Paard wilt water niet in

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suus__

Paard wilt water niet in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 12:06

Nu het zulk lekker weer is wil ik graag weer zwemmen met paard :D Nu hebben we vlak bij stal een meertje waar dit super kan! Het loopt mooi af naar het water, maar no way dat mijn paard er in wilt! Dichterbij dan 2 meter komt hij echt niet :))
Nu heb ik geprobeerd of hij er wel in ging met zijn weide maatje maar die durfde ook geen voetje in het water te zetten.... :+
Ben er ook naast gaan staan en rustig geprobeerd, maar no way!
Tikje met de zweep is een bok en absoluut niet voor uit gaan.

Heeft iemand tips om mijn held op sokken het water in te krijgen? -O-
Paard heeft trouwens 1 oog.

(hoop dat ik het goed heb geplaatst)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:10

Nja dat ene oog zorgt ervoor dat hij geen diepte kan zien.
Zou jij zonder diepte te kunnen zien in een onbekende troebelige substantie duiken?
Ook gezonde paarden kunnen een hekel hebben aan water en die krijg je er never nooit niet in.
Ik ken genoeg paarden die een plas een drama vinden.
Bedenk voor jezelf of voor het jou belangrijker is het water in te gaan of dat het niet zo heel
erg belangrijk is en hem niet te gaan dwingen.

Aangezien het niet een enorm probleem is zou ik het laten zitten en gewoon lekker zelf gaan zwemmen :)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:11

rust rust en nog eens rust niet dwingen maar gewoon een uurtje nemen en zelf er ook niets engs van maken.

Probeer misschien ook een keer met een dapper paard dat er wel in durft het water in te gaan.

Maar alles vanuit rust. (dan gaat ze dadelijk net zo makkelijk als de oude merrie van mij. Die durfde in het begin ook niet)

Suus__

Re: Paard wilt water niet in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 12:13

Paard ziet inderdaad geen diepte ben ik me van bewust :j maar ik heb echt het idee dat hij niet wilt (en ook een stukje angst). Mee gaan met een paard wat er wel in wilt zat ik ook aan te denken.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:17

Ik deed met mijn oud poown. Echt laten wennen aan water. Lekker even een broodje eten met het water binnen 2 m bereik. En dan omdraaien zette ze perongeluk een voetje in het water. En sindsdien vind ze het helemaal geweldig :D Terwijl ze ervoor helemaal kapotzweette en brulde dat ze niet wilde :')

amybee7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:19

Lijkt me inderdaad ook leuk om met mijn paard het water in te gaan. Helaas heeft zij daar niet zo veel zin in. Je kunt het natuurlijk proberen met andere paarden of met veel geduld en anders zou ik het gewoon niet doen. Wij doen ook geen dingen die we niet durven te doen. :D

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:19

Waarom zou je je paard, die al een handicap heeft gaan dwingen om het water in te gaan? Dat is alleen maar voor je eigen plezier, dit dier krijgt er een hoop stres van. Mijn paard vindt het ook echt niet leuk, en met een hoop overedingskracht krijg ik er met een hoop bombarie het meer in, geen probleem. Maar ik geniet er zo van als ik mijn paard lekker zie genieten van een buitenritje met der oortjes naar voren, ik wil dat ontspanningsmoment niet verpesten.
Het is natuurlijk anders als je fanatiek wilt gaan crossen en de waterbak door moet ofzo. Maar goed, dit was geen antwoord op je vraag. Als je echt persee graag wilt kan je proberen of je paard aan de hand achter je aankomt. Rustig laten wennen, en vertrouwen geven.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:21

Crossen met een paard met 1 oog lijkt mij ook niet echte verstandig DaphneR93 ;)
Maar ik ben het helemaal met je eens :)

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:23

INderdaad vooral met een paard wat er zonder problemen in loopt zodat die er niks engs van maakt en dan lekker rustig beetje in de buurt grazen, langzaam laten wennen.

Waar is dat meertje als ik vragen mag en is het ook toegestaan om daar met paarden te komen? (wil zelf ook weleens proberen met paardlief :) )

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:28

rustig opbouwen en ervoor zorgen dat je paard voldoende vertrouwen heeft in jou om je "blindelings" te volgen. Hoe reageert je paard op plassen? durft hij hier wel door of ook niet? want dan zou j eeerst aan de slag kunnen met plastic zeilen om over te stappen en een plonsbadje ofzo om door te gaan (als er geen grote plassen voor handen zijn)
en in een volgende stap hem achter/ naast een paard zetten dat hij kent/vertrouwt EN dat zonder aarzelen in het water stapt en dit meermaals op rij zal doen
Pas als hij de intentie heeft om erin te gaan kan een tikje op z'n kont helpen om hem vooruit te krijgen, maar erin "meppen" zal je toch nooit lukken en versterkt alleen maar het gevoel van het paard dat het eng en gevaarlijk is om in het water te gaan.
succes

