meet af aan met de fles wordt gevoed. Of ben ik nou blondt?

diesuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 10:07

Wij hebben een shetlander gehad die met de fles was opgevoed (3 dagen oud toen moeder overleed) ponytje is nooit ziek geweest en is 27 jaar oud geworden.
Een super lief dier,

gr karin

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 10:07

phormicola schreef:
Een flessenveulen is een veulen dat zo'n beetje van meet af aan met de fles wordt gevoed. Of ben ik nou blondt?

nee hoor je hebt helemaal gelijk . ;)

een flesseveulen , is een veulen wat (gedeeltelijk) met de fles is groot gebracht . :)

Chrizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 10:32

Nee hoor je bent niet blond ;)
Maar doordat ze door mensen worden 'groot gebracht' kunnen ze hierdoor lichamelijk anders ingesteld zijn en qua gedrag ook.
Iig dat is mij zo én beetje duidelijk geworden.

Dus wil het nu verder uitzoeken wat de oorzaken en gevolgen zijn. En of je er iets aan kunt doen bij erge situatie qua én anders ingesteld paard.

Aprils_joke

Re: wat is én flessenveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 11:01

waarom krijg ik nou he t gevowel dat dit een huiswerk topic is

Chrizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 11:05

Nee hoor. Waarschijnlijk is mijn paard op deze manier opgevoed. Zij heeft namelijk heel asociaal gedrag naar mensen (anderen dan mij) en als ze dit uit gaat ze ook pissen (nee het is geen pismerrie.
Vandaar dat ik het verder wil uitzoeken dus alle info etc is welkom :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:13

Is je merrie wel van jongs af aan bij andere (oudere) paarden in de wei geplaatst geweest?
Associaal gedrag naar mensen kun je oplossen door de verhoudingen weer recht te zetten maar dat moet je wel onder begeleiding leren en doen. Als je dit nl al zou kunnen had je dit probleem niet gehad.
Ga eens kijken bij een grondwerk les of neem er zelf eens eentje.

Een flessenveulen wordt door mensen gevoerd en grootgebracht, als het veulen helemaal geen contact met andere paarden heeft en de mensen niet goed weten hoe het jonge dier op te voeden kun je een vervelend paard krijgen op latere leeftijd. Dit hoeft niet altijd te gebeuren mits het veulen wel al tussen andere paarden is opgegroeid in bijvoorbeeld een opfok.

Chrizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 12:35

Nee van haar 0 tot 2 weet ik dat ze toen na het afspenen met een geit op én stalletje heeft gestaan. Laatste maanden in én pensionstalletje heeft gestaan waar misschien wel iets is gebeurd maar weten we niet zeker.
Van haar 2 tot 9 jaar heeft ze bij de eigenaar gestaan waar ik haar heb gekocht. Ze stond met nog 2 paarden maar wel apart op het land. Beetje én luxe leven daar. Was echt een hobby van die man.

En nu heb ik haar 2 jaar en loop van het ene probleem in het andere.
Bloed en hormoon waardes zijn allemaal goed.
Met paarden gaat ze super goed, niet dominant enzo.
Alleen met mensen wil ze dominanter zijn. Bij mij gaat het goed.
Sinds 4 maanden bezig op de methode van Chris Irwin en dat gaat super! Alleen acccepteerd ze de mensen nog niet. En dat is wel lastig op én pensionstal waar 30 mensen staan. Ze kunnen d'r niet meer buiten en binnen zetten en dat is wel lastig aangezien ik ook gewoon fulltime werk.

Eind mei gaan we naar Chris Irwin in Arnhem, ben benieuwd wat hij zegt.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:40

Graag even de titel aanpassen naar NL ;) enne, even zoeken in de wiki (bokt of gewoon I-net), genoeg te vinden!

Chrizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 13:40

Nou het gekke is dat er dus heel weinig over te vinden is. Vandaar dat ik me vraag hier zet aangezien er hier de meeste paardenmensen zijn ;)
Of misschien heb jij de links voor mij ?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 13:41

je schrijft steeds én, waarom is dat? je kunt toch ook gewoon 'een' neerzetten?

wat doet je paard dan dat er geen andere mensen haar binnen en buiten zetten, schopt ze ze de wei uit of zo of laat ze zich niet vangen?
Als ik het goed begrijp is het paard al een jaar of 11?

Chrizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 17:29

Ja dat en komt door me tel. iets van een sneltoets.

Zij word in de paddock gezet in de winterperiode en 's middags weer binnen.
Ze gaat voorbij je rennen of rondjes om je heen. Als zij door het draadje wilt naar haar paddock zet ze je of klem, duwt ze er doorheen of als je haar terug zet dan kan ze gaan steigeren en je van je plek duwen.

