Welke deken bij extreem warm weer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cynthia25

Welke deken bij extreem warm weer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 08:37

Hallo iedereen, ik heb even een vraagje.
Ons paard staat sávonds als het donker is, op stal, maar overdag de hele dag in het weiland. Nou kan ze nergens schuilen voor de zon.Oh ja, ze is zwart, maar dat ze verkleurd vind ik niet erg, wat ik wel heel erg vind is dat ze nergens kan schuilen voor de bloedhete zon in de zomer.
Nu heb ik twee opties voor als ze zon extreem warm is.
1. Haar niet de hele dag buiten laten staan of
2. een uv werende dek.
Nou is een schuilstal of iets dergelijks helaas echt geen optie dus ik wil graag ervaringen en tips over de uv-werende vliegendekens. Is het echt zo, dat ze er niet onder gaan zweten en cool blijven? Ik zal de deken alleen op doen bij hogere temperaturen, dus als ze boven de 20 graden eronder gaan zweten helpt het niet echt denk ik. Iedereen heel erg bedankt voor het lezen en voor het meedenken ook namens mijn paard /3 .

Elin_

Re: Welke deken bij extreem warm weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 08:39

gewoon geen deken :) Af met de dekentroep en gewon paard laten zijn.
bij ons dragen ze geen deken en is geen schuilstal ,maar wel voldoende water (dus dat zorgt voor verkoeling zodra de zon toch te fel word)
en mijn paard is ook zwart ;)

dekens worden alleen maar warmer ,hoe UV werend ook ;)

cynthia25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 08:40

ja, daar was ik al bang voor, daarom vroeg ik het jullie ook :j . vorig jaar stond ze soms echt dik te zweten in de volle zon, vandaar dat ik dacht, zouden die dekens echt helpen?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 08:41

Als het echt warm is draaien wij het op stal om. Normaal gaan ze overdag naar buiten en 's nachts op stal.
Maar als het erg warm is staan ze overdag op stal en 's nachts in de wei.
Dat heeft nog als bijkomend voordeel dat er 's nachts geen dazen etc actief zijn.

Ervaring met een uv werende deken heb ik helaas niet voor je

cynthia25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 08:42

Japeloup schreef:
Als het echt warm is draaien wij het op stal om. Normaal gaan ze overdag naar buiten en 's nachts op stal.
Maar als het erg warm is staan ze overdag op stal en 's nachts in de wei.
Dat heeft nog als bijkomend voordeel dat er 's nachts geen dazen etc actief zijn.

Ervaring met een uv werende deken heb ik helaas niet voor je

Goh dat is ook een goed idee zeg, heb alleen wel een probleem, de staleigenaar heeft de paarden liever niet s'nachts buiten, maar ga het toch met hem overleggen, bedankt in ieder geval *D

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 08:43

Ik zou het paard dan 's nachts buiten zetten en overdag binnen. Vanaf 6/8 uur 's avonds tot een uur of 10 's morgens is het vaak prima te doen.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 17:09

Ik zit met het zelfde probleem. Ik heb ook een zwart paard zonder schuilmogelijkheid tegen de zon. Het weide ritme omdraaien kan niet. De boer wil ze 's nachts niet buiten. Als ik hem overdag niet op de wei wil is dat prima, maar dan staat hij de hele dag en nacht op stal.... Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling... :n

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 17:10

Mijn paard gaat snachts naar buiten in de zomer, ook geen schuilstal. Met echte hitte vind ik het niet te doen buiten, plus dat wij dazen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 17:19

kun je ook geen boom planten in het weiland? dat ze door de boom ook een plek heeft met wat schaduw?!
en natuurlijk voldoende watermogelijkheden (let wel op dathet elke dag goed verschoond wordt!)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 17:21

Een paardenvacht werkt 100 keer beter dan een deken...Liever zonder deken dan met denk ik..Zou wel fijn zijn als er bomen o.i.d. staan...Anders aan weerszijden hoge schuttingen plaatsen zodat ze met ochtend en met middagzon deels beschutting hebben?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 17:22

wij hebben bij onze paarden oook geen deken op hoor. in het wild krijgen ze toch ook geeen deken op? ;)
mijn zwarte paard die verkleurt ook niet, ze staat ook gewoon de hele dag buiten. natuurlijk wel iets maar niet veel.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 17:31

Darkness85 schreef:
Ik zit met het zelfde probleem. Ik heb ook een zwart paard zonder schuilmogelijkheid tegen de zon. Het weide ritme omdraaien kan niet. De boer wil ze 's nachts niet buiten. Als ik hem overdag niet op de wei wil is dat prima, maar dan staat hij de hele dag en nacht op stal.... Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling... :n

Je kunt hem ook gewoon op het heetst van de dag binnen (laten) halen, tussen 12 en 3 zo'n beetje. Dat scheelt al heel veel. Als hij 'smorgens om zeven uur eruit gaat en 'savond als het donker wordt weer naar binnen zijn dat toch heel wat uren buiten!

