Dat irritante gebijt! Hoe leer je dat nou effectief af!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Dat irritante gebijt! Hoe leer je dat nou effectief af!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 07:29

Mijn shetlander van 8 jaar heeft de nare gewoonte ontwikkeld om te bijten. Toen we hem net hadden (paar maandjes geleden) deed hij dit nog niet zo erg, maar de laatste tijd is dit erger geworden. Ik heb het idee dat hij ons aan het uitproberen is. Hard en met zware stem afkeuren heeft geen enkel effect, een tik op zijn neus ook niet, want hij flikt het gewoon gelijk weer, en dan wordt het een soort kat en muis spelletje. Ik ga steeds een hardere tik geven, hij gaat gewoon door. Dit is niet wat ik wil met mijn pony. Ik wil geen mepper zijn en ik wil dat hij niet bijt. Wat is dé gouden tip voor dit soort ergenissen?
Het is zo jammer dat hij dit doet, want het is zo'n leukerd verder! Hij bijt ook niet hard, en ook niet door, maar echt zo'n stiekeme plotselinge hap weet je wel, tijdens het poetsen of gewoon zomaar.

Cahill

Re: Dat irritante gebijt! Hoe leer je dat nou effectief af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 07:34

Met slaan leer je bijt gedrag nooit af!!! Mijn pony deed dit ook maar dit kwam doordat hij nog hengst was. Ik heb het toen gewoon genegeerd, soms zelfs met tranen in mijn ogen omdat die een gemeen velletje beet had. Soms hielp het ook als ik weg duwde. Ben je niet lief voor mij dan mag je ook niet bij mij zijn. Dat leek hij wel te begrijpen. In augustus is hij gecastereerd en het bijten is zo goed als weg...
Het bijten kan ook komen door dat je hem misschien uit je handen voert?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 07:39

Hij is een ruin, dit terzijde. Ja, ik geef hem nog wel eens snoepjes uit de hand. Maar ik heb niet echt het vermoeden dat het daar nou echt door komt? Hij rekent op zo'n moment niet op snoep, hij bijt nl net zo makkelijk in je kont of been als in je hand. Dus dat is dan toch anders denk ik?
Ik ben moeder van een dochter van 8 en opvoeden van mijn pony gaat me moeilijker af dan mijn dochter hahahaha

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 07:46

Wacht maar tot je dochter in de pubertijd is,voor je begint te juigen... }> :+

teun01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 07:47

leuk om dit te volgen. Mijn fjord bijt ook. Dit heeft zeker niets met voer te maken, ik denk zelf aan wisselen... Hij is nu bijna 4.... Blijft dit volgen want ik ben ook opzoek naar een oplossing dat gedrag af te leren.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 07:51

Zn hoofd wegduwen wil nog wel effect hebben en bestraffend 'nee' zeggen.
hierna niet meer boos zijn

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 07:57

1 keer een flinke opflater geven, met steeds kleine tikjes bereik je niks en blijft het doorgaan.

Kijken naar wat de leider in de kudde in jou situatie zou doen.
En geen snoepjes meer uit de hand geven.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 07:59

Negeren en nog eens negeren,als je ziet dat hij wil bijten stap opzij doen.Ik ben het bij mijn paard ook gaan negeren,ik werd nooit meer gebeten maar de mensen die het niet negeerden bleven gebeten worden.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 08:02

Een zweep mee nemen. Op het moment dat hij bijt een tikje geven op bv zijn kont. Niets zeggen gewoon doorgaan waar je mee bezig was. Doordat je ergens anders tikt zijn ze vaak verbaast want ze verwachten een tik voor hun hoofd.

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 08:17

teun01 schreef:
leuk om dit te volgen. Mijn fjord bijt ook. Dit heeft zeker niets met voer te maken, ik denk zelf aan wisselen... Hij is nu bijna 4.... Blijft dit volgen want ik ben ook opzoek naar een oplossing dat gedrag af te leren.....

