zweet jullie paard ook zo erg onder de exzeemdeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rilke28

zweet jullie paard ook zo erg onder de exzeemdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 21:09

Nou mijn vraag is dus... Mijn paard staat onder een exzeemdeken en als ik smiddags bij de wei kom dan staat ze echt te zweten het loopt haar zo langs de benen af... smorgens gaat het nog wel maar smiddags en savonds is het echt erg..
Doen jullie paarden dat ook???
ik vind het namelijk heel zielig uitzien.
En de deken, is het de bedoeling dat ze die 24/7 op moet?(behalve met rijden natuurlijk) of is er ook een moment dat die mugjes minder zijn en de deken af kan???
Hoor graag van jullie...

aisie

Re: zweet jullie paard ook zo erg onder de exzeemdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 21:11

Wat voor deken heb je je paard om dan? Die van mij zweten er helemaal niet onder, heb een witte rambo exceemdeken. Is die van jou donker van kleur misschien? Dat trekt ook warmte aan, dan zou je beter voor een witte kunnen gaan daar blijven ze wel lekker koel onder, tenminste mijn paarden wel..

Rilke28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 21:22

Ze heeft idd een bruine op en als ik me goed kan herinneren is het een pagony..

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 21:28

ik denk eerder dat de stof het probleem is, paardjes van een kennis hebben bruine boett dekens maar die zweten er nooit onder (ja, wel als het 35graden is).
in principe is het de bedoeling dat de deken dag en nacht op gaat, als het donker is zijn er wel minder vliegen, maar met schemering is het heel erg.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 21:30

Mijn paard heeft ook een witte Rambo deken maar zweet er ook behoorlijk onder.

Rilke28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 21:32

mijn arm paardje. tis nu 25 graden en ze zweet al zo erg wil het straks niet meemaken als het nog warmer is... hmzzz dus maar op zoek naar een andere deken, lijkt me de beste oplossing, tenzij er een wondermiddel wordt uitgevonden;)

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 21:33

die van mij staat ook onder de witte rambo, maar zweet ook wel, maar mijn 2 jarige zonder deken zweet op het mement ook wel, beetje overgang van het weer wat mee telt.. in de zomer reflecteert witte deken juist de zon en zal dan dus koeler zijn

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:06

Rilke28 schreef:
mijn arm paardje. tis nu 25 graden en ze zweet al zo erg wil het straks niet meemaken als het nog warmer is... hmzzz dus maar op zoek naar een andere deken, lijkt me de beste oplossing, tenzij er een wondermiddel wordt uitgevonden;)

Hoeveel wintervacht heeft ze nog?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:12

Ik denk dat er geen dunnere en luchtigere eczeemdeken bestaat dan de pagony ;) Ze zijn ook niet voor neits zo goedkoop.

Ik denk dat het zweten niet zozeer te maken heeft met de deken (hoewel dat natuurlijk wel iets warmte vasthoudt) maar meer met de snelle overgang naar deze hitte. Mijn paard staat ook te zweten onder enkel de halsdeken, maar zijn vriendjes staan er nog zo goed kletsnat bij op het midden van de dag. Mijn paard leek al door de haren heen te zijn, maar is nu ineens weer heel erg aan het verharen. Stiekem heeft hij dus nog best een dikke vacht voor het weer.

Als je ook naar ons kijkt, zie je ook dat de overgang groot is. Ik zat vanmiddag te puffen en te zweten in de schaduw, terwijl ik in de zomervakantie rustig in de zon kan zitten als het 25 graden is hoor. Dan heb ik nergens last van.
De overgang is gewoon te groot, het is te vroeg warm geworden dit jaar.

Wat ik trouwens bij mijn paard in de zomer doe, is zijn benen afspuiten. Hiermee koel je het bloed in de benen af en dat voert dan door de rest van het lijf. Helemaal afspuiten schijnt weer niet slim te zijn, ivbm verstikken van de vacht en dan juist warmer en broeierig worden.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:13

barbar schreef:
ik denk eerder dat de stof het probleem is, paardjes van een kennis hebben bruine boett dekens maar die zweten er nooit onder (ja, wel als het 35graden is).
in principe is het de bedoeling dat de deken dag en nacht op gaat, als het donker is zijn er wel minder vliegen, maar met schemering is het heel erg.

Hier een fries met een bruine boett deken, en is helemaal drijfnat...

