Lol met je knol.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Lol met je knol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:31

Omdat het een soort omgang met... is heb ik het maar hier geplaatst.
Het fameuze "lol met je knol" .. wat is het precies?

Regelmatig zie ik dingen voorbijkomen als paarden overhaast in allerlei kunstjes gooien, steeds maar weer opnieuw & opnieuw .. Dit is dan lol met je knol. Paarden die over hindernissen gejaagd worden want springen is leuk en het is gewoon lol met je knol. Hetzelfde met in de bak rondhobbelen, zonder zadel etc. terwijl je amper balans genoeg hebt om erop te blijven zitten.

Al dat soort dingen is lol met je knol .. Het is niet serieus, je bent geen wedstrijdruiter en je wil gewoon plezier hebben, dus lol met je knol ... Maar is dat ook zo? Is het niet lol tenkoste van je knol?

Ik streef naar echt lol met mijn knol, ik haal er mijn plezier uit om te zien dat mijn pony plezier in iets heeft. En merk ik dat hij vandaag iets liever niet doet? Dan doen we wat anders! Mijn pony heeft bepaalde grenzen die hij kent en daarbinnen mag hij zelf aangeven waar hij wel of geen zin in heeft .. hij moet niks, want ik wil graag dat ie er lol in heeft ..

En tot hiertoe lukt dat aardig :j En dan is het niet zo dat ik niks met mijn pony doe, er zijn zoveel mogelijkheden dus er is altijd wel ergens iets wat hij die dag leuk vindt om te doen ... En daar gaan we dan mee aan de slag, en daar hebben we plezier mee ... En dat vind ik het belangrijkste, dat ik plezier kan hebben omdat ik zie dat mij pony plezier heeft ...

Hoe zit dat bij jullie? :)

Tammy_

Re: Lol met je knol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:38

ik vind agility, spelen/samen voetballen met de paardenbal in de bak, buiten wandelen, en zonder zadel en hoofdstel wat rondhobbelen en over of langs balkjes/zeiltjes/ slingers rijden lol met m'n knol :j daarbij heeft mijn paard bij mij de keuze, als hij bijvoorbeeld geen zin heeft in voetballen, dan laten we de bal gewoon liggen en gaan we wat anders doen. lol met je knol moet voor allebei de kanten leuk zijn :j

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:42

[***] schreef:
hij moet niks, want ik wil graag dat ie er lol in heeft ..

Als ik zò zou redeneren en het allemaal van mijn paard liet afhangen stond ze de hele dag op de weide hoor! Daar heeft ze wellicht het meeste lol!
Nee, lijkt mij nogal bekrompen, omdat 'lol met je knol' vaak gaat over korte, niet frequente momenten. Je doet eens onnozel.
Maar de andere 99% van de tijd doe je normaal. Dus om 'lol met je knol' af te breken >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:47

Dat dacht ik bij die van mij ook :j Heb jaren gezegd "oh, als je die van mij laat kiezen doet hij helemaal niks". Maar als ik hem nu meeneem naar de piste gebeurt er echt wel wat ... En als hij geen zin heeft om te lopen dan leg ik bv. wat balkjes neer, springen vindt hij helemaal geweldig en dan gaat het ineens allemaal vanzelf.

Vandaag bv. had hij er weinig zin in in dat lopen, er waren ambetante beestjes en hij vond het allemaal maar niks .. Toen ik hem even liet stilstaan ging hij spontaan flemen, dus heb ik in plaats van 20 minuten lopen misschien 10 minuten gelopen en 10 minuten wat VD-dingetjes gedaan .. Zo bedoel ik het, gewoon kijken hoe je paard reageert en je daarop aanpassen.

