Punten voor verzorging

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Punten voor verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 20:31

Ik hoor regelmatig dat veel juryleden standaard een 7 of 8 voor verzorging geven, maar helemaal eerlijk is dat niet natuurlijk, want hoger moet ook mogelijk zijn.
Maar hoe krijg je het hoger?

Mijn pony is altijd gewassen, netjes geknot, staart ingevlochten, voorpluk ingevlochten, mooi en verzorgd tuig, net jasje met bijpassende cap en zweep.
Maar toch een 7.

Ik kreeg afgelopen wedstrijd zelfs veel complimentjes dat mijn pony er zo mooi uit zag.
En de anderen in de rubriek waren toch duidelijk een stuk slordiger gevlochten (niks mis mee overigens hoor).
Toch allemaal een 7.

We hadden 168 punten, dus voor het winstpunt maakte het niet uit om een hoger verzorgingspunt te geven.

Wanneer wordt er nou echt een hoog cijfer gegeven?

KarinvdM

Re: Punten voor verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:33

Zoals je zelf al zegt, meestal geven juryleden een standaard cijfer.
Ik geef bijna altijd een 8, tenzij ik vieze sokken oid zie, dan ga ik naar beneden.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:36

Ligt puur aan de jury. Altijd dit gezeur over dit onderdeel (niks tegen jou), het is en blijft toch een jurysport. Als je een 7 voor een gebroken lijn krijgt die netjes was had dat toch ook een 8 kunnen zijn. Daar hoor je niemand over. Sommige jury's geven nu eenmaal eerder een 8 dan de andere, ik heb ook wel eens een 6 gekregen voor een perfect witgewassen en netjes gevlochten pony. Jammer, maar je doet er niks aan. ;)

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:58

De meeste jury's geven daar niet eens zoveel aandacht aan volgens mij, zoals je al zegt, de standaard is 7 of 8, veel zal je daar niet aan kunnen veranderen jammer genoeg.
Ik heb eens geschreven bij een jury van het L1 (of L2 weet het niet meer, iig klasse Licht), en die keek bij geen enkel paard naar de verzorging hoor, was echt bij ELK paard een 7 :roll:
Ik heb eens op wedstrijd gehad dat het daar erg begon te regenen, mijn paard zag er niet meer uit, knotjes waren verpest en benen zo zwart als wat door de modder.
En ja hoor, ik kreeg een 7 :')

Dusja, het is en blijf een jurysport, jammer maar helaas, niet veel aan te doen

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:06

tja ik heb zelfs altijd krullen in de staart (pony heeft een hele mooie staart maar met krullen nóg mooier).
verder heeft pony altijd stralend witte voeten want de dag ervoor moet er gewassen worden. manen in de knotten, tuig schoon, amazone netjes en schoon, laarzen gepoetst.
toch krijg ik ook meestal een 7 soms een 8, ik heb niet het idee dat ze er echt naar kijken

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 21:18

Tja gezeur is het misschien, maar bij een gebroken lijn is misschien wel wat te verbeteren.
Bij verzorging misschien ook.
Want wanneer is het dan echt een 8 of 9 waard?

Standaard 7 of 8? Je geeft toch ook niet standaard een 7 of 8 bij een oefening in de proef.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:22

Tijdens de proef zelf zijn de jury's wel aandacht op hoe de figuren worden gereden, de meeste zijn juist hélemaal niet aandachtig naar de verzorging, ze zijn gewoon zo gefocust op de proef zelf.
Toen ik moest schrijven bij die jury was het na elke proef 'euh ja en voor verzorging, een 7 maar zeker'

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:26

Nee standaard bij oefeningen zijn 5jes en 6jes, daar krijg je bij de meeste jurys ook geen 8/9ens en 3en! Sowieso vraag ik me af waar verzorging eigenlijk op slaat. Leuk hoor, dat je er verzorgd uitziet, maar het heeft niets met je proef, kwaliteiten van je paard of jouw rijvaardigheid te maken. Van mij mogen ze het weglaten!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 21:28

Dat is weer een hele andere discussie Jolien, ben ik het overigens wel mee eens hoor.
Maar het staat er wel bij.

