Paard valt mij aan.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pascalll

Paard valt mij aan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 20:16

Vandaag liepen mijn vader en ik de wei in om ons paard naar de andere wei te brengen.
Ik heb een tinkermerrie van 7 jaar, een lief paard opzich maar ze heeft van die kuren.
Toen we nog maar net in de wei stonden, kwam ze woedend op ons af gerend.
Ik wist niet wat me overkwam dus ik liep achteruit en mijn vader uiteindelijk ook.
Toen draaide ze zich om vlak bij het hek en jaagde onze ezeltjes op(ja die hebben we ook)
Ze ging bokken, rennen en ze had de oren plat in de nek en haar neusgaten waren helemaal wijd.
Als verdediging hadden we een longeerzweepje gehaald, zo vloog ze niet meer op ons af maar stopte ze vlak voordat ze bij ons was, draaide ons te kont toe en rende weer weg.
Dit ging een tijdje door en mijn vader bleef maar rustig door de wei lopen, ik moest buiten staan.
Ondanks dat ze ontzettend veel respect heeft voor mijn vader, bleef ze zo doen.
Maar na een hele tijd kreeg mijn vader haar te pakken, en heb je haar eenmaal, dan is het een schat van een paard en kun je er alles mee doen.
Dit gedrag zijn we van haar gewend maar niet zo extreem, meestal loopt ze in een sukkeldrafje van ons weg iedere keer als we komen en dan niet zo boos, gewoon als spelletje.
Maar dan kan ik haar zelfs na een paar minuten zo pakken en dan geniet ze gewoon van het poetsen, wandelen, longeren, rijden, vrijheidsdressuren etc. Ik doe zegmaar verschillende dingen met afwisseling met haar zodat ze overal plezier in blijft houden en het niet te standaard wordt.
Het ging de afgelopen tijd ontzettend goed met haar gedrag, maar nu doet ze dit en dat is natuurlijk heel vervelend.

Hebben jullie hier misschien een oplossing voor of dit ook meegemaakt?
Ik hoor het heel graag, elke hulp is welkom!

JennHorsezz_

Re: Paard valt mij aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:23

Als je voortaan de wei inkomt neem dan een wortel of een appel mee, blijf dan even staan, dan komt het paard vanzelf misschien naar je toe. Ook als je zijn halster wilt omdoen, verstop het dan achter je rug en doe het heel erg rustig aan. Ik hoop dat mijn tips werken :)

Succes ! ;)

JennHorsezz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:30

Owhja ! ook heel belangrijk is dat je je paard niet enkel iets lekkers mag brengen als je hem wilt vangen, breng hem dus ook eens iets lekkers als je hem niet wilt vangen. Als je een slim paard hebt die rijkleding herkent, doe dan eens gewoon een jeansbroek met schoenen aan. Ook kan je de naam van een ander paard roepen, dan denkt hij dat je een ander paard nodig hebt, en zal hij blijven grazen, maar dan pak je hem gewoon. en nog iets, loop niet altijd in de richting van zijn hoofd er naartoe probeer eens in de richting van zijn buik te lopen.

Zo. Ik denk dat deze tips je wel zullen helpen ;)

pascalll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 20:34

Ik neem altijd al een handje brokjes mee, zelfs als ik gewoon kom om te knuffelen. Ze krijgt wat als ze lief is, doet ze vervelend, krijgt ze ook geen beloning. Dat met die kleren zou best eens kunnen helpen, ik heb altijd rijlaarzen aan! En het halster heb ik aan mijn hand, en met een hoofdstel rent ze al weg als ik hem aan het hek hang. Dus dat achter de rug is ook heel erg slim! Dankjewel!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:36

Jeetje! Ik vind haar helemaal niet zo respectvol, niet naar jou en niet naar je vader. Het lijkt er namelijk op dat ze alles en iedereen door de wei aan het jagen is alsof ze de baas is, en vervolgens kom jij ook nog met een hand brokjes om haar te belonen. Ik maak er niet vaak gebruik van maar dit schreeuwt om een goede join up. Een alfamerrie zou dit paard wegjagen, elke keer als jouw paard brutaal op haar af zou komen zou ze het terugzetten in een hoek van de wei, net zolang totdat ze op haar commando gewoon weer zonder praatjes en attent terugkomt. En dat is precies wat jullie ook moeten doen. En pas als ze dat doet heeft ze haar brokjes verdiend en niet eerder ;)

pascalll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 22:38

Als ze iets verkeerds doet, krijgt ze nooit brokjes:P maar ik was ook net weer de baas over haar, ze deed alles weer netjes en nu begint ze hiermee, wat 10x erger is dan wat ze eerst deed. Heel raar. Ik las ook iets dat ze een soortgenootje kan missen, kan dat kloppen?
Ze staat namelijk al meer dan een jaar met 6 ezels en 2 geiten, geen pony ofzo. ZOu het daar ook aan kunnen liggen?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 18:10

