pony steigert, terugbrengen oude eigenaar?????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paujasp

pony steigert, terugbrengen oude eigenaar?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 15:57

Ik heb in oktober 2010 een 8 jarige Duitse rijpony gekocht.
Oude eigenaar wilde ervan af omdat dochter er niet meer op durfde.
Pony is 2 keer verleasd geweest, de laatste keer kam ze terug en begint met kuren. Steigeren bij het opstijgen.

Toen ik haar kochte heeft ze niet gesteigerd met rijden e.d
Heb een paar keer gereden voor aankoop.
Eigenaar wist dat het een lastig paardje was maar heeft dit noit zo duidelijk tegen mij gezegd.
Ik dus helemaal in love toen ik de knoop doorhakte om haar te kopen.

Pony gekocht met de afspraak in 2 delen te betalen, eerst deel meteen en laaste deel eind mei.
Tijdje zonder problemen gereden op de pony.
Wilde haar verhuizen maar kwam er nu 3 uur werk achter dat ze NIET in de trailer wilde.
Dit wist de eigenaar maar heeft niks gezegd tegen mij.

dat was dus al 1 van haar kuren. Nu begitn ze met opstijgen omhoog te komen en niet zo'n klein beetje ook.
Beest is dus in mijn ogen niet betrouwbaar.
Wil er graag dat de oude eigenaar haar terug neemt, maar vraag me af of ik in mijn recht sta??????
Wat kan ik eisen en welke stappen moet ik dan ondernemen als de oude eigenaar moeilijk gaat doen?

Graag reactie van medebokkers!!!!!

Anoniem

Re: pony steigert, terugbrengen oude eigenaar?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:58

Je wist het al.... Als hij teruggekomen is van het leasen vanwege steigeren... ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:00

Heb je gevraagd of de pony kuren had? Heb je gevraagd of de pony de trailer kende en er makkelijk op en af liep?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:01

Het lijkt me een half jaar na aankoop in elk geval wel erg moeilijk, zo niet onmogelijk, om aan te tonen dat je pony enig 'gebrek' had voor aankoop.

Bovendien is het steigeren is pas begonnen nadat je de pony na aankoop al twee keer hebt verleast? En je wist bovendien dat de reden van verkoop was dat de dochter van de voormalig eigenaar er niet meer op durfde? Ik geef het weinig kans...
Laatst bijgewerkt door Elanor op 30-03-11 16:08, in het totaal 6 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:03

oktober 2010 al gekocht, je wist er van, de eigenaar heeft haar verleden verteld en nu in april begin je te piepen :o shame on you....

Wie weet zijn (bij jou of tijdens het verleasen) het stijgeren en nare gewoontes zelfs erger geworden :+
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 30-03-11 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:03

in je verhaal is heel duidelijk te lezen dat je op de hoogte was van het stijger probleem persoonlijk denk ik dat je niet echt in je recht staat het is geen verborgen gebrek etc.

en buiten dat OKTOBER het is morgen al 1 april |(

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:04

zo is dat....je kunt alles wel terugbrengen ....maar wie zegt er dat het niet aan jou ligt dat de pony niet de trailer op gaat?
steigeren wist je ook al....en ook netjes trouwens dat je in 2 delen mag betalen, dit zou ik dus nooit doen. Dan laten ze het paard maar staan....maar eerst afrekenen dan meenemen.
En als ik die eigenaar was zou ik die pony terugnemen maar dan was jij wel je geld kwijt.....
tegenwoordig denken mensen paarden om alles terug te kunnen brengen.
Laatst hoorde ik een verhaal van iemand die haar pony had verkocht, was een E-pony...ook officieel gemeten. Paar weken later bellen die mensen op dat ze hem terug komen brengen omdat ze hem te groot vinden :S ..... hele rechtzaak geweest en uiteindelijk hebben ze hem niet terug hoeven te nemen.... maar goed dan nog....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:05

Hoe heb je die pony dan mee naar huis gekregen als hij de trailer niet op gaat?

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:06

Elanor schreef:
Maar het steigeren is pas begonnen nadat je de pony na aankoop al twee keer hebt verleast? Het lijkt me dan wel erg moeilijk om aan te tonen dat ze dat gedrag al voor aankoop vertoonde.

En je wist bovendien dat de reden van verkoop was dat de dochter van de voormalig eigenaar er niet meer op durfde?

Zoals ik het lees is de pony bij de vorige eigenaar 2 keer verleast geweest. Maar terug gekomen wegens steigeren.

Nu bijna 6 maand later gaat de pony steigeren en wil ze de pony terug brengen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:07

Nee, zo werkt dat niet natuurlijk! Je wist er van, neemt de pony mee en na een 1/2 jaar als het fout gaat moeten de oude eigenaren hem maar terug nemen?
Je hebt duidelijk een pony gekocht die boven je macht ligt, jammer, maar opnieuw verkopen dan maar en je verlies nemen.
Ik hoop dat je tegen de nieuwe eigenaren wel eerlijk verteld wat het probleem van de pony is!

