Paard omdraaien bij het in de wei zetten is gevaarlijk!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Paard omdraaien bij het in de wei zetten is gevaarlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 11:17

Dat mensen het in de paardenwereld in veel dingen oneens zijn is voor mij niets nieuws.
Maar dat er nu ook al discussies bestaan over iets heel basaals verbaast mij toch wel.
Zo langzamerhand vraag ik me toch wel af waar het paardenvolk mee bezig is.

Ik draai een paard altijd om als ik een paard in het weiland zet.
Als ik haar los maak doe ik ook nog een stapje terug.
Als ze dan in een jolige bui achteruit trapt ben ik ver genoeg weg, bovendien moet ze zich eerst omdraaien voordat ze kan gaan bokken.
Okee nu doet ze dat bijna nooit, maar toch veiligheid voorop.

Maar vandaag zette ik mijn paard buiten en iemand anders deed de hek van de weide dicht.
Verteld deze persoon dat wat ik doe levensgevaarlijk is, en nu komt die.
Je moet het paard laten kijken naar het weiland en dan loslaten.
Ik zeg dus dat ik het daar niet mee eens ben en dat ik de paarden gewoon standaard omdraai.
en het is niet de eerste keer dat ik hier met iemand een discussie over heb gehad.
en als het nu beginnende amazonetjes waren geweest dan kon ik me er iets bij voorstellen.
Maar het gaat hier over mensen die al behoorlijke ervaring met paarden hebben.
Blijkbaar is er tegenwoordig een stroming die vind dat je paarden maar beter met de neus naar voren los kunt laten.

In de paardenwereld wordt over sommige dingen wat afgedisscuseerd, en zijn we het op heel veel terreinen niet eens.
Maar als er over hele basale veiligheidszaken al discussies kunnen ontstaan begin ik me toch af te vragen waar we mee bezig zijn.
Er gebeuren veel ongelukken in de omgang met paarden, maar een deel daarvan hoeft niet te gebeuren.
Als er in zoiets als dit al geen eenduidigheid meer bestaat is het wel heel treurig gesteld met de paardenwereld.

Ik blijf er trouwens gewoon bij, omdraaien is veiliger.

KozieZ

Re: Paard omdraaien bij het in de wei zetten is gevaarlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:19

Neus naar voren? Zodat ze precies je buik kunnen raken met wegcrossen? Rare gedachte...

Hier ook, erin lopen, omdraaien, dan losmaken en terug stappen. Heb op stal al meerdere keren gezien dat mensen hun paard alleen los klikten en dan dus een klap kregen van het weg galoperen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:19

Ik draai mijn paard om om de draad dicht te doen. Het nadeel is als je hem dan los laat en je hebt een maf beest dat hij ineens omdraait. Maar goed, omdraaien, draad dicht en het paard een kwartslag draaien dat het de andere kant op kan is ook niks mis mee... Zorgen dat je bij de kont uit de buurt blijft :+

Iedereen moet doen waar ze zelf zin in hebben.

Waarom was het gevaarlijk? Ivm omdraaien of met geplet worden tussen het paard/hek?

Maar je paard loslaten terwijl het de wei in loopt en alles nog open is, dat lijkt me inderdaad gevaarlijker.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 18-04-11 11:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:20

Ik draai ze ook steeds om, heb geen zin in een trap als ze wat al te enthousiast, bokkend wegvliegen.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:21

Mee eens! Ik doe het ook altijd. En wilde er toevallig nog over discussieren. Waarom zou je het op een andere manier doen? Ik weet het niet.

