Pony net 1 week en steigert Constant, pony terug brengen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daffie9

Pony net 1 week en steigert Constant, pony terug brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 12:56

Beste bokkers,,,

Een paar week geleden een advertentie op bokt gezet, omdat we voor mijn zusje een brave pony zochten: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=65&t=1455714

Dachten we er eentje gevonden te hebben. Toen we gingen kijken was hij braaf, super braaf (maar had wel ´smorgens nog buitenritje gemaakt).

We hadden meerdere pony's gekeken die dag, maar ze was helemaal verliefd op die. Met de mensen nog wat gepraat en pony had daar nooit problemen gegeven. M'n moeder vraagt nog: dus met deze kan ik haar zonder zorgen haar gang laten gaan? Ja hoor geen enkel probleem. (we hadden meer mensen mee, dus ook getuigen daarvan).
De hoefsmid moest er nog even bij en ook de tandarts kwam, want hij had wat last van haken op zn kiezen.

Zondag er op kwamen ze de pony brengen. Mn zusje moest gelijk rijden natuurlijk! Nou goed dan, maar niet te lang want hij was 'smorgens bij wijze van afscheid nog wel even gereden..... Ma heeft op dat moment het geld per bank over gemaakt.

Maandag heeft ze niet gereden en dinsdag wel. Moest ie even stil staan in hoek en begint ie héél hoog te steigeren, gelukkig bleef ze zitten, maar kreeg wel flinke klap op haar kaak. Woensdag gesprongen en toen ging het wel goed. Donderdag gewoon gereden, en toen maakt hij gelukkig alleen zo´n huppel, omdat ze net rap genoeg was om hem een beste schop te verkopen.

Vandaag echter, ging ie zo ineens op de rem, ging omhoog en liet zich met Kind en Al vallen!!!!!! Midden in de les, met allemaal mensen erbij die zich doodschrokken...

Toen ben ik er maar eens opgesprongen; hij blokkeerd in z´n mond zou gauw je teugels iets aanneemt, als je hem er flink doorrijdt is er niks aan de hand, maar een kind van 9 houd nog niet die (gelijkmatige) druk.
Dus Nou kun je mij meer vertellen, maar dit geintje kent ie en dit is niet de eerste keer dat ie dit doet. Maar volgens die man, die notabene leraar is en alle dagen met die kids te maken heeft, zegt dat ie dat daar nooit heeft gedaan en dat ie de pony niet terug wil nemen.....

Wat zijn onze rechten eigenlijk?

anneliesdj

Re: Pony net 1 week en steigert Constant, pony terug brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:02

Terugbrengen, is duidelijk een verborgen gebrek.
Je hebt hem ernaar gevraagd, hij geeft aan dat de pony braaf is in bijzijn van derden en pony blijkt gevaarlijk te zijn dus je staat volledig in je recht.

En de volgende keer niet zomaar accepteren dat een paard gereden is vlak voor je komt, ga meerdere keren kijken, kom eens een kwartiertje eerder dan afgesproken als je 't niet helemaal vertrouwd. En neem iemand mee die er echt verstand van heeft, die er ook even op kan om te voelen enz. Zeker met kleine kinderen is het zeker aan te raden zelf ook even te voelen hoe een pony is met rijden.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:03

Als je een koopcontract hebt getekend, en de pony hebt laten keuren (klinisch) dan heb je rechten, anders niet.
Dan is het jullie woord tegen het zijne...

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:05

Heb je een contract op gesteld toen jullie de pony kochten? Ik ben bang als dat niet zo is dat je helemaal nergens recht op hebt. Hebben jullie de pony ook laten keuren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:06

Steigeren haal je er toch niet uit met een keuring?

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:09

Lichamelijke problemen wel. Steigeren kan een lichamelijk probleem zijn, de pony kan pijn hebben. Kan ook zijn dat de pony gewoon heel lastig is, maar met een keuring had je wel zekerheid dat het niets lichamelijks is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:11

Ohja, op die manier :j Natuurlijk .. excuseer :+

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:15

Even los van het terug brengen/rechten enz. verhaal. Ik neem aan dat de pony een ander zadel op had bij de oude eigenaren. Ligt jullie zadel wel goed? Niet dat dat het is geweest dadelijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:18

Is inderdaad wel de moeite om zo'n dingen uit te sluiten :j
Als ik het goed begrijp doet hij het niet constant en ook niet elke keer als er gereden wordt? Als jij erop gaat voel je dat hij blokkeert zodra je wat vraagt ... lijkt me dat de kans aanwezig is dat iets hem hindert en pijn doet (de ene keer al meer dan de andere, misschien een bepaalde plaats waar het zadel soms drukt en anders weer niet?).

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:20

Is de pony inmiddels bij een paardentandarts geweest? en heb je daar bewijs van gezien?

Piebe_Post

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:20

Het paard moet natuurlijk wel de tijd krijgen om te wennen. Ineens is hij zijn vertrouwde omgeving kwijt en ook nog eens zijn vertrouwde baasje. Voor een dier is dat niet niks. Je zusje had eerst zo'n twee weken met de pony moeten wandelen en vertrouwen moeten opbouwen en dan pas rijden. Dit is echt een klassieke fout van mensen die een paard kopen.