Rilke28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 22:25

kwa vacht heeft ze geen wintervacht meer... ze heeft ook de winter met een deken op gestaan.. ze verliest nog wel wat haren maar ze zit niet dik erin... Tis gewoon zielig om te zien... en als ik de deken goed aan het leggen ben(schuift nogal) lijkt het wel of ze tegen me aanduwd en wilt zeggen please neem me die deken af... ben al de hele avond aan het kokkerellen in de keuken om een flink stink spul te maken kijken of dat helpt, want het is echt zielig..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:27

Mijn paard heeft een witte boett deken, en ze zweet er nauwelijks onder. Ja alleen als het ontzettend warm is buiten. Maar het is een fijne deken. Ik vind zelf de stof van de pagony niet geweldig.. Misschien eens wat anders proberen? Boett/Rambo SIH zijn fijne dekens vind ik. :) En dan in het wit. :j

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:28

mijne staat ook onder een rambo heb em smiddags nog niet gezien maar heb nog helemaal geen zweetplekken gevonden zal morgen eens kijken

vorige jaren heeft hij ook amper onder de deken staan zweten

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:31

Ook hier 1 onder de deken, en zweet zich ook een ongeluk..Wat niet zo heel gek is met ineens deze stijging van de temperaturen.

Ze draagt deken al jaren, maar zelfs met 30 graden zweette ze niet.

Ik heb dr kaalgeschoren vanmiddag, en dat helpt gelukkig.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:37

mijne heeft nooit gezweet onder de deken, had eerst een bruine pagony exzeendeken, maar die was zo kapot. en nu een wat stevigere stof, geen exzeendeken maar daar heb ik ook geen zwetend paard onder.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 10:39

met het probleem van de stof bedoel ik dat in goedkope stoffen vaak meer syntishe rotzooi zit
maar nu ik lees dat er zelfs paarden onder de duurdere dekens zweten denk ik ook eerder dat het komt door de snelle ovegang, ik zelf heb trouwens nu ook erg veel last van de hitte terwijl het pas ong 25graden is |o

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:00

Lijkt mij best normaal dat paarden zweten onder eender welke deken. Mijn witte pony stond gisteren (zonder deken) ook heel bezweet op de wei en hij had niet gerend. Het hoort nog niet zo warm te zijn, ze moeten zich enorm aanpassen en dan lijkt het mij normaal dat ze lopen te zweten, helemaal als ze nog onder een deken staan.

Had mijn pony een vliegenkap opgedaan, overal waar het tegen zijn hoofd aankwam, was het net alsof ik hem daar onder een kraan had gehouden..

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:05

Mijn pony staat ook onder een pagony eczeemdeken, al jaren, Enkel bij extreem warm weer zweet ze er onder, maar verder heft ze eigenlijk nooit ergens last van. Ze heeft inderdaad wel ieder jaar een nieuwe deken nodig, omdat de deken dan stuk is. Maar ze heeft hem dan ook van april tot eind september 24/7 op, dus daar kijk ik niet van op. De stof van de Boett zal inderdaad minder synthetisch zijn, maar ik vind hem dan ook wel heel erg duur. De Pagony volstaat voor mijn pony...

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:07

Ik denk ook dat het aan de soort stof van de eczeemdeken ligt. Het ene stofje is zweteriger dan het andere.

Natuurlijk zweet het ene paard ook eerder dan een ander, maar nu terwijl je paard geen wintervacht meer heeft toch flink zweten onder een deken, dat lijkt me niet goed. De zomer moet nog komen...

Ik heb een Boett en en een Ivanhoe, en die zweten echt bij mijn pony niet. Worden ook niet statisch trouwens (vind ik altijd zo vervelend). Ja, als het echt bloedheet is, dan zweet ze, maar dan zweet ze ook zonder deken al.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:13

het is ook meer de overgang, mijn arabier heeft echt geen wintervacht meer, maar heeft het wel; warm, maar mijn 2 jarige zionder dekene heeft het net zo warm,het gaat gewoon te snel, denk dat daar geen andere deken voor helpt.
ik heb nu de rambo, vriendin met fries heeft een boett, en beiden zijn wel nattig onder de deken nu..
Laatst bijgewerkt door Tanja op 23-04-11 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link verwijderd naar topic wat niets met dit onderwerp te maken heeft.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 21:51

Ik vind exceemdekens ondingen dus hebben ze hier de buzz off. Prima tegen de mugjes en dazen. Nu hebben ze nog een flinke vacht maar ze zweten er zelfs bij deze temperaturen er niet onder.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:10

Mijn zwarte shet heeft de bruine van de Epplejeck. Hij heeft zijn halve wintervacht er nog op zitten en zweet nauwelijks! Sowieso minder dan voorgaande jaren.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:12

ik heb ook de rambo sweet itch hoody dus de witte eczeemdeken(mijn paard heeft geen eczeem maar gebuik deze deken puur als vliegendeken ivm elke jaar een dazenpopulatie op stal) maar in de zon gaat ze er ook onder zweten

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:15

hier ook hoor
1 met boet deken en 1 met een pagony exeemdeken .
Beide zwarte paardjes, maar zweten ook echt met dit weer .

We halen ze nu in de middag uren eraf, daarna er weer op .

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 12:48

Zal idd mogelijk in de zomer minder zijn, als ze de warmte meer gewend zijn. Mijn paarden zijn ook klam (zonder dekens) vanwege de snelle overgang. Die zijn ook nog volop in de rui.