Wat vragen voor pony leasen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wietske100

Wat vragen voor pony leasen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 18:26

Hallo allemaal,

Ik heb een hele leuke maar vooral lieve D pony staan. Jammer genoeg ben ik veel te groot voor haar en kan ik dus qua beweging niet veel met haar doen. Ik wil haar ook niet wegdoen ivm een hele oude pony die in principe zomaar zou kunnen overlijden en dat mijn andere paard dan in 1 klap alleen is.

Nou wil ik haar graag verhuren. In principe mag de ruiter alle dagen komen en alles met haar doen en haar dus als ''eigen'' pony beschouwen.

Nu heb ik een aantal vragen:
-wat zou ik kunnen vragen? Ik wil de Dierenarts-,hoefsmid- en wormenkuurkosten voor eigen rekening nemen. De pony staat bij mij thuis en blijft daar dus ook. Normaal zou iemand dus een pony aan moeten schaffen+ alle spullen moeten kopen+ elke maand de stallingskosten(aan het eind van de straat kost het 200p/m incl alles) Ik heb alle spullen voor haar die gebruikt mogen worden en ook zorgen wij verder voor haar zoals we nu al doen(voer, mesten enz). Ik zat eerst aan 35 per maand te denken maar nu ik eens op internet zit te kijken blijkt dat toch echt wel weinig te zijn.

-Hoe kan ik goede afspraken maken over ongelukken? bv als er een tijdens buitenrit(of met springen) iets gebeurd met de pony? Dat is namelijk mijn grootste angst.. pony heeft namelijk een mega lijf met korte pootjes en heeft niet de beste benen> vooral niet nu ze te dik is.

Alles tips zijn welkom :)

xxGáskixx

Re: Wat vragen voor pony leasen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:33

geen idee,
denk dat je wel 75 tot 100 euro kan vragen..en dat is nog goedkoop!
Het is vaak zo dat die persoon dan gewoon vol stalgeld moet betalen..
en dat is nog duurder..

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:37

Als je wéét dat het kans op ongelukken groter is (korte beentjes, megalijf?)
zou ik me wel afvragen of het slim is om haar de verleasen.

Wil je dat wel doen, maak dan duidelijke afspraken over wat er gedaan mag worden met de pony,
als springen is risico is, moet je duidelijk maken dat springen gewoon géén optie is..

Heb je een rijbak tot je beschikking? Voor dagelijks rijden en behandelen als eigen pony is 75,-
denk ik toch wel een mooi prijsje..

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:40

Ik denk dat je gewoon moet kijken naar de persoon, en de kosten die jij per maand maakt.
Er zijn altijd meiden met ouders die het niet kunnen (of willen) betalen, terwijl zo'n meisje zelf goud waard kan zijn voor jou. Dus ik zou gewoon via via kijken of je iemand kent en dan eventueel de kosten p.m vragen. Je klinkt namelijk niet alsof je er persé veel geld voor wilt hebben (wat een heel positief punt is natuurlijk).
Jij blij, zij blij toch? :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:56

Denk goed na over je verzekeringen, volgens mij ben jij als eigenaar namelijk altijd aansprakelijk voor de schade die jouw dier veroorzaakt. Qua geld, ik zou persoonlijk meer belang hechten aan de klik tussen jouw je pown en de bijrijder.Dat vind ik belangrijker dan geld.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:59

Hé Wietske,
Wij hebben een bijrijder die drie of vier keer per week mag rijden. Ze betaalt € 75,-- per maand. Is fijn en niet duur. Als ik zelf in het buitenland twee uur een pony of paard huur ben ik rond de € 60,-- kwijt. Wat me opvalt, sinds we een bijdrage vragen wordt het veel meer gewaardeerd als bij de vorige mensen en ook dat is fijn.

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 19:19

xxGáskixx schreef:
geen idee,
denk dat je wel 75 tot 100 euro kan vragen..en dat is nog goedkoop!
Het is vaak zo dat die persoon dan gewoon vol stalgeld moet betalen..
en dat is nog duurder..

ja inderdaad net wat ik dacht.. dat is hier dus wel 200 euro.

QualityHorse schreef:
Als je wéét dat het kans op ongelukken groter is (korte beentjes, megalijf?)
zou ik me wel afvragen of het slim is om haar de verleasen.

Wil je dat wel doen, maak dan duidelijke afspraken over wat er gedaan mag worden met de pony,
als springen is risico is, moet je duidelijk maken dat springen gewoon géén optie is..

Heb je een rijbak tot je beschikking? Voor dagelijks rijden en behandelen als eigen pony is 75,-
denk ik toch wel een mooi prijsje..