Maar zoals gezegd heeft hij grenzen en ik heb het hier ook vooral om het (los) werken met je pony in een piste .. Als we bv. buiten zouden gaan wandelen gaat het uiteraard niet op dat ik hem laat zeggen van "oh, nu wil ik hierin" of "oh, nu wil ik gras gaan eten" etc. Zo werkt het ook niet natuurlijk :+

En wat jij zegt
Citaat:
'lol met je knol' vaak gaat over korte, niet frequente momenten. Je doet eens onnozel.

daar stel ik me net de vragen bij ... Ja, je doet eens gek ... Maar vind je pony het op dat moment ook wel zo lollig? Daar gaat het mij over ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:01

Mijn merrie heeft 1 ding waarvan ik weet dat ze er echt 'lol' in heeft.
Dan staat ze gewoon los buiten en ben ik zo wel anderhalf uur bezig met poetsen en kammen, (kletsen met anderen) etc.
De andere mensen van stal kunnen om haar heen dansen, de andere paarden kunnen er langs lopen, maar ze verzet dan geen stap en kijkt nergens van op. Ze gaat dan vaak aan mijn arm knabbelen, en doet heel lief.
Ook als we naar het bos gaan, en op de zandverstuiving mogen ze los, zo hard ze kunnen: daar doe ik haar ook een plezier mee. (en mezelf ook)
Verder kent ze geen trucjes of kunstjes en we rijden ook niet in de sport.

Maar verder moet ze ook dingen doen die ze waarschijnlijk niet zo leuk vindt: in de bak oefeningen doen, dressuurles, maar dat moet ze dan wel weer van mij. Ze is van haarzelf looplustig dus dat is voor mij plezierig rijden: lol met mijn knol

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:04

Die van mij moet ook dressuurmatig werken :j Is gewoon belangrijk natuurlijk.
Maar ik probeer dat wel te verstoppen, en creatief te zijn met de manier waarop ik dingen vraag .. en op die manier blijft het toch altijd een beetje spelen, maar stiekem werkt hij wel echt :Y) ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:07

[***] schreef:
dus lol met je knol ... Maar is dat ook zo? Is het niet lol tenkoste van je knol?

Die zie ik idd ook te vaak voorbij komen/Pobeer ze te mijden, maar soms verwacht je wat anders.
Zo ook met "alleen voor de foto" (bijv: vaak van mensen die te groot zijn op een pony), maar vind je het echt een leuke foto of zou je je eigenlijk kapot moeten schamen omdat om het voorbeeld te gebruiken de pony daar pijn mee kan doen... Dat zijn toch geen leuke foto's???!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:14

Jij begrijpt het :)

Ik snap dus ook niet wat er zo leuk is aan dat soort foto's ... daar kan je toch niet met plezier naar terugkijken en mee lachen? Ik heb graag foto's waar ik zelf mee kan lachen en die ik in topics kan laten zien en dan zie dat mensen ze ook erg leuk vinden. Is echt leuk. Maar dat lukt je toch niet met foto's à la bovenstaande voorbeelden? Wat wil je er dan mee bereiken?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:16

Dat is lol ten koste van een knol, denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:18

Daar ben ik wel zeker van :j :+
Maar ik vraag me af of mensen het zelf niet zien dat er geen lol aan is ... Blijkbaar niet, anders zouden ze de foto's niet eens maken, maar snap je wat ik wil zeggen? Niet alles wat je zelf geweldig en grappig vindt is ook werkelijk zo, zeker niet als je dan naar je paard kijkt ...

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:23

Lol met m'n knol.. dat deed ik vooral toen ik nog een jong kind was. Ik knoopte hele ridderkostuums van oude gordijnen om paardlief heen, en ging zo samen met een vriendin racewedstrijden houden. :+

Verder galoppeerde ik wel eens achterstevoren zonder zadel aan een longe, of ging gewoon tuigloos in de bak rondhobbelen (waarbij ik zelf geregeld op m'n plaat ging :+ ). Oh ja en 'armpje' spelen door mijn pony een zelf gevlochten halster om te doen van strotouwtjes en aan de longeersingel jutezakken te hangen gevuld met plastic tassen (zodat ze vol leken. :+ ) en dan zo met haar ad hand door het weiland strompelen compleet vertrokken in mijn eigen fantasiewereldje. :') Of dat ik met de lange leidsels achter haar aan ging lopen en net deed alsof we een tandemkoppel waren, ik voelde me dan helemaal paard. :')

Moet er wel bij zeggen dat ik altijd heel goed rekening met haar heb gehouden. Altijd ruim een kwartier instappen en inrijden, altijd een kwartier uitstappen. Nooit buiten adem of in het zweet jagen. Ik was er misschien zelfs wel wat te softy voor. Maar door al dat getuttel en al die meters die ik naast, op en achter haar heb gelopen hebben we wel een enorme band gekregen.

