Is topsport nog wel gezond voor paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kfransen

Is topsport nog wel gezond voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 21:52

Hallo allemaal,

Voor een schoolopdracht van nederlands moeten wij een betoog schrijven.
Mijn onderwerp is:
'Paardensport: is topsport nog wel gezond voor de paarden?'

nu heb ik meningen nodig van andere mensen over dit onderwerp.
Graag zou ik van jullie willen weten hoe jullie hierover denken, vind je dat het niet gezond is of juist wel en waarom je dat vind.

Alvast bedankt!

Pauline

Re: Is topsport nog wel gezond voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:53

Wat is je eigen mening?

kfransen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 21:54

Ik zelf vind dat het aan de verzorging, training etc. van het paard ligt om te kunnen beoordelen of het gezond is voor paarden of niet.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:55

Is topsport gezond voor een mens?

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:55

In een betoog verdedig je alleen je eigen mening he?
Een beschouwing bestaat uit verschillende visies.
Je kan andere meningen natuurlijk wel weerleggen.

Weet niet of je dit goed helder hebt maar zeg het toch maar even. :)

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:56

ik vind het heel erg liggen aan welke topsport ze dan doen..
springen is natuurlijk veel belastender dan dressuur.. al word er daar ook veel gevraagd van een paard.
Ik vind de drafsport eigenlijk gewoon niet meer gezond..
je hoort daar vaak dingen als een hartaanval/stilstant, gebroken benen, en ze leven minder lang.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:00

Grace schreef:
springen is natuurlijk veel belastender dan dressuur.. al word er daar ook veel gevraagd van een paard.Ik vind de drafsport eigenlijk gewoon niet meer gezond..
je hoort daar vaak dingen als een hartaanval/stilstant, gebroken benen, en ze leven minder lang.

Dat vind jij gewoon of heb je daar ook een onderzoekje van of iets dergelijks? :D

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:02

Topsport is afzien voor zowel mens als dier
Net dat stapje meer dan je eigenlijk kan
Een mens kan hiervoor kiezen een paard niet..

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:03

unamie schreef:

Als een paard gaat liggen voor een hindernis wordt het lastig om hem erover heen te krijgen :Y)

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:19

sporter schreef:
unamie schreef:

Als een paard gaat liggen voor een hindernis wordt het lastig om hem erover heen te krijgen :Y)

Maar paardje krijgt wel klappen (wss) om het ze te laten proberen :j

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:22

sporter schreef:

Deden ze dat maar... paarden zullen altijd hun uiterste best doen

Miepie77Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:26

sporter schreef:
unamie schreef:

dat geeft dan al aan dat het paard zelf niet zo nodig over de hindernis wil

topsport is voor niemand gezond, kan best een tijdje maar niet langer als een paar jaar, je loopt dan continu tegen je reserves aan en een paard dus ook, is niet voor niets dat er zoveel paarden al vroeg worden ingeslapen omdat ze rug en of beenproblemen hebben

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:31

Een paard zal ook nooit uit zichzelf een parcour gaan springen :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:33

Ik denk, dat je eerst een definitie moet schrijven over wat topsport is.

Miepie77Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:33

unamie schreef:

een heel parcours niet maar een sprongetje wel hoor, mijn jaarling sprong als ie los in de bak liep uit zichzelf over het kruisje en een aantal keer, je zag dat ie het grappig vond

Miepie77Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:35

Electra63 schreef:
Ik denk, dat je eerst een definitie moet schrijven over wat topsport is.

idd want de meningen zullen hierover verschillen

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:41

Warendorff (Het Paardensportmekka van Dld) heeft ooit een onderzoek hiernaar gedaan en daaruit bleek dat paarden die goed getraint werden en ook in de zwaardere sport langer leefden en langer gezond bleven dan paarden die weinig tot niet werkten. Het stond toen in een duits blad maar dat heb ik helaas niet meer.

