Zwakke enkels - laarzen of jodphurs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marie111

Zwakke enkels - laarzen of jodphurs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 12:48

Hebben jullie ook tips m.b.t. zwakke enkels?

Dochter van 12 rijdt nu met simpele zwarte jodhpurs van Mondoni met chaps Jodhpur rubber (art.no.: 30291) Maar ze heeft nogal zwakke enkels en gisteren klaagde ze ook over pijn in haar knieën na het rijden van 2 proefjes.

Helaas heeft ze nog net te korte onderbenen voor de Mondoni-field rijlaarzen voor volwassenen van Mondoni en ze is uit de kindermaten gegroeid (gaan maar tot 38 en ze heeft 39). En andere leren rijlaarzen zijn me gewoonweg nog te duur. Rubberen gevoerde rijlaarzen heeft ze ook wel, maar die vindt ze nu veeel te warm en te zweterig.

Zou het beter voor haar enkels zijn als ze bijvoorbeeld deze jodphurs ging dragen? Zoals bijvoorbeeld deze?Mondoni Jersey
http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... g32233.jpg

Alvast bedankt voor de info

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:52

ik reed vroeger altijd met een leren schoen hoog model maar dan met vetersluiting
zodat je goed sluitend om je enkels aan kon doen. (pannema jack geloof ik)
natuurlijk wel met een hakje.
maar ik vond toen de jopers ook te weinig steun geven, succes ermee

Rowie1993

Re: Zwakke enkels - laarzen of jodphurs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 17:21

Heb zelf ook zwakke enkels, en ik heb meer aan de mondoni's dan aan bijvoorbeeld de Aigle's.. Heb nu dan leren rijlaarzen van Petrie die op mijn voet/been gemaakt zijn, maar toen ik die nog niet had, reed ik altijd met mondoni's. Zijn best stevig, goed hoog. Neem wel die met veter, die zijn goed stevig.

Jaap_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 18:36

Er zijn ook leren kinderlaarzen tot maat 39. Deze zijn maar €99,-
Ga je voor jodphurs zou ik jodphurs met veters nemen.
Afbeelding

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 18:39

Ik zelf heb ook hele zwakke enkels. Als ik met rubberen laarzen ga rijden kan ik na 10 minuten afstappen van de pijn. Ik heb nu al een lange tijd jodphurs met veters ( net zo iets als op de foto hierboven). Daarmee heb ik weinig tot helemaal geen pijn en daar kan ik de hele dag op lopen en mee rijden.

Ik zou dus voor zoiets in kindermaat gaan zoeken.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:38

Ik ga regelmatig door me enkel , maar dan ben ik blij als ik me Petrie's aan heb. Die hebben een heel stevige enkel :D!
Dus ik zou zeggen laarzen , maar ze zijn wel prijzig ;)!

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:42

Wie weet zijn de Ariat Heritage Sport (http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id ... no=6100050) wat voor jouw dochter? Hele fijne ondersteunende zool er in, en sluit wat hoger aan dan de wat simpelere jodphurs. Goed om op te lopen en dus qua steun! Ze zijn er met rits of met veter. En anders inderdaad leren laarzen die mooi aansluiten om de enkel (waarschijnlijk met rits, een instapmodel zit wat wijder om de enkel)

*edit* er zijn veel soorten Ariat schoenen, maar de sport is de voordeligste, vandaar dat ik deze even aanwijs.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:51

Ik ga ook vaak door mijn enkel, en vooral met jophurs. Is echt niet normaal veel, loop er dan ook weinig mee en doe ze alleen aan mijn rijden. Dan heb ik er geen last van.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:36

Ik heb gammele enkels en knieën, en heb inmiddels alles ooit al wel eens gehad qua schoeisel. Rubberen laarzen of jodphurs zijn drama (totaal geen steun, werken alleen maar tegen). Leren laarzen zijn beter, maar dwingen je hele poot weer meer in een bepaalde houding en daar protesteren mn knieen vaak onder. Stevige leren jodphurs (hoge met veters, zoals die Jaap_K aanhaalt) en een paar leren chaps vind ik het fijnst. Ik heb soepele Mountain Horse chaps, en die combi zit prima.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:40

Bij mij helpt het wel om laarzen aan te hebben, maar ik heb eigenlijk alleen met springen last van m'n enkels. Bij divoza hebben ze 'restant-laarzen' (staat wel op de site), misschien zit daar toevallig iets in haar maat tussen? Scheelt erg veel in prijs vaak, maar je moet net mazzel hebben.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:51

Ik heb ook zwakke enkels, zwik er regelmatig doorheen en ik heb het liefst leren laarzen.
Heb nu petries, die zijn vrij stug..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:55

