Nieuwe auto + trailer of vrachtwagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Prisjee91

Nieuwe auto + trailer of vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 21:12

Goedenavond!
Ten eerste; Hallo allemaal! Ik ben Prisjee91 (Priscilla) en nieuw op bokt!:D

Ik zit even met een klein probleempje waarbij ik graag jullie mening wil hebben.
Ik wil volgend jaar beginnen met wedstrijden rijden met mijn paard, en hiervoor heb ik uiteraard ook vervoer nodig.
Nu heb ik in het bezit van een auto 1035 kg weegt en 1200 kg mag trekken en me ouders van een auto die 1105 kg weegt en 1100 kg mag trekken.
Nu weet ik dat ik met geen 1 van deze 2 auto's (verantwoord) een trailer met paard kan trekken.

Nu komt het dus.. moet ik mijn auto vervangen voor een zwaardere auto? Of toch maar voor een vrachtwagentje gaan?

Momenteel betaal ik €350,- p/m aan benzine, € 103,- p/m aan verzekering en € 103,- per 3 maanden aan wegenbelastig. Een nieuwe auto moet ongeveer hetzelfde kosten of er onder blijven. Ik rij gemiddeld zo'n 2000/2500 km per maand, graag daar rekening mee houden.

Alleen zal ik de auto voor het trekken van de trailer maar gemiddeld zo'n 30x per jaar gebruiken..

Of zal ik toch maar gaan voor een klein vrachtwagentje? Kwarttarief in wegenbelasting, verzekering is niet zo duur en rijdt op diesel..

Graag heb ik wat advies van jullie, want ik weet het even niet meer.

PlAsTiCtAs

Re: Nieuwe auto + trailer of vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 03:59

Zet alle uitgaven eens op een rij. En maak dan een overzichtje met plussen en minnen.

Neem hierin ook de inruilwaarde en aanschafprijs van alles mee.

En hou er ook rekening mee dat een grotere auto aanschaffen, ook iets doet met de kosten van de kilometers die je rijdt zonder de trailer. En dat als je een trailer-vrachtwagentje hebt, dat je die misschien wel veel vaker gaat gebruiken op den duur, omdat het je misschien wel heel goed bevalt om met je paardje op stap te gaan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:10

je zit aan 500 euro per maand aan vaste kosten voor je auto?
zelfs ik raak daar niet aan (60 euro per maand aan diesel, 400 per jaar verzekering ,en 400 per jaar aan belasting, = 130 euro per maand vaste kosten) en ik rij een 2.0 TDI.(die mag 1400 kilo trekken en weegt leeg 1175 kilo)
ik zou toch gaan voor een andere wagen, de mijne is een mazda 323 F , daarmee kun je al goed een anderhalf paardstrailer trekken, zonder hoog in kosten te moeten gaan, daar het een diesel is is het ook goedkoop in verbruik, daar je veel km"s doet per maand.
een betaalbaar vrachtwagentje is meestal oud, heeft niet veel laadvermogen (toch niet met B rijbewijs) geen echte stabiele ligging, en veelal grote kosten door de leeftijd en het weinig gebruik...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:03

Duhelo schreef:
je zit aan 500 euro per maand aan vaste kosten voor je auto?
zelfs ik raak daar niet aan (60 euro per maand aan diesel, 400 per jaar verzekering ,en 400 per jaar aan belasting, = 130 euro per maand vaste kosten) en ik rij een 2.0 TDI.(die mag 1400 kilo trekken en weegt leeg 1175 kilo)
ik zou toch gaan voor een andere wagen, de mijne is een mazda 323 F , daarmee kun je al goed een anderhalf paardstrailer trekken, zonder hoog in kosten te moeten gaan, daar het een diesel is is het ook goedkoop in verbruik, daar je veel km"s doet per maand.
een betaalbaar vrachtwagentje is meestal oud, heeft niet veel laadvermogen (toch niet met B rijbewijs) geen echte stabiele ligging, en veelal grote kosten door de leeftijd en het weinig gebruik...

Wacht even, autorijden in Belgie is niet geheel en al vergelijkbaar met autorijden in NL!

Maar een verbruik van rond 1:10, bij een benzineprijs van 1,60 is niet echt zuinig te noemen. 1236 euri's verzekering is ook niet bepaald goedkoop (Je leeftijd, wellicht? In combinatie met een, gebrek aan, schadevrije jaren), in vergelijk tot zo'n relatief kleine auto, gezien het gewicht wat je opgeeft en de lage wegenbelasting.