Dat soortgenootje missen kan, alhoewel ezels ook op dezelfde manier zouden moeten communiceren als paarden. Wat ik wel denk is dat al deze dieren niet echt partij voor haar zijn in de zin van rangorde, zij voelt zichzelf de baas over deze dieren, en probeert dit nu ook bij jullie uit

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:14

Kan je haar in die wei waar ze dat gedrag vertoont ook poetsen, met haar wandelen, rijden, longeren etc? :)

pascalll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 19:16

ze doet het in iedere wei, in de wei met het gras doet ze het, het gemeenste maar in de andere wei waar ik met haar poets, rijdt, longeer enzo doet ze het ook vaak genoeg! Maakt gewoon niet uit waar, ze doet het gewoon overal.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:19

Dus, als ik het goed begrijp, vertoont ze dat gedrag alleen als ze echt los is en niet in de omgang of met het werken, ongeacht waar?
Laatst bijgewerkt door Memories op 17-04-11 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

pascalll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 19:20

Ja, alleen als ik de wei binnenkom, als ze eenmaal gevangen is, is het een schat van een paard en zet ze geen stap verkeerd. Dan wil ze echt alles voor je doen!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:22

Ik zou juist helemaal geen voer gebruiken veel paarden worden daar juist vervelend door.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:25

Herkenbaar!
Als je haar nou eens los in de wei waar je werkt probeert te longeren en grondwerk te doen?
(misschien een stuk afzetten?) dus los of alleen met een halster zonder touw haar naar je toe laten komen, van je af laten sturen, draven, galloperen, meelopen?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:11

Heb ik ook gehad met mijn verzorgpony.
Maar weetje, ik snap dat je achteruit stapte, maar nu denkt zij dat ze de baas is.
In paardentaal is een paard dat een ander paard kan laten bewegen de baas.

Komt ze nog eens op je afdraven: blijf staan en maak je groot en boos, dat doe je zo:
Borst naar voren
Schouders naar achter
Strakke en boze ogen, alsof je je pony doorboort.

En trapt ze naar je, dan kan ze een rotschop terug verwachten, is ze nu helemaal gek!
Dit klinkt heel hard, maar je moet ook optreden. Op een gegeven moment bouwt het af, het is niet dat je de hele tijd moet schoppen bij het minste of geringste, alleen als ze gericht naar je trapt.
Je moet ook gaan grondwerken, het liefst met les.

Dit alles heeft mij heel erg geholpen, en we hebben een betere band gekregen.
Succes :)

Merris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:39

ja idd probeer, hoe bang je ook bent, niet achteruit te stappen. Als je denkt dat je trap tegen je hoofd aan krijgt dan uiteraard wel maar als het niet nodig is dan niet. Dat jij achteruit stapt ziet zij als een overwinning zodat je bij haar uit de buurt blijft. Probeer jou grenzen aan te geven door een denkbeeldige cirkel om je heen te trekken waar ze niet in mag komen. Wat eskegirl zegt: maak je groot en dreigend. Ze hoeft niet bang te worden maar moet door hebben dat jij de baas bent en geen speelgoed. Neem anders een zweepje mee voor de afstand en niet om te "slaan". Je kan haar wel eens met een lang zweep op de kont prikken als ze jou de komt toe draait.

Ik zou een paar keer het land in lopen en het bovenstaande aanhouden zonder haar aandacht te geven. Alsof je geld zoekt op de grond :P na een tijdje gaat ze jou negeren en loop je naar haar toe om haar te halen. Ik denk dat het belangrijk is dat jij naar haar toe loopt en zij niet naar jou toe gaat omdat jij je grenzen aan moet geven.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:30

pearlfrontri schreef:
ja idd probeer, hoe bang je ook bent, niet achteruit te stappen. Als je denkt dat je trap tegen je hoofd aan krijgt dan uiteraard wel maar als het niet nodig is dan niet. Dat jij achteruit stapt ziet zij als een overwinning zodat je bij haar uit de buurt blijft. Probeer jou grenzen aan te geven door een denkbeeldige cirkel om je heen te trekken waar ze niet in mag komen. Wat eskegirl zegt: maak je groot en dreigend. Ze hoeft niet bang te worden maar moet door hebben dat jij de baas bent en geen speelgoed. Neem anders een zweepje mee voor de afstand en niet om te "slaan". Je kan haar wel eens met een lang zweep op de kont prikken als ze jou de komt toe draait.