Kan het zijn dat ze bijten door het wisselen? Die van mij is ook bijna vier en bijt op alles wat hij ziet (gelukkig niet echt naar mij :o )

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 08:18

In mijn kudde wordt niet gebeten. Proberen ze het, dan krijgen ze een mep. Geen tik, maar een mep. Proberen ze het nog een keertje? Nog een mep. Een derde keer proberen ze het niet meer, want ze weten dat het niet mag :)
Dus, ik denk dat je tik misschien niet hard genoeg is. Ik weet dat het heel zielig klinkt, maar vaak als je op het juiste moment een flinke mep geeft, leggen ze dat verband snel genoeg, en hoef jij niet als mishandelaar te boek te staan :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 08:23

marleen_usar schreef:
Negeren en nog eens negeren,als je ziet dat hij wil bijten stap opzij doen.Ik ben het bij mijn paard ook gaan negeren,ik werd nooit meer gebeten maar de mensen die het niet negeerden bleven gebeten worden.

Dit zou ik dus echt nooit doen wegstappen zodra hij wil bijten? Dan ben jij de onderdanige nee dat nooit.
Idd een keer flink op z'n lazer geven dat zou ik doen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:23

Als de tikken niet werken zou ik hem aan het werk zetten. Dus longeerlijn mee in een bak gaan staan en de gewone dingen doen.

Bijten = paar rondjes moeten werken.

Denk dat hij dit snel genoeg gezien heeft.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:26

Als mijn paard mij zou bijten krijgt hij wel zo'n ongelofelijke dreun!! Doet hij nooit meer. Ws straf je je shetlander niet hard genoeg. Beter 1x goede dreun dan steeds een zacht tikje. In de natuur zijn ze ook niet zo aardig voor elkaar.

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:28

Pluttersput schreef:
In mijn kudde wordt niet gebeten. Proberen ze het, dan krijgen ze een mep. Geen tik, maar een mep. Proberen ze het nog een keertje? Nog een mep. Een derde keer proberen ze het niet meer, want ze weten dat het niet mag :)
Dus, ik denk dat je tik misschien niet hard genoeg is. Ik weet dat het heel zielig klinkt, maar vaak als je op het juiste moment een flinke mep geeft, leggen ze dat verband snel genoeg, en hoef jij niet als mishandelaar te boek te staan :)

Mee eens ;) Die tip van negeren gaat toch wel erg ver, je laat je paard toch niet meerdere keren ongestraft tot huilen toe bijten? :?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:30

Bijtgedrag is een teken van speeldrift en gebrek aan respect. Er is een artikel dat je misschien even door kunt lezen, dan wordt misschien het eea duidelijk. Zal even kijken of ik het vinden kan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:30

Over dat slaan niet werkt... Mijn veulen )9 mnd) heeft 1x gebeten, en 1x een rotknal gehad.... Dus hoezo werkt niet?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:32

Hier is het artikel: "If you are bitten, say "ow"

http://www.thezenpen.com.au/docs/pr/parelli.pdf

En stef, een veulen of een volwassen 8 jarige ruin die in het verleden gewoon zijn gang mocht gaan, is een klein verschil...
Mijn inmiddels 2 jarige merrie is ook een beetje "mouthy". Stevig masseren van lippen, tandvlees, tong, verhemelte helpt, het wordt steeds minder.
Ze is overigens nog niet aan het wisselen....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:34

hoeft op zich niet, principe blijft hetzelfde. Consequent duidelijk maken dat het niet mag

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:36

Wat ook wil helpen, is terugbijten. In een oor vinden ze verschrikkelijk. Dat bijten kun je trouwens gewoon met scherpe nagels doen, als jhet maar een beet nabootst. In de kudde wordt dat ook gedaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:39

Lees het artikel maar door. Slaan kan als tegenreactie een aanval uitlokken. Dit moet je paardenpsychologisch aanpakken door de leiderschapspositie te veroveren. Want zoals de ts al zei: dit wordt een kat en muis spelletje, en het paard gaat dan winnen, die is sneller dan wij.
@ Brendaaa, verdiep je eens in het Natural Horsemanshipprogramma van Pat Parelli. En er gaat een wereld voor je open.

