paard wil niet op de trailer, wat moet ik hiermee doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HBZ

paard wil niet op de trailer, wat moet ik hiermee doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 19:21

Hallo,

Nu heb ik net een nieuw paard die bij ons nu 3 keer op de trailer heeft gestaan. Nadat hij de 3de keer op een bestemming weer op de kar naar huis moest wou hij niet.
Toen hebben we hem doormiddel van de zweep in de kar gekregen en toen hij erin stond beloont natuurlijk. Maar nu wil ik vandaag met mijn paard naar les en wil hij er niet in. Van alles geprobeerd, eerst rustig met een snoepje erin proberen te krijgen, toen met een zweep geprobeerd en daarna nog met een doek over het hoofd. Niks hielp.
Eerst dachten we dat het paard ons aan het uitproberen was, hij is namelijk lang hengst geweest)

Wat ik nu wel in zie dat de harde hand niet helpt.
Maar hoe kun je ervoor zorgen dat het paard weer vertrouwen krijgt en wel de trailer inloopt.

Het is niet alleen de trailer waar problemen zijn, in de stal wanneer het andere paard naar buiten gaat legt hij zijn benen z'n beetje over de box en wanneer je een stukje buiten de bak rijdt kan hij door een geluid ineens omdraaien en daar nooit weer langs willen. Het is allemaal heel raar. Onder het zadel in de bak doe hij alles voor je maar buiten de bak kun je geen hoogte van hem krijgen.

Wie kan mij hiermee helpen?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:50

Een paard is van nature claustrofobisch. Jullie hebben laten zien dat jullie roofdieren zijn en hem niet begrijpen. Hierdoor is er een slechte vertrouwensband. (Dit verklaart ook waarom hij van alles schrikt, hij is alleen, op een nieuwe plek en degene die hem zekerheid zou moeten geven is een roofdier)

Ik zou dus even geen tijdsdruk zetten op die trailer want daar vererger je het alleen maar mee.

Ga je verdiepen in het wezen paard en hoe deze de wereld ziet. Dan kun je ook bedenken wat het paard nodig heeft om die trailer op te stappen.

Hem twee stappen terug laten doen op het moment dat hij er één naar voren heeft gedaan had hem laten weten dat hij begrepen wordt.

Rustig stapje voor stapje de trailer in laten lopen, ook al heeft hij daar 3 uur voor nodig. De volgende keer zal hij er dan misschien maar 2 uur voor nodig hebben etc.

Een paard wat net verhuisd is al weer een paar keer in de trailer zetten is ook geen handig idee.
Een paard kan er een half jaar over doen om volledig 'herstelt' te zijn van een verhuizing. Al dat rondrijden terwijl je je thuis nog niet eens lekker voelt.

aeolusnr1

Re: paard wil niet op de trailer, wat moet ik hiermee doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:25

Bij het trailer laden, moet er in eerste instantie vertrouwen zijn, er mag maar één mogelijke optie zijn, anders gewoon weer aan het werk zetten, zeker nooit boos worden, maar wel duidelijk en vastberaden.
Iedere poging in de goede richting moet ook beloont worden, zeker nooit met snoepjes of eten, nee gewoon even de druk weghalen, even rust gunnen.
Wanneer hij er uiteindelijk ingaat, zeker niet dadelijk de deur sluiten, nee even rust en een knufje, en er gewoon weer uit, en even rondstappen en opnieuw erop stappen, een paard leert uit het herhalen van al die dingen.
Ieder paard kan je leren om rustig de trailer op te stappen, en zonder getrek.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 22:35

aeolusnr1 schreef:
Bij het trailer laden, moet er in eerste instantie vertrouwen zijn, er mag maar één mogelijke optie zijn, anders gewoon weer aan het werk zetten, zeker nooit boos worden, maar wel duidelijk en vastberaden.
Iedere poging in de goede richting moet ook beloont worden, zeker nooit met snoepjes of eten, nee gewoon even de druk weghalen, even rust gunnen.
Wanneer hij er uiteindelijk ingaat, zeker niet dadelijk de deur sluiten, nee even rust en een knufje, en er gewoon weer uit, en even rondstappen en opnieuw erop stappen, een paard leert uit het herhalen van al die dingen.
Ieder paard kan je leren om rustig de trailer op te stappen, en zonder getrek.

