Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
kolanda schreef:Ik heb geschreven bij deze jury vandaag.
Ik vind het jammer dat je zoveel positief bedoelde adviezen zo negatief oppakt.
De reden waarom het commentaar er zo vaak bij stond is omdat de jury een 5 of 6 zo vaak mogelijk moet toe lichten en dat dus ook heeft gedaan om jou het cijfer zo goed mogelijk te laten begrijpen.
Je pony was helaas de 2de proef echt nog onvoldoende nagevelijk en liep met de neus erg ver voor de loodlijn de jury heeft je alleen maar geprobeerd veel goed bedoelde uitleg en adviezen te geven.
Jammer dat als je het zo weinig eens was met je punten en zoveel vragen had dat je na de prijs uitreiking niet even naar de jury bent gekomen voor feedback dat is ook waarom de jury na je proef nog steeds aanwezig is en ze staat daar altijd voor open.
Probeer er gewoon iets goeds mee te doen want je hebt een leuke pony en het komt vast goed.
kleinvosje schreef:kolanda schreef:Ik heb geschreven bij deze jury vandaag.
Ik vind het jammer dat je zoveel positief bedoelde adviezen zo negatief oppakt.
De reden waarom het commentaar er zo vaak bij stond is omdat de jury een 5 of 6 zo vaak mogelijk moet toe lichten en dat dus ook heeft gedaan om jou het cijfer zo goed mogelijk te laten begrijpen.
Je pony was helaas de 2de proef echt nog onvoldoende nagevelijk en liep met de neus erg ver voor de loodlijn de jury heeft je alleen maar geprobeerd veel goed bedoelde uitleg en adviezen te geven.
Jammer dat als je het zo weinig eens was met je punten en zoveel vragen had dat je na de prijs uitreiking niet even naar de jury bent gekomen voor feedback dat is ook waarom de jury na je proef nog steeds aanwezig is en ze staat daar altijd voor open.
Probeer er gewoon iets goeds mee te doen want je hebt een leuke pony en het komt vast goed.
Hier ben ik het volledig mee eens. Ik heb vandaag ook B-proeven zitten jureren, ergens anders weliswaar. Ook daar kwamen paarden en pony's voorbij die onvoldoende nageeflijk liepen. Er is helaas bij veel mensen niet goed duidelijk, dat nageeflijk iets anders is dan op de loodlijn. Nageeflijk is losgelatenheid, dat kan ook bereikt worden aan een langere teugel, hoog of laag ingesteld. Een paard dat onvoldoende nageeflijk is, loopt niet los door zijn hele lijf, en dat is te zien. En dat wordt dan ook op het protocol gezet.
Ik ben het ook eens met de laatste zinnen van kolanda, ga dan gewoon na de wedstrijd naar de jury toe en vraag om uitleg waarom ze gepunt heeft zoals ze gedaan heeft. Vandaag is er ook bij mij niemand langsgeweest, erg jammer, want wij zijn er niet alleen om te beoordelen maar ook om tips weg te geven!

M_D_H schreef:hoe kun je nou zeggen dat het puur aan de jury ligt
Niobe schreef:M_D_H schreef:hoe kun je nou zeggen dat het puur aan de jury ligt
Nou, ik vond dat niet eens zo'n rare opmerking. Ik heb mijn paard nog niet zo lang, maar we zijn wel vrij snel aan wedstrijden begonnen omdat het al erg goed ging, maar nog niet perfect. Dus we zijn voor de lol gaan starten. In de B heeft ze niet altijd even nageeflijk gelopen, ook omdat ik nog moest zoeken naar wat de beste manier was om op vreemde plekken te rijden ivm spanning en dat soort dingen, maar we hebben (op 2 wedstrijden na) altijd nog een winstpunt gehaald.
Ik was trouwens ook onder de impressie dat dat in de B niet zo streng werd aangehaald. Dat is mij tenminste altijd verteld
Niobe schreef:M_D_H schreef:hoe kun je nou zeggen dat het puur aan de jury ligt
Nou, ik vond dat niet eens zo'n rare opmerking. Ik heb mijn paard nog niet zo lang, maar we zijn wel vrij snel aan wedstrijden begonnen omdat het al erg goed ging, maar nog niet perfect. Dus we zijn voor de lol gaan starten. In de B heeft ze niet altijd even nageeflijk gelopen, ook omdat ik nog moest zoeken naar wat de beste manier was om op vreemde plekken te rijden ivm spanning en dat soort dingen, maar we hebben (op 2 wedstrijden na) altijd nog een winstpunt gehaald.
Ik was trouwens ook onder de impressie dat dat in de B niet zo streng werd aangehaald. Dat is mij tenminste altijd verteld

itsmi schreef:Toch is het voor een springruiter wel "zuur" om afgerekend te worden op de nageeflijkheid.
Basis dressuur heb je nodig bij het springen, dat is absoluut waar, en daarom vind ik de regel dat je minimaal 1 winstpunt in de B-dressuur moet halen, ook heel goed.
Echter is het dan minder belangrijk dat de pony de gehele proef helemaal nageeflijk loopt.
Tijdens je springlessen besteed je ook een deel aandacht aan nageeflijk lopen, tijdens het losrijden vooral maar het voornaamste gaat het om het springen van het parcours, de lijntjes rijden, afstanden bepalen, ritme houden, tempo controle. Tuurlijk moet d epony over de rug springen, maar dat wil niet zeggen dat de pony daarvoor een gehele proef nageeflijk zou moeten lopen. Lijkt me niet relevant voor een springpony toch?
Voor een springpony is juist het tempocontrole, algehele controle, gehoorzaamheid en ritme van belang. Dingen die je ook in een dressuurproef kunt laten zien.
Meestal als je het van te voren aan de jury verteld, houden ze er rekening mee. Dat wil niet zeggen dat ze met de punten strooien, maar als jij netjes genoeg zou rijden, wat op deze foto's wel te zien is mijns inziens, doen ze daar meestal niet moeilijk over.
Waarschijnlijk krijg ik heel bokt over me heen met deze post, maar ik weet ik welke situatie TS zit, heb het zelfde meegemaakt met stalgenootje. Het is zuur als je een springruiter bent, jouw hart en dat van je pony absoluut niet bij de dressuurwedstrijden ligt en je maar niet aan die ene winstpunt kan komen...