vraag voor de jury's: op selectiewedstrijd fraude

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liekekeira

vraag voor de jury's: op selectiewedstrijd fraude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 10:43

Beste jury's, ik heb een vraag oven mijn afgelopen wedstrijd hoe jullie hier tegenaan kijken.

In de DB wedstrijdring is er in mijn ogen fraude gepleegd, maar ik weet het niet zeker daarom vraag ik het aan jullie!

-Heel veel combinaties reden meerdere malen uit de ring en er waren geen concequenties genomen m.b.t. minpunten.
-Enkele combinaties galoppeerden op: K-X-M van hand veranderen en middendraf- wederom geen strafpunten.
-Op mijn coupon stond dat ik diezelfde middendraf niet toonde, terwijl ik heel erg zeker was dat ik duidelijk mijn middendraf toonde.

Bij de uitslag zag ik tot mijn verbazing dat de combinaties die in mijn ogen belabberd reden bovenaan stonden, met 2 winstpunten.
Deze combinaties reden heel erg slordig (pony die tegen de hand was, of ze reden fouten) ik vindt dit heel erg raar, want mijn pony liep zonder duwen of trekken aan de teugel en we reden op 1 punt na geen fouten in de proef, en ik stond laatste met 174 pntn.(dat maakt me niks uit, maar dat in mijn ogen echt slechte combinaties naar voren worden gehaald wel, en zeker op een selectiewedstrijd!)
wat vinden jullie hiervan?

groetjes Lieke

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: vraag voor de jury's: op selectiewedstrijd fraude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 10:44

Heb je het secretariaat / juryleden hierop gewezen?

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 10:45

Cayenne schreef:
Heb je het secretariaat / juryleden hierop gewezen?

Nee, ik ben 13 en dan denk ik wel dat ik daar niet serieus genomen wordt en mijn vader die zei: ja zo gaat dat meestal

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 10:48

Nou ja Fraude zou ik het niet noemen , maar netjes is het niet.

Helaas is het een jurysport en iedere jury heeft weer een ander doel wat ze graag willen zien.
Tja niets aan te doen , zou me er niet zo druk over maken volgende keer beter.
En vanuit de auto waar de jury vaak in zit bekijk je het toch vanuit een heel andere punt.
Laatst bijgewerkt door cojo79 op 17-04-11 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 10:49

Beste Lieke,

Wat je hier opschrijft is allemaal hoe het in jouw ogen is geweest. Mijn ervaring is dat je het als jury heel anders kan zien. Ik zeg altijd: kom maar een keertje schrijven dan zie je meer hoe een jury kijkt.

Het is nog vroeg in het jaar en voor veel paarden is het een eerste buitenwedstrijd, als een paard dan een nette proef rijdt en een keer een stukje uit de ring gaat zou ik daar ook niet zo zwaar aan tillen.
Als je in plaats van middendraf galop doet dan krijg je ook helemaal geen strafpunten, waarschijnlijk wel een 5 of een 4.

Het kan best zijn dat je middendraf voor jou geweldig voelde maar dat het er voor de jury toch minder goed uitzag. Het is jammer als er niet bij staat waarom je niet zoveel punten had. Daar kan je dan weer van leren voor een volgende keer.

En of je pony mooi aan de teugel liep kunnen we hier natuurlijk ook niet beoordelen. Misschien houd je je handen wel heel strak, of gaat de pony heel langzaam. Sommige jury's willen graag eerst voorwaarts zien en daarna pas nagefelijk.

Dus het is allemaal niet zo simpel als jij je vraag stelt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 10:50

Misschien reed jij een 6-jes proef en de anderen een proef met 4en en 8en die uiteindelijk hoger uitgepakt hebben. Een jury zet echt geen horde slechte combinaties aan kop voor de lol.

