Hoe halster aan doen bij een bange pony ? ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neffesh

Hoe halster aan doen bij een bange pony ? ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 19:52

Hallo

Ik heb een hele bange verwaarloosde welsh cob gekocht van 5 jaar oud.
Dat arme beestje kent niets en je kan er dan ook niet aankomen.
Maandag gaan we hem halen met de trailer. Het probleem is echter wel dat hij geen halster aan heeft. Dat heeft hij eens 'uitgerold'....
Ze kunnen hem wel een stal injagen maar dan kan je er ook amper aankomen en geraakt hij in paniek als je ook maar een muizenstap zet...

Nu was mijn vraag hoe ik dit het beste oplos ?

Hem gewoon de trailer opzetten door deze voor de stal te zetten ? Of toch proberen een halster aan te doen, maar hoe ??
Ze zeggen dat hij wel wat rustiger is en braaf is eenmaal je hem vast hebt en zij halster aan is....

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Hoe halster aan doen bij een bange pony ? ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 20:00

Ik zou hem "gewoon" zonder halster op de trailer zetten en thuis eens rustig aan de slag gaan, zodat hij meer vertrouwen krijgt en op deze manier een halster om gaat doen.

Je kan hem wel in de hoeken drijven, etc en zo na vechten een halster om krijgen. Het zal alleen niet mee werken aan het vertrouwen in jou en de mens.

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 20:02

Quir schreef:
Ik zou hem "gewoon" zonder halster op de trailer zetten en thuis eens rustig aan de slag gaan, zodat hij meer vertrouwen krijgt en op deze manier een halster om gaat doen.

Je kan hem wel in de hoeken drijven, etc en zo na vechten een halster om krijgen. Het zal alleen niet mee werken aan het vertrouwen in jou en de mens.

Ja dat dacht ik ook.... Maar kan het dan geen kwaad als hij dan gewoon zo los op de trailer zit ? Het is een pony trailer zonder tussenschot...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 20:42

Wij hebben de jonge paarden (dus beneden de 3 jaar) vrijwel altijd los staan, gaat vaak beter dan vast staan (want dat kennen ze toch niet).

Moet je ver met de trailer? Als dat zo is, misschien toch eerst even proberen halster om te doen. Ik denk alleen dat je meer kapot maakt dan wijs er mee doet. :)
Ik neem namelijk aan dat hij niet vast kan staan?

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 20:44

met heel veel geduld en brokjes kom je ook een eind om het halster om te doen.. :D

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 23:28

Mijn eerste reactie was ook veel geduld en brokjes, maar als de pony echt zo schuw is, kan je er denk ik beter meer tijd voor uittrekken.

Ik denk dat je pony het heel moeilijk zou kunnen vinden om de trailer in te gaan en het misschien nog wel veel enger om daar vast te staan. Wie weet wat hij dan gaat doen. Ik zou het kleinste risico nemen en hem los in de trailer zetten.

Dan nog iets heel anders: ik zou er zelf denk ik voor kiezen om er niet bij te zijn als de pony eerst de stal en dan de trailer in gejaagd wordt, want het klinkt alsof er nu geen andere keuze is dan hem er in jagen. Ik denk dat je het allerbeste met hem voor hebt, want anders koop je niet zo'n verwaarloosd ponytje.

Als je er zelf niet bij bent (al sta je gewoon om de hoek te wachten), associeert hij jou niet met de panieksituatie van het opjagen de trailer in. Ik zou je gezicht pas laten zien als hij bij jou in een rustige, fijne omgeving komt (weer de vrijheid in het weiland vergeleken met de trailer). Dan is zijn eerste ervaring met jouw iets moois ipv iets vervelends. En zoals je zelf vast ook weet: paarden vergeten niet snel een nare ervaring! Bij mijn vorige pony gingen de nekharen recht overeind staan als ze de bus van de tandarts al hoorde!

Succes en sterkte en veel geluk met je nieuwe pony!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 23:49

Is moeilijk, maar ik zou toch proberen een halster aan te doen, een 5 jarige los in de trailer, wat als hij zich om wil draaien?
IK zou er een dag voor uit trekken om hem te halen, neem een halster mee wat brokjes en heel veel geduld, ze zeggen dat als hij eenmaal vast is hij rustiger is dat is vaker bij angstige paarden.

Miss is het zelfs te overwegen om de dierenarts te laten komen om hem iets te geven dat hij wat rustiger is , hij moet tenslotte ook de trailer nog in, en neem aan dat hij dat ook niet kent, dat kan een voordeel zijn dat hij er zo in loopt, maar kan ook een hoop gestres gaan worden,

Nou ik wens je heel veel succes en laat je ook even weten hoe het gegaan is?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 23:54

kun je vragen of een DA hem platschiet?
zo niet, wacht tot je thuis bent voor dat je hem een halster wilt omdoen.
als hij erg schuw is kun je makkelijk veel kapot maken.
zorg eerst dat hij je vertrouwt en dat hij vertrouwt is met aanraking van zijn neus wang oren en nek.
dit is sowieso de basis van het halster omdoen.

verder kun je op verschillende manieren hem laten wennen.
hem zijn neus er zelf door laten steken en belonen, dit bouw je uit tot het halster over zijn oren zit en je het vast kunt maken.
halster over bak met voer leggen en dan het voorzichtig over zijn hoofd doen.
in plaats van een halster kun je hem ook een koeienband omdoen, dat is minder eng als een halster omdat er niets om zijn neus zit en niets vlak bij de ogen en oren komt.

losstaan in de trailer is niet zo'n probleem, zolang je hem maar veilig kan inladen en opvangen.
beter dat dan dat hij zich ophangt aan het halster :)
heel veel succes en top dat je hem opvangt.

edit, kunnen de oude eigenaren hem geen halster omdoen?