Reken voor een passende auto een verdubbeling van de wegenbelasting, bij hooguit gelijk verbruik en een verhoging van de, toch al niet geringe, verzekeringspremie. Wellicht is het zinvol om daar eens voor rond te shoppen.

Bedenk dat een paardenvrachtwagentje op B-rijbewijs een slorige 2000kg leeg weegt (wegenbelasting) en je voor twee auto's onderhoud moet gaan betalen, nog afgezien van de stalling van die auto. Dat is ook niet altijd gratis.

Ik zou overwegen een passende auto te zoeken, met LPG G3 erin. Bij afstanden van rond de 30.000km per jaar wordt dat echt wel interessant, zeker als het al ingebouwd is (bijvoorbeeld zo'n Volvo V70 bi-fuel).

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 08:41

ikke: ts zit blijkbaar aan 6000 euro vaste kosten per jaar, dan is mijn 1236 relatief goedkoop voor een vrij zware auto (is een verkorte break zeg maar :D)
maar ik denk ook dat het interessanter is een passende auto trailercombi uit te kiezen, dan een vrachtwagen erbij (bij die 6000 euro vaste kosten dat ts nu heeft)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 08:42

Wij hebben gekozen voor een trailer, dit omdat een vrachtwagen best duur word in gebruik qua belasting ed. Verder geen verstand van hoor, dit heeft vader uitgerekend.
Maar ach, nieuwe trailer komt vandaag en ben dr ook blij mee :D

Zou idd alles even op een rijtje zetten en rekenen maar :D

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 08:46

Wij hebben naast onze gewone auto's een oldtimer gekocht die een zware twee-paards trailer kan trekken. Dit was voor ons een stuk goedkoper dan mijn vrachtwagen (4-paards). In de oldtimer ligt een gastank dus nog relatief goedkoop tanken en je betaalt geen wegenbelasting.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 08:51

Duhelo schreef:
ikke: ts zit blijkbaar aan 6000 euro vaste kosten per jaar, dan is mijn 1236 relatief goedkoop voor een vrij zware auto (is een verkorte break zeg maar :D)
maar ik denk ook dat het interessanter is een passende auto trailercombi uit te kiezen, dan een vrachtwagen erbij (bij die 6000 euro vaste kosten dat ts nu heeft)

Maar de wegenbelasting in NL is fors hoger dan in Belgie, ondanks dat die totaal anders wordt berekend.

Puppetje schreef:
Wij hebben naast onze gewone auto's een oldtimer gekocht die een zware twee-paards trailer kan trekken. Dit was voor ons een stuk goedkoper dan mijn vrachtwagen (4-paards). In de oldtimer ligt een gastank dus nog relatief goedkoop tanken en je betaalt geen wegenbelasting.

Maar jij hebt de mogelijkheden om die dikke bak, deels, zelf te onderhouden?

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 08:57

Ik heb een busje gekocht (Hyundai H200) op diesel en die mag 1500 kg trekken. Ik heb wel een eigen bedrijf dus wegenbelasting is erg weinig. Het busje heeft een dubbele cabine en we kunnen er daardoor met 5 man in. Hij rijdt prima moet ik zeggen. Met de trailer erachter rijdt hij 1 op 8 en anders 1 op 10. De volkswagen transporters rijden wat zuiniger.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 08:58

Ts, wij stoeien met hetzelfde probleem. Ik rij mijn auto voor dezelfde kosten als jij (alleen de verzekering bijna de helft omdat dit via mijn werk geregeld is.
Ik heb mij nog niet verdiept in de kosten van een tweepaardsvrachtwagentje. Maar jij geeft aan een kwarttarief in wegenbelasting? Klopt dat?

@Duhelo, jij rijdt waarschijnlijk in een belgische auto en dat is ECHT NIET te vergelijken met Nederland.
Wij hebben (mijn man is Belgisch) ook een Belgische auto die hier in Nederland al 1000 euro meer wegenbelasting per jaar zou kosten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 09:05

melrovers schreef:
Ik heb een busje gekocht (Hyundai H200) op diesel en die mag 1500 kg trekken. Ik heb wel een eigen bedrijf dus wegenbelasting is erg weinig. Het busje heeft een dubbele cabine en we kunnen er daardoor met 5 man in. Hij rijdt prima moet ik zeggen. Met de trailer erachter rijdt hij 1 op 8 en anders 1 op 10. De volkswagen transporters rijden wat zuiniger.

