Discussie: wel of geen vliegendeken, zielig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Discussie: wel of geen vliegendeken, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 15:57

Er zijn inmiddels meerdere topics over vliegendekens, maar na overleg met een mod plaats ik dit topic toch.
Ik wil namelijk graag een discussie beginnen over de vliegendeken. Veel meningen horen, etc. :)

Is het zielig om een paard (lees ook pony) zonder vliegendeken op de wei te zetten? Heeft de aanwezigheid van een schuilstal er invloed op? Of is het laten dragen van een deken juist zielig of zelfs gevaarlijk? (schuurplekken, vasthangen ga zo maar door)

Paard moet wel paard blijven imo... Toch vond ik het vorig jaar een beetje zielig om te zien dat ons eczeempaardje (24/7 deken op) heerlijk rustig kon staan te grazen, terwijl mijn paard bij elke insectensteek met een noodgang naar de schuilstal moest vluchten, en daar ook uren stond overdag. Ik weet nog niet of er een schuilstal is op de wei waar onze viervoeters deze zomer gaan doorbrengen, wel staan onze paardjes het hele jaar door 24/7 op de wei :)

Wat vinden jullie?

Anoniem

Re: Discussie: wel of geen vliegendeken, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:59

Ligt er aan in welk gebied je woont. Bij ons is het indrdaad ronduit zielig om je paard onbeschermd in de wei te zetten. Maar in dit gebied heb je dan ook wel buitengewoon veel en venijnige dazen...

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:03

tja mijn paard staat 24/7 met haar exceemdeken. Vroeger vond ik dat zielig, maar nu ben ik erover, nu kan ze wel grazen en heeft ze zoveel jeuk niet meer.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:06

ik zeg opdoen.. ik denk dat het leuker voor je paard is dat hij met een dunne deken wat staat te grazen dan dat hij zonder deken gek wordt van de vliegen!
Die van mij word dit jaar weer lekker ingepakt :)
moet zeggen, mijn andere, een schimmel, heeft er eigenlijk niet tot nauwelijks last van!
Maar dan hebben wij ook bijna, beter gezegd geen dazen!

eva1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:11

Of gewoon inspuiten als je er geen deken op wil gooien, maar niet zielig!!

_HS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:16

de mijne sloopt de ene deken na de andere en ze heeft er niet echt last van, dus ze gaat gewoon lekker zonder.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:20

Voor mijn paard vind ik het zielig. Ze zit altijd meteen helemaal onder de bulten en kan gewoon niet normaal in de wei staan zonder deken.

Als je ergens woont waar minder vliegen/dazen etc zijn, zal je paard vast zonder kunnen. En sommige paarden hebben er gewoon geen last van. Als je dat weet kan het ook wel zonder.

Oftewel afhankelijk van je paard en de omgeving waar hij/zij staat :D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 16:23

Sonja schreef:
Ligt er aan in welk gebied je woont. Bij ons is het indrdaad ronduit zielig om je paard onbeschermd in de wei te zetten. Maar in dit gebied heb je dan ook wel buitengewoon veel en venijnige dazen...

Welk gebied woon jij als ik vragen mag? Wij hebben (Noord-Limburg) ook best een dazenplaag soms. Ligt ook aan het weer.

Charlot schreef:
tja mijn paard staat 24/7 met haar exceemdeken. Vroeger vond ik dat zielig, maar nu ben ik erover, nu kan ze wel grazen en heeft ze zoveel jeuk niet meer.

Ik bedoel hier (voor de duidelijkheid) NIET de eczeemdekens. Dat zijn bijzondere gevallen imo, waar je eigenlijk niet onder een deken uitkomt. Ik heb het echt over de 'gezonde' paarden, en deken puur voor de vliegen/dazen.

eva1979 schreef:
Of gewoon inspuiten als je er geen deken op wil gooien, maar niet zielig!!
.
Inspuiten is voor mij geen optie. Werkt nauwelijks, en niet lang genoeg. Ik ga mijn pony (kan het qua tijd niet eens) niet om de paar uur uit de wei plukken om in te sprayen. Kost ook handenvol geld...

heidi_elsa schreef:
de mijne sloopt de ene deken na de andere en ze heeft er niet echt last van, dus ze gaat gewoon lekker zonder.

Ik ben vooral bang voor het evt. schuren van de deken... winterdekens sloopt mijn pony niet, gelukkig. En rolt/rent een paard niet liever zonder deken?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:27

Mijn pony staat 24/7 op de wei en stond afgelopen zomer zonder vliegendeken (en/of masker) op.
Wel regelmatig ingesprayed met vliegenspray, maar dat werkt ook geen 24 uur idd.

