Shetlander blijft maar dominant op 'zijn' terrein.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wendyP

Shetlander blijft maar dominant op 'zijn' terrein.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 19:59

Heee.
Ondanks dat er al heel wat topic over eigenwijze, dominante shetlanders zijn heb ik niet echt een antowword op mijn vraag kunnen vinden.
het zit namelijk zo: Ik verzorg nu bijna een half jaar robin. Het is een shet ruintje van 9 jaar. Als we buiten wandelen kan ik serieus alles met hem, rennen laten grazen lange lijnen. Maar als we die dingnen in het weiland willen doen bokt steigert die en speelt hij de baas. Ik probeer daarom echt consequent mijn grenzen aan te geven maar ik ben bang dat hij gewoon denkt van dit is mijn wei en ik bepaal wat er hier gebeurd.
Ik oefen nu wel met een bakje maken in zn weitje en dan lopen enz. Maar de ene keer loopt hij heerlijk en dan de volgende dag geeft die de ene bok na de andere en schrikt hiji overal van. Of hij leunt met zn gewicht op mij als wel lopen. (niet zo prettig :+ )
Nog even wat verdere informatie:
24\7 weiland
staat alleen
Is wel opgevoedt maar geen dingen als longeren enz. aangeleerd.
Alsvast bedankt!
Groetjes wendy

nienke_H

Re: Shetlander blijft maar dominant op zijn terrein.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:07

Heb je niet nog een andere grasveld ofzo?
Joopy heeft ook echt geen zin om aan het werk te gaan in zijn weide, maar wel buiten de wei in de tuin,,

wendyP

Re: Shetlander blijft maar dominant op 'zijn' terrein.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 20:08

nee, hij heeft 2 weitjes, en verder niet. :(

nienke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:09

Mmm , je kan overleggen natuurlijk dat hij in 1 wei staat, en dan doe je in de andere wei gewoon al het werk,,

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 20:09

Ze vinden dat ze met 2 weitjes al net genoeg ras hebben zegmaar dus denk niet dat ze dat willen ::(

nienke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:11

Okee das wel balen,,
Misschien dat je een stukje kan afzetten?
En sowieso echt laten merken natuurlijk dat jij de baas bent en niet hij, Maar dat doe je volgens mij al wel,

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 20:22

Ja ik probeer het wel te laten merken..

nienke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:25

En dat grasveldje ernaast dan??

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 20:27

Dat is van de buren, in de zomer huren ze die. Dus daar kan ik ook niet zomaar op..
Maar ik ga het voor de zekerheid nog even vragen!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:30

Onzin; mijn pony's weten precies wanneer het 'werktijd' is, en wanneer het 'eigen vrije tijd' is. Ik heb geen bak, paddock of iets tot mijn beschikking, trainen, grondwerken, longeren en ja, zelfs rijden af en toe, gebeurd gewoon op de weide. Doen ze echt niet moeilijk over.

Denk toch meer aan dominantie. Als je hem in de hand hebt, mag hij gewoon niet bokken. Klaar. Bokken doet'ie maar in z'n eigen vrije tijd, maar niet als jij hem vast hebt. Doet hij dat wel, dan geef je hem gewoon een flinke schop onder kont. Hangen op jou, jou aan de kant duwen of tegendruk geven net zo; hij moet op eigen benen lopen en niet tijdens het lopen tegen jou aan gaan hangen.
Opvoeden die handel, dan is er niets aan de hand.

Een vrij stukje afzetten waar er alleen 'gewerkt' wordt klink leuk, maar denk echt niet dat dat wat uithaalt. Ze kunnen prima in hun eigen wei aan het werk, als je gewoon consequent bent geeft dat helemaal niets.
Als ze op stal staan is hun stal toch ook 'hun plekje'? Betekent dat dan ook dat ze je maar gewoon aan de kant mogen beuken en trappen wanneer jij bijv. de stal mest terwijl het paard er nog in staat?

Goede manieren moeten ze bij mij áltijd, in elke situatie hebben, wanneer ik of iemand anders ze aan de hand heeft, of zelfs wanneer ik in de buurt ben. Als mijn pony's los in de wei lopen en ik haal 1 pony aan, terwijl de ander dit niet leuk vind en de pony die op dat moment bij mij staat een trap verkoopt, vlak bij mij dus en met gevaar voor mij, krijgt hij er net zo hard 1tje terug. Ze moeten oppassen, want ik sta er ook tussen.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 22-03-11 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 20:32

Heb je daar misschien tips voor? want schop onder de kont is niet letterlijk bedoelt geloof ik? :)

nienke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:34

Ik ben het eens dat je moet aanpakken, maar met schoppen kom je volgens mij niet veel verder,

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:35

wendyP schreef:
Heb je daar misschien tips voor? want schop onder de kont is niet letterlijk bedoelt geloof ik? :)

Oh ja hoor, voet optillen en een keer flink op z'n achterwerk mikken.

waarom zou dat niet letterlijk bedoeld kunnen zijn?
Als je zoiets 1x goed aanpakt, heb je er daarna geen werk meer aan.

Heb 1x nog maar nét een trap van een jonge merrie kunnen ontwijken, het scheelde echt een haartje. Ik had haar gepoetst en liet haar weer rustig in de wei los, mevrouw zette 1 stap en trapte toen echt gericht, heel hoog en hard naar mij uit.
Die heeft het geweten dat ze verkeerd zat, en zou het nu echt nooit meer in haar hoofd halen.