Een beetje nieuwere VW transporter doet 1:16 MET trailer aan de haak; 2 ton trailer aan de haak.............
Het is maar wat je defenitie van "wat zuiniger" is.

Popke: Als particulier kun je 1/4 tarief aanvragen op een paardenwagen. Je betaald dan het drie-maandse tarief (particulier) voor een jaar rijden.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 09:17

Ikke, dat is interessant!!! Vind een vrachtwagentje fijner dan een trailer en dit wist ik niet.
Maar je zegt dat je dat kunt aanvragen. Dat moet je bij de belasting doen neem ik aan?
En krijg je dat als particulier altijd?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 09:23

Popke schreef:
Ikke, dat is interessant!!! Vind een vrachtwagentje fijner dan een trailer en dit wist ik niet.
Maar je zegt dat je dat kunt aanvragen. Dat moet je bij de belasting doen neem ik aan?
En krijg je dat als particulier altijd?

Je vraagt dat aan bij de belastingdienst en als je aannemelijk kunt maken dat het hobbymatig is, dan krijg je deze ontheffing. Daar doen ze niet zo heel moeilijk over.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 09:28

Thanks, dan weet ik voor even genoeg!

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 14:13

Ikke hoe kan het toch dat jij altijd met hele interessante feiten komt :j Ik ga dit ook iemand aanraden nu!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 01:25

bonzwa schreef:
Ikke hoe kan het toch dat jij altijd met hele interessante feiten komt :j Ik ga dit ook iemand aanraden nu!

Ik heb pas 20 jaar een vrachtwagen...... :D

Lynn_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:22

Ik weet niet voor hoeveel personen je de auto nodig hebt, maar anders kan je misschien ook overwegen bv een jeep oid te kopen en dan te laten inschrijven als lichte vrachtwagen. (je hebt dan alleen wel maar 2 (of 3?) stoelen meer over. Scheelt je heel wat aan inschrijving & taksen als ik me niets vergis :).

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:38

veewagentje! ;)
zie onderschrift

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 14:55

Ik rij momenteel een MX-3. 4 zitplaatsen (2 achterin zijn handig voor de hond; personen wordt erg krap). Dus veel plek heb ik al niet.:D
Verder heb ik stiekem wel erg gehecht aan me auto haha (veel extra dingen in het afgelopen jaar: Gehele nieuwe audio, nieuwe banden + velgen en cruise-controle). Dit zijn behoorlijke bedragen en vind ik het ergens zonde om me auto al weg te moeten doen..

Verder zou een grotere/zwaardere auto:
Meer wegenbelastig en meer verzekering kosten..
Ik had het bij een paar auto's gerekend maar toen kwam ik toch zeker op 200 per maand voor verzekering. En dan de wegenbelasting er nog eens boven op...
Is een vrachtwagentje dan niet een stuk voordeliger? Kwarttarief belasting en verzekering ook niet zo gigantisch (eventueel op me vaders naam?) aangezien ik hem toch weinig gebruik..
Of zie ik dit even helemaal verkeerd?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:58

Onze auto kan ook 1200 kg trekken, maar trekt de trailer met gemak hoor (paard = 1.75!)!
Moet toch geen probleem zijn?

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 15:01

44Myrthe44 schreef:
Onze auto kan ook 1200 kg trekken, maar trekt de trailer met gemak hoor (paard = 1.75!)!

Een trailer + paard is zo'n 1200 KG. Lijkt me niet verstandig dit te gaan trekken met een auto van net 1000 KG? Is in mijn ogen onverantwoord en ben dit zeker ook niet van plan. ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:18

Groot rijbewijs halen en een echt vrachtwagen kopen; aan wegenbelasting ben je dan, in verhouding, minder kwijt zeker als je het als "recreatief/ camper" laat registreren ( betaal je 1 kwartaal), verzekering is ook spotgoedkoop en je bent echt veilig onderweg.
Er zijn weinig auto's die echt veilig een volle trailer kunnen trekken, het mag misschien allemaal wel, maar een windvlaag of een druk paard en je gaat met trailer en al van de weg af. Veel B- rijbewijs wagens ( zeker de goedkopere en old timers) zijn te licht om echt veilig mee te kunnen rijden. Als je jezelf altijd beperkt tot 1 paard ( ook op een 2 paards veewagen) is het veiliger en zeker betaalbaar. Maar dan moet je wel genoegen nemen met een auto die niet veel snelheid kan maken, maar wel zorgen dat je voldoende PK's hebt ( minstens 140, om een beetje mee te komen met het verkeer). Een auto die veilig een trailer kan trekken moet zwaar zijn en is dus duur.