Ja deze theorie las ik net ook ergens van Eddy Modde een online boek voor het oplossen van deze problemen, en het ging inderdaad ook op de door jou aangegeven manier.
Deze manier spreekt mij erg aan dus ik ga het zeker proberen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:58

idd "Eddy Modde" is een proffesional hij is instructeur systeem Parrelli, maar welk systeem je ook gebruikt er zijn duizenden trainers, maar het paard moet het zelf kiezen, niet door getrek uiteindelijk erin en heel vlug de deur toe, want op die manier heb je wel je paard erop maar dat is dan telkens hetzelfde liedje, zo leert je paard het nooit zelf.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:31

Ebook van Eddy Modde is een echte aanrader, ik ben ook aan het oefenen met mijn pony's :j

Toevallig eergister een filmpje geplaatst van mijn moeilijk laadbare pony Amber. Ben uren bezig geweest met allerlei manieren. Nu heb ik 4x geoefend met de manier van Eddy Modde en van de laatste keer is het filmpje. We zijn er nog lang niet, maar er zit nu iig schot in de zaak :D
[ITP] Trailer laden gaat steeds beter! (filmpje)

Deejay_Simba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 15:58

Misschien kun je een tijdje met hem natural horsemanship gaan doen? Dat werkt heel goed voor de band met het paard. Hij zal je daardoor helemaal gaan vertrouwen, en je vast wel volgen de trailer in. Op Google kun je hier veel over vinden, en anders kun je ook boeken kopen/lenen waaar hierover vanalles instaat. Heel veel succes ermee, en als je het geprobeerd hebt, zou je even kunnen laten weten hoe het gegaan is. ;)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:15

OPG-->TAO

Stardust5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:17

Mijn vorige pony wou ook niet op de trailer, de enige manier hoe ik hem op de trailer kreeg was door hem een jas over zn hoofd te doen zodat die niks zag. misschien een beetje een rare manier maar het hielp wel!
Ik zou het gewoon eens proberen!

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:24

De jas methode heb ik eerder gehoord maar ben ik persoonlijk geen voorstander van... het is de bedoeling dat je paard leert jou te vertrouwen en als leider te zien. Alle andere bovenstaande tips hebben hier ook mee te maken. Grondwerk is belangrijk. Ik heb een heel veel plezier gehad van de tips van Petra Vlasblom van 2Moons http://www.2moons.nl/ Succes!

Stardust5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:26

Embe schreef:
De jas methode heb ik eerder gehoord maar ben ik persoonlijk geen voorstander van... het is de bedoeling dat je paard leert jou te vertrouwen en als leider te zien. Alle andere bovenstaande tips hebben hier ook mee te maken. Grondwerk is belangrijk. Ik heb een heel veel plezier gehad van de tips van Petra Vlasblom van 2Moons http://www.2moons.nl/ Succes!

ben ik het opzich wel mee eens, maar met mijn pony had het niks met vertouwen te maken, hij vertikte het gewoon!
En als die me echt niet vertrouwde zou die ook wel zo vervelend doen op den duur met jas;) Maar daar kon die natuurlijk ook gewoon te dom voor zijn :+

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:31

Stardust5 schreef:
Mijn vorige pony wou ook niet op de trailer, de enige manier hoe ik hem op de trailer kreeg was door hem een jas over zn hoofd te doen zodat die niks zag. misschien een beetje een rare manier maar het hielp wel!

het lijkt me beter als de TS vertrouwenband op bouwt met haar paard ipv blinddoeken, want dan wordt hij alleen maar wantrouwiger van!

Edit:
Ik raad ook Eddy Modde aan!

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:34

zweep? blindoeken? en dan nog erwachten dat hij ertrouwen krijgt? Na mijn idee heb je hem zo een trauma bezorgt sorry ;(

Ik hoor dit zo vaak en heb het laast ook weer gezien , paardje werd kreeg sjaal om zijn hoofd en werd de trailer in geslagen, echt waanzinnig.

Ik zou heel snel een curcus gaan doen bijvoorbeeld bij petra vlasblom, die kunnen je op een proffesionele en paard vriendelijke manier helpen.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:39

Als eerste ben ik al tegen het met geweld een paard in de trailer krijgen..
Ik kan daar echt zo kwaad om worden sorry..
Met geweld los je niets op je maakt het alleen erger en je band wordt er ook niet beter op

Onze paarden gaan er alleen met respect op.
2 paarden hebben we zelf beleerd op de trailer die dus ook probleem loos en gewoon zowat los de trailer op gaan.. alleen door respect van beide kanten.

Nu hebben wij ook een probleem geval. 1 die alleen als ze de trailer zag al begon te trillen beven , stijgeren als ze de trailer alleen al zag..
Met veel geduld en respect werdt ze rustiger bij het zien van de trailer. geweld werkt alleen averechts.
We hebben een reading laten doen bij http://www.boodschapvandedieren.nl met het idee baad het niet dan schaat het niet..
uit de reading kwam naar voren dat ze wilde dat we de rode bus voor de trailer deden en voor mulsi de trailer op zou lopen.. heel frapant maar we hebben idd een rode bus.
Dus een beetje lacherig aan begonnen maar binnen 2 minuten stond madam relaxt op de trailer te eten.
Het stapje verder het opsluiten etc laten we nu door een prof doen die eveneens met respect werkt wat hij is ook van mening dat de zweep geen oplossing is want de eerst volgende keer sta je weer voor het zelfde probleem..