Ze is dus zo dik omdat ze te weinig beweging krijgt. Met een leuk passend ruitertje moet rijden geen probleem geven(ik denk dat ik gewoon een beetje angstig ben met ''andere'' mensen op mijn pony.
Mocht het wel wat worden dan zal ik ook inderdaad vermelden dan crossen en springen eerst heeel rustig gedaan moet worden tot de conditie weer wat op peil is (ik denk dat een goede verzorger dit zal begrijpen)
Ik heb inderdaad een rijbak.

d0nnaa_dan schreef:
Ik denk dat je gewoon moet kijken naar de persoon, en de kosten die jij per maand maakt.
Er zijn altijd meiden met ouders die het niet kunnen (of willen) betalen, terwijl zo'n meisje zelf goud waard kan zijn voor jou. Dus ik zou gewoon via via kijken of je iemand kent en dan eventueel de kosten p.m vragen. Je klinkt namelijk niet alsof je er persé veel geld voor wilt hebben (wat een heel positief punt is natuurlijk).
Jij blij, zij blij toch? :)

Inderdaad , het gaat mij niet om het geld hoor! Alleen mijn vader zegt de laatste tijd wel: we kunnen haar beter wegdoen.. maarja stel dat mijn oudje wel overlijd dat staat mijn andere helemaal alleen.. dat wil ik dus ook niet.
Dus een klein bedragje zou wel kunnen. En als je kijkt wat een eigenaar zelf voor een paard moet betalen(aanschaf+spullen+stalhuur) dan is 100 nog lang niet veel!

troi schreef:
Denk goed na over je verzekeringen, volgens mij ben jij als eigenaar namelijk altijd aansprakelijk voor de schade die jouw dier veroorzaakt. Qua geld, ik zou persoonlijk meer belang hechten aan de klik tussen jouw je pown en de bijrijder.Dat vind ik belangrijker dan geld.

Klopt, als je eigenaar blijft ben je volgens mij ook altijd aansprakelijk. En het is natuurlijk ook een eigen risico van mijn kant.

pien_2010 schreef:
Hé Wietske,
Wij hebben een bijrijder die drie of vier keer per week mag rijden. Ze betaalt € 75,-- per maand. Is fijn en niet duur. Als ik zelf in het buitenland twee uur een pony of paard huur ben ik rond de € 60,-- kwijt. Wat me opvalt, sinds we een bijdrage vragen wordt het veel meer gewaardeerd als bij de vorige mensen en ook dat is fijn.

Bij mij is er niemand anders, pony is helemaal voor de verzorger. Ik heb nu wel eens iemand die(gratis) mag komen rijden.. maar die verprutst het bij mij ook een beetje> komt eens in de maand. Dat vind ik toch wel een beetje te weinig voor het goede.
ALs je wat geld vraagt zullen ze er inderdaad meer voor willen doen denk ik :)

sannesunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:20

tjah, toen ik nog geen eigen pony had leasde ik ook een pony voor 70 euro in de maand, ik mocht er alles mee doen wat ik wou(behalve dan zomaar op wedstrijd of manen afknippen ofzo)
Maar die 70 euro was de stalling en zo. maar misschien kun je 70 euro vragen, want als iemand een eigen pony wilt dan dan ben je voor een goede al gauw 3000 of meer kwijt.....dus ik zou als ik een pony wou leasen en het is een hele leuke,lieve,betrouwbare pony dan zou ik denken:
'goedkoop zeg direct leasen!"

ik hoop dat je er wat aan hebt!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:47

Ik zou ergens rond de 50 tot 75 euro gaan zitten. Is toch vrij goedkoop voor een zo goed als eigen paard waarvan je alleen de voordelen hebt. Jullie blijven de gehele verzorging doen dus hoeft hij/zij alleen maar te rijden.

Nadai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:38

Ja ik zou ook iets van 75 euro vragen hoor.

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 13:22

Ik zal de advertantie gaan plaatsen en dan kijk ik wel of ik reacties krijg :) ben benieuwd. Bedankt iedereen voor tips.

Even een vraagje over een verzekering voor de pony: hoeveel kost dat per maand/jaar?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:09

Ik denk niet zozeer aan een verzekering voor de pony (als jij het risico van evt. DA-kosten wilt nemen, is een dure verzekering niet heel nodig)

Maar meer een verzekering voor jou: Het blijft jouw paard en dan ben je voor de wet aansprakelijk wanneer er iets met de ruiter gebeurt/of je paard schade aan derden aanricht. Denk er ook over wat er gebeuren moet wanneer het paard gewond raakt door toedoen van je leaser, of wanneer jouw tuig kapot gaat, enz enz. Heel belengrijk om hierover zaken zwart op wit te hebben, het kan zeer vervelende (onverhoopte) situaties voorkomen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:23

VSW-->TAO

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:05

Ik ga voor 125,- vaak zijn er wel mensen die het er wel voor over hebben moet zeggen als ik dat mag een eigenpony voor 125,- dan vind ik dat wel redelijk.