Ik wil hem wel weer in het gareel brengen voor je hoor, maar daar zit wel een kosten plaatje aan!
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 30-03-11 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:07

ik denk trouwens dat ik mijn paard ook terug ga brengen. Is nu 3 jaar en net zadelmak. Gekocht als 2 jarige en nu blijkt hij ineens niet onder het zadel te kunnen springen....

(dit was maar een geintje ;)

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:08

Heb jij haar 2x verleasd of de oude eigenaar?
Heb je haar bij aankoop ook laten keuren?
Heb je het zadel e.d al laten controleren? Misschien past dat niet helemaal goed en is dat de reden dat ze steigert.

Verder zeg je dat je een tijd zonder problemen hebt kunnen rijden en dat pas later de problemen zijn gekomen.
Weet je dan wel zeker dat de problemen niet bij jou zijn ontstaan?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:08

Als de pony bij het meermaals proefrijden zich trouwens prima gedroeg, blijkt daar volgens mij alleen maar uit dat er toentertijd niets met de pony aan de hand was en dat het vervelende gedrag pas later is ontstaan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:54

Je kan het paard toch ook laten corrigeren? En ook hulp inschakkelen om het in de trailer te krijgen. Zal wel iets kosten maar als het daarmee op te lossen is. Ik denk dat je daar toch het beste mee af bent.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:55

Als ze nu begint met kuren, ongeveer een half jaar nadat jij haar gekocht hebt dan denk ik dat de problemen bij jou liggen en niet bij de pony.
Heb je haar rug al eens laten nakijken en ligt het zadel nog goed?

Dat ze de trailer niet meer in wil, hoe gaat de normale omgang, heb jij de leiding of heeft het paard dat.

paujasp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 19:03

bedankt voor jullie reactie's

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:03

Ik denk dat je niet meer in je recht sta na een halfjaar :P

tiger27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:04

je hebt 6 maanden om terug te brengen bij gebreken ( maar je wist er wel van af) dus eigenaar is eerlijk geweest
maar mischien kan je met de eigennaar iets bereiken

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:06

ik zou de pony bij iemand doen dat het paard deze manieren kan afleren.
hier bij ons in de geburen hebben we ook zo iemand.
Dan weet je direct waar je staat.
jammer genoeg zal je veel te ver weg wonen.
groetjes

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:09

Vind het ook erg oneerlijk tegenover het paardje..
Het is geen ding!
Dat je zomaar even terug brengt als het ''kapot' of niet naar wens is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:10

Als je het paard van een particulier hebt gekocht, heb je sowieso geen mogelijkheid om hem naar een half jaar terug te brengen.
Ik zou haar wegbrengen voor correctie.

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:18

Ik denk niet dat de problemen bij haar liggen. Mijn pony werkte blijkbaar uit angst met mij nu na 1 jaar is het vertrouwen zo groot dat ze me echt alles toont, ze doet alles voor me tot ik er een man bij zet. Sinds kort kan ook niet meer op haar rijden omdat de angsten zo naar boven komen. Ik ben zeker dat er niets met mijn pony is en ook niet met het getuig. Ze is zadelmak gemaakt door een man en is er dus bang van en nu loopt alles mis maar ik wist niet van haar angsten. Ik ga mijn pony nu toch ook niet terug brengen omdat ze bang van mannen heeft en ik haar ook niet meer kan rijden omdat ze zo bang heeft dat ze slaag krijgt, nee ik ga haar helpen. Je moet eens goed naar je paard kijken wat zie je in haar ogen? Is het angst? Is het vuur om niet te willen werken? Je moet luisteren naar wat je paard je vertelt.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:23

Een half jaar is wel een beetje laat om een paard weer terug te brengen. Paard heeft bij jou ook een hele tijd niet gesteigerd, dus dan moet je je af gaan vragen waar het probleem vandaan komt. Is het iets lichamelijks of ligt het misschien aan je rijstijl? Het is goed mogelijk dat je paard ergens last van heeft, maar voor hetzelfde geld is het 'gewoon' een rangorde probleem. Dat los je niet op door het paard weg te brengen, maar door hulp te vragen aan een ervaren iemand. Heb je les? Zo ja, wat zegt je instructeur hiervan?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:22

RT-->TAO

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:36

Ik vraag me af of de pony bij jou 2 x verleasd is geweest of voordat je haar kocht? Dat kan nl enorm schelen in het wel/niet terugbrengen.

Het trailerladen is een vrij simpel op te lossen probleem.
Dat steigeren zou je ook moeten kunnen corrigeren dus waarom paardje terugbrengen na 6 mnd?
Als de oude eigenaar het paardje terug neemt dan is het ok maar ik geef je weinig kans.
Verder ga ik mee met Narya en Pally.