Overigens is springen en dressuur op topniveau even belastend en daarbij komt dat topspringpaarden echt niet iedere dag een parcours op 1.50m springen

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:41

unamie schreef:

Volgens mij zijn er prima paarden die uit zichzelf hindernissen springen als ze los in de bak worden gelaten. Er zijn ook genoeg paarden die springen helemaal geweldig vinden!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:43

Topsport, als in continu het uiterste van je kunnen vragen.. en van je lichaam.
Dat is natuurlijk nooit gezond. En vragen om blessures.

Maar met goede ondersteuning, begeleiding etc is het vol te houden denk ik dan. :+

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:45

Grace schreef:
springen is natuurlijk veel belastender dan dressuur.. al word er daar ook veel gevraagd van een paard.
Ik vind de drafsport eigenlijk gewoon niet meer gezond..

Mag ik vragen wanneer je voor het laatst aanwezig bent geweest op een wedstrijddag?
Er zijn veel dravers die na hun koers carrière verder gaan als rijpaard of de fokkerij in gaan. De ongelukken zoals hartaanval en gebroken benen komen nauwelijks voor. Tijdens een springwedstrijd zie ik vaker situaties waar ik mijn adem toch even in hou zo gevaarlijk en roekeloos. Een hartaanval komt vrijwel alleen maar voor als er al medisch iets fout was met het paard en dit niet opgemerkt is.
Ik vind het nogal respectloos naar de drafsport toe om zo maar te roepen dat de sport niet meer gezond is door deze redenen...

Over de topsport met paarden. Zolang het paard geen blessures krijgt en op een eerlijke manier getraind wordt vind ik het gezondheid. Ik vind het anders als je kijkt naar topsport van mensen zoals turners.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:48

unamie schreef:

Ik ben ff de naam kwijt maar hoe hete dat beest die die 3 sprong sprong zonder ruiter :P

Maar ik ben het met je eens dat veel paarden en helemaal op top niveau altijd hun best blijven doen.
En dat doen ze om hun ruiter te plezieren. En daar worden paarden ook blij van.

Verder ben ik van mening dat topsport inderdaad niet gezond is. Aan de andere kant ben ik van mening dat we met de juiste begeleiding denk aan fysiotherapie sublementen en dat soort dingen we er wel voor kunnen zorgen dat we de ongemakken tot het minimum kunnen beperken zo niet helemaal verhelpen.

Edit:
En daarbij mensen willen steeds meer van zichzelf. En een ruiter wil dat ook van zijn paard maar de hinderniss worden bijvoorbeeld niet hoger dan ongeveer 1,60 op uitzondering van sommige rubrieken. Een GP proef duurt altijd even lang.
Laatst bijgewerkt door sporter op 05-04-11 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:49

Als een paard niet wilt springen dan zorgt ie wel dat ie niet gaat springen en dan komen ze ook niet op topsport niveau ;)

Als je paard goed getraint word dan is het voor het paard al een stuk makkeijker om de proef of het parcours of wat dan ook te doen!

Miepie77Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:54

TheHorseInn schreef:
Als een paard niet wilt springen dan zorgt ie wel dat ie niet gaat springen en dan komen ze ook niet op topsport niveau ;)

Als je paard goed getraint word dan is het voor het paard al een stuk makkeijker om de proef of het parcours of wat dan ook te doen!

dit is nou precies wat er bedoeld word, een beetje fanatieke sportruiter krijgt haast elk paard over de hindernissen wat de gevolgen ook mogen zijn, zelfde met de dressuur, protesteert ie dan is ie lekker fel :7

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:06

Miepie77 schreef:
TheHorseInn schreef:

dit is nou precies wat er bedoeld word, een beetje fanatieke sportruiter krijgt haast elk paard over de hindernissen wat de gevolgen ook mogen zijn, zelfde met de dressuur, protesteert ie dan is ie lekker fel :7

Tuurlijk maar met een paard dat niet wil maar echt gedwongen word rij je geen 1,50/1,60 parcour en al helemaal niet foutloos.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:10

Miepie77 schreef:
TheHorseInn schreef:

Beetje rare redenatie.
Behalve talent moet het paard toch een beetje plezier in de sport hebben, anders kom je niet ver en dat is toch de bedoeling van topsport anders is het gewoon een hobby.