Telkens flikt hij het opnieuw... Slaan met voorbenen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LisaDG

Telkens flikt hij het opnieuw... Slaan met voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 11:09

Hallo

Misschien niet de gepaste titel,maar ik weet niet hoe ik het anders moet noemen.
Telkens als ik mijn jaarling zijn voorvoetjes uit wil krabben slaat hij met zijn voorbenen of steigert hij tot ik wel moet loslaten omdat ik het niet meer kan houden.
Ik weet dat dit simpel uittesten is,want deze ochtend kwam de hoefsmid waarbij hij het ook deed,maar na 15sec. stopte omdat hij wist dat dit niet ging lukken.
Het is makkelijk zeggen blijven vasthouden tot hij stopt,maar ik heb niet zoveel armkracht als mijn smid.
Zijn er nog andere manieren waardoor het zou makkelijker worden om te blijven vasthouden (ev. met behulp van een zacht touw rond zijn voet?)

Groetjes

StalNollie

Re: Telkens flikt hij het opnieuw... Slaan met voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:12

voet vastpakken in inderdaad niet loslaten, probeert hij het roep je hard neeee of uhhhh of iets,
lukt het hem straf je hem door een tik op zijn neus, en herhaal je het opnieuw.
blijven herhalen tot hij overgeeft.

ook al ben je 15 minuten bezig even doorzetten.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:13

Vind 'ie 't niet gewoon nog moeilijk om z'n evenwicht te houden?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:16

Ze geeft aan dat hij dit bij de smid niet zo erg uitprobeert maar snel overgeeft dus dit lijkt me niks met ovenwicht te maken te hebben.

en vaak pakken hoefsmeden de voetjes nog wat hoger als wij doen

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:18

Wat ze bij mij hebben gedaan met mijn 3 jarige is hem opbinden, hele groffe manier wel is waar maar hij heeft het bijna direct daarna nooit meer gedaan. Hij heeft gewoon zijn been omhoog vastgebonden en hem laten lopen op drie benen. Doe dit wel met iemand die hier ervaring mee heeft. Ben er absoluut geen voorstander van , vond het vreselijk, maar daarvoor heeft hij me wel bijna een gebroken arm geslagen door dat steigeren bij voetjes op pakken dus aan de ene kant ben ik er zeker wel blij om dat die het daardoor niet meer doet

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:22

ik denk dat je het been hoger moet optillen zodat hij minder makkelijk kracht kan zetten om te slaan of te steigeren. je mag dus echt zijn hoef tot zijn elleboog optillen. wat ik zelf doe bij paarden die steeds slaan met het voorbeen bij voetjes geven is de hoef met een tikje tegen de elleboog trekken (dus in 1 keer met wat meer kracht) op het moment dat ze slaan. dat is voor hun een onprettig gevoel. als jij dat steeds doet als ie zo slaat kapt ie er ook vanzelf wel mee. je moet wel consequent zijn.

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 11:51

@StalNollie: iets roepen heeft bij hem geen enkel effect...
Uiteindelijk kapt hij er wel mee,maar ik heb gewoon niet de kracht om die voet zolang vast te houden.
Een stalgenoot probeerde het ook,hij stond netjes stil na 5min.
Nu is gewoon mijn vraag of er een manier bestaat hoe ik zijn voet makkelijker kan vasthouden?

Op zich is het wel raar,als ik zijn voet vraag,geeft hij hem onmiddelijk,maar vanals ik hem vasthoud of begin uit te krabben begint meneer irritant te doen

valerie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:55

misschien een idee om het paarden been russen je eigen benen te klemmen?
dat bespaart jou misschien wat arm kracht. en een zachte tik op de neus misschien en vee blijven proberen. ook belonen als hij het wel goed doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:58

Mijn tinker deed dit met haar achterbenen. Ik heb dit opgelost door ze vast te nemen en tussen mijn benen te klemmen. Ondertussen bleef ik de hoef vasthouden. Trok ze hem toch los kreeg ze een tik. Nu geeft ze hem zonder probleem. Maar ik heb het opgelost door gewoon niet op te geven.

