Stalregels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Stalregels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 15:07

Ik ben bezig met het opstellen van een stalregelement, alleen mn lijstje wordt wel erg lang ;) Het moeten 2 afzonderlijke regelementen worden, 1 voor manege ruiters en 1 voor pensionklanten.
Wat voor regels hanteerd jullie stal?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Stalregels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:09

Ik heb geen lijstje, maar mischien kun je een aantal dingen aan een soort kapstokregel hangen?
BV Dat er word verwacht dat mensen zich netjes en vriendelijk gedragen, en hun omgeving netjes laten ook. Daar vallen al een hele hoop dingen onder dan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 15:10

Nouja, bijv dingen als dat er niet op het hooi en stro gespeeld mag worden.... IK vind dit logisch, maar de kids blijkbaar niet.

Dat je je mest opruimt vanaf de spuitplaats, IK vind dit logisch, maar kennelijk niet iedereen.
Dat je na het mesten het stukje voor je stal aanveegt
Dat je na het poetsen je haren op ruimt

etc

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:12

Dat is inderdaad lastig ja, dat soort dingen zou je eenmalig tegen nieuwe mensen kunnen zeggen, en op je lijstje valt het dan onder: De omgeving netjes achterlaten en netjes behandelen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:34

Het is reglement en geen regelement.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:38

stef schreef:
Nouja, bijv dingen als dat er niet op het hooi en stro gespeeld mag worden.... IK vind dit logisch, maar de kids blijkbaar niet.

Dat je je mest opruimt vanaf de spuitplaats, IK vind dit logisch, maar kennelijk niet iedereen.
Dat je na het mesten het stukje voor je stal aanveegt
Dat je na het poetsen je haren op ruimt

etc

Mag ik heel eerlijk zijn? Dit soort dingen houd je altijd als je 'vreemde' mensen over de plaats en in je stal hebt.
Niet spelen of rennen, kinderen altijd onder begeleiding van een volwassene, dat kan je zeker vragen en zou ik er ook in zetten.

Maar aanvegen, haar en mest opruimen...zet het erin als je wilt, maar ik zou niet te hard verwachten dat er iets veranderd...mensen zijn gemakkelijk uitgevallen en als je een manege of pensionstal hebt zal je altijd rotzooi achter andermans kont op moeten ruimen. Niet netjes, imo ook niet normaal, wel realiteit.
Persoonlijk zou ik dit soort dingen dan ook face to face vragen als je het ziet gebeuren en niet op papier zetten, je kan er immers moeilijk consequenties aan verbinden en mensen gaan toch hun eigen gang...probeer de manege-kids goed op te voeden, en heb niet teveel hoop voor de rest...

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:43

Geen voer/stro pakken zonder toestemming.
Van elkaars spullen afblijven.
Geen paarden van andere voeren.
Niet rennen in de stal.
Niet roken in de stal.
Poetsplaats schoon achterlaten.
Mesten opruimen in de rijbak.
Rijden met cap.
Honden aan de lijn.
Openingstijden ?

Dat was zo'n beetje het eerste wat in me opkwam. Succes!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:45

Esther_87 heeft wel gelijk inderdaad.
Al is het wel degelijk mogelijk, het is vooral een kwestie van het zelf zeer consequent doen(hoeveel mensen ik niet zie die eisen dat je de mest opruimt en het vervolgens zelf, al is het maar soms, wel laten liggen)
En mensen er ook even op wijzen blijft noodzakelijk.

Regels die wij verder(ongeschreven) hebben:
Hooi in kruiwagen vervoeren, dus niet los met plakjes hooi lopen.
Mest overal opruimen
Met dichte schoenen bij de paarden komen(in de wei/paddock)

Verder is het meeste in overleg, heb je speciale vragen/dingen dan vraag je het gewoon even.
Overigens vind ik dat dingen als van elkaars spullen afblijven e.d. wel onder een kapstokregel kunnen vallen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 15:55

siskeh schreef:

Oh dit is een goeie, iets wat voor mezelf weer logisch is, maar in de zomer zie ik zat meiden van 13/14/15 op teenslippertjes bij de paarden lopen :j

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:58

Idd iets wat vaak vergeten wordt :P
Nou kan het mij persoonlijk weinig schelen als je alleen je eigen paard van stal zou pakken en die op je tenen beland, maar wij hebben altijd alles bij elkaar lopen en je wilt niet dat het paard van iemand anders op een klant zijn tenen staat, dat wordt ruzie.