Ik heb een Old Timer B- rijbewijs wagentje gehad, kostte niks ( reed ook nog op gas); geen wegenbelasting, ca. 60,- verzekering per jaar, maar je moet wel zelf een beetje kunnen/ willen knutselen. Met 1 paard ( Arabier) ging het rijden prima ( je moet geen haast hebben) maar met 2 Arabieren werd het al minder en met een groot paard erbij was het eigenlijk ronduit gevaarlijk, ondanks dat het qua gewicht mocht.
Daarna een Mercedes 140 PK, diesel, groot rijbewijs. Dat reed erg fijn, met 1 of met 3 paarden en je had lekker de ruimte. Groot voordeel is ook dat men rekening met je houdt op de weg, ook de andere vrachtwagen chauffeurs.
Nu hebben we een Chevrolet Pick up ( 2700 kg) met Gooseneck trailer met living ( 2000 kg waar 2 paarden op kunnen) totaal gewicht waar wij meestal meerijden ( auto + volle trailer) is ca. 6000 kg, dat rijdt zowel voor ons als voor de paarden het meest comfortabel maar is een heel gevaarte en voor een particulier niet te betalen, maar wel erg veilig omdat de wegligging super is en de trailer nooit zal kantelen zelfs als de paarden op hun kop zouden gaan staan ;) .

Toen ik nog 1 paardje had vond ik het B- wagentje ideaal, daarnaast had ik een klein, goedkoop autootje. Maar zo'n ding kost dus wel werk/geld in de vorm van onderhoud en je moet heel goed opletten op het laadvermogen; ik heb ze wel te koop zien staan met een eigen gewicht van 3000 kg! Dan kan je er dus alleen maar zakken watten in vervoeren ;) .
Eigen gewicht mag dan eigenlijk niet hoger zijn dan ca. 2000 kg; paard , passagiers, zadels, voer etc. en er zit zo 1000 kg bij. Ondanks dat je tot 3500 kg totaalgewicht mag gaan is dat af te raden, de wegligging wordt dan vaak heel erg slecht!
Als je het geld hebt om een echte lichtgewicht B wagentje te kopen ( 1200/ 1500 kg) dan heb je geen probleem, maar die dingen kosten gauw enkele 10.000 'en euri!
Laatst bijgewerkt door ElCid op 04-04-11 15:23, in het totaal 4 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:19

44Myrthe44 schreef:

Tot je paard een keer schrikt, er een stevige wind opsteekt of je opeens moet remmen; dan lig je met auto, trailer en paard in de berm!

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 15:40

Een C rijbewijs kost ook nogal wat hé. Voor die 20 a 30 keer dat ik het zou gaan gebruiken in het jaar. Dit is het me (nog) niet waard.;)

Ik heb maar 1 paard en ben ook zeker niet van plan er meerdere te kopen en/of te vervoeren.
+ een B rijbewijs vrachtwagentje kan toch ook met het kwarttarief en niet alleen de 'grote' vrachtwagens?
Verder heb ik een schoonvader die veel dingen kan (en wil) dus dit is ook zeker geen probleem.

Ik zou ongeveer maximaal 30 a 40 KM per keer rijden, dus eigenlijk redelijk kleine afstanden; Een super perfecte wegligging is in mijn ogen dan ook niet echt nodig..;)

Ik denk dat ik hier nog maar eens even een paar maandjes over ga slapen; Ik weet het écht nog niet.:+

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 00:06

Nadeel van een vrachtauto is wel als je je huidige auto ernaast blijft gebruiken, dat je dan ook voor 2 auto's onderhoud (regulier en reparaties / apk) moet doen of je moet handig zijn en dit zelf kunnen, dat laatste kan enorm in de kosten schelen. Voordeel is dan wel weer dat je dan geen extra trailer meer nodig hebt.