Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
cissy schreef:en je hebt natuurlijk al naar je zadel laten kijken of die goed past en naar het gebit van je paard of daar geen haken zitten bijvoorbeeld en je hebt ook al aan je lesgever gevraagd of die je met rijden daarbij helpt?
Zo nee, dan zou ik dat eerst even (gaan) doen voordat je bijvoorbeeld naar een martingaal op zoek zou gaan.
Misschien heeft je pony wel ergens pijn waardoor hij zijn rug wegdrukt en zn hoofd omhoog gooit?
Het kan zoveel oorzaken hebben.

ninajojo schreef:De paarden die ik ken die hun hoog omhoog gooien hebben geen vertrouwen in de hand.
Dit betekend dus dat ze waarschijnlijk een slechte ervaring hebben gehad met het bit in of dat ze nooit losgelaten zijn (dus altijd druk in de mond tijdens rijden).
Martingaal is naar mijn mening niet nodig. Het beste kan je proberen te zorgen dat hij weer vertrouwen gaat krijgen in je hand.
Probeer er dus op te letten dat je je hand heel rustig houdt en niet in zijn mond rukt. En laat hem lekker vaak de hals strekken (iedere keer bijv. als pauze tussen draven en galopperen door).
Veel succes!