Beleefdheid op de Veluwe...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dana82

Beleefdheid op de Veluwe...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 13:31

Ik was zwaar aan het twijfelen of ik hier een topic zou openen maar ik kan het niet laten.

Wij waren met een groepje een weekendje naar de Veluwe, we hadden prachtig weer en de sfeer kon niet meer stuk. Dag twee gingen we de duinen in en dat was al best spannend voor sommige van onze paarden. Onze paarden zijn immer geen grote open vlaktes en zo los zand gewoon.
Toen er dan over de heuvel nog een stuk of 15 paarden aangekwamen gestormd was het hek van de dam. Ze zagen ons al van ver, wij stonden gewoon stil. Ik kon gelukkig snel afstappen en ondanks onze tekens om te vertragen kwam die andere groep ons gewoon voorbij gerend.
Kijk, dat is dus levensgevaarlijk. Blijkbaar hadden die andere ruiters dit niet door maar denk eerder dat ze hun paarden gewoon niet onder controle hadden. Waarschijnlijk mogen die paarden daar altijd eens goed vliegen. Onverantwoord door dat mulle zand maar kom als ze het gewoon zijn. Gelukkig is geen van onze paarden achter de rest aangegaan als het schol bij sommige niet veel.

Ik hoop van harte dat één van deze ruiters ook op bokt zit en dit topic leest. Ik hoop dat diegene waarover dit gaat nu eens even goed gaat nadenken. Zoals jullie wel zullen begrijpen waren onze paarden en ruiters behoorlijk van slag. Wij rijden geen 200 km met de trailer om dan van onze sokken gereden te worden op het mooiste stukje van de Veluwe. Daar willen we genieten van de omgeving en van onze paarden. Dat genieten hebben we wel op onze buik kunnen schrijven. De paarden kwamen pas tot rust toen we de andere paarden niet meer zagen. Tof hé.
Dit is niet bepaald goede reclame voor dit mooie stukje natuur en voor het ruitertoerisme in het algemeen. Wat hadden jullie gedaan als er onze groep op hol waren geslagen en er gewonden waren gevallen?

In Vlaanderen is men nu al een tijdje bezig met een campagne rond "veilig paardrijden" en 1 van de belangrijkste punten is dat je als je andere paarden tegenkomt die je in stap voorbij gaat en vraagt of je in een andere gang mag verder gaan.

Ik moet wel nog even zeggen dat er nog een groep aankwam in galop die gingen wel netjes over naar stap, dank daarvoor.

sporter

Re: Beleefdheid op de Veluwe...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:33

Klinkt eerder of dat jullie je paarden niet zo goed onder controlle hebben.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:35

Controle zullen ze wel hebben anders waren ze erachter aan gegaan. Als een paard in een andere spannend omgeving komt met ander gespannen paarden en dan komt er een kudde voorbij gerend vind ik het niet gek dat ze zo reageren.

IMO ook erg onbeleefd, denk je dat het een manege was of gewoon recreatiegroep?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:36

En wat dan nog? Het hoort niet dat je andere paarden in volle galop paseert!
Gewoon terug naar stap of op zijn minst terug naar draf zodat je ook kan reageren als je zie dat er een paard iets te fel reageert.

troi

Ik vindt het ook erg onbeleeft om simpelweg voorbij te denderen.. Beetje manieren mensen

xMaritt

Hier in Nederland is het volgens mij ook bij iedereen bekend dat je tegenliggers in stap passeert? Waarschijnlijk was het gewoon een uitzondering die zich er niet aan hield, wel jammer dat jullie die net tegenkwamen..

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:37

Ben het ook helemaal met TS eens !

Of je nu op de Veluwe, in Drenthe of België rijd, passeren doe je netjes in stap !

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:39

sporter schreef:

Wat een rare reactie.
Een paard is een kuddedier en een vluchtdier en ziet niet het verschil tussen een uitgelaten galopje of rennen voor je leven...

Er zijn niet voor niets ruiterregels en ik geef ts helemaal gelijk dat ze dit soort dingen aankaart.

Ik heb het zelf ook gehad toen ik met mijn twenter aan het wandelen was (dus aan de hand) toen kwamen er ook een paar debielen voorbij gegaloppeerd. Ik had behoorlijk wat moeite om hem bij me te houden.

En zoals met alles: wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gewoon normaal passeren en rekening houden met elkaar is toch niets te veel gevraagd?

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:39

Nee hoor, hier in de omgeving denderen er ook genoeg je voorbij. Ligt een beetje aan de mens ook volgens mij. Ik heb het vroeger ook geleerd, netjes buiten elkaar in stap passeren, maar tegenwoordig verhard de maatschappij behoorlijk en dat merk je op alle gebieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:40

Idd ik vind het ronduit asociaal, passeren doe je in stap. |o
Toch zou ik persoonlijk op me paard blijven zitten IPV afstappen.

