Gericht en gemeen trappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KaasSouffle_

Gericht en gemeen trappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 20:11

Mijn pony van 11 die begint sinds deze week als ik op wil stappen gericht en gemeen te trappen,
als ik de teugels pak begint hij al raar te draaien de heletijd en
als ik dan een stap naar voren doe om mijn voet in de beugel te doen begint hij echt gemeen te trappen.
en ook als ik af ben gestapt en ik pak de teugels nog een keer om te kijken wat hij doet
doet hij hetzelfde.
hij heeft dit wel vaker gedaan (herfst en vorige winter) maar toen was het toch wat minder gemeen
en was het echt gewoon maar ergens naar toe trappen en nu is het echt gericht naar mij trappen.
is dit omdat hij pijn zou hebben of echt omdat hij geen zin heeft in het rijden en wat moet ik nu doen?

aeolusnr1

Re: Gericht en gemeen trappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:30

Dit is een heel duidelijk dominantie probleem, maak de goede dingen makkelijk en de slechte dingen die je dus niet wil moeilijk voor het paard.
En dus eerste werk meer als leider naar voor komen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:55

IK zou toch even lichamelijk ongemak uitsluiten, tanden laten controleren, zadel laten controleren, rug laten controleren. Volgens mij heeft hij ergens last van....

lieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:07

Ik zou idd alles controleren maar ook later weten wei de baas is!

Miepie77Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:08

zo'n heftige reactie wijst eerder op pijn als op gedrag, dus dat zou ik nu eerst echt uitsluiten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:13

Controleer je zadel, hoofd stel en je eventuele bijrijder!
Als dit zo uit het niets komt, dan is er iets mis!
Vraag ook even of er iets is gebeurd op het land of in de paddock, nieuw paard erbij die heeft getrapt enz.

KaasSouffle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 18:03

ik ben vandaag even langs zijn rug gegaan en hij kromp niet ineen dus denk geen pijn aan de rug ?
maar helaas is hij vandaag kreupel geworden dus kan even niks met hem doen alleen waar zitten precies wolfskiezen als ze er zijn?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:14

heb je wel les?

KaasSouffle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 14:28

Abacab schreef:
heb je wel les?

ja maar het is echt puur en alleen als ik alleen ben zegmaar

vonny1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:34

ik zou hem even laten nakijken of hij geen last van hij rug heeft.
ook zou ik even naar het zadel laten kijken.
het kan ook zijn dat hij onderuit is gegaan waardoor hij last heeft van zijn rug of SI.

succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:36

Wolfstanden zitten in de ruimte tussen de snijtanden en de kiezen. Het zijn kleine puntige tandjes, makkelijk te herkennen dus ;)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:43

Eerst laten onderzoeken of er lichamelijk niks mis is met het paard, zo niet, dan zou ik gewoon strenger worden.

Mijn paard trapt soms bij het hoeven uitkrabben. ALs ie weer een uitprobeerbui heeft en denkt dat ie over me heen mag lopen. Dan krijgt ie toch echt een schop terug. Als ik te soft ben, heb ik binnen de kortste keren wéér de situatie dat Meneer de baas over me speelt.

KaasSouffle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 15:42

Shanna schreef:
Wolfstanden zitten in de ruimte tussen de snijtanden en de kiezen. Het zijn kleine puntige tandjes, makkelijk te herkennen dus ;)

okee dan heeft hij Denk ik geen wolfstanden tenminste zijn mij niet opgevallen :P
ik dacht eerst deze tanden Afbeelding
maar dat dus niet :P
Laatst bijgewerkt door KaasSouffle_ op 13-04-11 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:43

Mijne begon hiermee toen haar nek/rug erg vastzat. Fysio bellen en de tandarts!

KaasSouffle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 15:55

VivaLaVida schreef:

maar deed ze dit ook vaker ?
want mijne die heeft het vorig jaar ook al paar keer gedaan en dan na een paar weken deed hij het niet meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:58

Gattuso schreef:
Shanna schreef:

okee dan heeft hij Denk ik geen wolfstanden tenminste zijn mij niet opgevallen :P
ik dacht eerst deze tanden [img]http://i55.tinypic.com/dyvfc2.gif[/img
maar dat dus niet :P

Ik pin me er niet op vast hoor, maar zo heb ik het altijd begrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:04

Gattuso schreef:
VivaLaVida schreef:

maar deed ze dit ook vaker ?
want mijne die heeft het vorig jaar ook al paar keer gedaan en dan na een paar weken deed hij het niet meer

Ja, het ging een tijdje heel lekker qua training en ineens begon ze met steigeren/trappen e.d.
Jouw paard heeft echt ergens last van!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:05

Wolfstandjes zitten vlak voor de kiezen.
Afbeelding
Canines zijn haak-, hengsten- of ruinentanden