Ik vind het gewoon oneerlijk dat iemand die er veel aandacht aan besteedt dezelfde punten krijgt als iemand die er veel minder aandacht aan besteedt.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:32

Dan zou ik dus bij een spierwit paard een hoger cijfer moeten geven dan een bruine? Bij die schimmel kan ik zien dat er veel werk op gedaan is, een bruine kan je zo uit de stal trekken en snel wat knotten maken...
Ik kan niet zien hoeveel werk iemand er van gemaakt heeft hoor! Misschien is de bruine ook wel gewassen, maar dat zie je niet.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 21:32

Maar je kan wel zien of de ene zijn best heeft gedaan op knotten en netjes schoon gemaakt tuig en kleding.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:34

Ik kan vanuit de auto niet zien of iemand z'n tuig gepoetst heeft. :n
Niet iedereen kan even mooi vlechten, dat wil niet zeggen dat er op lelijke knotten niet veel moeite gedaan is.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 21:35

Nee maar toch is het dan minder mooi, dus minder punten.

Als ik een middendraf er uit probeer te rijden, welke niet lukt, wil dat ook niet zeggen dat ik er niet veel moeite voor heb gedaan.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:37

Dat kan je niet vergelijken. :n
Als je middendraf mislukt is er ergens iets fout gegaan in de voorbereiding of uitvoering.

Iemand met mooi tuig en mooie dure kleding moet ik dus ook een hoger cijfer geven dan iemand die met simpel tuig een een oud jasje en rubber laarzen start?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 21:40

Nou oke dan is tuig en kleding misschien niet het goede voorbeeld (alhoewel netjes tuig en kleding ook bij verzorging hoort).
Maar knotten en staart vlechten en voorpluk e.d. vind ik wel een voorbeeld.
Ziet het er niet uit, dan een laag cijfer, ziet het er mooi uit, dan een hoog cijfer.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:46

Kleine pony's met knotten die recht omhoog staan beloon ik zelfs, dan is het duidelijk dat de kinderen zélf de moeite hebben gedaan om hun pony in te vlechten. :D

Van mij mogen ze het punt verzorging weglaten. Je krijgt nu eigenlijk heel makkelijk 1 of 2 punten cadeau dankzij de 7 of 8 die je ervoor krijgt.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 21:53

Dus iemand met niet een kleine pony, maar netjes gevlochten beloon je dan niet? Die krijgt gewoon het standaard punt.

Het ging me in dit topic ook niet om het wel of niet belonen van netjes gevlochten, maar meer om hoe kan je je onderscheiden en zo dus een hoger punt halen.

Ben het overigens met je eens dat ze het weg mogen laten, maar dat is een andere discussie.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:00

Ik straf dat in ieder geval niet af met een lager cijfer, wat jij blijkbaar liever zou zien.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 22:07

Nee ik zeg niet dat ik dat afgestraft wil zien, maar ik zeg dat iets wat er goed uit ziet een hoger punt verdiend dan iets wat er niet goed uit ziet.

En daarbij was mijn vraag: "Wanneer wordt er nou echt een hoog cijfer gegeven?"

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:12

In de praktijk dus bijna nooit, hoewel een 8 imo een hoog cijfer is.
Met mijn schimmel scoorde ik in het L heel soms een 9 omdat de jury de staart zo mooi wit vond. Maar ik kreeg ook na complimenten van de jury op m'n schone paard soms gewoon een 7.
Je kan daar dus maar weinig aan doen.
Je kan beter je best doen voor een hoog cijfer op een ander onderdeel. Bijv. houding en zit of het gereden zijn en het effect van de hulpen. Een hoog cijfer op zo'n onderdeel heeft veel meer waarde dan een 9 op de verzorging...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:13

Ik denk dat het per jurylid verschillend is. Bij Karin heb je nog geluk ;) , bij mij krijg je standaard een 7.
Zo heb ik dat meegekregen op jurycursus, dat het cijfer van de verzorging wel een rijtechnisch minpunt verrekent. Met een 9 voor de verzorging maak je bv. al 3 5-en goed en het gaat uiteindelijk om het rijden.
Daarbij kun je als jurylid idd nooit zien hoeveel werk iemand ervan gemaakt heeft. De een staat uren te wassen en poetsen, loopt over een modderig terrein en dan moet je een lager cijfer geven? Dat is ook niet terecht.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 12-04-11 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 22:13

Dat snap ik dat dat veel meer waarde heeft, maar daar ging het nu even niet om.

Door een modderig terrein lopen heeft naar mijn idee niks te maken met netjes vlechten.
Of je nou in een kwartier netjes kan vlechten of in een uur... netjes in netjes.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:16

Ga gewoon M starten, dan is je probleem opgelost...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 22:16

Nouja ik heb geen probleem hoor, ik vraag alleen hoe je het punt hoger kan krijgen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:18

Nou, niet dus. Zorgen dat je pony nageeflijk is in de B ;)