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 11:58

@valerie88: Die techniek zei mijn smid ook, ik zal het allessinds proberen,wie weet werkt het.....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:02

Zorg dat je "klaar" bent voordat hij gaat slaan of steigeren en pak vervolgens het voetje op nieuw. Dus in plaats van dat je in 1 lange sessie zijn voet uitkrabt en vast hebt, pak je de voet, gaat ongeveer 10 seconden aan de slag. Beloon hem uitgebreid en zet hem neer VOORDAT hij problemen krijg met evenwicht en dus onrustig en vervelend wordt. En vervolgens pak je het voetje nogmaals, gaat weer aan de slag, zet hem weer neer voordat hij vervelend wordt en beloond hem weer uitgebreid.
Soms pakte ik gewoon de hoef 3 of 4 keer alleen maar op en zette hem direct weer neer terwijl ik hem met mijn stem en een aai uitgebreid beloonde. Voetjes geven moet geen drama worden en die associatie kun je zelf leren op die manier
Jonge paarden hebben fases waarin ze het zowel lastig als eng kunnen vinden om voetjes te geven, je pakt dat aan door toch wel door te gaan en dan het goede gedrag uitbundig te belonen. Een jong paard leert meer van belonen dan straffen en leert zo ook dat het niet elke keer in een drama hoeft te eindigen. Dus kijk goed naar je paard en wees hem vóór, zet het been neer voordat hij lastig wordt. Ga evt tussendoor naar een ander been en kom weer terug bij het "probleembeen". Dus geef niet op, maar zorg dat hij er ook minder tegen op gaat zien om voetjes te geven. Is hij relatief groot voor zijn leeftijd misschien? Als ze in de groei zijn komt er om de zoveel tijd een fase dat ze met name de voorbenen lastiger en ook enger vinden om te geven, dat gaat gewoon voorbij als je er zelf geen strijd van maakt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:05

Ik had een pony die geen achtervoetjes wilde geven,ze schopte je dan.
Ik heb dit opgelost met heel veel geduld,tijd en belonen.
Ik begon met haar voetje een paar sec. vast te houden en te blijven zeggen héél braaf, en hield haar voetje elke keer steeds langer vast en bleef steeds praten.
Als ze het goed deed zei ik tegen haar:héél braaf!en dan kreeg ze een brokje.Na een paar weken kon ik beide hoefjes zonder problemen uit krabben.

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 12:07

@fargo:
Hij is niet heel groot, middelmaatje rond de 1,48.
Ik heb hem aangekocht bijna een jaar geleden (augustus)hij was toen 1 jaar en een paar maanden (komt in mei 2 jaar),hij had nog nooit gehoord van voeten geven of hoefsmid.
Toen heb ik het ook aangeleerd zoals je uitlegd,korte stapjes en goed belonen uiteindelijk kon ik hem los laten staan als ik zijn voeten deed.
Wel had hij last van rotstraal,die misschien door de pijn een negatieve reactie achter gelaten heeft.
Ik denk dat veeleer met leeftijd en puberteit te maken heeft...
Vanaf morgen begin ik opnieuw zoals ik vroeger deed erbij,kleine stapjes en belonen

valerie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:08

@TS succes ermee! ik blijf het topic wel volgen want ik ben benieuwd of het gaat lukken!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:09

De mijne werd inderdaad ook lastiger nadat hij een hoefzweer had gehad... Die associatie doet geen goed en daar doe je een tijdje over voordat je dat weer weg hebt gewerkt.. Met name als je de andere voet pakt en hij op de hoefzweer voet moest leunen vond ie niet fijn. Maar hij had ook tijden dat hij de hoefzweervoet dan helemaal niet wilde geven ;-) met de voet in een emmer staan dat wilde hij dan weer wel <3 <3 maar gewoon optillen, nee dat ging veeeeeel te ver ;) :+