Ik zou een paar keer het land in lopen en het bovenstaande aanhouden zonder haar aandacht te geven. Alsof je geld zoekt op de grond :P na een tijdje gaat ze jou negeren en loop je naar haar toe om haar te halen. Ik denk dat het belangrijk is dat jij naar haar toe loopt en zij niet naar jou toe gaat omdat jij je grenzen aan moet geven.

Inderdaad, een zweep is handig.
Maar je moet er niet mee gaan slaan, met een zweep voel je jezelf sterken, dus kan je je groter maken.
Maar je mag er zeker niet mee slaan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:43

Bij mij zou de longeerzweep worden gehaald en als het schatje het nog eens zou proberen, dan weet hij meteen hoe groot het weiland is en heeft hij een afdruk van de zweep ergens staan! :D

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:34

Voer zou eigenlijk niet mijn keuze zijn, met voeren bereik je niet echt respect naar mijn idee?

Ik sla of schop eigenlijk nooit, maar echt met aanvallen ben ik heel snel klaar, dan kunnen ze echt een harde klap verwachten, heb het een paar keer gehad met verzorgpony van een vriendin.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:33

aerdenhout1 schreef:
Bij mij zou de longeerzweep worden gehaald en als het schatje het nog eens zou proberen, dan weet hij meteen hoe groot het weiland is en heeft hij een afdruk van de zweep ergens staan! :D

Kan ik het niet meer dan mee eens zijn. Klinkt mij als een paard dat gewoon niet helemaal snapt hoe de verhoudingen staan. Jij bent de baas, klaar. Wat jij wil, geldt. Mijn hele kudde poowns weten dat als ik in het midden van de kudde zit, of dat nu met voer of what so ever is, dat er naar niemand gedreigd mag worden. Op een afstand wel, maar niet in mijn directe omgeving.

Consequent zijn, en misschien zo eens wat grondwerken? Kijken wat ze doet als je haar in een klein afgezet stuk los laat?

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:39

en hier nog een hoor die dat "lieve"paard met de zweep even de hele wei zou laten zien. Weet je wat het mooie is 1x wellicht nog een keer een herhaling na een tijdje en je bent van het hele probleem af!

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:42

Ik heb zelf ook een tinker en shetlanders, en die hebben ook een pittig karakter. Bij mij zag ze ook alle kanten van de wei.

Ik denk dat het een dominatie probleem is, zulke pony's voer ik ook niet uit de hand. Ik sta geen voer af aan een respectloze, lager in rang geplaatste pony. Ik immiteer gewoon mijn leidende merrie, die neemt zelf ook het beste, en zal nooit accepteren dat een andere pony haar op- of wegjaagt.

Waarschijnlijk is jullie merrie de ezels de baas, en is ze nu grensverleggend bezig. (kijken of ze jullie ook de baas is) Ze weet waarschijnlijk ook, dat op het moment dat het halster om zit, de strijd verloren is, omdat je dan meer grip op haar hebt.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:48

Zo te lezen heb je een dominantie probleempje..

Citaat:
Ik wist niet wat me overkwam dus ik liep achteruit en mijn vader uiteindelijk ook.

Hier geef je al aan dat jij je dus door je paard op zij laat zetten (Ik geef je geen ongelijk hoor met zo'n gevaarte)
Kijk eens door haar van haar plek te zetten of je het zelfde kan bereiken.
Door achterwaats naar haar toe te lopen in een flink tempo en blijven staan waar zij stond. En dit zo een aantal keren herhalen.
Neem touw mee om haar weg te jagen...

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:58

Longeerzweep mee (niet slaan, maar als ze het heel bont maakt, mag het best wel) en haar aanvallen. En net zolang opjagen tot ze in de gaten krijgt dat jij toch echt wel de baas bent.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 14:05

Zou ik ook doen, lange zweep mee als verlengstuk van je arm, om te zwaaien en indruk te maken, niet te slaan; haar flink alle hoeken van de wei zien laten; blijven achtervolgen, haar geen rust geven tot het jou uitkomt. Dit soort streken absoluut niet accepteren.
Mocht het echt nodig zijn om haar bij je weg te krijgen aarzel dan niet een flinke mep te geven, dat gebeurt in de natuur ook. Wie niet luistert moet maar voelen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:38

Never nooit niet achteruit lopen dus met zo'n dominant tiepje, maar daar ben je nu ook al achter. :) Ik ben dan ook nogal van het kort door de bocht werk blijkbaar, bij mij ging een (longeer) zweep mee en als ze met kaken opengespert naar me toe komt dan maakt ze kennis met mr. Longeerzweep, waar ze hem maar hebben wilt.

Ik heb zelf ook een behoorlijk dominant paard, die heeft mij ook één keer aangevallen. Eén keer idd. Daarna nooit meer. Ook samen met zweep opgelost, en daarna om de verhoudingen te bevestigen wat grondwerk gedaan.