Ariege

sporter schreef:

Er bestaat ook nog zoiets als ruiteretikette. Het is gewoon not done om een andere ruiter cq aanspanning in volle patroon te passeren.

Tessebes

Ik vind het niet meer dan normaal dat je andere paarden passeert in stap. Helaas blijf je altijd van die aso's hebben die maling hebben aan de normale gedragsregels. Maak je er niet te druk om, irritatie is energieverspilling en het is zonde om daar je hele dag door te laten verzieken. Pech dat het gebeurd is, maar niemand heeft er wat aan over gehouden.

_kath

Het is gewoon goed fatsoen om in stap over te gaan als je andere ruiters tegen komt. MOCHT iemand dan zijn of haar paard niet onder controle hebben dan is de situatie vaak eerder onder controle dan als je in draf / galop gepasseerd wordt.

In overleg in draf voorbij gaan.

Gewoon even rekening met elkaar houden.
Lijkt me niet meer dan normaal.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:42

Sjemig, wat een domper op julie mooie dag.... gelukkig is er niks gebeurd!!!
Ik hoop dat de 'dader' dit leest en eens nadenkt. Het had een groot ongeluk kunnen worden. bah bah bah
Beetje fatsoen is tegenwoordig ver te zoeken!

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:48

Dat is idd niet wat je van een leuke dag op de veluwe verwacht.

Ik ben een aantal jaren ook op vakantie gegaan naar de veluwe met mijn paard en moet er wel bij zeggen dat het merendeel zich gewoon netjes aan de regels houd en gewoon in stap passeert.

Jammer dat nog niet iedereen dat doet, het kan best gevaarlijke situaties met zich mee brengen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:57

Ik woon ook op de Veluwe en wij hebben hier in het bos een grote zandverstuiving (ik denk dat je zoiets bedoeld met duinen).
Daar laten wij onze paarden ook wel eens helemaal 'los'. Het lijkt mul maar 1 strook dat dwars over de zandverstuiving gaat, valt wel mee. Daarbij kun je er beter in galop over dan in stap, dan is het wel zwaar.
De paarden zijn het gewend en gaan zo verschrikkelijk hard dat ik ook niet zo gauw mijn paard zou kunnen terughalen.
Ik heb ook nog niet meegemaakt dat er andere ruiters waren als we daar waren. Waarschijnlijk zouden we dan wachten tot de andere ruiters weg waren. Je gaat niet expres keihard langs andere paarden heen.
Gewoon in het bos gaan we altijd in stap als we andere ruiters passeren, dat hoort natuurlijk ook zo.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:00

Dit kom je helaas overal wel tegen. Het is ronduit onbeschoft en gevaarlijk.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik er niet zo heel vaak last van heb. En ik rijd toch meerdere malen per week door de Veluwse bossen en over het zand. Ik vraag altijd netjes of ik mag passeren en meestal doen andere ruiters hetzelfde.

@mika11; Bedoel je het Hulshorster zand? Dat is ook wel zo ruim en overzichtelijk dat je makkelijk je paard los kan laten. Doe ik daar ook altijd :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:05

Ik moet zeggen, dat ik je bericht wel wat 'aanvallend' gericht vind op alle ruiters die misschien wel op de Veluwe rijden. Zo zal het vast niet bedoelt zijn en ik kan me ook zeker voorstellen dat je teleurgesteld bent omdat jullie nu heel gespannen paarden hadden en daardoor geen leuke buitenrit meer hebben gehad.

Het was ook zeker onbehoorlijk van de groep die jullie passeerde. Maar dat wil niet zeggen dat elke Veluweruiter een onbehouwen sjeeskees is die geen rekening met anderen houdt. Ik denk dat jullie gewoon pech hebben gehad met deze groep, maar voor hetzelfde geld had je zo'n groepje op het strand tegengekomen (wat mij zelf weleens gebeurd is), of in de Uiterwaarden van een of andere rivier.

Ik rijd dagelijks, nou ja, bijna dagelijks, aan de zuid-oostrand van de Veluwe en ik kom deze praktijken niet tegen. Ik kom paarden zat tegen, maar nooit wordt er gepasseerd op de manier die jij omschrijft. Tegenliggers gaan in stap, inhalen weleens in een rustig drafje, omdat je dan sneller gepasseerd en weer uit het zicht verdwenen bent.