Deze pony is nog steeds mijn allerbeste maatje, en kan alleen maar zeggen dat ze nergens zowat meer van opkijkt tijdens bijv buitenritten. :)) (Zo fietste er bijvoorbeeld laatst iemand tegen haar op, van achteren. Ze schrok even lichtjes maar bleef als een blok staan. Waarschijnlijk dacht ze dat het gewoon weer 1 of andere rare frats van mij was. _O- )

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:30

[***] schreef:
En als hij geen zin heeft om te lopen dan leg ik bv. wat balkjes neer, springen vindt hij helemaal geweldig en dan gaat het ineens allemaal vanzelf.

Maar doe je zelf niet precies hetzelfde? Je pony vind springen geweldig? Dus als jij je pony met een hindernis in de bak zet, springt hij er uit zichzelf keer op keer overheen? Zonder dat jij 'm hoeft aan te moedigen?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:33

TS ik ben het wel met je eens hoor, lol met je knol... vaak heeft alleen het baasje lol.

Wat ik onder 'lol met je knol' versta, zijn dingen die we allebei leuk vinden, zoals een lekkere lange wandeling over het strand. Paard heeft plezier, ik ook, hartstikke tof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:35

@ Marloez : Haha, geweldig :')
Ik zie het allemaal al helemaal voor me ... ridderpaard ... in het weiland rondstrompelen ... Dat soort dingen doet de jeugd van tegenwoordig niet meer denk ik :+ Ik weet niet wat het is, ze hebben misschien dezelfde intentie, maar het ziet er toch allemaal anders uit ... Ik kan me niet voorstellen dat je pony er last van heeft als die als ridderpaard door het leven moet (tenzij je natuurlijk het kostuum verkeerd maakt :P ) ... maar op de foto's van tegenwoordig zie je niet altijd blije pony's ...

@ Maeve : jammer voor jou is dat inderdaad zo ja :+
Het enige wat ik doe is in het midden ronddraaien, af en toe beetje sturen, maar éénmaal op gang gaat hij vanzelf en moet ik hem zelfs afremmen :j En hij heeft keuze genoeg om langs de hindernis te lopen ofzo, ik heb daar trouwens nog wel een mooi foto-topic van als je interesse hebt, daar zie je heel mooi het verschil wat hij doet als ik hem stuur en als mijn verzorgster dat doet ... En ik sta op die momenten hem dus niet met een zweep op te jagen, in tegendeel, mijn verzorgster deed een beetje te hard haar best .. ;)

Paar weken terug stond mijn moeder ineens aan de weide terwijl ik met de pony bezig was, hindernis stond op 75 cm en hij stond een beetje in de buurt rond te draaien, we hadden pauze.. Sta ik met mijn moeder te praten, kijk naar de pony en zie hem zo hup, vanuit stilstand, over die hindernis gaan om dan aan de andere kant een beetje verder rond te draaien ... Ik heb hem gek verklaard :+

Dit trouwens wel tijdens "werktijd", ik denk niet dat als ik een hindernis in de weide zet dat hij er constant overheen zou springen .. maar als we aan het werk zijn dan vindt hij springen bv. leuker dan bepaalde andere dingen en heb je dus minder problemen met hem over een hindernis te krijgen dan wanneer je er wat anders van vraagt.. ;)

Edit; ik wil trouwens niet beweren dat je alleen lol met je knol kan hebben als je er niet op rijdt ofzo ... Ik rij zelf wel niet (meer) maar dat heeft diverse redenen. Een paard kan heus wel blij & gelukkig zijn als die bereden wordt hoor ... De rest van de kudde zijn echte werkpaarden, kilometervreters ... Die leven op als je daarmee in het bos kilometers gaat malen en ze eens goed kunnen gaan .. Die paarden hebben er volgens mij echt geen lol in als je daarmee doet wat ik met mijn pony doe, terwijl mijn pony het helemaal niet zo geweldig vindt als je uren in het bos zou gaan rijden ...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-03-11 20:40, in het totaal 2 keer bewerkt

shay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:38

Marloez schreef:
Lol met m'n knol.. dat deed ik vooral toen ik nog een jong kind was. Ik knoopte hele ridderkostuums van oude gordijnen om paardlief heen, en ging zo samen met een vriendin racewedstrijden houden. :+