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 19:09

jaa als je je bedenkt dat stalling aan het eind van de straat hier 200 is. En eigenlijk precies hetzelfde is als wat ik het beestje geef dan is het inderdaad laag. Want de mensen hoeven ook nog eens geen pony en spullen aan te schaffen!

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:02

je bent niet verantwoordelijk voor schade aan de ruiter; zoalng die er vrijwillig op gaat zitten en bij machte is zelf beslissingen te maken. Wél ben je verantwoordelijk voor schade die je paard maakt aan derden als zij erop zit of de pony aan de hand heeft. Dat kun je oplossen door een extra verzekering te nemen; WA + heet dat. Kost je iets van 15 euro per jaar........kan veel ellende schelen. Of je je pony verzekert is dan een tweede; dan kan natuurlijk door een paardenverzekering af te sluiten. natuurlijk is het slim afspraken op papier te zetten; maar de wet staat daarboven; je kunt nog zo mooi op papier zetten dat de ruiter daar en daar verantwoordelijk voor is, maar komt het tot een zaak dan is de wet doorslaggevend.........zorg dus dat je in iedere geval je verzekering op orde hebt.......dat geldt overigens voor iedereen die wel eens een ander op zijn paard laat rijden.......... Ik denk qua kosten dat je makkelijk 125 tot 150 kan vragen hoor......als ze er alles mee mag doen en in principe een eigen paard heeft....dat is niet teveel.

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 20:24

je bedoelt : als zij een vriendin meeneemt die er op gaat zitten ben ik wel verantwoordelijk :)?

ja ik zal inderdaad goede afspraken maken

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:04

nee, ik bedoel als er iemand anders dan de eigenaar ( jij dus) op het paard zit of ernaast loopt, en dan op de openbare weg; dat jij dan verantwoordelijk bent voor alle schade die het dier aan derden toebrengt. heel veel mensen weten dit niet en lenen hun paard wel eens uit aan iemand; dat kan dus grote financiele gevolgen hebben ( stel maar eens voor dat de ruiter van het paard afvalt en het dier vervolgens over iemand heen rent die daardoor blijvend invalide raakt........). Als JOu dat overkomt dan valt die schade onder jouw WA; als haar dat overkomt wordt de schade op jou persoonlijk verhaalt als je er niet voor verzekerd bent.........

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:17

Beetje off topic:
Bedoel je met zo'n Wa+ verzekering gewoon je eigen aansprakelijkheidsverzekering? Of toch een speciale paardenverzekering?

Weer on topic:
Bij ons op stal wordt ook een pony geleast en dat meisje (haar ouders) betalen de stallingskosten van 200 euro per maand.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 23:13

Ik dacht toch echt dat de eigenaar ook verantwoordelijk was voor schade aan de ruiter/verzorger, als die schade door het paard wordt veroorzaakt..? (Stond vorig jaar meen ik een artikel over in de Ros)

Om die reden mocht ik toch niet een paard gaan in/door/bij-rijden een halfjaar terug. De eigenaar durfde het risico niet te nemen dat er iets met mij zou gebeuren (stel ik val er af, breek mijn rug en wordt invalide) dan had hij de verantwoordelijkheid, is mij gezegd.

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 23:23

Als ik kijk naar hier in de omgeving betaal je echt wel weer meer hoor... ik ken iemand die laat haar paard 3x per week rijden door een verzorgen en die betaald 90,- per maand en dan moet ze alles doen ook mesten... Op marktplaats staan ook prijzen soms erbij... maar als iemand alles mag doen met jouw paard, rijden-mesten- en alles wat er bij komt kijken zo ik rond de 100,- / 150,- gaan vragen... Ruiter hoeft niks aan te schaffen ook geen voer/hooi etc... kijk maar eens wat een eigen pony kost dan valt dit nog mee...

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 23:33

Mijn idee voor leasen gaat ook uit naar 100 a 150 euro per maand. Hij/zij mag de pony als eigen beschouwen aldus je OP dan mag er ook wel wat voor tegenover staan.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 00:57

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar als het een leerpony is zou ik 100 tot 150 euro vragen. Ik ga er hierbij wel vanuit dat je thuis de faciliteiten hebt om bijna het hele jaar door te kunnen rijden. Als het gewoon een lekkere rondhobbel pony is zou ik 75 euro een mooi bedrag vinden.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:12

Meisje wat mijn pony gebruikt betaald € 75,- per maand.

x_yaaara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:47

Ik denk dat je ook wel rond de €75,- euro kan vragen! :j
Als je gewoon alle spullen hebt, en zij niks meer hoeven aan te schaffen, lijkt me dat een rieële prijs!