EDIT: Bovendien als je zo'n hele vlugge aan de hand hebt. En die wil al snel naar de wei. Dan kan je hem toch nog een beetje tegendruk bieden door het omdraaien.
Laatst bijgewerkt door apple01 op 18-04-11 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:22

ik laat hem omdraaien, het liefst met zijn hoofd laag zodat ik rustig het touwtje kan losmaken en dan zelf een stap achteruit doen. Ik draai zelf ook niet om,want als hij dan jolig weg rent dan zie ik niet als hij mij per ongeluk zou raken. Zo zet ik er iedere dag 13 buiten en dat gaat nog steeds goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:23

TS, ik doe het altijd volgens jouw methode ( al 30 jaar) Hoe goed je je paard ook opgevoed hebt. Op het moment dat hij vrij is , wel heel erg blij is etc, kan hij altijd een bok geven , en je behoorlijk raken.
En inderdaad zelf niet omdraaien maar achteruit wegstappen, zodat je desnoods een megasprong kan maken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:23

:? Wat een vreemde gedachte .. Ik draai altijd om !, Het is veiliger en ook zodat ze weten dat ze niet hoeven te sleuren.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:24

Ik draai ze nooit om in de wei. Tja het is wel veiliger maar ik doe niet anders dan gewoon loslaten. Ben er nog nooit een tegen gekomen die meteen bij het in de wei gaan beginnen te bokken. Bij ons stappen ze altijd in stap weg soms in draf. Maar hier gaan ze dan ook altijd dagelijks in de wei. Kan me voorstellen dat als een paard weinig buiten komt dat die een vreugde bokje maakt. Maar als nog ik ga eigenlijk nooit de wei mee in dus als ze al achteruit schoppen dan schoppen ze tegen het hek.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:24

Ik laat hem meestal niet omdraaien. Ik heb wel geleerd om het paar dom te draaien, maar dan is hij veel zenuwachtiger en geeft een trap na. Als ik hem niet omdraai galoppeert hij gewoon weg.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:26

Ik ben het met je eens.
Omdraaien is veiliger!

Wat was hun motivatie om het paard niet om te draaien?

_karin_

Ik draai een paard om als ik ze niet goed ken of weet dat ze weg sprinten. Is het een paard wat ik goed ken wat altijd de weide insjokt dan durf ik het risico wel te nemen ze gewoon van me af weg te laten lopen.

Zonnetje81

Tigra_ schreef:
Ik draai ze nooit om in de wei. Tja het is wel veiliger maar ik doe niet anders dan gewoon loslaten. Ben er nog nooit een tegen gekomen die meteen bij het in de wei gaan beginnen te bokken. Bij ons stappen ze altijd in stap weg soms in draf. Maar hier gaan ze dan ook altijd dagelijks in de wei. Kan me voorstellen dat als een paard weinig buiten komt dat die een vreugde bokje maakt. Maar als nog ik ga eigenlijk nooit de wei mee in dus als ze al achteruit schoppen dan schoppen ze tegen het hek.

Hoe doe je dat dan?? Omdraaien en achter het hek blijven? Als hij dan zou treken heb je niks te vertellen....

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 11:29

Zonnetje81 schreef:
Waarom was het gevaarlijk? Ivm omdraaien of met geplet worden tussen het paard/hek?

Ik loop altijd op die manier het weiland in dat ik ook nog een stap achteruit kan doen. dus ik kan nooit tussen paard en hek in komen te zitten.
Als ik met stalgenootjes de paarden buitenzet houd ik altijd rekening met het feit dat ze soms het hek gelijk afsluiten, in dat geval moet ik dus een paar passen doorlopen alvorens de draai te maken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:31

Zonnetje81 schreef:
Tigra_ schreef:

Hoe doe je dat dan?? Omdraaien en achter het hek blijven? Als hij dan zou treken heb je niks te vertellen....

Gewoon stilstaan, hek open, paard loslaten en hek dicht. Ze lopen toch in een streep naar de wei dus ik hoef niet bang te zijn dat ze weg lopen, en trekken doet die van mij niet.

Zonnetje81

Loretta schreef:
Zonnetje81 schreef:

Ik loop altijd op die manier het weiland in dat ik ook nog een stap achteruit kan doen. dus ik kan nooit tussen paard en hek in komen te zitten.
Als ik met stalgenootjes de paarden buitenzet houd ik altijd rekening met het feit dat ze soms het hek gelijk afsluiten, in dat geval moet ik dus een paar passen doorlopen alvorens de draai te maken.