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:23

Inderdaad altijd een contract opstellen met daarin een regel over verborgen gebreken.
Maar als ik eerlijk ben vind ik dat het bij jullie wel allemaal gauw gauw moet ( ik maakte dezelfde fout met dezelfde gevolgen dus ik mag het zeggen :D ) Een dier dat verhuist is heeft tijd nodig om geestelijk te acclematiseren. Als in korte tijd zijn stal, zijn voer, zijn wei, zijn lesomgeving, zijn vrienden veranderen kost dat echt wel even tijd.
Het feit dat hij minder streken bij jou uithaalt dan bij je zusje heeft misschien ook te maken met het feit dat jij meer rust en leiderschap uitstraalt wat hem weer rust geeft.
Toch zou ik de pony terug doen als het kan, want eenmaal een trucje ontdekt kan natuurlijk gevaarlijk zijn.
Kan hij niet terug dan heel rustig opbouwen. Eerst een poosje wennen aan stal en wei. Dan samen gaan wandelen of longeren en zo iedere keer iets toevoegen. Zowel voor je zusje als voor de pony is het belangrijk om vertrouwen op te bouwen. Succes ermee!
Laatst bijgewerkt door Tov op 16-04-11 13:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:26

Dat acclimatiseren klopt idd wel, maar geen reden om zo stout te zijn! Een gebroken zadelboom of een zadel wat vol op de schoft ligt, daar kan ik nog inkomen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:26

Ik lees tussen de regels door dat de pony niet braaf is op de dagen nadat hij niet gereden is (maandag niet gereden, dinsdag steigeren, vrijdag niet gereden, zaterdag steigeren). Als hij de dag ervoor wel gereden is is hij wel (redelijk) braaf. Kan dat niet meespelen? Dat het gewoon een beestje is dat iedere dag aan het werk moet?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:27

Vonnie84 schreef:
Even los van het terug brengen/rechten enz. verhaal. Ik neem aan dat de pony een ander zadel op had bij de oude eigenaren. Ligt jullie zadel wel goed? Niet dat dat het is geweest dadelijk...

hier ben ik ook wel benieuwd naar ,dat was het eerste waar ik aan moest denken

Daffie9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 13:28

Nou, even wennen zeg je,,,? Daar zeg je zoiets.... Die pony die kwam hier en voelde zich gelijk heer en meester. Gaat tijdens het grazen onder alle draden door en stapt vrolijk bij de andere paarden in en het interesseert hem geen fluit hoe de andere paarden er over denken.

Hij is in zijn gedrag heel dominant naar de andere paarden toe en blijkbaar ook naar mensen...

Daffie9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 13:29

@Falona; Dat zou goed kunnen, maar das toch nog geen rreden om dit te doen?

Daffie9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 13:30

Oh, zadel ligt goed, bit ook goed...

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:33

Daffie9 schreef:
Oh, zadel ligt goed, bit ook goed...

Dus als je erop zit, kun je nog met gemak onder het zadel doorkijken? (ligt dus niet op de schoft). En je weet 100% zeker dat de boom nog heel is?
En het bit hangt ook voor 100% goed om? (dus niet perongeluk verkeerd om) en is ook niet veel te groot of te klein?
Als je dat hebt uitgesloten, dan zou ik hem idd terug brengen. Samen nog met het verhaal dat hij in de wei ook zo dominant is. Dan is het absoluut niet de pony die je zocht.

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:34

Ik zou even juridisch advies in winnen want dit mag hij nooit doen natuurlijk of hij moet wennen of niet.
Het is wel een klein meisje wat erop zit en straks gebeuren er echt ongelukken.
De brave pony die jullie zochten is het niet en ik begrijp dat hij dit al vaker heeft gedaan dus zo braaf is hij niet.

Proberen erachter te komen of iemand de pony kent..herkent, als deze mensen kunnen bevestigen dat hij deze kunstjes al kon sta je een stuk sterker.
Laatst bijgewerkt door djoeka op 16-04-11 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:34

Ik heb ooit ergens gehoord dat je een paard altijd binnen 6 weken terug mag brengen... Als er iets mee is. Maar ik zou even de vorige eigenaren bellen en je verhaal uit leggen. Misschien kun je samen met hun tot een oplossing komen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:56

Bij een verborgen gebrek mag je het paard altijd terugbrengen mits aantoonbaar dat het bij de verkoop aanwezig was.

Dit is niet keihard aan te tonen als verborgen gebrek omdat het niet lichamelijk is maar ook dan heb je rechten. Aangezien jij specifiek hebt gevraagd of de pony braaf was en hij dat bevestigde is dit dus ook een verborgen gebrek.
Zonder contract is het lastiger maar ook mondelinge afspraken zijn bindend en aangezien er meerdere getuigen waren toen jullie je afspraken maakten kun je dit dus ook hard maken.

Vraag hem anders eens bij jullie thuis te komen kijken hoe de pony is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 15:02

Afspraken maken om de pony terug te doen: geen geschikte kinderpony voor een meisje van 9.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 15:04

Ik begrijp dat ze bij een particulier vandaan komt en geen handels stal??
Dan is het jammer, maar dan heb je geen poot om op te staan.
Laat eerst eens een ervaren persoon kijken wat er nu precies aan de hand is met het dier.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 15:07

Jammer dat je geen bloed af hebt laten nemen, dit klinkt weer als een gevalletje oplichting. Ik zou alles op alles zetten om hem terug te brengen.