Een vriendin van mij had voorheen een party tent in de wei gezet voor schaduw. Weet niet of ze dat nog doet. Is natuurlijk ook een idee. Maar dan moeten ze er wel onder passen en durven. zo niet dan is er aan een kant meestal wel wat schaduw.
Overigens grazen ze met hun hoofd in de schaduw van hun lichaam, dus een zonnesteek lopen ze niet snel op en voor de rest kunnen ze warmte goed verdragen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:17

Onze paarden kunnen ook niet schuilen in de wei. Vij extreem warm weer gaan ze dan overdag naar binnen, en s'avonds/s'nachts naar buiten. Vind het anders veel te warm!

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:06

@ Lusitana: Dat is ook niet echt een optie. Omdat hij dan als enige op stal staat. Hij kan daar niet tegen en breekt de boel af. Is dan compleet doorgedraaid en wit van het schuim. Dat lijkt me ook niet goed op zo'n warme dag. Plus dat hij een erg warme box heeft door de houten wanden en het vrij lage plafond.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:08

Elin_ schreef:
gewoon geen deken :) Af met de dekentroep en gewon paard laten zijn.
bij ons dragen ze geen deken en is geen schuilstal ,maar wel voldoende water (dus dat zorgt voor verkoeling zodra de zon toch te fel word)
en mijn paard is ook zwart ;)

dekens worden alleen maar warmer ,hoe UV werend ook ;)

Kan je paard dan wel uberhaupt ergens schuilen? Onder een boom ofzo ?

cynthia25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 20:19

Nou s'nachts buiten is geen optie, het is een groot weiland met 2 stallen en een rijbak, maar wel midden in het dorp en de eigenaar wil de paarden voor de veiligheid beslist niet s'nachts buiten hebben. En nee, geen bomen om te schuilen. Er staan wel bomen aan de ene kant, maar dan komt er geen schaduw in het land. Vers en schoon drinkwater heeft ze natuurlijk wel volop.

cynthia25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 20:22

[/quote]
Je kunt hem ook gewoon op het heetst van de dag binnen (laten) halen, tussen 12 en 3 zo'n beetje. Dat scheelt al heel veel. Als hij 'smorgens om zeven uur eruit gaat en 'savond als het donker wordt weer naar binnen zijn dat toch heel wat uren buiten!

Een vriendin van mij had voorheen een party tent in de wei gezet voor schaduw. Weet niet of ze dat nog doet. Is natuurlijk ook een idee. Maar dan moeten ze er wel onder passen en durven. zo niet dan is er aan een kant meestal wel wat schaduw.
Overigens grazen ze met hun hoofd in de schaduw van hun lichaam, dus een zonnesteek lopen ze niet snel op en voor de rest kunnen ze warmte goed verdragen.[/quote]

MIsschien dan toch maar op het heetst van de dag binnen halen, al heeft ze wel een vrij warme stal, lijkt me toch beter dan vol in de zon. Of maak ik me misschien druk om niks en vind ze het niet zo erg in de zon, ja ik vind het lastig, konden paarden maar praten................ *D

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:29

Misschien moet je het negatieve effect van een zwarte vacht ook niet overschatten. Veel van die woestijnvolken dragen juist expres zwart.

cynthia25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 20:33

LindyH schreef:
Misschien moet je het negatieve effect van een zwarte vacht ook niet overschatten. Veel van die woestijnvolken dragen juist expres zwart.

Ja daar zeg je wat, weer stof om over na tedenken :)

emspa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:42

Deken is denk ik geen optie.
ik denk dat je de natuur gewoon een beetje zn gang moet laten gaan.
Des noods kan je ook altijd nog een boompje planten(werkt ook altijd best goed)
en misschien proberen om ze op het warmste moment van de dag ( tussen 12 en 2 uur 's middags) niet buiten te zetten of verkoeling te bieden.
en als je ze op stal zet overdag zorg dan wel voor voldoende ventilatie

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:50

Een goede uv werende deken scheelt echt wel hoor, is zeker aan te raden voor een zwart paard. Ik heb mijn friezen in de zomer wegens exceem witte dekens om maar ze zijn dan veel koeler dan als ze geen deken om hebben. Dus het helpt heel goed!

cynthia25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 20:56

aisie schreef:
Een goede uv werende deken scheelt echt wel hoor, is zeker aan te raden voor een zwart paard. Ik heb mijn friezen in de zomer wegens exceem witte dekens om maar ze zijn dan veel koeler dan als ze geen deken om hebben. Dus het helpt heel goed!

oh zoveel tegenstrijdige reacties, nu weet ik het even niet meer!!!!!!!! ahahahahahah
welke dekens gebruik jij dan? En waar zijn ze te koop? :)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:01

Voor de exceem heb ik rambo dekens maar er zijn wel meer goede dekens die de warmte weerkaatsen. Gewoon ff rondkijken op de online shops dan kom je vanzelf wat tegen. Als de deken goed past heeft je paard er geen hinder van en het helpt ook uitstekend tegen de vliegen en dazen.

cynthia25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 21:02

aisie schreef:
Voor de exceem heb ik rambo dekens maar er zijn wel meer goede dekens die de warmte weerkaatsen. Gewoon ff rondkijken op de online shops dan kom je vanzelf wat tegen. Als de deken goed past heeft je paard er geen hinder van en het helpt ook uitstekend tegen de vliegen en dazen.

oke en heb je dan ook de hals en het hoofd bedekt?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:05

Ja maar dat is puur voor de exceem. Voor alleen de warmte kun je ook eentje zonder hals doen.