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:30

DaphneR93 schreef:
Waarom zou je je paard, die al een handicap heeft gaan dwingen om het water in te gaan? Dat is alleen maar voor je eigen plezier, dit dier krijgt er een hoop stres van. Mijn paard vindt het ook echt niet leuk, en met een hoop overedingskracht krijg ik er met een hoop bombarie het meer in, geen probleem. Maar ik geniet er zo van als ik mijn paard lekker zie genieten van een buitenritje met der oortjes naar voren, ik wil dat ontspanningsmoment niet verpesten.
Het is natuurlijk anders als je fanatiek wilt gaan crossen en de waterbak door moet ofzo. Maar goed, dit was geen antwoord op je vraag. Als je echt persee graag wilt kan je proberen of je paard aan de hand achter je aankomt. Rustig laten wennen, en vertrouwen geven.

Ik vind het een ander verhaal als het haar wel al een paar keer gelukt is, maar dat het paard het nog steeds niet wilt, dan vind hij het gewoon niet leuk en doet ze het puur voor haar eigen plezier.
Dit paard kent het niet, dan kan je ook niet constateren dat hij het niet leuk gaat vinden, hij weet nu niet wat het is en dat in cominatie met zijn handicap maakt hem bang.
De hele basis van paardrijden is een paard aten wennen aan dingen die hij niet gewend is, ik vind het daarom niet zo gek dat ze het wil proberen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:31

Ga eerst. :j Mijn paard wilde eerst ook niet maar toen ik eerst ging ineens wel. :+ Rustig aan stapje voor stapje. Eerst alleen de voorbenen erin en dan weer eruit. Dan even laten grazen (positieve ervaring) en dan nog een keer en dan een stapje verder. etc. Geduld is het belangrijkste! Niet gaan dwingen met een tik o.i.d. want dan houden ze er negatieve ervaring aan over.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:31

Paard meenemen die geen watervrees heeft die jouw paard ervan overtuigd hoe leuk water is. Of zelf schoenen uit en voorop gaan in het water. Altijd eerst aan de hand, niet direct onder het zadel.
De meeste paarden die het in begin spannend vinden en toch overtuigd raken genieten met warme dagen enorm van water en gaan volgende keer uit hun zelf in het poeltje :-)
Geduld geduld en gewoon wachten. Ze worden vanzelf nieuwsgieriger. Zweepgebruik werkt averechts.
En neem eerste keer genoegen met voorvoetjes in het water.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:50

tip hou wel je schoenen aan ze zien je voeten niet een paard op je teen is au

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:56

Dat is waar, schoenen aan is veiliger!

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 12:59

Iedereen bedankt voor de tips!

En even ter duidelijkheid, ik dwing paard absoluut niet als hij het echt niet leuk vind. :n

anissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 13:03

Mijn paard weigerde ook en maakte er altijd een heel drama van. Tot ik het vorig jaar een keer zat was. Heb mijn laarzen uitgedaan en ben er zelf in gaan staan en heen en weer gaan lopen (zeker een uur) totdat ze een voetje erin zette en gelijk belonen enz. Het hielp ook haar te laten drinken van het water. En op gegeven moment liep ze zo achter me aan. Nu ze er eenmaal in is geweest vind ze het geweldig! Dus heel veel geduld hebben en vooral rustig blijven en goed belonen als je paard dichterbij het water komt. Vooral niet boos worden/ geduld verliezen:)

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:41

Een paard met maar één oog is geen gehandicapt paard hoor. Mijn oude draver heeft ook maar één oog en ik kan jullie verzekeren dat je er helemaal niets van ondervindt als je ermee rijdt, hij loopt evengoed als vóór zijn operatie.
Wat het 'probleem' van TS betreft zijn de meeste goede tips al gegeven, geduld en nog eens geduld, zeker geen druk op leggen het best is eens proberen mete een paard dat wel het water in gaat. Als je paard vertrouwen heeft in jou (mss opbouwen door middel van grondwerk) zou het je moeten volgen aan de hand. Ik heb mijn paard verrast door hem achterwaarts in het water te laten stappen. Zeker niet het water ingaan waar het plots dieper wordt maar wel een plas uitkiezen die een vlakke en egale ondergrond heeft en niet dieper is dan net boven de hoeven. Suc6.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:45

Ik ben het met Kasztanka eens. Een paard met 1 oog is niet gehandicapt. Mijn merrie heeft 2 jaar terug op haar 19e voor het eerst een cross gelopen. Zonder problemen hoor. Die gaat overigens niet in stilstaand water, maar de zee vindt ze geweldig. Gewoon heel veel geduld hebben :)

annetteinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:47

Ja goede tips, vooral geduld. Enneh het paard heeft geen haast, dus geduld is voor hem geen probleem. Kijk goed naar zijn houding, is de staart geklemd tussen de benen? maakt hij indruk echt bang te zijn? Of is het niet willen. Geduld en geduld en geduld, wel blijven volhouden, belonen als hij stap richting water zet. Mijn dochters hebben onze pony verleid met snoepjes, die doet alles voor eten. Maar probeer rust er in te houden en probeer het tot een positieve ervaring te maken.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:33

Ik heb mijn andere paard afgelopen weekend meegenomen, die gaat graag het water in.
Mijn jonge paard durfde steeds iets meer, eerst erbij in de buurt, de 2e dag neus en voorvoetjes in het water, de derde dag helemaal de smaak de pakken; het was een waterballet!

Ik ben er zelf ook ingelopen en gewoon steeds vragend zonder teveel druk overhalen en genoegen nemen met kleinste stapje. Zelf met water spelen en water in je hand laten ruiken helpt ook. Ze zijn toch van nature nieuwsgierig en dat kun je goed benutten ;-)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:42

Kasztanka schreef:
Een paard met maar één oog is geen gehandicapt paard hoor. Mijn oude draver heeft ook maar één oog en ik kan jullie verzekeren dat je er helemaal niets van ondervindt als je ermee rijdt, hij loopt evengoed als vóór zijn operatie.
Wat het 'probleem' van TS betreft zijn de meeste goede tips al gegeven, geduld en nog eens geduld, zeker geen druk op leggen het best is eens proberen mete een paard dat wel het water in gaat. Als je paard vertrouwen heeft in jou (mss opbouwen door middel van grondwerk) zou het je moeten volgen aan de hand. Ik heb mijn paard verrast door hem achterwaarts in het water te laten stappen. Zeker niet het water ingaan waar het plots dieper wordt maar wel een plas uitkiezen die een vlakke en egale ondergrond heeft en niet dieper is dan net boven de hoeven. Suc6.

Hier ben ik het helemaal mee eens, mijn paard (inmiddels 24 jaar) is aan beide ogen blind (één oog hebben we zelfs moeten verwijderen). Met mijn paard dressuur is, rij door het bos en cross nog. Bovendien ga ik regelmatig met hem naar het strand om daar te racen en vooral te zwemmen. In het begin vind hij het elke keer raar en wil er absoluut niet in, maar als hij eenmaal in de zee is en aan het zwemmen is dan wil hij er ook niet meer uit. Dan blijft hij maar zwemmen.

Maar idd zoals iedereen zegt, vooraal met veel geduld, rust en kalmte. Het komt vanzelf, het paard (vooral een gehandicapt paard) moet op jou vertrouwen, zodra jij geen vertrouwen meer hebt dan heeft hij dat ook niet meer. Gewoon vertrouwen hebben en met geduld steeds een stukje verder.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:45

Of met een ander paard, of 'dwingen' als paard er eenmaal in is geweest en vertrouwen is er doet hij het de volgende keer al stukken makkelijker. Geen paniek/stress maken, maar gewoon duidelijk/tijd nemen en er is geen andere weg dan door het water... Dus ook niet eerder stoppen.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:49

Citaat:
Hier ben ik het helemaal mee eens, mijn paard (inmiddels 24 jaar) is aan beide ogen blind (één oog hebben we zelfs moeten verwijderen). Met mijn paard dressuur is, rij door het bos en cross nog. Bovendien ga ik regelmatig met hem naar het strand om daar te racen en vooral te zwemmen.

Petje af en dat met een blind paard, dan heeft hij wel vertrouwen in jou zeg!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:57

xcomplientx schreef:
Citaat:
Hier ben ik het helemaal mee eens, mijn paard (inmiddels 24 jaar) is aan beide ogen blind (één oog hebben we zelfs moeten verwijderen). Met mijn paard dressuur is, rij door het bos en cross nog. Bovendien ga ik regelmatig met hem naar het strand om daar te racen en vooral te zwemmen.

Petje af en dat met een blind paard, dan heeft hij wel vertrouwen in jou zeg!

Het is niet alleen vertrouwen, maar een zeer sterke en hechte band. Ik heb hem 7 jaar geleden gekocht van een manege (waar hij als volledig blind paard mee liep in de gewone en gehandicapte lessen), maar onze band is zo sterk en praktisch onbreekbaar. Maar hij heeft ook zijn eigen wil, als hij wil rennen dan gebeurt dat ook al moet hij bokken/steigeren/kwaad worden, hij zal en moet rennen als hij daar zin in heeft. En dat mag van mij dan ook, dan is hij ook weer blij.