Maak je daar paarden bang mee? Nee, je geeft alleen duidelijk je grenzen aan. Beter 1x duidelijk dan 100x poeslief vragen/zeggen 'zeg lief paardje, dat mag je toch éigenlijk, éigenlijk niet doen, dat vind ik eigenlijk best wel een beetje stout hoor'...........

nienke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:40

Tja, een tik vind ik prima,
Maar schoppen lijkt me niet echt de manier,
Ook niet poeslief natuurlijk!

Misschien een middenweg? Dan kom je dus uit op een tik :j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:43

Wat is er dan precies mis met een schop onder de kont? Dat liever dan 'een tik', die komt meestal toch niet aan, en op het hoofd maak je een paard er alleen maar kopschuw mee. Daarbij moet ik toch aardig hard een tik verkopen op de rest van het lichaam, wil de pony dit voelen, vaak komt de boodschap bij de pony niet aan, maar krijg ik zelf wel last van m'n hand.
Hoe dacht je dat paarden zelf met elkaar omgaan? Die waarschuwen een keer en bijten/trappen elkaar daarna ook weg. Hoogste pony in rang hoeft maar naar de laagste in rang te kijken, en die laatste gaat ergens anders staan eten, anders weet ze dat ze een welgemikte trap kan verwachten.

nienke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:48

Mijn verzorgpony begrijpt het sneller met een tik,(niet op zijn hoofd natuurlijk :P ) dan als ik hem ga schoppen dan snapt hij er niks meer van,
Misschien verschillen onze pony's hierin heel erg :)

Maar je het zeker gelijk! :j

Lovuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:53

Hmmm... je zij dat hij alleen stond...
een paard van mijn vriendin was altijd heel erg agressief toen ze alleen stond.
nu ze een geitje heeft wat ze bij hem in de wei zet is het niet meer zo.
paarden zijn tenslotte groepsdieren !
mischien is het gewoon puur eenzaamheid

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 20:56

Tja dat zou misschien ook nog kunnen..

Lovuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:59

Heeft ie trouwens beschutting in het weitje??
zo ja zou je er een geitje bij kunnen zetten

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 21:00

nee dat heeft hij niet..
Maar het is ook mijn vz pony.

Lovuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:05

vraag dan of er bijv. een ander paardje of geitje bij mag dan heeft hij wat gezelschap dat doet meestal wonderen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:42

Staat hij alleen ja? daar heb ik dan over heen gelezen. Lijkt me wel sterk als het echt daar door zou komen, maar goed is het natuurlijk niet.
Een paard hoor je niet alleen te houden, maarja het is je verzorgpony, dus daar zal je wel weinig over te zeggen hebben. Je zou het er wel met de eigenaren over kunnen hebben.

Indra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 09:08

Ik denk dat wat iedereen hierboven heeft gezegt wel zal werken! Had ik ook met Ilora, maar dat het te maken met haar vertrouwen in mensen. Ze is voor me gaan steigeren, ik heb haar naar beneden getrokken en op haar donder gegeven. Het is niet altijd even leuk en ook echt niet de bedoeling dat je het vaak doet, maar één keer duidelijk zijn heeft echt heel veel effect ;)

Ik weet niet of het er mee te maken heeft dat hij alleen staat, maar het is zowieso wel leuk voor Robin als ie er een maatje bij krijgt. Maar dan moeten de eigenaars het er uiteraard ook over eens zijn ;)

Succes ermee!!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 09:21

Ik heb het even doorgelezen, je moet de pony inderdaad niet alleen houden.
Heel jammer dat je geen beschutting hebt, zodat je een geitje erbij kan doen.
(Een geit is natuurlijk ook niet alles, maar iets is beter dan niets...).

Ik weet niet of je het topic van mijn dominante verzorgShetlander Zorro ook hebt gelezen, maar ik heb dus veel gehad aan de tips van JoyCiej007.
Mijn verzorgShetlander hebben we dus onbewust de baas laten spelen.
Zo werkte het bijvoorbeeld bij de andere, jongere, bangere verzorgsters om op ze af te rennen, dan gingen ze weg.
Nu probeerde Zorro dat ook eens bij mij. Eerst een 'waarschuwing' gegeven in lichaamstaal(Boze houding; borst naar voren, schouders naar achter, jezelf groot maken, pony heel strak aankijken). Ze stopte en ging weer verder met hooi eten, heeft het niet meer gedaan.

Je moet hem inderdaad aanpakken, maar eerst proberen te zorgen dat hij niet meer alleen staat, als dat lukt...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:18

5wijven schreef:
Ze is voor me gaan steigeren, ik heb haar naar beneden getrokken en op haar donder gegeven.

Een steigerende pony naar beneden trekken? Zou ik niemand adviseren, heb je grote kans dat ze achterover klappen!
Op het moment dat ze steigeren moet je het touw juist losser laten, zodat er geen druk op staat, anders kunnen ze achterover klappen met álle gevolgen van dien!

Enige manier om ze veilig naar beneden te krijgen is een tik of schopje in de buik. Maar absoluut níet gaan trekken of naar beneden willen trekken, dat is pas écht gevaarlijk!