Verder galoppeerde ik wel eens achterstevoren zonder zadel aan een longe, of ging gewoon tuigloos in de bak rondhobbelen (waarbij ik zelf geregeld op m'n plaat ging :+ ). Oh ja en 'armpje' spelen door mijn pony een zelf gevlochten halster om te doen van strotouwtjes en aan de longeersingel jutezakken te hangen gevuld met plastic tassen (zodat ze vol leken. :+ ) en dan zo met haar ad hand door het weiland strompelen compleet vertrokken in mijn eigen fantasiewereldje. :') Of dat ik met de lange leidsels achter haar aan ging lopen en net deed alsof we een tandemkoppel waren, ik voelde me dan helemaal paard. :')

Moet er wel bij zeggen dat ik altijd heel goed rekening met haar heb gehouden. Altijd ruim een kwartier instappen en inrijden, altijd een kwartier uitstappen. Nooit buiten adem of in het zweet jagen. Ik was er misschien zelfs wel wat te softy voor. Maar door al dat getuttel en al die meters die ik naast, op en achter haar heb gelopen hebben we wel een enorme band gekregen.

Deze pony is nog steeds mijn allerbeste maatje, en kan alleen maar zeggen dat ze nergens zowat meer van opkijkt tijdens bijv buitenritten. :)) (Zo fietste er bijvoorbeeld laatst iemand tegen haar op, van achteren. Ze schrok even lichtjes maar bleef als een blok staan. Waarschijnlijk dacht ze dat het gewoon weer 1 of andere rare frats van mij was. _O- )

klinkt mij toch wel lol met je knol... _O- geweldig!!
Ik ben van mening dat het voor beide uitdagend en leuk moet blijven dan heb je lol met je knol en je knol met jou!

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:44

Lol met je knol hoeft niet perse ten koste van je paard te zijn..
Als je nog erg jong bent, dan let je daar misschien wat minder op... dus in dat opzicht heb je wel gelijk.

Ik kijk altijd naar het des betreffende paard of hij/zij het ook 'lol' vind.. voordat ik een lol met je knol actie uitvoer :D Daarbij kijk ik ook meteen of het veilig is en het paard niet onnodig uit balans raakt etc etc.

Lol met je knol kan best imo zolang beide partijen het maar leuk hebben ! :)

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:48

[***] schreef:
@ Maeve : jammer voor jou is dat inderdaad zo ja :+
Het enige wat ik doe is in het midden ronddraaien, af en toe beetje sturen, maar éénmaal op gang gaat hij vanzelf en moet ik hem zelfs afremmen :j En hij heeft keuze genoeg om langs de hindernis te lopen ofzo, ik heb daar trouwens nog wel een mooi foto-topic van als je interesse hebt, daar zie je heel mooi het verschil wat hij doet als ik hem stuur en als mijn verzorgster dat doet ... En ik sta op die momenten hem dus niet met een zweep op te jagen, in tegendeel, mijn verzorgster deed een beetje te hard haar best .. ;)

Nou wat weer een rare reactie :n beetje vijandig, is niet nodig.
Van mij mag je je gang gaan hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:55

Tja, jouw reactie leek van "net alsof een pony vanzelf zou springen" ...
En ik ga ook mijn gang hoor :j Komt goed :)

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:09

[***] schreef:
Tja, jouw reactie leek van "net alsof een pony vanzelf zou springen" ...
En ik ga ook mijn gang hoor :j Komt goed :)

Nouja ik zie dat dan voor me alsof je een pony in een bak zet, die denkt ''jeej, hindernis!!'' en er zichzelf vervolgens een uur mee vermaakt zonder dat jij hem daarbij hoeft te ''helpen''. Dat is het ene uiterste.
Jij hebt nu kritiek op het ándere uiterste, lol ten koste van je knol. Wat jij met je pony doet, ligt hier ergens tussenin(vast meer richting het een dan het ander), maar er is nooit een duidelijke grens. Dát wil ik maar zeggen.

Het maakt mij verder niks uit hoor, het gaat erom wat je beweerd. Jijzelf stelt een grens, en alles wat daar overheen gaat is lol ten koste ván, en wat daar binnen blijft vind je goed. Zelluf weten :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:15

Jelleee schreef:
TS ik ben het wel met je eens hoor, lol met je knol... vaak heeft alleen het baasje lol.