Maar ik heb niet de indruk gehad dat hij erg veel last van vliegen had. Hij stond op het heetst van de dag wel in de schuilstal, maar dat was meer vanwege de temperatuur dan vanwege de vliegen. Als hij stond te grazen, bleef hij grazen.

Ook met rijden (in naar men zegt daasrijk gebied) heb ik nooit vliegendeken op gehad, wel volop vliegenspray voor het rijden. Ook tijdens het rijden heb ik niet de indruk gehad dat mijn pony zoveel last van vliegen had. Als ik die indruk wel gehad had, had ik een vliegendeken overwogen, maar ik vond nu de nadelen van een vliegendeken niet opwegen tegen het voordeel van minder last van vliegen hebben.

jjessica12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:46

Ik denk ook dat het heel erg afhangt van het gebied waar je woont, wat voor kleur je paard is en in hoeverre die er last van heeft. Mijn zwarte paard zonder vliegendeken buiten zetten zou dierenmishandeling zijn, terwijl de schimmels hier altijd zonder staan en nergens last van lijken te hebben!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:47

ik heb hier 2 friezen die bruin worden (de rest niet) dus die krijgen een vliegendeken met hals op. kan ze ook binnenhouden maar heb ze liever naar buiten. en ik vind het zelf niet zielig

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:50

Wanneer ze in een gebied staan waar ontzettend veel vliegen, dazen etc. zijn zou ik wel voor een vliegendeken gaan :j .
Maar tot nu toe was dit nog nooit nodig, valt hier reuze mee.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:50

Bij ons stikt het van de dazen, en geen schuilstal, dus ik doe er zeker een deken op. Zoveel last zullen ze toch niet hebben van een dunne goed passende deken?

Zit meer met het vliegenmasker..Dat gooit mijn merrie zelf altijd af, met als gevolg dat haar hoofd en bij haar ogen vol vliegen zit. En een halster omlaten met een sliertjesfrontriem doe ik weer liever niet. Maar dit is misschien of-topic.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:51

Mijn paardjes krijgen thuis geen vliegendeken op. (Zuid Holland). Een masker hooguit tegen de vliegen. Vorige zomer heeft mijn volwassen merrie wel dag en nacht met deken omgelopen toen we in Loon op Zand stonden. Daar waren niet alleen vliegen maar ook dazen inderdaad. We hebben het even aangekeken maar je zag de opluchting toen ze die dekens ophadden. (ook de ander paarden).

Zielig vind ik het zeker niet. Ze kunnen niet vluchten voor die beestjes als ze er eenmaal last van hebben. Verder dan de paaltjes van de wei komen ze niet.

isabelle_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:53

Alleen als de vliegen vervelend gaan doen anders staan de paarden hier ook zonder vliegendeken.
Is nu nog niet het geval met al die wind.

isabelle_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:54

+ wel een masker in de zomer ivm traanoogjes maar dat is nu ook nog niet nodig.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:55

Die van mij heeft alleen een vliegennetje voor de ogen. Hij heeft helaas geen lange voorpluk.
Een vliegendeken heeft hij hier niet nodig op de wei.
Had eerste en ander wei waar het wel nodig was. Daar hadden ze een schuilstal. En in die stal was het altijd koel en vliegvrij.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:56

Mijn paard heeft geen last van zijn deken. Zonder deken vliegt hij wel eens langs, wordt gillend gek van vliegen. Met die deken staat hij rustig te grazen. Daar komt ook bij dat hij zonder die deken onder de bultjes zit van de beten en met niet.

Al kijk ik wel naar het weer. Weinig wind en zon is wel deken, maar regen of harde wind niet

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:00

Als je paard er zo gevoelig voor is of er zitten zoveel steekbeesten dat ze je in de poort omver rennen om op stal te kunnen vind ik het mishandeling om ze zo te laten staan en doe dus een vliegendeken op.

Mijn paard wordt er knettergek van en heeft niet de mogelijkheid om in een schuilstal te gaan, dus zij krijgt een vliegendeken. Ook zitten er bij ons op stal heel veel muggen en dazen (langs waterloop met bomendreef) terwijl er 5km verderop bij mij zitten er nagenoeg geen. (open vlakte met akkers en weiland).