WIj dachten dat na 3 a 4 maanden trainen het vergeven wel een beetje kwam naar de mensen maar ze blijft er mee doorgaan. Dus ja wat zal het zijn, en hoe kom je er van af ;)

Chrizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 17:30

Ps, Petra Vlasblom is een jaar geleden geweest hihi

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:32

Ik zou iemand zoeken die echt veel verstand heeft van paardengedrag die jou en je paard kan trainen. Misschien kan Petra Vlasbom jullie helpen, volgens mij komt ze door het hele land. Ik heb er veel goede verhalen over gehoord.
http://www.2moons.nl/

Chrizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 17:33

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:33

Misschien kun je een filmpje uploaden chris? Dan is het denk ik wat duidelijker, ook dat gillen enzo

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:35

Chrizz schreef:

Sorry, volgens mij heb jij jouw post geplaatst toen ik aan het typen was. Ik kreeg alleen geen melding.
Wat zei Petra ervan? En wat moesten jullie doen? Ging het daarna wel even beter, of is het gedrag gebleven?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:51

misschien toch weer even Petra bellen?
Lijkt me een respect kwestie en alle mensen die haar vasthouden met binnen/buiten zetten zouden op dezelfde manier met je paard moeten omgaan om het probleem op te lossen. Paarden weten feilloos wie ze aan het touwtje hebben en zodra iemand anders met het paard omgaat zal de reactie ook anders zijn.
Ze zal dus respect moeten krijgen voor al haar verzorgers, misschien een gezamenlijke training van Petra?

Chrizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 18:37

Ja petra is toen geweest, juist op stal zodat iedereen kon zien en voelen hoe en wat.
Maar uiteindelijk doet niemand er wat mee. En het is natuurlijk heel makkelijk om het opzij te schuiven zeker als het niet van jezelf is. Zou ik misschien ook hebben gedaan als ik er niet zoveel vanaf wist.

En Petra is super hoor, maar heb nou niet echt dat ik zoiest heb van ja daar hadden we wat aan. Was meer een bevestiging voor mij dat ik al wel goed bezig was en meer voor de mensen erom dat die wisten hoe er mee om te gaan.

Ga ff proberen wat te uploaden maar is nogal lastig :?

Chrizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 17:47

Jaaaaa het duurde ff.
Wat een hel, af en toe haat ik computers _-:(
Kreeg het dus niet voor elkaar.
Heb dus uiteindelijk met m'n mobiel van het scherm gefilmd en binnen een minuut geupload jeeee. :)*

Dus hier een stukje van een film (geknipt want anders word het te lang).
Het is van een jaar geleden dat Petra bij mij was om mij te helpen waar en hoe we verder moesten.
Ik had haar laten komen omdat de mensen om mij heen moeite hadden omdat Femke zo dominant is.

Hier zie je waarom mensen haar niet kunnen benaderen.
Het gedrag is op zich wel wat minder heftig. Bij mij gilt ze helemaal niet meer, gelukkig. Maar onbekende wel.

Hier de link.
http://www.youtube.com/watch?v=q73-hZYIXeA

En hier een stukje van afgelopen week tijdens m'n grondwerk/longeerlessen.
Hier was Marjolein met haar aan het werk omdat ik haar niet weg kon drijven.
Je ziet hier wel een beetje het idee dat ze zich dan groot maakt en op je afkomt, je van je plek probeerd te drijven. Dit doet ze dus ook als iemand haar buiten wil zetten, of boven op je of om je heen rennen, langs je rennen. (niet bij mij)
Het is een beetje donker gefilmd helaas.

Hier de link.
Gelijk in het begin zie je het.
http://www.youtube.com/watch?v=caHfnmnzB9s

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 23:38

Goed dat je er wel mee bezig bent, MAAR ik denk niet dat je het moet gooien op flessenveulen, Ze mist gewoon wat respect voor ons als mens. Wat zei petra erover.

Eerste filmpje: Vind ik meer dreigen (Dit vind ik niet fijn, PIEP, je loopt weg/terug, doel bereikt) Deed die van mij ook tesamen met bijten. Hoe is ze met soortgenoten/paarden?? Vertoont ze wel sociaal gedrag naar paarden of doet ze ook dan zo.
Het longeerfilmpje is een kwestie van positie kiezen. Is moeilijk met zo slim paard ;) .

Heb ook je trailer laat filmpje bekeken (neem aan dat dat hetzelfde paard is) en ze weet gewoon hoe je ze kan manipuleren

Kan niet regelen dat een persoon haar er erin en eruit haalt bv de stalhouder. Dan kan je die goed uitleggen wat te doen en hoe op te lossen.

Succes ermee!!

Chrizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 05:47

Nee trailer is een ander paard hoor.

En ook 1 persoon voor alles regelen is al gebeurd maar ze verbruikt het gewoon. Eerst gaat het maar ze probeerd continue tot het gaatje te gaan. En gaat dan weer dominanter proberen te worden.

Het flessenveulen vraag kot voort uit het feit dat de balingehof dit ooit heeft geopperd wat het zou kunnen zijn en laatst zij weer iemand dat. Daar zou het gedrag mee te maken kunne hebben. Hoopte dat er mee mensen zijn met dit soort gedrag bij hun paard. En wat hun achtergrond is en wat ze er aan doen.

Ja naar paarden is ze super sociaal. Ze kan met ieder paard en is dan niet dominant.

Chrizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 13:13

Niemand iets??

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:17

Toch zou ik Petra weer bellen, zij kent het paard en met haar ervaring kan ze er mee mee dan wij vanaf bokt.
Die filmpjes zijn niet grappig! Wat een secreet dat ze zo met dr voorbenen uithaalt.... kan wel zijn dat dat aangeleerd gedrag is maar zie het maar weer af te leren.