hoef weigeren te geven, niets lukt!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lvl

hoef weigeren te geven, niets lukt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 15:40

hoi!
m'n paard weigert haar linkervoorvoet te geven, wat vroeger eens geen probleem was! je deed gewoon de stal open met n hoevekrabber in je hande en het ging spontaan omhoog! het is een pittige volbloedmerrie en ze heeft wat streken, dus dacht ik dat ze mss weer iets had verzonne om me te plagen. maar de laatste tijd wordt het echt wel erg: ik duw maar tegen haar schouder en trekke aan hr been maar ze gaat er gewoon met haar volle gewicht tege staan. mensen dat er rond staan lachen met het zicht! verschillende hebben het al geprobeerd en het lukte wel, bij 1 iemand door in haar pees te knijpen, maar dat doe ik niet graag.
weet iemand hoe je dit kan oplossen? :?

hafjelinger

Re: hoef weigeren te geven, niets lukt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:49

Mijn merrie doet dat ook wel eens: gewoon streken. Ik knijp dan zachtjes in haar pees en dan is het opgelost. Haar hoeven moeten toch uitgekrabt worden :P

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:02

Ik vraag me af of ze dan geen last van haar been heeft. Als ze het vroeger heel goed deed, dan is het wel erg raar dat ze het nu niet doet. Doet ze andere benen ook niet?

Ik zou even de veearts laten kijken.

lvl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 16:40

haar andere benen doen het perfect, die doet ze vanzelf omhoog.
er hebben al een paar mensen naar haar been en hoef gekeken, maar der is totaal niks aan. ze mankt ook niet, ze loopt perfect!
en in haar pezen knijpen wordt me niet aangeraden, das blijkbaar niet echt goed..
Laatst bijgewerkt door lvl op 05-04-11 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:41

Misschien moet je de manier van koudbloedkim hier ook eens proberen.
Neem even contact met haar op!
Zij heeft een trekpaard en dat is niet zo makkelijk daar de hoeven van op te tillen.
Ze heeft dat aangeleerd met een clicker en touw.
Pb dr even!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:57

Ik denk niet dat dit een probleem is van niet willen maar eerder van niet kunnen door dat er iets mis is. Als ze de rest wel doet en ook omdat ze het altijd heeft gedaan. Een paard gaat je echt niet zo maar plagen door een enkel been niet meer op te tillen. Bij mij zijn er alarm bellen gaan rinkelen.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:01

Hm, die van mij heeft een beetje een eigen willetje en die moet er altijd aan herinnerd worden dat 'ie z'n voet op moet tillen, dus ik duw 'm met m'n lijf als het ware om bij z'n schouder. Ik sta dan al gebukt bij z'n been, dus zodra hij z'n voet optilt om te verzetten, til ik 'm op. Fluitje van een cent.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:28

lvl schreef:
er hebben al een paar mensen naar haar been en hoef gekeken, maar der is totaal niks aan. ze mankt ook niet, ze loopt perfect!

Kijk eens goed naar haar andere voorbeen... Het been dat ze juist wel wil geven. Is die gevoelig? Vaak zie je dat ze op een pijnlijk been niet teveel kracht willen zetten en dus hun "goede" been liever op de grond houden...

Noctua

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:36

Als het écht niets is kan je ook proberen door de hoef juist naar beneden (tegen de grond, waar deze dus al staat) te drukken.. Haal dan de druk er weer af na een paar seconden en doordat jij de druk verwijderd zou hij als het goed is voetje moeten geven.. (dit las ik laatst ergens, geen idee meer waar)

Geen idee of dit werkt hoor, maar het is wellicht te proberen.. Heb het ook maar ergens gelezen als tip..

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:40

Als je op de zwilwrat duwt, komt het been normaal automatisch omhoog ;). Het is een reflex. Bij de achterbenen moet je op de knie duwen.

Noctua

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:41

katia1993 schreef:
Als je op de zwilwrat duwt, komt het been normaal automatisch omhoog ;). Het is een reflex. Bij de achterbenen moet je op de knie duwen.

:)* Dan was dat waarschijnlijk wat ik gelezen had!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:46

Ik heb hier momenteel mijn 3 jarige staan.
Ze is bij mij geboren en heeft netjes geleerd voetjes te geven met de opvoeding.Dit deed ze keurig tot voor kort.
Ik wilde haar hoeven doen en merkte dat ze haar rechter achterbeen liever niet gaf.Ze bleef terug trekken en 'kwallen '.keer toegesproken met haar naam maar nog bleef ze haar been heen en weer trekken.
Belletje ging rinkelen dat er dus een probleem moet zijn,ze wil wel maar kan het niet.
Ik heb haar na laten kijken en achteraf bleek het dus een spierprobleem te zijn.