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:06

Geen moeite mee! Heb er zelfs 1 voor mijn shet gekocht én een cashel crusader vliegenmaskertje. Houdt ook wat zon tegen overigens.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:11

ze hebben bij ons wel standaard een masker op, als er vliegen/dazen zijn. Mijn shet was echt eczeemgevoelig, die deed ik wel een vliegendeken om omdat ie door de wei ging rennen, of naar stal rende. Hij werd van die beesten. De andere paarden doe ik geen deken om want die hebben er niet zo'n last van.

wat ik trouwens een betere oplossing vind dan een deken, is een goede crème tegen zomereczeem. Uit Engeland heb ik een hele goeie. Dat smeer je op de standaard jeuk plekken en dan kunnen ze ook naar buiten zonder deken. Is ook beter voor hun afweersysteem. Met een deken gaan ze namelijk als ze dan 1 keer zonder deken staan alleen maar heftiger reageren op vliegenbeten omdat ze niks meer gewend zijn.

Zombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:05

Mijn pony heeft vorig jaar zonder vliegendeken op de wei gestaan.
Op de pensionstalling waar ik stond deden ze niet aan dekens wisselen en dag en nacht met een vliegendeken op dat vind ik ook niets. Heb het dus even afgekeken en heb besloten het deken af te laten.
Ze is 2 keer door een daas gestoken en stond de hele zomer rustig in de wei, dan vind ik het niet waard om een vliegendeken op te leggen. :n

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 22:08

@ Toad: interessant, die crème. Ik heb al onwijs veel 'troep' geprobeerd maar tegen de ezeemdeken kan het allemaal niet op. Pony is ook echt blij als ze 'm na het werk weer op mag, steekt gelijk haar hoofd er in zodra ze 'm ziet (dat levert hilarische taferelen op, zeker wanneer wij niet snel genoeg zijn met de juiste kant boven bijvoorbeeld) We laten haar na het afspuiten/wassen/werk altijd zonder deken rollen en opdrogen. Dus helemaal steekvrij blijft ze niet, en heftiger reageren op een steek? Valt reuze mee.

Mijn ponylief wordt echt gek van dazen (en helemaal van wesp- of hommelachtige beesten). Met buitenrijden is het eigenlijk al niet te doen zonder liters spray. In de wei? Ik zit toch aan een deken te denken, hij is erg gevoelig. Maar toch blijft het knagen. Paard moet toch paard blijven?

Het hele jaar door dekens dragen vind ik persoonlijk onzin. Al heb ik in de winter toch toegegeven, en ben aan de dekens gegaan. Om de stomme (lichtelijk egoïstische) reden dat dat makkelijker is wanneer hij gezweet heeft. Beetje offtopic.

Ik kan ook niet iedere avond/ochtend de deken op en af gaan doen deze zomer. Daarvoor woon ik te ver weg. Wat vinden jullie, als je de keus hebt 24/7 (behalve met heel veel regen) een deken of zonder?

Een vliegenmasker is dan ook weer een ander verhaal. Het lijkt me niet fijn voor een paard om ergens doorheen te moeten kijken. Paarden zien al niet zo scherp van zichzelf. Bij ontstoken ogen is het soms noodzakelijk kwaad, dat is anders. Toen er nog halsterplicht was had ik wel een vliegenfrontriem, maar nu hij geen halster hoeft vind ik het fijner en veiliger zonder. Scheelt dat hij wel veel voorpluk heeft :)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 22:25

Nou, ik het ligt echt aan het vliegenmasker wat je hebt. De cashel crusader is echt geweldig! Je kunt er prima doorheen kijken en er is heel veel ruimte bij de ogen, dus irriteert nooit. Het is een stuk fijner voor een paard als telkens die verschrikkelijke vliegen wegschudden!

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 22:44

Tines heeft sinds afgelopen zomer ook een vliegendeken en masker op. We zijn vorige zomer verhuisd naar een nieuwe stal. En daar stikt het 's zomers van de dazen. En aangezien insecten mijn paard altijd heerlijk vinden, is hij altijd de Sjaak. En zit onder de grote bulten. En daar komt bij dat hij ook nog is zwart is, en er geen schaduw of schuilstal is op de wei.

Tines is helaas wel een mega sloper ben ik achter. De Amigo Bug Rug heeft het 1 maand vol gehouden. En de Rambo Protector 1 week. Op zich is de Rambo deken nog wel heel. Maar hij heeft 's nachts een keer geschuurd in stal met de deken op. En toen zaten er verschillende ladders in de deken aan de achterkant. -O-