Ik ga ook voor laarzen. Heb erg gevoelige knieen en enkels, en als ik met chaps en veterjodphurs rij, heb ik steevast pijnlijke enkels na het rijden. Voor mij dus alleen nog maar leren laarzen, behalve als ik een sprongejte maak.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 12:01

ik heb ook zwakke enkels (uitgerekte enkelbanden) ik rijd het allerliefst met jodphurs en chaps. ik heb die van ariat met veters en de chaps van ariat

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 11:22

Jaap_K schreef:
Er zijn ook leren kinderlaarzen tot maat 39. Deze zijn maar €99,-
Ga je voor jodphurs zou ik jodphurs met veters nemen.
Afbeelding

Hoi

Ik heb ze bekeken, maar helaas zullen die niet passen.
Ik heb haar benen even gemeten en de hoogte zou 42 cm moeten zijn en de kuitwijdte 36 cm.
En deze laarzen gaan max. tot maat 39 en dan 41,5 cm met kuit van 34,5.
Daarbij vraag ik me af hoe de leest van de laars valt (ik ben bang van te smal voor dochter).

Bij de dameslaars zag ik dat de maten 44 hoog zijn met een kuit van 37 - misschien dat dat nog een optie is. Probleem is dat ik wel graag zou willen dat ze ze ergens kan passen.

In elk geval bedankt voor het meedenken en de info.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:43

Voor steun aan de enkels zijn leren laarzen idd het beste. Daarna rubberen laarzen of leren harde chaps- daarna zachte chaps.

Kijk anders eens op marktplaats of er misschien 2de hands leren laarzen zijn in haar maat ?!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 15:08

Ik ben al aan het zoeken hier op Bokt en op Marktplaats, maar nog niks kunnen vinden.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:50

Ik heb ook zwakke enkels en sinds ik met lederen petrielaarzen rijd heb ik er geen last meer van. als ik met schoenen oid rijd doe ik een enkelbandage om voor extra steun

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:56

ikzelf kan niet met laarzen rijden ik krijg dan last van mijn enkels.
jammer dat die jophurs met veters niet gaan passen ik heb die zelf ook en die bieden zoveel steun.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 13:25

Hallo Speed,

Ze past de LAARZEN met veters niet (te hoog).

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:35

Ik zou inderdaad stevige (leren) laarzen adviseren die goed aansluiten rond de enkel. Ik heb zelf ook zwakke enkels en ook nog een zenuw die klem zit in mijn linkervoet, waardoor ik altijd een oncharmante en pijnlijke positie van mijn voet krijg als ik chaps aanheb. Ik moet dan ook altijd met stevige laarzen rijden. Ik heb ook Mountain Horse laarzen voor in de winter, die zijn ook stevig genoeg, en ik heb Lipica leren laarzen.
Je ziet het bij mij ook heel goed van voren, rijd ik met schoenen en chaps dan heb ik links een kapstok-voet à la pinguin :P . Rijd ik met laarzen dan is dit lang niet zo erg en heb ik geen/nauwelijks pijn na het rijden :) .

Turbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:31

ik had ze ook, en heb jophurs, maar wel met een zooltje.
Helpt echt!

xPooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:33

Ik zou voor Ariat (of Mountain horse) schoenen met goede chaps gaan. Deze zijn veel steviger dan rubberen laarzen en je kunt er ook makkelijk een zooltje inleggen (ik weet niet of ze die heeft).

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:37

Ik heb ontzettend zwakke enkels en ik kan absoluut niet met leren laarzen rijden. Dan zwelt mijn enkel op en is het een hel om ze weer uit te krijgen, maar als je dochter daar geen problemen van heeft zal dat geen probleem zijn.

Ik heb zelf altijd ariats met vetersluiting, zodat je het goed strak aan kan trekken en daarmee kon ik het eerder altijd een beste tijd volhouden.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:53

Niet dat ik zwakke enkels heb maar ik vind schoenen/jodphurs toch wat wiebeliger rijden als laarzen, ook al sluiten ze hoog. Maar is het niet beter om bij zwakke enkels juist niet de enkel in te snoeren? Kan me voorstellen dat de enkels dan nog zwakker worden zo. (heb er geen ervaring mee, maar ik vraag het mij gewoon af)

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:56

Ik heb in december mijn enkel gebroken, en hoef dus echt geen jophurs meer te dragen, zelfs mijn petrie rijlaarzen kan ik niet meer aan.
Heb nu hele strakke lederen rijlaarzen aan die vol steun bieden aan mijn onderbeen.
Dus kan me wel voorstellen dat je met zwakke enkels last krijgt in jophurs, of je moet van die jophurs nemen die je aan kan snoeren?