Wolfstandjes zijn niet altijd zicht- en voelbaar.
Het komt voor dat wolfskiezen zich ontwikkelen, maar niet doorgroeien tot boven het tandvlees. Ze worden gemakkelijk in het tandvlees teruggedrukt wanneer het paard bijvoorbeeld op harde voorwerpen kauwt of door de druk van het bit, en zijn dan onzichtbaar. Maar ze zijn dus weldegelijk onderhuids aanwezig in die dunne, gevoelige lagen, waar het bit ook ligt. De druk van het bit is dan dus erg pijnlijk voor het paard.
De aanwezigheid van blinde wolfskiezen (kiezen die niet boven het tandvlees uit groeien, maar meestal wel duidelijk voelbaar zijn als een bultje onder het tandvlees) kan juist problemen veroorzaken, aangezien de stand van de blinde wolfskies er voor zorgt dat er een 'driehoek' ontstaat waardoor deze altijd zeer pijnlijk door het bit geraakt worden.

Naast de tandarts zou ik ook zeker een osteopaat of fysio naar je paard laten kijken.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:14

Ook al heeft hij last van zijn mond, rug, buik, oren etc. hij mag niet trappen. Nooit. Gelijk op z'n flikker geven. Even laten weten, wie er de baas is.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:32

Johanna59 schreef:
Ook al heeft hij last van zijn mond, rug, buik, oren etc. hij mag niet trappen. Nooit. Gelijk op z'n flikker geven. Even laten weten, wie er de baas is.

Natuurlijk "mag" het niet, maar hoe moet het paard je anders vertellen dat het pijn heeft.
Het gros van de paardenmensen zien zelfs dan nog niet dat een dier pijn heeft.

Hoe mag hij wel reageren op pijn?? Hoe moet hij duidelijk maken dat hij pijn heeft??

Zelfs mensen doen soms uit een pijnreactie of schrikreactie agressief, en dan die hebben nog een mond die het e.e.a. duidelijk kan maken.

Ik vind deze reactie dan ook echt zeer kort door de bocht en totaal niet vanuit het welzijn en gedachtengang van een paard genomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:34

Op zijn flikker geven is hier enigzins terecht, het paard mag niet trappen naar jou. Maar bel dan GELIJK de fysio en ga er niet meer op voordat die is geweest. Want op een gegeven moment weet het paard niet meer hoe hij je dan moet duidelijk maken dat hij pijn heeft. En dan krijgen ze het in hun hoofd niet meer bij elkaar en word het een gevaarlijker probleem......

SylviaRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:39

Ik zal er inderdaad een dierenarts naar laten kijken. Zeker voor onzekere nemen. Zal toch heel naar zijn als hij echt pijn blijkt te hebben.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:47

ik denk eigenlijk ook dat je paard ergens last van heeft. Klinkt als pijn, ergens. Ken eigenlijk geen paarden die zonder enkele reden ineens heel boos zijn.

Ik ken ook een voorbeeld van iemand wiens paard ook ineens heel raar begon te doen, bleek veel later dat iemand anders stiekem een stuk hout op dat paard had kapotgeslagen. Arm paard.... Kon de DA ook niks bij vinden (kwam na een week), tja, paard was gewoon bang...

Desalniettemin: paard mag jou nooit slaan. Maar inderdaad, als het paard al op meer subtiele manieren aangeeft dat er iets niet goed zit (oren in de nek, happen zonder te bijten etc) en jij luistert niet, heeft het paard weinig andere keus (als er wel echt iets aan de hand is).

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:40

Ik vrees dat je subtielere signalen genegeerd hebt en dat je pony nu over gegaan is naar andere, duidelijke signalen: Ik wil dit niet!
Of het pijn of dominantie is, beide los je niet op met slaan.
Er kan zóveel aan de hand zijn. Van rugpijn, buikpijn, pijn in de benen, een knellend zadel, of een drukkend zadel, pijn in de mond, in het hoofd...tot jou gewoon totaal niet accepteren meer als ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:27

ik kende een paard die ook gericht sloeg, beet enz.. Iedereen vond haar zooo vals en een vriendin van mij wilde haar een kans geven (goede afstamming ook nog, olivi) en die heeft zooooveel geduld met haar gehad.. fysio alles erbij gehad, nee niks aan de hand behale wat kleine dingetjes.. ze zou gewoon van nature vals zijn.

tot ze op een dag echt vreemd begon te doen, vriendin heeft haar meegenomen naar een grote kliniek en HELEMAAL laten onderzoeken. Bleek dat ze een zenuwaandoening had. Bijna elke aanraking/beweging deed pijn. Ze hebben haar daar meteen in laten slapen...
de enige voor wie ze lief was, was voor mijn vriendin, die haar nooit geslagen heeft of wat dan ook al wilde ze haar bijten in het begin... die heeft er zelfs een paar keer op gezeten en dat liet het paard allemaal toe..

wat een lief paard denk je dan achteraf...(kan er nu nog steeds om janken)