Oww nog een "belangrijke" blijf van het schrikdraadapparaat af als je geen toestemming van de staleigenaar hebt.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 00:49

Je moet erg selectief zijn bij het opstellen van een stalreglement, wat is echt belangrijk en wat minder.
Met dichte schoenen bij de paarden komen; tja... voor pensionklanten vind ik dat toch echt hun eigen zaak. Als zij een stel verpletterde tenen willen oplopen, dan is dat hun pakkie an.
Wat je wel zou kunnen noemen:
Openingstijden (uitzondering in overleg)
Evt. beperkt meenemen van bezoek
Waar je auto/fiets/brommer parkeren
Kinderen/honden onder toezicht of verboden
Roken
Afvoer van afval (groot afval mee naar huis nemen)
Waar rijden/longeren/losgooien
Gebruik en opbergen springmateriaal
Bijrijden bij lessen en lesplanning
Mest opruimen
Bakreglement
Sluiten van deuren, hekken, draden
Uitdoen van (bak)licht
Inenten/ontwormen
Opbergen van spullen
Afspraken mbt voer, voeren, stooisel en mesten

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 01:52

Wij hebben een contractje moeten ondertekenen met op de achterkant een mega lijst met eigelijk heel normale dingen.vind ik
Geen spullen laten slingeren.
Niet zomaar van box ruilen
rijbaan regels
bezoek die je meeneemt enz

Mocht je interesse hebben wil ik hem je wel pb-en weet namelijk niet of me staleigenaar het goed vind als ik het openbaar zet ;)

Oja en bij ons is het zo dat mocht je je niet aan de regels houden je een waarschuwing krijgt eventueel nog een 2 en 3e keer met de terugkoppeling naar het getekende contract en anders is daar de laan en sta je met paard en al buiten het terrein :+

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 02:25

Bij ons hebben we ook de regel dat pensionpaarden WA verzekerd moeten zijn, wel zo handig als er iets stuk gaat!

Andere mogelijke issues:

- lesgevers/instructeurs van buitenaf ja/nee
- eventueel regels voor het volgen van/organiseren van clinics
- ev. regels/beperkingen voor het nemen van bijrijders/verzorgers etc

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 09:51

Tessebes schreef:
Je moet erg selectief zijn bij het opstellen van een stalreglement, wat is echt belangrijk en wat minder.
Met dichte schoenen bij de paarden komen; tja... voor pensionklanten vind ik dat toch echt hun eigen zaak. Als zij een stel verpletterde tenen willen oplopen, dan is dat hun pakkie an.

Klopt, maar ten opzichte van manegeruiters?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:24

Voor manegeruiters vind ik dat je wel dat soort regels kan maken (dus kleding regels), net als regels over hoe je wilt dat mensen omgaan met je paarden. Voor je pensionruiters is dat minder belangrijk, die zijn oud en wijs genoeg om dat zelf te beslissen (neem ik aan). Je kunt hoogstends een cap verplichtstellen.

Kledingregels op mijn manege waren altijd:
Dichte schoenen aan, als je je paard op wilt: met hak
Alleen je paard op met een strakke broek
Altijd een shirtje met ten minste een kapmouwtje, nooit mouwloos
Geen sierraden om
Tijdens het rijden haren vast

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 10:26

Ja precies Vjesta, daarom komen er ook 2 verschillende regelementen. Hoezo niet mouwloos eigenlijk?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:56

Mijn post is meer gericht op pensiongasten.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:58

Goh, ik (de ouders) hebben ook een contract ondertekend, maar daar weet ik niet superveel van.

Wat ik bvb wel weet, is dat er in staat wie verantwoordelijk is als paard van A tegen auto van B loopt, maar het is natuurlijk op jouw (C) terrein.
Het zand terug in de bak vegen, haren opvegen, etc is bij ons eigenlijk 'gewoonte'. Ook mest uit de piste halen is een belangrijke!

Goede afspraken maken goede vrienden, maar let op dat je niet begint te muggenziften.
Wat ook kan ivm openingsuren is bijvoorbeeld een groot whiteboard waar iedereen zijn rijtijden opzet. Dan kan jij erop zetten wanneer de piste gesloten is.
Dan moet bijvoorbeeld poetsplaats proper houden niet in het contract, maar kan je dat even op het bord schrijven.