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:12

Ik wil je graag afraden om hem een tik te geven. Zeker een jong paard moet je belonen voor elk stukje goed gedrag. Ik denk dat hij het gewoon moeilijk en eng vind. Dus even de hoef vast houden en weer neer zetten, zoals fargo en gohya zeggen, en dit steeds iets langer doen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:12

In plaats te gaan vechten met een jaarling, zou ik gaan voor een andere oplossing.
Ook het been klemmen levert vaak niks op als je de kracht en handigheid (nog) niet hebt.
Hoger houden helpt wel, maar als hij dan weer loskomt, kan hij harder slaan.
Slechte gewoontes zijn snel aangeleerd.

Vraag iemand die sterk/handig is om te helpen.
Laat haar/hem het been optillen. Beloon het dier uitbundig.
Vervolgens neem jij het been a.h.w. over.
Uiteraard weer belonen. Dat lukt degene die naast het paard staat gemakkelijker.
Het lijkt me dus beter om met z'n tweeën aan te gang gaan.

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 12:20

@Yviertje:
Een tik geven doe ik zowiezo niet,voor hem is het nog allemaal moeilijk en begrijpt hij soms niet wat ik bedoel of wil bereiken.
Soms is het wel frustrerend maar dan ga ik een eindje lopen en probeer het later nog ff opnieuw.
Heel het gedoe met tikken geven enzo,daar ben ik niet voor (natuurlijk laat ik wel niet over me heen lopen).
Morgen of woensdag probeer ik het langzaam opnieuw en ik houd jullie zeker op de hoogte ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:34

Geef er een commando aan. Beloon hem dan ervoor, en geef ook een commando aan wat je wél wilt van hem. Ook dat enthousiast belonen.
Gedrag wat onder commando staat is controleerbaarder.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:44

Als je op zijn knie drukt en zijn hoef naar binnen kantelt kan hij ook niet zoveel, ik doe dan vaak mijn bovenbeen tegen de knie aan.

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 09:09

Update:

Gisteren was ik van het idee om meneer een poetsbeurt te geven en het voetjesprobleem aan te pakken.
Poetsbeurt viel op zich nog mee,wel wat 'van voor naar achter,van links naar rechts,....' maar op zich gedroeg die zich netjes.
Ook beloonde ik hem zodra hij een tijdje stilstond.
Dan de voetjes.
Als ik nog maar naar zijn voet ging met mijn hand begon hij irritant te doen.
Dus dat laten we even over.
Ik heb hem nu enkel aangeraakt aan zijn benen en voeten,als hij stil stond: belonen.
Hier ga ik een eindje mee door tot hij er niets meer om geeft,daarna zal ik pas beginnen om zijn voeten vast te nemen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:21

Neem er de tijd voor en je zal zien dat het goed komt.
Mijn pony deed hetzelfde,je hoefde maar te wijzen naar de voetjes en ze wilde trappen.
Maar ook zij deed dit omdat ze pijn had gehad,dus ze moest weer zien dat een voetje geven nu geen pijn mer doet.

Nadai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 10:22

Je moet er inderdaad vooral de tijd voor nemen. Dan komt het waarschijnlijk wel goed..

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 14:36

Vooral niet te lang hoefjes doen. Jonge paarden houden niet van dingen die lang duren. Je kunt beter 6x kort z'n hoef optillen, dan 3x lang.

De mijne was ook heel schopperig in het begin. Heb gewoon veel geoefend. Nu doet ie het soms nog wel, maar het helpt als ik dan even over z'n buik kriebel en tegen 'm praat. Dan hou ik wel gewoon z'n hoef vast.

dropfruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 23:17

Ik zou het rustig aanpakken, en elke keer ze hoef een paar sec op tillen.
Vast houden neerzetten en belonen.
Telkens de hoef ietsje langer vasthouden zo is het bij mijn paard uiteindelijk ook gelukt.
Succes!