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 10:51

door het mislukken van een middendraf kan je best nog wel hoge punten scoren! dat is een onderdeel, als je daarop een 4 haalt, kan je op andere onderdelen het nog makkelijk ophalen...
daarnaast hebben we het ook nog niet gehad over jouw pony, hoe is die in zijn bewegingen buiten het aan de teugel lopen, loopt deze te diep, hoe zit jij erop? denk niet dat we hier echt een oordeel over kunnen hebben, want volgens mij rijd je in de b en dan is er meer nodig dan een pony die aan de teugel loopt, ontspanning, rechtgerichtheid, impuls? hoe had je dat allemaal voor elkaar?
en, waar heb je tijd voor? moest je niet geconcentreerd losrijden ipv naar andere combinaties kijken?

jammer maar helaas, volgende keer beter!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 10:54

Dressuur he...

Wat je ook had kunnnen doen is uitleg vragen bij de jury zelf.
2 weken terug maakte ik dit ook mee, meisje dat een paard had dat totaaaaal tegen de hand was, en absoluut geen goede proef liep, werd eerste.
Waarom? De jury vond dat ze haar paard zo goed onder controle wist te houden en waardeerde dat. 8)7
Het is maar net wat ze willen zien he...

Ben het verder wel eens met de reactie van Tilmar :j

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 11:00

Tilmar schreef:
Beste Lieke,

Wat je hier opschrijft is allemaal hoe het in jouw ogen is geweest. Mijn ervaring is dat je het als jury heel anders kan zien. Ik zeg altijd: kom maar een keertje schrijven dan zie je meer hoe een jury kijkt.

Het is nog vroeg in het jaar en voor veel paarden is het een eerste buitenwedstrijd, als een paard dan een nette proef rijdt en een keer een stukje uit de ring gaat zou ik daar ook niet zo zwaar aan tillen.
Als je in plaats van middendraf galop doet dan krijg je ook helemaal geen strafpunten, waarschijnlijk wel een 5 of een 4.

Het kan best zijn dat je middendraf voor jou geweldig voelde maar dat het er voor de jury toch minder goed uitzag. Het is jammer als er niet bij staat waarom je niet zoveel punten had. Daar kan je dan weer van leren voor een volgende keer.

En of je pony mooi aan de teugel liep kunnen we hier natuurlijk ook niet beoordelen. Misschien houd je je handen wel heel strak, of gaat de pony heel langzaam. Sommige jury's willen graag eerst voorwaarts zien en daarna pas nagefelijk.

Dus het is allemaal niet zo simpel als jij je vraag stelt.

Ik heb wel eens geschreven, en dat doe ik ook graag voor mijn vereniging, maar er stond gewoon dat er geen verschil was met middendraf, en daar ben ik het niet mee eens. Maar je hebt wel gelijk!
Ik heb mijn coupon nog niet maar ik heb wel mijn commentaar doorgekregen van mijn vriendin die mijn coupon mee heeft genomen.

@anouk - was als 11e dus ik heb eerst een paar combinaties gekeken omdat als ik mijn pony te lang losrijd wordt ze heel sloom. en ik rijdt ook B wedstrijden :j

je hebt gelijk, dressuur, dat is ook echt dom dat die jury zo reageerde

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 11:09

Ik denk ook dat Tilmar het zo heel goed heeft uitgelegd. Het is vervelend als de punten en de plaatsing niet met je gevoel kloppen.

Maar waarom denk je eigenlijk dat het fraude is? Denk je dat degenen die gewonnen hebben de jury betaald hebben of familie waren oid?

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 11:31

Scum schreef:
Ik denk ook dat Tilmar het zo heel goed heeft uitgelegd. Het is vervelend als de punten en de plaatsing niet met je gevoel kloppen.

Maar waarom denk je eigenlijk dat het fraude is? Denk je dat degenen die gewonnen hebben de jury betaald hebben of familie waren oid?