Manègeruiters weet ik zo niet. Missschien kort even wat je van hen verwacht ivm omgang met de paarden en je materiaal? En dat zonder cap, deftig schoeisel etc op eigen risico is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 10:59

We hebben idd een groot whiteboard hangen waarop de tijden staan dat de (binnen)bak bezet is ivm lessen.
Ik wil idd niet muggeziften, maar als ik voor de zoveelste keer de stront van een ander op sta te ruimen moet ik even diep zuchten (en het zijn er maar een paar hoor die dat doen, alleen je bent er niet bij, dus je weet nooit wie)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:02

stef schreef:
Ja precies Vjesta, daarom komen er ook 2 verschillende regelementen. Hoezo niet mouwloos eigenlijk?

Geen idee, maar dat mocht niet bij ons. Wij moesten altijd iets aan met een klein mouwtje. Waarschijnlijk gewoon 'uitstraling'

anke1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:27

Ik stuur je onze stalregels wel even toe. Gericht op pensionhouders, verzorgers en bezoekers...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:35

stef schreef:
siskeh schreef:

Oh dit is een goeie, iets wat voor mezelf weer logisch is, maar in de zomer zie ik zat meiden van 13/14/15 op teenslippertjes bij de paarden lopen :j

Ik vind dit wat overdreven als stalregel.. Zou er dan van maken 'gepaste kleding en schoeisel' maar vind het eigenlijk eigen verantwoordelijkheid.

Bij ons hangt er bijvoorbeeld op de poetsplaats 'laat deze ruimte netjes achter' met een ludiek tekeningetje. Dat pakt veel beter en klinkt minder streng.

Bij de huurovereenkomst kregen we wel een langere lijst met verzoeken en reglement. Daarin staat bijvoorbeeld dat de paarden alleen op die-en-die plaats bijgevoerd mogen worden, dat je de poetsplaats netjes achterlaat, mest uit de bak opruimt, etc.

Aan veiligheidsdingetjes (gepast schoeisel, hoe om te gaan met paarden in een kudde, hoe een paard correct vast te zetten, niet spelen op het hooi, etc) zou je in de beginnersles aandacht kunnen besteden of maandelijks een uurtje kunnen plannen met nieuwe les- en pensionklanten. Gezellig met een kopje thee erbij, leer je elkaar ook meteen beter kennen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:37

Als je klaar bent stuur me dan maar een kopietje, bij ons op stal loopt alles zowat in het honderd :') ...
Iedere week/maand plakt er wel 'ergens' een nieuw briefje (lees: geschreven kladje van 15 op 15 vol spelfouten) met een nieuwe regel. Aangezien de briefjes verspreid hangen over de verschillende gangen en er wel àltijd iets bijkomt, kijkt niemand er nog naar :n
Vaak gaat het ook via-via, wat ik al helemaal hekel!

Duidelijke afspraken maken een goede stal vind ik!

Wat ik zelf het belanrgijkste vind:
de paarden niet zelf voeren tenzij anders afgesproken, hekken ed ALTIJD sluiten, alles schoon achter laten, een gezamenlijk ontwormingsschema, niet roken/rennen/gillen/... bakregels respecteren, les heeft voorrang, niet stil staan op de hoefslag om te sjouwelen, lichten uit knippen waar er niemand is, iedereen een info blad met gsmnr op de stal, enz.

Overigens vind ik niet echt dat je je kan moeien met de kleding- of schoenkeuze van anderen :o
!! M.U.V. EEN CAP !!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 14:37

dat hebben wij ook, maar helpt geen drol (letterlijk ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:41

Miss_Malfoy schreef:
Dat is inderdaad lastig ja, dat soort dingen zou je eenmalig tegen nieuwe mensen kunnen zeggen, en op je lijstje valt het dan onder: De omgeving netjes achterlaten en netjes behandelen.

Inderdaad, dat soort dingen (haren opruimen, voor stal aanvegen) vallen prima te bundelen onder zo'n overkappende regel. Hetzelfde voor bijvoorbeeld kinderen (niet rennen in de stallen, niet schreeuwen bij de paarden, niet spelen in het hooi en stro): gedraag je rustig bij de paarden + aanwijzingen van personeel opvolgen.