Geen vervelend paard,maar een paard wat gewoon duidelijk aangaf dat er iets is en deze het daardoor niet kan.

Stekter!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:47

Inderdaad ook even naar het andere been kijken. Ik geloof niet dat het onwil is op basis van deze informatie. Een paard dat altijd goed voetjes geeft en de rest ook vlot geeft. Dat klinkt gewoon als een probleem in het been of misschien in spieren.

lvl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 19:51

er hebben al ervaren mensen naar haar benen gekeken die allemaal zeggen dat er nix mis is, ze vinden het maar een raar geval. vorig weekend moest de dierenarts komen om haar een prikje te geven omdat de tandarts z'n werk moest doen, ze heeft er ook even naar gekeken en zag of voelde ook niets... ik lig er met m'n volle gewicht op, maar ze doet net hetzelfde, ik ben nadien buiten adem!
dat van op die zwilwrat drukken heb ik nog niet geprobeerd, dat ga ik morge is uitprobere :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:55

Het probleem hoeft ook niet in haar been te liggen maar kan ook hoger zitten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:05

Ik heb een jonge pown met fasen.. Als hij weigert zijn voet te geven dan laat ik hem een paar pasjes achterwaarts doen en vraag ik het nog een keer. Weigert hij weer? Prima, ik ga niet zeuren of duwen maar hij mag weer een paar pasjes achterwaarts doen. Net zolang tot hij keurig zijn voet geeft. Wel een kwestie van een paar keer volhouden maar dan win je echt wel. Een kwestie van net even irritanter zijn naar je pown dan dat je pown naar jou is, slimmer zijn! Qua kracht ga je het toch nooit winnen..

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:21

trol: daar heb je volkomen gelijk in. maar als ik dat bij deze shet hier zou doen zou het écht niet toegeven. ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:07

Je hebt altijd uitzonderingen maar ik vermoed dat die er maar weinig zijn hoor voor dit probleem, kwestie van nog langer volhouden... Desnoods ga je drie ronden achterwaarts de bak door..

Ik vind je verschrijving van mijn nick stiekum wel leuk trouwens

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:50

Heel waarschijnlijk is er toch een probleem aanwezig, een paard doet zoiets nooit om je nu eens te gaan tegenwerken of te plagen, zo denken paarden echt niet.
Trekken en duwen is nooit de oplossing, daar leert een paard niets mee.
In de eerste plaats moet jij leider zijn, meer controle over zijn voeten gaan krijgen.
timing, dus net krachtig genoeg vragen, en ook net op tijd belonen en even rust geven, en altijd eindigen met iets goeds 2à 3x op rij, dan rust en weer naar de weide of stal.
De fout moet je dus zoeken in de manier van vragen, jouw houding, en consequentheid, ....
Tenzij er toch een medisch probleem , kan iets heel klein zijn maar heel waarschijnlijk is er hier toch wel iets in die richting ook wel.
Hetgeen "troi" ook aangaf is zeker een hele goeie tip, dit is paarden trainen, op deze manier leren paarden echt, dus nooit door eraan te duwen of te trekken.

lvl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 17:33

ze is onlangs gecontroleerd door de dierenarts en ze was perfect in orde :)
het is me wel gelukt om haar voet te pakken doordat iemand n beetje verder ging staan met n snoepje, maar de volgende keer was het weer van dat. toen heeft de eigenaar van de manege zich er mee gemoeid en is het met mankracht gelukt, ook al zag ik wel dat ze n beetje geshockt was omdat we haar spelletje doorhadden. er kan nix schelen met haar zei de dierenarts, voor hem is het ook een mysterie :roll:

lvl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 17:35

ik moet wel zeggen: het is een pittige merrie met een eigen willetje en het is niet de 1e keer dat ze zo'n dingen doet!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:38

lvl schreef:
haar andere benen doen het perfect, die doet ze vanzelf omhoog.
en in haar pezen knijpen wordt me niet aangeraden, das blijkbaar niet echt goed..

Dan is niet het been wat ze niet wil geven het probleem, maar wil ze geen gewicht zetten op het andere.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:51

Als je zeker weet dat het niet medisch is. Dan is de beste manier om het d'r op nieuw aan te leren.

Happiness91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 18:17

ik heb dat ook! hij geeft zijn rechtervoetje niet gemakkelijk en trekt dan zijn linker altijd omhoog.
maar bij hem heb ik het gevoel dat het een stukje uitproberen is.
want hij lijkt nergens last van te hebben als hij hem wel geeft.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 18:21

Hoe doet ze het bij de hoefsmid? Of lukt het dan ook niet?