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:40

blinddoeken hoeft niet persee fout te zijn .
Mijn vorige paard wilde ook de trailer niet op. ik heb zijn ogen afgedekt en hem mijn stem laten volgen en mij te vertrouwen. hij liep zo achter mij de trailer op zonder geweld oid

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:42

Stardust5 schreef:
Embe schreef:

ben ik het opzich wel mee eens, maar met mijn pony had het niks met vertouwen te maken, hij vertikte het gewoon!
En als die me echt niet vertrouwde zou die ook wel zo vervelend doen op den duur met jas;) Maar daar kon die natuurlijk ook gewoon te dom voor zijn :+

Ik begrijp het, maar dan heeft het toch iets met leiderschap te maken... het is meer het idee dat je in 'paardentaal' het eea duidelijk maakt aan je paard. Jij leidt, jij bepaalt. Ook dat geeft vertrouwen, juist bij een dominant paard.

dropfruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:50

Mijn paard wilde door een ongeluk als veulen met de trailer ook niet meer laden.
Uiteindelijk met veel geduld stapje voor stapje is het geluk
hij heeft weken lang alleen maar op de laadklep gestaan met veel belonen en geduld
kan ik hem nu zonder probleem laden.
Je moet hier de tijd voor nemen en dus niet denken ff snel paard op de trailer te meppen
dat werkt averechts bij de meeste paarden en zullen ze nog meer tegen stribbelen met laden.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 00:43

Stardust5 schreef:

Dit heb ik al geprobeerd, maar werkte niet.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 00:46

Bedankt voor jullie reacties, ik ga zeker met de theorie van Eddy aan de gang.

Helaas gelooft niet iedereen mij hier in de omgeving. Maar ik wil het toch proberen, en ik hoop zo dat het werkt.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 00:49

waar geloven ze dan wel in in jouw omgeving ... in de zweep?

je moet niet naar je omgeving luisteren maar kijken naar je eigen paard en je eigen gevoel

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 00:51

gewoon de hengsten ketting dr op....er van uitgaande dat je wel genoeg vertrouwen bij hem hebt is dat maar een paarkeer nodig....wel zelf zelfvertrouwen uitstralen natuurlijk....dus kordaat de trailer instappen...zo van kom op,we gaan...suc6..

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 01:06

Lindy1982 schreef:
waar geloven ze dan wel in in jouw omgeving ... in de zweep?

je moet niet naar je omgeving luisteren maar kijken naar je eigen paard en je eigen gevoel

Inderdaad in de harde aanpak, en ook in de manier van de trailer in de schuurrijden deuren goed sluiten zodat hij eigenlijk alleen de trailer maar in kan.

Het paard geeft mij op dit moment een gevoel waar ik niet goed de vinger op kan leggen, bij het rijden lijkt het of hij je goed vertrouwt want dan doe hij heel erg zijn best en loopt en luisterd hij fantastisch. Maar zoals met de trailer kan ik geen hoogte van hem krijgen, eerst dacht ik dat hij mij uitprobeerde maar nu denk ik dat dat het niet is. Ik vermoed dat hij het niet fijn vindt om alleen te staan, en hij heeft altijd op een vrachtwagen gestaan met meerdere paarden en nu moet hij alleen op de trailer.

Ik ga nu het paard het vertrouwen geven en proberen zo verder te komen

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 01:18

de zweep lost echt niets op krijg er echt de rillingen van..
probeer mirella eens en vraag haar hoe hij er over denkt en waarom hij het eng vindt..
ze heeft mij heel erg goed geholpen naar de dood van mijn pony van leven naar inslapen.
en door haar heb ik mijn paard met exctreme trailer problemen binnen 2 minuten op de trailer gekregen.
Ze kon mij dingen vertellen die zij echt niet kon weten..

mijn pony was eerder al een keer opgegeven door de DA en zij kon mij vertellen wat hij had..
ik de DA weer gehaald en hem het verhaal verteld en hij ging het opnieuw onderzoeken..
en het klopte

baad het niet dan schaat het niet ken een hoop mensen die er baad bij hebben gehad
www.boodschapvandedieren.nl
misschien heeft zij de oplossing voor je

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 01:32

mijn eerste gedacht was, een zweep, en daarna blinddoeken en slaan? Ongelovelijk.

Ik zou voorlopig even niet trailerladen en je zweep niet gebruiken. Bouw een band op, ga afwisselen, bouw eens een schrikparcours. Win goede info in over trailerladen en probeer het nog eens, desnoods met twee lijnen achter zijn kont. Veel succes, verwacht geen wonderen op korte termijn.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 01:34

2 lijnen is ook niet top met een paard met angst die van mij word dan helemaal gek en zelf mijn makkelijk te laden paarden beginnen dan te schoppen