Ik heb wel zo'n gevoel eigenlijk als ik heel eerlijk moet zijn, maar meerdere mensen van mijn vereniging hebben dat gevoel

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 11:41

Ik vind dat je wel moet oppassen met dit soort uitspraken. Jury zijn kost veel tijd en energie, het moet een soort roeping zijn. Elke jury probeert om de beste bovenaan te zetten, het kan zijn dat je zelf iemand anders de beste vond. Maar daar is het een jurysport voor.
Als iemand mij zou proberen om te kopen zou ik heel beledigd zijn. En familie mag je niet beoordelen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 11:49

Ik meen vorige week op bokt gelezen te hebben dat er tijdens een b-proef geen minpunten worden gegeven.
In galop vallen terwijl middendraf wordt gevraagd levert zowiezo geen minpunt op, maar een laag punt.
Van fraude is dus helemaal geen sprake.

Verder is het inderdaad een jurysport. Probeer naar jezelf en het gaan van je pony te kijken ipv op anderen af te geven dat ze teveel punten hebben gegeven of gekregen. Informeer bij de jury waarom je de punten hebt gekregen en wat zij/hij graag zou zien. Een (b-) proef win je niet door je pony aan te teugel te laten lopen.

Succes voor toekomstige proeven.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 12:13

Dat is niet wat ze bedoelt Boras. Als je verkeerd rijdt in een B-proef mag je wel degelijk -2 en -4 geven.
Stel je totaal is 180, dan kom je na de minpunten op 174 uit (is maar een voorbeeld he).

Wat jij gelezen hebt zijn de verliespunten. Die kun je in de B niet krijgen.

Ik vraag me wel af hoe je weet dat er geen strafpunten gegeven zijn. Dan moet je namelijk alle coupons in hebben kunnen zien. In de regio waarin jij start worden coupons namelijk meestal per complete club meegegeven en niet op een tafel gegooid.
De ring uit rijden (mits deze niet afgezet is met hekjes) levert inderdaad strafpunten op.
In de galop vallen bij de middendraf levert geen strafpunten op, maar gewoon puntenaftrek (bijvoorbeeld een 3 ipv een 6).

Of een jury betaald is valt moeilijk te bewijzen. Als het familie is kun je dat makkelijk nagaan.
Juryleden mogen geen directe familieleden jureren. Ze mogen ook niet het paard jureren waarvan ze eigenaar zijn.

Het kan ook gewoon zo zijn dat de mensen die de foutjes maakten voor de rest een hele nette proef hadden en daardoor toch veel punten hebben gekregen :)

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 12:25

bij ons worden ze gewoon op een tafel gelegd dus dan zie je van anderen ook de punten.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 13:24

Ik moet zeggen dat ik een beschuldiging van fraude nogal stevig vind. Als je iemand van zoiets beschuldigt moet je het wel hard kunnen maken.
Hierboven is al aangegeven dat sommige fouten op andere onderdelen weer goedgemaakt kunnen worden zodat iemand met een paar ernstige fouten best 1e kan worden. Iemand met een matige proef zonder ernstige fouten kan ook best onderaan komen. Je houdt als jury altijd dat bepaalde deelnemers (en dat zijn toch vaak degenen die niet zo hoog gescoord hebben ;) ) het niet eens zijn met de punten die ze hebben gekregen. Maar om dan te gaan roepen dat er gefraudeerd is... poeh, dat vind ik nogal wat! Ik zou daar als jury niet blij van worden als ik naar eer en geweten in m'n vrije tijd m'n hobby had zitten uitoefenen............

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:28

Liekekeira schreef:
bij ons worden ze gewoon op een tafel gelegd dus dan zie je van anderen ook de punten.

En dan zal ik hier even wat recht zetten ;)

Ik ben vandaag bij de vereniging geweest waar jij gisteren gereden hebt.
En precies zoals ik al dacht worden daar de coupons per vereniging uitgesorteerd en in mappen gedaan. Jij kunt dus niet de punten van al die andere ruiters bekeken hebben. Je kunt dus ook niet weten of die minpunten wel of niet geteld zijn.