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 00:02

Geen rijtechnisch probleem. Verplaatst van RT-P naar OPG.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 00:07

als het je lukt met kroelen enigsinds het vertrouwen te winnen ,kun je proberen een touwhalster te maken....das een stuk minder eng om dat je die niet om zn hoofd heen hoeft te schuiven....anders gewoon los in de trailer.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 00:32

Ik zou een paard echt NOOIT met een touwhalster vastzetten in de trailer...
Ik snap het idee, maar ook daar moet het halster om de neus geschoven.

Ik zou gaan clickeren met dit paard. :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 00:38

Gewoon het paardje los in de trailer laden en later thuis rustig gaan werken aan het vertrouwen en dus halster om doen.
Met een dag red je dat niet en wat je wellicht op bouwt kan je in 1 seconde weer volledig verknallen. Onthouden ze beter dan het positieve gedeelte.

Sowieso kan vast zetten grote paniek geven en dan ben je echt ver van huis. Als er inderdaad een mogelijkheid is om hem wat te versuffen zou ik dat ook als optie zien, gewoon even verhaal doen bij de DA en vragen wat een optie kan zijn.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 09:46

Eindelijk iets waar ik wat verstaand heb (behalve van de trailer)

Thuis aangekomen, zet hem in een stal (dat is het beste). Ga erzelf bij (als het geen trappend paardje is, trouwens dan werken deze tips waarschijnlijk toch niet). En zet een emmer lekkers naast je, na een tijdje zal hij wel komen eten, probeer hem dan te aaien. (wil hij niet, ga dan verder van de emmer zitten, en de dagen daarna steeds dichterbij, tot deze stap wel lukt)
Doe de volgende paar dagen hetzelfde.
Als hij zich zonder te bewegen (of amper) laat aaien tijdens het eten, probeer dan een touw om zijn nek te krijgen. Zodra hij vast staat geef je hem een lekker stukje appel. Dan kan je het halster omdoen (misschien handig om er een kort touw aan te knopen van ongeveer dertig centimeter, dan kan je hem later makkelijker pakken). Geef hem nog iets lekkers, en maak hem dan weer los. Ga direct weg en laat hem een paar uur, dan wel niet een dag met rust.
Daarna elke dag hetzelfde, je kan het paardje bij dat stukje touw vastpakken.

Als hij na een tijdje het doorheeft, en zelfs met lekkers amper nog komt, kan je het beste een echt langer koord vastmaken, kan je hem altijd in de box vastpakken (niet doen bij een trappend paard!)
Als hij in de wei gaat, kan je zo'n koord in het begin ook het beste vastlaten, zo kan je hem makkelijker pakken als hij voor de emmer staat met jou erbij, maar nooit te dicht bij komt om zich te laten pakken.

Dit heb ik ongeveer met het veulen bij mij in de buurt gedaan, en nu kan ik hem (ben nog maar een paar weken bezig) binnen vijf, soms tien minuten pakken, wel met een emmer lekkers (een handje haver).

Veel succes

KRLMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:52

Hoi,

heb zelf ( 2 verzorg shetjes ) die véél mee gemaakt hebben.
De ene is er sterker uit gekomen maar de ander had ook wat probleem met het halster ..
dus heb ik beginnen rustig praten tegen het paardje en gewoon halster vast houden zonder hem om te doen, als hij je wat vertrouwd * na véél geduld en oefenen - dat hij zich ontspant als jij bij hem in de buurt bent. Daarna als dit lukt,rustig het halstertouw over de nek leggen & zo opbouwen, vooral je geduld niet verliezen, héél rustig zijn, belonen en door zetten (: Succes !

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 19:36

Hallo

bedankt voor de reacties en de tips !
Hoop dat het zal lukken en ik hou jullie op de hoogte :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:00

TS met heel veel geduld komt het weer goed,ik had een pony die zich pas na 3mnd. af en toe liet pakken in de wei.Deze was ook ontzettend schuw en bang,steek er heel veel tijd in en veel geduld.
Mijn pony kon toen wel gewoon vast staan,zij kon de trailer en vast staan wel.
Wens je heel veel succes!

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 09:48

Hallo

Het volgende probleem wat ik hier zal vertellen is dus dat hij waarschijnlijk ook haken heeft aangezien hij soms zijn eten wat laat vallen.

Zou ik de tandarts meteen laten komen of zou ik wachten tot ik hem goed kan pakken ect......

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:26

Het kán nogal lang gaan duren voor je hem goed te pakken krijgt,en als hij haken heeft zou ik die toch wel snel weg laten halen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:41

kijk of je hem kan laten sederen, en laat zo snel mogelijk die haken weghalen.
het makkelijk laten pakken kan heel lang duren, ben zelf al anderhalf jaar bezig (maar poown is ook wel ontzettend wantrouwig)

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 20:40

Hallo iedereen

Alles is heel goed verlopen en hij was echt braaf ! We hebben gewoon de trailer voor de stal gezet, met wat aansporen liep hij er zelf in. Onderweg was hij heel braaf en nu op de wei ook.
Daarjuist konden we al zo'n 2m dicht bij hem staan ! Nu nog zien hoe we de tandarts gaan regelen....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:40

Fijn dat het goed ging. Succes met de DA/TA!
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-04-11 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:44

Ow dat klinkt al goed! ik denk dat je hem snel gewoon zal kunnen pakken dan en hij jou snel vertrouwt.
Succes hoor.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:45

Fijn dat je nog even hebt laten horen hoe het gegaan is! :)

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:41

Fijn dat het goed is gegaan! :D

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:10

Super dat het zo goed gegaan is!!! Hoe heb je m uiteindelijk meegenomen? Zonder halster en gewoon lekker los op de trailer? :)