Parelli heeft een Youtubekanaal, heet Parellitube. Staan trainingsfilmpjes op van hemzelf en zijn vrouw, en hele leuke dingen die leerlingen en cursisten hebben bereikt met hun paard.
De website van Parelli is: http://www.parelli.nl
En hij heeft ook een boek geschreven, heet Natural-Horse-Man-Ship, en is verkrijgbaar via oa. bol.com

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:42

Het ene paard is het andere niet...mijn hengst heeft ooit 1x proberen te bijten en inderdaad was 1 flinke knal voldoende om hem al 17 jaar 'bijtloos' te hebben.
Mijn vriendin heeft een hengst van 4 nu....bijt al vanaf zijn geboorte,en heeft zoveel tikken gehad dat hij nu kopschuw is en het hoofdstel erg moeilijk om te krijgen is.Maar hij bijt nog steeds.

En dit is echt heel vervelend!
Je hebt twee soorten bijten....echt richting vals oren plat en bloot gebit
En het dominantie/spelen bijten....iets minder gevaarlijk maar net zo lastig.

Slaan helpt in sommige gevallen dus echt niet,en ik kan niet vanachter een comp. bekijken of het 'geval' van TS er zo een is.
Iedergeval geen gelegenheid geven om te bijten.Zoveel mogelijk bij zijn mond uit de buurt blijven,met poetsen kort vastzetten.Dan leert hij het misschien af omdat hij de kans niet meer krijgt.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:42

Ik vind Pat Parelli helemaal niet zo je van het :n In het artikel staat: slaan lost niets op, en verbeterd zeker niets aan je relatie.. Waarom is het dan zo dat mijn poowns na een flinke mep niet meer bijten, maar wel nog lekker met zijn alle als een kluitje om mee heen staan te tutten?
No offence hoor, maar ik denk dat er veel meer is dan Pat Parellie ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:43

kleinvosje schreef:
Wat ook wil helpen, is terugbijten. In een oor vinden ze verschrikkelijk. Dat bijten kun je trouwens gewoon met scherpe nagels doen, als jhet maar een beet nabootst. In de kudde wordt dat ook gedaan.

Om een correctie te geven voor ongewenst gedrag, moet je heel snel zijn, en een paard dat je bijt binnen 2 minuten terugbijten. Een paard dat van achteren uit de box komt, je bijt en in een fractie van een seconde weer achter in die box staat, heb jij niet binnen 2 minuten zo te pakken dat de correctie aankomt.
Verder zou ik mijn gebit niet gaan riskeren door terug te bijten in zijn oor, een roei met dat hoofd en hij kan een paar tanden uit je mond slaan. Ik hoop dan ook dat je een goede tandartsverzekering hebt die een kunstgebit gaat vergoeden.

Als je het artikel doorleest, kun je lezen dat dominante paarden in de kudde de minste beetplekken hebben. Een dominant paard blijft rustig, loopt niet om een ander paard heen te rennen (de dominanste wil juist dat anderen voor hem uit de weg gaan, is een psychologisch spelletje who moves who) en grijpt als het nodig is, een keer hard in zonder kwaad te worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:45

Pluttersput schreef:
Ik vind Pat Parelli helemaal niet zo je van het :n In het artikel staat: slaan lost niets op, en verbeterd zeker niets aan je relatie.. Waarom is het dan zo dat mijn poowns na een flinke mep niet meer bijten, maar wel nog lekker met zijn alle als een kluitje om mee heen staan te tutten?
No offence hoor, maar ik denk dat er veel meer is dan Pat Parellie ;)

Als je dingen doet zoals je ze altijd hebt gedaan, zul je de resultaten krijgen die je altijd al hebt gekregen.
Als om je heen staan tutten het enige criterium is voor jou om te zien dat je band met je powns goed is, vooral zo doorgaan dan....