Ja dat snap ik maar wat was het argument dat het gevaarlijk was van die persoon? :)

Daphx93

Ik draai mijn paarden echt nooit om... :o
Ik doe gewoon lintje open halster af en lintje weer dicht :).

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:32

XmissdaphX schreef:
Ik draai mijn paarden echt nooit om... :o
Ik doe gewoon lintje open halster af en lintje weer dicht :).

Ook ooit bij stil gestaan dat ze er dan uit kunnen?? :+

Ik deed eerst nooit de draad eerst dicht, ach ze lopen toch hard weg, tot ik een ander paard had wat dus ineens omdraaide en de wei uit rende :+

Daphx93

Re: Paard omdraaien bij het in de wei zetten is gevaarlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:33

Nee want ik heb dan nog het lintje in mijn hand :+

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:33

Ik draai een van mn paarden eigenlijk altijd om omdat hij altijd weg galoppeerd en nog weleens een been uit wil steken als hij dat doet. de anderen maakt niet uit. Allen het jonkie wat we hebben doe ik wel zo omdat ik vind dat ze het goed moet leren en geduld moet leren hebben voordat ze los mag.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:34

Ik loop met mijn paard de wei in sta stil geef hem een handje lekkers maak hem los geef hem een aai en loop terug naar de stroomdraad om die dicht te doen.
Zo doe ik het al 10 jaar zonder enig probleem.
Als mijn paard al een druk en hyper is en ik draai hem eerst om dan loop ik kans dat hij zich bij het losmaken gelijk op zijn achterbenen omdraait een bok geeft en wegstuift, ik kan dan geen kant op omdat ik ingesloten zit.

Ik denk dat alle ervaren paarden eigenaren het maar moeten doen zoals zij het het beste achten en waarbij zij zich het beste voelen.
Onervaren eigenaren is het goed om ze op de voor en nadelen van de verschillende methoden te wijzen.
Laatst bijgewerkt door Ulfeino op 18-04-11 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:34

hier komen de paarden zodanig veel buiten dat er geen gekke sprongen komen, ik knip het halstertouw vlak voor het hek los en met een tik op hun billen hobbelen ze dan de wei in, gaat prima.
Met jonge,onrustige paarden die wél aan het stressen zijn als ze naar buiten mogen doe ik eigenlijk hetzelfde, mits ik ervoor kan zorgen dat de opening van de ingang groot genoeg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:35

Ik heb [***] geleerd automatisch mee te draaien, ik wil dat hij, als ik hekken of linten open en dichtdoe, netjes meedraait en naast mij blijft wachten. Dus ook met in de wei zetten :j Meedraaien, beloningkrauwtje, halstertouw los, braaf en rustig blijven staan, weer een krauwtje en dan mag hij wegwandelen na mijn stemhulp daarvoor. Als ik ergens een hekel aan heb, zijn het paarden die je niet fatsoenlijk in de wei kan zetten en als een dolleman er vandoor schieten.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:36

Draai die van mij eerlijk gezegd ook nooit om... Nooit bij stilgestaan, maar het is natuurlijk wel veeeeel veiliger om t wel te doen. Moet er wel bij zeggen dat ik mn ukkie van kleins af aan heb geleerd dat ie eerst netjes moet stilstaan terwijl ik zn halster afdoe en dat ie pas als ik van hem wegloop zn eigen gang mag gaan. T is ook niet echt t type paard om er hard bokkend vandoor te vliegen mja.. t blijven beesten. Voortaan miss toch maar anders doen :P

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:36

Met Kayleigh doe ik gewoon het halstertouw los voor dat ze het land in loopt, ik weet van haar dat ze geen gekke dingen gaat doen, ze sjokt gewoon door, tis niet voor niets een tinker :D
Maar met jonge, onrustige paarden, of paarden die ik niet of niet goed genoeg ken draai ik ook altijd eerst het paard om, veiligheid voorop