Wat ik onder 'lol met je knol' versta, zijn dingen die we allebei leuk vinden, zoals een lekkere lange wandeling over het strand. Paard heeft plezier, ik ook, hartstikke tof.

idd!
En het paard hoeft niet alles "zo leuk" te vinden,máár noem het dan geen lol mét je knol :Y)
Niet alles wat goed voor ze/je is, is altijd even leuk vandaar.
Echter als het niet goed is voor mijn paard zie ik daar de lol niet van in....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:17

@ Maeve: Ik snap het niet ...
Dus een pony die vanzelf gaat is het ene uiterste, en een pony die je er met een zweep overheen moet jagen is het ander uiterste? Dat ander uiterste heb ik kritiek op, lol ten koste van je knol. Zoiets?

Als ik het goed begrijp vraag ik me af of er überhaupt wel mensen zijn die dat ander uiterste als lol met je knol kunnen zien. Hoeveel lol is eraan als je je pony ergens overheen moet slaan bv.?

Ik kijk trouwens alleen naar mezelf en mijn pony .. zolang ik denk dat mijn pony er plezier in heeft is het voor mij goed. En hij moet heus wel eens iets wat hij niet leuk vindt, maar dat probeer ik dan zo te verpakken dat hij er toch wat mee wil doen ... eist veel van een baasje om zo te denken, vind het nog best moeilijk af en toe om creatief te zijn .. Maar het gaat aardig, en we komen steeds verder :Y)
Wat anderen met hun paarden doen moeten ze zelf weten, maar ik vroeg me gewoon af wanneer het lol met je knol is en wanneer lol ten koste van je knol .. want heel veel mensen roepen "het is voor de lol" maar als ik dan de pony op de foto's zie lijkt die me niet al teveel lol te hebben .. En dat heeft niks te maken met of je er nu langs loopt of erop springt of erop gaat dansen of ermee rijdt of springt of .... Elk paard zal bij andere dingen lol hebben, de ene leeft voor het boscrossen, de andere vind er niks aan ... Bv.

@ superwoman : juist!
Tuurlijk moet je paard eens iets doen wat die niet leuk vindt, sommige dingen moeten gewoon (dat zijn die grenzen waar ik het in de eerste post over heb) maar zo'n dingen vallen niet onder lol met je knol ... Dat zijn dingen die moeten voor de veiligheid of omdat het goed is voor de bespiering van je paard of weet ik het ... Maar een paard over een zelf uitgevonden hindernis raggen terwijl het lijkt alsof je zelf nog nooit een hindernis van dichtbij gezien hebt onder het motto "lol met je knol", tja, daar heb ik het persoonlijk moeilijk mee :+

vivione

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:25

Mijn pony vind het heel leuk om zonder zadel te galopperen (niet te draven) en ik hou dan goed genoeg mijn balans maar hij vind dat zo lekker want hij heeft dan gezweet en dan kan hij lekker uitwaaien :P
En crosse vind hij heeel leuk.

Maar vooral als er goed op hem gereden word weetje niet zo'n beginnertje die de hele tijd aan de teugels gaat hangen bijvoorbeeld(niet slecht bedoeld zo zijn we allemaal begonnenXD) maar wij lenen hem daarom ook niet uit

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:34

Afbeelding
Dit vind ik lol met je knol, onder andere. :')

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:44

[***] schreef:
@ Maeve: Ik snap het niet ...
Dus een pony die vanzelf gaat is het ene uiterste, en een pony die je er met een zweep overheen moet jagen is het ander uiterste? Dat ander uiterste heb ik kritiek op, lol ten koste van je knol. Zoiets?

Als ik het goed begrijp vraag ik me af of er überhaupt wel mensen zijn die dat ander uiterste als lol met je knol kunnen zien. Hoeveel lol is eraan als je je pony ergens overheen moet slaan bv.?

Ik kijk trouwens alleen naar mezelf en mijn pony .. zolang ik denk dat mijn pony er plezier in heeft is het voor mij goed.

Zoiets bedoel ik ja. En wat betreft dat laatste: zolang je pony er lol in lijkt te hebben en je je gezonde verstand gebruikt... lekker blijven doen toch?:D

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:57

Samen spelen en knuffelen vind ik lol met je knol. Maar als het
bij foto's staat bedoelen ze meer als je paard net op foto moment
zn tong uitsteekt ofso.