Toch wil ik dit graag afleren, bij voorkeur zonder dat daar zwepen en ander 'geweld' bij komen kijken. Hoe ga ik dit aanpakken?
Ik had al bedacht om zo'n graasmasker te nemen en dat helemaal dicht te maken, maar ten eerste ziet dat er debiel uit en ten tweede is het symptoombestrijding. Ook heb ik gedacht aan een tie-down waardoor hij nét niet bij de grond kan met zijn hoofd, maar dat lijkt me dan weer niet zo vriendelijk en mogelijk gevaarlijk.
Wie heeft de gouden tip...? Ik wil graag relaxte buitenritjes kunnen maken, óók in gebieden waar gras langs de weg groeit.
Dat hoef je maar een paar keer (of bij een slim paard één keer) te doen en je bent er voorgoed van af. Niet alleen is het een kwestie van manieren die een paard moet hebben, je moet ook goed beseffen dat hij ook zomaar een hap van iets giftigs kan nemen en dat wil je natuurlijk niet. Dus dan maar even niet zo lief, maar wel verstandig imo...
Mijn haflinger doet het na 8 jaar helaas ook nog, zelfs aan de hand. En ja word iedere keer gecorigeerd (zweep, halstertouw zelf voet) in de hoop dat hij het ooit afleert
Heb helaas dus geen tips voor je al vind ik die van onder het zadel en dan been of zweepje wel een goede. Maar als ze niet reageren.............. 
)
Ik ben hier vanaf dag 1 heel streng mee geweest, want als ik iets ontzettend vreselijk irritant vind, zijn het paarden die continue de teugels uit je handen ritsen om te proberen te eten