Overigens zijn de meningen over al dan niet hard rijden door mul zand nogal verdeeld. Het hoeft niet perse slecht te zijn, zeker niet als de paarden de bodem gewend zijn.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 14:08

Ik wist wel dat er waarschijnlijk een reactie zou komen van "je moet maar zelf je paard onder controle hebben". In mijn ogen zijn dat mensen met de meeste onkunde ivm paarden en zijn het zulke mensen die je komen voorbij razen.
Nu ja, ik sta in zulke geval liever naast mijn paard dan er op. Maar dat hangt natuurlijk van paard tot paard af en als ruiter ken je je paard ook het beste. De rest kreeg eigenlijk de kans niet om af te stappen, zo snel ging het allemaal. Ik kan héél snel van mijn paard springen :D .

Ik wou inderdaad dit gewoon even aankaarten en als ik al twee ruiters tot nadenken zet, dan zijn we op de goede weg. Ik zou niet weten of het manège of recreatiegroep was. Mijn gevoel zegt "manège", het was een heel grote groep met allemaal gillende en giechelende meisje, klinkt manège-achtig, kan me wel vergissen.

@ Mika11: ik kan begrijpen dat je daar eens helemaal los wil gaan maar het moet wel veilig blijven voor andere ruiters ook. Wij hebben thuis ook paden waren we wat sneller gaan maar als er iemand anders is, hebben we pech, zal het voor een andere keer zijn.
@ Marije: niet aanvallend bedoelt, alleen echt gericht naar die specifieke groep waarvan ik hoop dat enkele dit lezen en gaan nadenken over hun gedrag.

Weet je wat nog het ergste was? We haalden die groep bijna in (denk dat ze op die tweede groep aan het wachten waren die achter ons kwamen). Wij sloegen een pad in en ik meen enkele "doei" te hebben horen roepen... kijk, wat moet je daarmee? Dat gaat toch echt te ver.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:11

[quote="Djini"
@mika11; Bedoel je het Hulshorster zand? Dat is ook wel zo ruim en overzichtelijk dat je makkelijk je paard los kan laten. Doe ik daar ook altijd :D[/quote]

Nee, wij gaan bij Doornspijk heb bos in en komen dan bij de zandverstuiving bij Nunspeet uit. Hier is het ook heel groot dus je ziet meteen als er andere paarden zijn. Maar dat hebben we eigenlijk nog niet meegemaakt. Ik zou ook niet daar heel hard gaan als er daar iemand rustig met z'n paard stapt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:17

Passeren in stap vind ik erg overdreven, in een rustig drafje kan ook geen kwaad. ;)
Verder kan ik niet oordelen over de situatie, wie weet stond de TS juist in de weg en waren hun fout. Als je 't verhaal niet van twee kanten hoort kun je daar niet over oordelen vind ik.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:20

sporter schreef:

:')

Yeah right! Dan ken jij de regeltjes en beleefdheidsvormen denk ik niet...

TS, ik kan me voorstellen dat je er van baalt, zulke mensen zouden zich diep moeten schamen! :j

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:24

KBTP, regels zijn regels. Daarnaast, al hing ts ondersteboven aan een boom, andere ruiters horen in stap langs anderen te gaan, punt uit.
Sommige paarden gaan uit hun dak als een ander paard hén in draf inhaalt en dan heeft die ruiter een probleem, je weet het nooit. En dan kun je wel zeggen dat die ruiter zijn paard niet onder controle heeft, maar die ruiter verwacht toch zeker dat regels worden nageleefd? wie hield zich dan niet aan de regels? De in-draf-inhalende ruiter. Heel simpel, regels zijn regels. Mensen vinden het raar dat anderen boos worden wanneer ze in draf of galop inhalen, maar worden zelf laaiend als een brommer hen inhaalt. Tja..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:27

Onder controle of niet,je wil gewoon een dagje lekker rijden en een ander zal dat wel even voor je verkloten.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 14:31

KBTP schreef:
Passeren in stap vind ik erg overdreven, in een rustig drafje kan ook geen kwaad. ;)
Verder kan ik niet oordelen over de situatie, wie weet stond de TS juist in de weg en waren hun fout. Als je 't verhaal niet van twee kanten hoort kun je daar niet over oordelen vind ik.

Dat je in een drafje wilt voorbij gaan is iets heel anders dan komen voorbij vliegen. De rest van je redenering is heel krom. En het was niet dat we daar ineens om het hoekje stonden hoor, ze zagen ons al van héél ver staan en van heel ver zagen ze ons teken doen om te vertragen. Je weet wel, het werelde bekende armen op en een neer laten gaan ter teken van "vertragen". Jeetje zeg, ik mag me eigenlijk over zulke uitspraken niet druk maken, is niet goed voor mijn maag...