Wat moet ik hiermee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Wat moet ik hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 15:07

Halloo,

Ik heb een shetlander jaarling. Vanaf zijn geboorte al in de hand geweest en vanaf maand 1 met mama al wandelen op de weg. Toen hij ongeveer 4 á 5 maanden was is hij er eens vandoor gegaan maar goed. Hij leeft nog x.x

Nu zit ik met het probleem dat als we hem aan het halster hebben, en als hij meelopen moet. Hij rondjes gaat draaien om het touw, en zichzelf laat vallen. Ik trek hem gewoon net zo hard omhoog, en dan blijft hij doordrammen. Even straffen maar meneer gaat weer door. Zelfs met twee mensen kunnen we hem niet rechthouden en laat hij zich gewoon vallen.. In de wei, op de weg.

Wat moet ik hier toch mee? Ik kan wel hem elke keer aan het halster zetten dat is geen probleem alleen het meelopen is een drama.

Iemand tips?

sjoukjee22

Re: Wat moet ik hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:18

Woow, dat is best wel appart. Misschien past het halster niet ofzo of heeft hij op die plaatsen pijnlijke plekken? Nog succes ermee!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 15:19

sjoukjee22 schreef:
Woow, dat is best wel appart. Misschien past het halster niet ofzo of heeft hij op die plaatsen pijnlijke plekken? Nog succes ermee!

Halster past wel, is iets te groot. Hij loopt wel achter je aan zonder halster.. maar dat is puur uit nieuwsgierigheid en speelsheid.

Hij is wel hengst, maar wordt binnenkort geruind.

sjoukjee22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:20

Okee, misschien wordt het dan wel beter. Wil hij wel als andere paarden meelopen?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 15:21

Zelfs dan ook niet. Hij loopt er zonder halster wel achteraan maar met halster zit hij weer in zn eigen wereldje.

sjoukjee22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:22

Heeft hij zijn halster ook op stal om?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 15:22

Nee nooit. Ook niet in de wei.

Klodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:23

Gedraagt hij zich ook anders dan normaal als je het halster aan doet? Heeft hij er angst voor?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 15:25

als ik hem niet aan het halster hebt, dan volgt hij me wel. Blijft wat om me heen hangen, wat happerig. En als ik hem aan het halster heb probeerd hij weg te komen, loopt niet mee. En als die wel meeloopt gaat die draaien en zichzelf laten vallen en rollen. En komt niet overeind..

Klodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:26

Maar gedraagt hij zich ook anders als je het halster om doet? Dus niet als hij hem al om heeft?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 15:26

Nee, dat niet. Hij laat hem wel omdoen.

Klodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:28

En het schuurt ook niet? Dan weet ik het ook niet meer..

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 15:28

Nee, ook niet. Het zit ruim, en niet te strak maar ook niet te los.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:52

Kan je eens kijken of hij het zelfde gedrag vertoond als je een touw om zijn nek doet en meeneemt? (uiteraard niet te hard trekken) als hij dan wel gewoon meeloopt kan het misschien een soort van tick of van psychologische aard zijn, drammerigheid of misschien toch pijn.

Moeilijk te zeggen vanuit hier. Ik zeg niet dat een lijn om de hals de oplossing is, maar kan je misschien wat meer inzicht geven.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 15:53

Als ik een touw om zn hals doe, wilt die met touw en al ervandoor. Maar ik kan het eens proberen ja. :j

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 16:01

Klinkt toch een beetje als 'meneer wilt zijn eigen zin' als ik dat zo hoor :p Misschien heeft hij geleerd dat als hij zich zo idioot gedraagt hij zijn eigen zin krijgt.. Misschien een zweepje erbij en een tikje geven bij de eerste seconde dat hij dat idee in zijn kop krijgt? Kan me haast niet voorstellen dat zo'n jong ding een medische aandoening heeft die pijn geeft bij een halster, maar wie weet...

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 19:10

Zo dacht ik ook, echt 'n eigen wil. Toen hij nog klein was, geen probleem. Vanaf week 1 al eens halstertje om en gewoon zo oefenen en later meelopen.. ect maar nu is het een draak.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:42

Elk paard moet je opvoeden, en dit is hier dus nog niet goed gedaan.
Ook het leiden en begeleiden van een paardje is iets dat je echt moet leren, ik zou zeggen neem les.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:06

Hier is serieus iets niet goedgegaan, en als je dit nu niet goed aanpakt, gaat het nooit mee goedkomen.
Vraag er hulp bij, want nu is het bij het wandelen, straks als er eventueel een zadel opgaat.
Ga grondwerk doen, neem les, vraag er goede instructie bij.
En een shet die erbij gaat liggen als je er opgaat, heeft niet zo'n beste toekomst als je hem ooit verkopen wilt...

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 22:15

Cassidy schreef:
Hier is serieus iets niet goedgegaan, en als je dit nu niet goed aanpakt, gaat het nooit mee goedkomen.
Vraag er hulp bij, want nu is het bij het wandelen, straks als er eventueel een zadel opgaat.
En een shet die erbij gaat liggen als je er opgaat, heeft niet zo'n beste toekomst als je hem ooit verkopen wilt...

Hij zal nooit ingereden gaan worden. Grondwerk? Hij is pas 1.. ik ga hem wel eens aan de longeerlijn zetten en elke ochtend, middag en avond stappen net zolang tot het goedgaat en dan belonen. :j
En laten ruinen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:20

Altijd en nooit zijn twee woorden waarbij je altijd voor moet uitkijken dat je ze nooit gebruikt. Een shet kan een hele hoge leeftijd bereiken, en kun jij nu al zeggen dat je hem de komende 40 jaar gaat aanhouden?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 22:21

Dat kan ik nog niet zeggen, maar het is wel het plan.

cynthia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:23

Ik denk ook stapje voor stapje. En elk stapje vooruit hoe klein ook, belonen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:24

Een paardje van 1 j moet je idd opvoeden, je mag en kan er mee gaan wandelen, hij mag draven en galoperen, maar je mag hem niet gaan longeren, daar maak je de gewrichten en pezen stuk mee.
1jaar is echt te jong voor dit soort training.
Neem een gediplomeerd instructeur/trainer bij de arm en doe het samen, jij kent blijkbaar zelf te weinig van het omgaan en zeker van het opleiden van een paard, en hier is er sprake van een heel jong dier waar de groeischijven nog niet dicht zijn, dus longeerwerk zou je paard totaal de vernieling in helpen.

Saaams schreef:
Cassidy schreef:

Hij zal nooit ingereden gaan worden. Grondwerk? Hij is pas 1.. ik ga hem wel eens aan de longeerlijn zetten en elke ochtend, middag en avond stappen net zolang tot het goedgaat en dan belonen. :j
En laten ruinen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:25

Grondwerk met een jaarling kan zeer zeker. Met mijn inmiddels tweejarige heb ik ook grondwerk gedaan. Ze kan aan de hand een stapje voorwaarts, en opzij. Ik kan haar achterhand wegdraaien en haar voorhand wegzetten. Grondwerk kan zelfs met een veulen...kijk maar:

http://www.youtube.com/user/ParelliTube ... 8I98-bKSOo

http://www.youtube.com/watch?v=rLlZ8WFi9ME

Wat je niet uit het oog mag verliezen is dat een jaarling nog een puppie is. Dus het maakt niet uit wat je met hem doet, ga geen urenlang oefenen, want dat werkt contraproductief. Een veulen kan zich maar 5 minuten per keer concentreren. Dus als jij met longeerlijn urenlang gaat oefenen, kon het resultaat weleens compleet contra zijn aan wat je wilt.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 10-04-11 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt