Bodyprotector is safe... maar uiteindelijk toch pijnlijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Bodyprotector is safe... maar uiteindelijk toch pijnlijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 09:54

Hey iedreen,

Ik wat laatst met een vriendin van me mee naar de manege waar zij reed. Een meisje wat bij ons kwam zitten, had een bodyprotector aan. ik vroeg waarom zij wel met bodyprotector reed (ik zelf gebruik er geen :)) Beetje domme vraag, maar ze durfde best veel tijdens het rijden, en was ook niet bang.. niet dat het daar iets mee te maken heeft :P

ze zei omdat ze vroeger van een paard was gevallen, hier flink wat aan over had gehouden, en haar moeder dit liever had, oke geen probleem, dat is voor ieder zich :)

het was echt toeval, maar toen ze ging rijden op een ander paard viel ze, en best hard. ze viel op haar rug, hoera de bodyprotector redde haar *\o/* maar ze was jammer genoeg op haar onderug gevallen, en de bodyprotector duwde haar volop in de onderrug. Ze is er nu helemaal blauw..

Ik ga nu niet zeggen dat die bodyprotectors niet veilig zijn, maar kan het zijn dat haar bodyprotector niet goed paste ? of kan dit gewoon gebeuren als je net ongelukkig valt ?

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 10:03

ik rij ook met een bodyprotector en denk dat het gewoon een ongelukige val is, het doet altijd pijn dat kan je nooit wegnemen , zoo een ding is er voor om te zorgen (kans verkleinen) dat je je botten breekt of je ribben zwaar keust

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 10:04

tja, dat is hetzelfde als mensen die zeggen dat ze geen tok aandoen; want moesten ze verkeerd vallen helpt het toch niet. Ok dat kan gebeuren, maar de keren dat je wel valt en je tok, valvest wel nuttig waren is vele groter.
Anders zou je je veiligheidsriem in de auto ook niet meer aandoen want ja stel je voor dat je in water beland.

Anoniem

Re: Bodyprotector is safe... maar uiteindelijk toch pijnlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 11:58

Met een bodyprotector kun je nog wel lelijk vallen, maar het verkleint alleen de kans op ernstige letsels. :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 12:07

oke dan haha :P

ja ik gebruik geen bodyprotecter omdat ik dat nooit nodig heb gevonden haha := ik heb alleen een cap :P

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:10

ik heb een keertje op een crosswedstrijd geholpen daar was een bp verplicht heb er meerdere zien vallen en veel hadden een gebroken sleutelbeen omdat de bp daar dus indrukte.

zelf rij ik altijd zonder heb er nog nieteens 1.

lovebelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:11

Ik heb er een gekocht omdat ik op SGW-kamp ging.
Heb hem nu met springen aan, maar je hebt zo een flap die je stuitje etc moet beschermen.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 15:16

en die slap haal ik er dus altijd af omdat ik dat echt zwaar **** vind zitten
met springen draag ik er een, omdat de eigenaar van het paard wat ik rijd dat graag wil:)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:33

Ik denk dat als hij zo kan verschuiven, dat de maat misschien toch niet goed was.
Nu is zij alleen blauw, maar je weet natuurlijk niet wat voor letsel er was geweest als zij géén BP aan had gehad: misschien veel erger??
Ik rij buiten altijd MET, heb 4 jaar geleden een ruggewervel gebroken en dat was absoluut niet gebeurd als ik een BP had aan gehad.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:38

ikke20 schreef:
ik heb een keertje op een crosswedstrijd geholpen daar was een bp verplicht heb er meerdere zien vallen en veel hadden een gebroken sleutelbeen omdat de bp daar dus indrukte.

wat voor wedstrijd was dat? Ik kom regelmatig op Sgw's maar heb nog niet eerder meegemaakt dat er veel mensen met een gebroken sleutelbeen worden afgevoerd.

Een BP beschermt tegen ernstig letsel aan rug en inwendige organen, niet tegen blauwe plekken.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:34

was toen breda hippique zijn er 3 gevallen 2 hadden sleutelbeen gebroken. is al wel erg lang geleden maby waren toen de bp anders

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:07

Ik reed vroeger altijd met eentje.Heeft meerder keren mijn leven gered(Tegen de hindernis aan geklapt ect).Maar ik had er eentje die goed paste en dat had ik geweten mijn onderrug was ook helemaal blauw .Maar de schade had eregr kunnen zijn zonder.Ik ga er wel weer eentje kopen want ik vind het toch iets veiliger gevoel geven.

laurachanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:54

ik had ook een bp maar die van mij zat me in de weg bij het springen, ik kon niet meekomen op de hindernis, ik kreeg dus bij elke hindernis een klap in mijn rug deed vaak heel pijn :')

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:56

Ik heb ook nooit een BP, een meisje die ik vaag ken was bijna dood geweest door een BP, haar paard steigerde en ze viel en hij kwam heel hard om haar waardoor haar BP omhoog schoot ofzo en ze heeft 2 maanden in het ziekenhuis gelegen etc. weet niet precies wat ze had opgelopen!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:13

Lielle schreef:
ikke20 schreef:

wat voor wedstrijd was dat? Ik kom regelmatig op Sgw's maar heb nog niet eerder meegemaakt dat er veel mensen met een gebroken sleutelbeen worden afgevoerd.

Een BP beschermt tegen ernstig letsel aan rug en inwendige organen, niet tegen blauwe plekken.

Sleutelbeenbruiken staan hoog op de lijst van typische ruiterblessures en hebben niets met al of niet dragen van een bodyprotector te doen.

Ze zijn idd vooral ontworpen om de inwendige organen (beschadiging daaraan is immers vaak dodelijk) en rug te beschermen tegen impact van buitenaf.

Ze zijn zuiver om ernstig/dodelijk letsel door val op bv een hindernis, of door het door een paard overlopen worden of getrapt worden na een val, te voorkomen.
Geen enkele bescherming kan letsel totaal tegengaan.

Vera_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:14

Ten eerste vind ik dat een bodyprotector je houding verpest, maar das mijn mening.

Ik denk dat het er vanaf hangt hoe je valt.
Je kan vallen en je rug breken, en je kan vallen en er niks aan over houden.
Een bodyprotector beschermt je ruggenwervel en ribben meer.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:17

Ik heb liever een minder mooie houding op mijn paard, maar dan wel met een goedr BP om mijn lijf! Gebruik hem altijd buiten.

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:18

Een vriendin van mij zei ooit eens dat als je met een bodyprotector valt
dat de kans groter is dat je je nekt breekt.
Geen idee of dit klopt. Zou het wel eens willen weten :)

tinne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:25

Ik vind het niet comfortabel zo'n bodyprotector.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:20

en als je verkeerd valt , breek je je nek :D

Neee , nu even zonder gekheid , ik vind het om dingen. Iedereen heeft er 1 en je bent apart als je er geen een hebt.
Ikzelf heb er ook geen , met springen , dressuur & buitenrijden niet. Ik heb er een keer mee gereden ( van een vriendin) maar -voor mij- de kans dat ik eraf viel mét ding was groter dan zonder ding om. Ik kon me ook totaal niet bewegen en sommige ligaamsdelen werden geplet :+

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:26

Lusitana schreef:
Sleutelbeenbruiken staan hoog op de lijst van typische ruiterblessures en hebben niets met al of niet dragen van een bodyprotector te doen.

Ze zijn idd vooral ontworpen om de inwendige organen (beschadiging daaraan is immers vaak dodelijk) en rug te beschermen tegen impact van buitenaf.

Ze zijn zuiver om ernstig/dodelijk letsel door val op bv een hindernis, of door het door een paard overlopen worden of getrapt worden na een val, te voorkomen.

Als je paard op je gaat staan , met of zonder bp mag je gelijk naar het ziekenhuis , dus daar zijn ze niét zuiver voor , lijkt me..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:29

HeleneDas schreef:
Ik heb ook nooit een BP, een meisje die ik vaag ken was bijna dood geweest door een BP, haar paard steigerde en ze viel en hij kwam heel hard om haar waardoor haar BP omhoog schoot ofzo en ze heeft 2 maanden in het ziekenhuis gelegen etc. weet niet precies wat ze had opgelopen!

Dan heeft die BP niet goed gepast.. Een BP hoort niet te schuiven..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:32

een blauwe plek is niet zo erg. Wie weet wat er met de rug aan de hand was als ze geen BP om had. Beter een blauwe plek van de BP dan een gebroken rug door zonder BP te vallen ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 20:43

xxOrlando schreef:
Lusitana schreef:

Als je paard op je gaat staan , met of zonder bp mag je gelijk naar het ziekenhuis , dus daar zijn ze niét zuiver voor , lijkt me..

Er staat tegen ernstig/dodelijk letsel (dus niet dat er geen letsel zal ontstaan) en overlopen (of getrapt) worden na een val, wat technisch niet hetzelfde is als op je gaan staan.
Er is verschil in geraakt worden na een val door een doorlopend paard, en geplet worden door een paard dat op je gaat staan. ;)
En dat het niet altijd lukt om ernstig of dodelijk letsel te voorkomen, wil niet zeggen dat ze er niet voor ontworpen zijn... ;)
De rug wordt trouwens maar deels beschermd, want als je hard op je kont valt bv, krijg je te maken met een compressie die een fractuur kan veroorzaken die echt niet te voorkomen is.

Wat het makkelijker nek breken theorie betreft, daar zit een kern van waarheid in.
Als je iets omhult met een pantser, gaat de breekkracht naar een ander deel. Als je bv met een stokje ergens tegenaan slaat, breekt het door de midden. Zou je het midden van het stokje omhullen met iets dat tegen breken beschermd en ga je er dan mee slaan, heb je grote kans dat het boven of onder het omhulsel breekt omdat de kracht van de impact er toch door gaat en uitmoet.
Maar het hangt helemaal af van wat voor soort impact er waar wordt gemaakt, en je nek breken gebeurd ook gewoon zonder bodyprotector, helaas, als je ongelukkig valt.

Het is natuurlijk beter om je paard onder controle te hebben of je bv aan het zadel te grijpen om vallen te voorkomen, of als je valt goed door te rollen, dan om te gaan berusten in het feit dat je bodyprotecter je wel zal beschermen. Dat is in mijn ogen vragen om ongelukken.
Als je denkt er een nodig te hebben bij ene normaal buitenritje of manege lesje wil dat misschien eigenlijk zeggen dat je niet toe bent aan hetgene wat je aan het doen bent (of dat je een draak van een paard hebt die dan niet bij de juiste ruiter is):Y) .
Hij is uiteindelijk ontworpen voor meer radicale ruitersport waarin de kans dat je op een vaste hindernis terecht komt, of met hoge snelheid bv de diepte in afgeworpen wordt, aanwezig is.

Als je ouders je er toe dwingen is daar weinig tegen te doen. Ze moeten beseffen dat het paardrijden op zich niet veiliger wordt van bescherming, maar van kunde, en dat les en begeleiding en een passend rijdier (als in kalm als je dat nodig hebt) de betere weg is naar veilig paardrijden.

Maar dat is een andere discussie.
:D

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 20:50

Heeft er niet veel met het BP te maken , maar ik vind het een súper uitleg van u/jou :D !