Die wedstrijd is georganiseerd door een vereniging die altijd alles keuring in orde heeft :)

Nogmaals, het is vervelend als je zelf een heel goed gevoel bij je proef had, en de punten dan tegen blijken te vallen. Misschien is het ook gewoon zo dat de anderen dit keer beter reden dan jij. Dus zet je er overheen.
Om zomaar te roepen dat het fraude is op een openbaar forum, dat gaat gewoon iets te ver. Klinkt imo meer als gewoon niet tevreden zijn met je punten.

Succes met je volgende wedstrijd. Hopelijk gaat het dan beter.

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 17:53

Scum schreef:
Liekekeira schreef:

En dan zal ik hier even wat recht zetten ;)

Ik ben vandaag bij de vereniging geweest waar jij gisteren gereden hebt.
En precies zoals ik al dacht worden daar de coupons per vereniging uitgesorteerd en in mappen gedaan. Jij kunt dus niet de punten van al die andere ruiters bekeken hebben. Je kunt dus ook niet weten of die minpunten wel of niet geteld zijn.

Die wedstrijd is georganiseerd door een vereniging die altijd alles keuring in orde heeft :)

Nogmaals, het is vervelend als je zelf een heel goed gevoel bij je proef had, en de punten dan tegen blijken te vallen. Misschien is het ook gewoon zo dat de anderen dit keer beter reden dan jij. Dus zet je er overheen.
Om zomaar te roepen dat het fraude is op een openbaar forum, dat gaat gewoon iets te ver. Klinkt imo meer als gewoon niet tevreden zijn met je punten.

Succes met je volgende wedstrijd. Hopelijk gaat het dan beter.

Oke ik zal wel erbij zeggen, wij waren er niet bij de uitslag, maar bijna altijd liggen ze op tafel.
kan best zijn dat dit deze keer niet was. vandaag is daar voor de paarden geweest :j

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 21:40

Ik zou eens willen dat mensen/kinderen zoals de ts eens langs de jury kwamen voor commentaar ipv speculeren op internet.

Ik heb welgeteld nog maar 1x iemand bij me gehad om na te vragen hoe ik zijn proef had ervaren en of ik meer uitleg zou kunnen geven.

Als je zo'n held bent om te klagen op internet, mag je ook zo dapper zijn om op de jury/vereniging af te stappen.

Zoals Scum beweert schijnt het allemaal wel mee te vallen.

Overigens hoort een combinatie die buiten de ring komt,terwijl de proef al is gestart,wel minpunten te krijgen ( -2 / -6 )
Echter kan het natuurlijk zo zijn dat de jury dat moment net niet gezien heeft,of dat dat helemaal niet gebeurd is.
Een combinatie krijgt voor het in galop vallen tijdens de middendraf overigens geen minpunten, maar een lager cijfer.

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 17:40

Okee attitude je hebt wel gelijk, maar ik was eigenlijk benieuwd wat jullie vonden van de beslissing die de jury hier nam..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:44

Daar vind ik niks van want ik was er niet bij. Bovendien is jouw verhaal blijkbaar niet bepaald waarheidsgetrouw.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 09:41

Jeetje wat een beschuldiging en hoogmoed.

Jij als 13 jarige weet beter of je middendraf meer punten waard was dan een jury die daarvoor een opleiding gevolgt heeft?

Over het de ring verlaten, heb je opgezocht in de reglementen wat de gevolgen daarvan zijn?
Mocht dit reglement niet goed gehanteerd zijn dan vind ik fraude niet de correcte benaming.

En mocht jij dit wel vinden dan kun je conform datzelfde reglement protest (laten) indienen. Dat heeft dan meer zin en is zeker netter dan dit zo op internet te zetten.
Maar goed gezien je leeftijd mag en kan je nog een hoop leren.
Ik hoop dat je je in de toekomst meer probeert te verplaatsen in de betreffende jury hoe moeilijk dat soms ook is als je eigen uitslag tegenvalt.

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 19:21

jury schreef:
Jeetje wat een beschuldiging en hoogmoed.

Jij als 13 jarige weet beter of je middendraf meer punten waard was dan een jury die daarvoor een opleiding gevolgt heeft?

Over het de ring verlaten, heb je opgezocht in de reglementen wat de gevolgen daarvan zijn?
Mocht dit reglement niet goed gehanteerd zijn dan vind ik fraude niet de correcte benaming.

En mocht jij dit wel vinden dan kun je conform datzelfde reglement protest (laten) indienen. Dat heeft dan meer zin en is zeker netter dan dit zo op internet te zetten.
Maar goed gezien je leeftijd mag en kan je nog een hoop leren.
Ik hoop dat je je in de toekomst meer probeert te verplaatsen in de betreffende jury hoe moeilijk dat soms ook is als je eigen uitslag tegenvalt.

Ik ben wel gewend dat een uitslag in mijn ogen tegenvalt, want ik sta best vaak beneden, maar misschien heb ik het wel beetje fout neergezet, en ja sorry, ik wil desbetreffende jury niet naar beneden halen maar aan jullie reacties te merken heb ik dat onbewust toch een beetje gedaan, is echt niet mijn bedoeling, en ik heb ook genoeg te leren.. misschien is het beter om voortaan er niets van aan te trekken wat een jury voor keuze maakt. Dus op deze manier mijn excuses en ik hoop dat jullie deze kunnen ervaren....

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 23:17

Liekekeira: Als je best vaak beneden aan de lijst staat, moet je daar misschien een leer uittrekken en wat met je protocollen doen. Niks van de jury aantrekken vind ik onzin, die mensen zitten niet voor Jan Doedel jouw proef te beoordelen en ze doen het ook echt niet om jou af te kraken. Je krijgt een protocol met cijfers en commentaar terug om wat mee te doen, zodat je thuis aan deze punten kan werken en de volgende keer een betere proef kan neerzetten.

Tuurlijk, dressuur is een jurysport en de een zal het altijd anders zien dan de ander, maar daar zijn we mensen voor. Het gros weet heel goed waar ze mee bezig zijn en wat ze willen zien in de ring, daar hoef je niet aan te twijfelen. Probeer niet naar de persoon in het hokje te wijzen, kijk eens in de spiegel.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:09

Liekekeira schreef:
Bij de uitslag zag ik tot mijn verbazing dat de combinaties die in mijn ogen belabberd reden bovenaan stonden, met 2 winstpunten.
Deze combinaties reden heel erg slordig (pony die tegen de hand was, of ze reden fouten) ik vindt dit heel erg raar, want mijn pony liep zonder duwen of trekken aan de teugel en we reden op 1 punt na geen fouten in de proef, en ik stond laatste met 174 pntn.(dat maakt me niks uit, maar dat in mijn ogen echt slechte combinaties naar voren worden gehaald wel, en zeker op een selectiewedstrijd!)
wat vinden jullie hiervan?

groetjes Lieke

Ik zeg, meteen de jurycursus gaan volgen!!! Zo te horen heb jij er meer verstand van dan wij ;)
Best raar dat je maar 174 van de 300 punten krijgt als je maar 1 onderdeel wat minder rijdt.

Fraude vind ik een behoorlijke beschuldiging aan het adres van een jurylid die er zit om iedereen integer te beoordelen.

Wellicht moet je je eigen proef/proeven eens op laten nemen en kritisch (laten) bekijken. Vaak ziet het er anders uit dan je zelf denkt als je aan het rijden bent namelijk ;)

Een jury maakt geen keus, een jury beoordeeld punt voor punt wat er getoond wordt en spiegelt dit aan de graad van africhting die als norm aan dat betreffende niveau gesteld is. Simpel zat. En dan eindigt de combinatie die deze norm het dicht benaderd vanzelf bovenaan ;)